Suzuki M 800
Az j Intrder ......
Suzuki jrafogalmazta a cruisergyrtst.“ E nem tl szerny bekszn mondattal indul a Suzuki brossrja, amelyet a cg az M 800 megjelense alkalmbl adott ki. Ha jra azrt nem is fogalmazta e mfajt, az biztos, hogy sajt cruiser-palettjt igen csak tvarilta. A szegmens motorjainak dizjnja alaposan megvltozott az els Intruder megjelense ta eltelt id alatt. Hol vannak mr a klasszikus chopperjegyek, amelyeknek legszebb kpviselje az LS 650 Savage vagy a 750-es (idvel 800-ass lett) s az 1400-es Intruder volt? Hol van mr a hatrozottan lpcss ls, a „tacsk“ kormny s a magas pts? Nmi nosztalgival gondolunk azokra a letisztult formkra, amelyek a vgtelen utak, gondtalan csavargsok szellemt idztk. Ha felidzzk emlkket, szinte ltjuk a kormnyra felcsavart hlzskot, a kopott, zsrfoltos brnadrgot, a flretaposott csizmt, a viseltes brdzsekit, rajta a viharvert fzs mellnyt s a borosts- szakllas alak utn villan kvncsi ni tekinteteket. Ennek vge. Mint ms mrkknl, a Suzukinl is a cruiserek vettk t az uralmat, flresprve a kiregedett choppereket. Pedig ebben a mfajban a Suzuki olyan figyelemremlt „alkotsokkal“ tette le nvjegyt, mint a mr emltett VS 800 s a VS 1400, amely ma is legenda. Akkoriban a japnok meglehetsen zavaros elkpzelsekkel prbltk utnozni az amerikai pldakpet. Ebbl az agylzbl szlettek a soft chopperek. A kt Intruder maga volt a letisztult stlusesszencia kzttk.
|
 |
 |
 |
Micsoda metamorfzis! A szoftos chopperbl lapos s hossz cruiser lett
|
Az erforrs nem sokat vltozott, annl tbbet az elltrendszere |
Tele finom formai megoldsokkal: szem alak lmpa, micsoda ratart konzol! |
Idvel a cruiservilg is ktfel vlt, ltrejtt a miniml cruiser s a classic, a maga burkolt teleszkpszraival, ltalban szlvdvel s ell-htul 16 colos kerekekkel. Mg utbb beksznttt az erkultusz, s megjelentek a power cruiserek, amelyek nem felttlenl powerek, de legalbb a kinzetk azt sugallja. E rvid visszaemlkezs utn nzzk, hogy ll ma a Suzuki modellpalettja ebben a stlusban. Gyrtja mg a VL 1500-as Intrudert, de mr C 1500 nven; a Kawasakival kzsen kifejlesztettk az M 1600-at, amely a zldeknl a Mean Streak nevet viseli. A 800-as kategriban a VS 800-at, a „kis“ Intrudert mr majdnem 10 vvel ezeltt felvltotta a Marauder, s jtt a Volusia is. Megvltoztak a betjelek is: az M-csald (M 800 s M 1600) a technsabb megjelenst hozza, mg a C-sorozat (C 800 s C 1500) a klasszikus megjelens mellett rvel.
 |
Dinamikus kzlekeds mellett tkletes a bks cirklsra is |
Tesztmotorunk, az M 800 igazn markns megjelens. Nem variltak metlsznekkel s bettes tankfnyezssel, meg egyb ri huncutsggal: az egsz motor fekete, mint a pokol legsttebb bugyra. Az egyntet feketesget csak a krmozott rszek csillogsa tri meg. Fekete a vz, a tank, maga a motorblokk, az oldalfedelek, de mg a felni is. s ez a feketesg egyltaln nem zavar, valami klasszikus jelleget klcsnz a motornak, amely igazn finoman kidolgozott rszekkel bszklkedik. Kaphat egybknt „ Suzuki Deep Blue“ s „ Pearl Crystal Red“ kivitelben is. Ez htkznapi nyelven mlykket s „ szerintem “ cseresznyepirosat jelent. Az M betjel mellett azrt megtartottk az Intruder nevet, amely mr jl kijrt utat taposott a Suzukinak. Az j Intrudernek szinte minden elemt jraterveztk, mgis ismersek a rszletei. Nem sajt korbbi modelljeirl, hanem a kortrsakrl. A ferdre metszett profil fnyszr a VTX-eket juttatja eszembe, pedig nem ugyanolyan, mert szembl nzve szemhez hasonl a formja. A htrahajl ratart konzol hogy, hogy nem, a V-Rodot idzi, mg a tankba ptett mszerfal a Mean Streakt, de mondhatnnk akr M 1600-at is. Flrerts ne essk! Egyik sem koppints, mindssze emlkeztet az emltett motorok rszeire.
|
 A msodik: VZ 800 Marauder |
|
A legels: VS 800 Intruder

|
A harmadik: a klasszikus Volusia
 |
Ami alapveten megmaradt, az a Volusibl szrmaz, aclcsbl hajltott dupla blcsvz, a Maraudert idz felfordtott teleszkp, s ez tovbbra is egyedlll e mfajban. Minden ms vltozott a Marauderhez kpest, hogy a VS 800-rl mr ne is beszljen az ember. Elhagytk a fztt felnit, ellhtul nttt alumniumfelniken feszl, tml nlkli gumikon grdl a motor. Ell a 300- as trcsafkre szerelt ktdugattys Tokico fknyergeket Nissin ffkhenger ltja el olajjal, htul 180 mm-es dobfk lasstja a teletankoltan 260 kg-os gpet. A tank - egybevgan a gyr lltsval - tnyleg szp, alja lgyan velt, diszkrten ltni engedi a hengerfejeket. Az rt szpen tervezett, macskafej formj konzol tartja, a visszajelzk a tankba ptve kaptak helyet. A motorblokk is komolyabb frisstseken esett t. Szaktottak a karburtoros tpllssal, immron befecskendezrendszer eteti a 805 cm3-t. A szvtorkokban kt-kt pillangszelep biztostja az egyenletes gzramlst s a finom gzreakcikat. Az els llst a vezet a gzmarkolat elforgatsval szablyozza, mg a msodikat az ECM szervomotor mkdteti. A befecskendezs tbbfurat befecskendezfejeken keresztl trtnik, amely megolds a hagyomnyos porlasztfejnl finomabb porlasztst eredmnyez. Szenzorok rzkelik a beml leveg s a htvz hmrsklett, a lgnyomst, a motor fordulatszmt s a pillangszelep llst is. Az ECM (Engine Control Modul, ms nven motorvezrl elektronika) 32 biten keresztl kezeli a berkez informcikat, vezrli a gyjtst s zemanyag-elltst. Az eredmny: finom s hatrozott gzreakci, alacsony fogyaszts s az eddiginl krnyezetbartabb mkds. Ennek rdekben az M 800-at is ellttk a Suzuki PAIR (Pulsed Air) rendszervel, amelynek a lnyege, hogy a kipufog gzokhoz szakaszosan friss levegt juttat a tkletesebb utngets vgett. gy a kipufogbl tisztbb gzok tvoznak a klvilgba.
 |
 |
Ktdugattys Tokico lasstja. Kicsivel lehetne harapsabb |
A ktarcsg egyik jele a klasszikus kls mellett a modern technika: ezttal LED-es zrfny |
 |
 |
A visszajelzk elhelyezse a Mean Streaket idzi
|
A meglehetsen egyedi lengvilla-kardn megolds egyben gondozsmentess is teszi a hajtst |
lspozcija inkbb a Marauderhez hasonlt, mintsem a rgi Intruderhez, a lbtartkat meglehetsen elre helyeztk, az ls knyelmes, de nincs agyonprnzva, mint hajdann volt, gy tkletesebben rezzk a motort, a Marauder keskenyebb dragbar kormnya helyett pedig szlesebb, remekl kzre ll, velt kormnyt knl az j Intruder. Hogy mennyire jl kzre ll: n a 180 cm-es magassgommal szinte nyjtott karokkal rem el. E szles kormnnyal gyerekjtk terelgetni a vasat. Kezelszerveirl csak annyit: semmi klns, minden ergonomikusan a helyn. A tkrkben - mily ritka csoda! - jl ltni a mgttes forgalmat. A kuplung meglehetsen knnyen jr, s ezt is, a fkkart is t pozciban kzmretnkhz llthatjuk. Indtzskor a szvatval mr nem kell bajldnunk, kellemesen drmg mgttnk a kerken tlnyl kt cs. Az els fokozatot a szoksos kattanssal, de meglehetsen finoman veszi, a tovbbvltsok hasonlak, knnyen mennek, de jl hallhatak. Ehhez a mfajhoz kell legalbb egy kis ltszlagos nyersessg. A vlt olyan finoman jr, hogy felfel vltsoknl egyltaln nincs szksg kuplungra, elg egy pillanatra elvenni a gzt, s mris vlthat a kvetkez fokozat. Ez egybknt igen hamar megtrtnik. ll helyzetbl egyesben legksbb 60-nl tovbb kell vltani, de mr gy is elgg prg a motor, amely egyenletesen tol a teljes fordulatszm- tartomnyban. Nem karnyjt ervel, de mindenkppen dinamikusan. Az alsbb fordulatszm-tartomnyban mg rezni gzadsra kisebbfajta rntst, de ez feljebb teljesen eltnik, s direkt, finom gzreakci jellemzi viselkedst, hla a szvtorkonknt kt pillangszelepnek s a jl eltallt zemanyag- ellt programnak.
 |
 |
A szles kormnnyal knnyedn irnythat az j Intruder |
Ami az els fket illeti: semmi klns, arnylag jl lasst, br a vszfkezshez mr nagy kzer kell. Jobb lenne valamivel hatrozottabb fk, mert a blokk igen dinamikus haladst, gyorstsokat tesz lehetv. A hts dobfk hatsa szinte elhanyagolhat. Futmve lnyegesen feszesebb, mint az egykori Intruder volt, a 41 mm-es belscsvel rendelkez fordtott teleszkpok - br lltsi lehetsggel nem rendelkeznek - mr szemre is meggyzek. A hts, kzponti rugs tag elfesztse 7 fokozatban llthat, ehhez azonban el kell tvoltani az oldaldekli alatt lv szerszmosdobozt is. Az egykori talajhullmokon val lengedezs mr a mlt, de a hts, kemnyre lltott rugs tag miatt kanyarokban hajlamos elpattanni, ha kemny talajhullmokra futunk. A lbtartk elhelyezsnl a Suzuki gondolt azokra is, akik egy motorozs lmnyt azon keresztl mrik le, hogy „sikerlt a lbtartt letennem az aszfaltra“, de hadd nyugtassam meg azon keveseket, akik nem gy gondolkodnak: nincs olyan alacsonyan, hogy lpten-nyomon lerne, tkletesen lehet kzlekedni vele karistols nlkl is. Az Intruder egybknt mr csak 1655 mm-es tengelytvja miatt is inkbb a nyjtott, mintsem a hajtkanyarokat kedveli. Menettulajdonsgairl mg annyit, hogy egyetlen fordulatszm-tartomnyban sem rezni zavar rezgseket, az tdiket nagyjbl hatvantl hasznlhatjuk gy, hogy nem rngat a motor gyorstskor, s vgsebessge 160 krl van. rdekes, hogy mg ekkor sem tpett le rla a szl. Alacsony lspozcijnak ksznheten nem tornyosul a vezet a motor fl, a mszertart konzol formja pedig - brmilyen furcsa is - valamifle kezdetleges szlvdelemmel is szolgl. Vezethetsge a cruiserek kztt pldsan jnak szmt - llaptottuk meg tapasztalatainkat sszegezve. A Janus-arc Intruder kellemes benyomst tett rnk, bartsgos, knnyen kezelhet, mindemellett meglehetsen dinamikus gp. Elgedetlensget mindssze kt ponton okozott: krlmnyesen llthat a hts rugs tag elfesztse, s gyri llapotban az gvilgon sehov nem rgzthet a legparnyibb csomag sem. A csomagtartk mr szigoran a custom piacra tartoznak.Tessk kln megveni ket! s hogy mirt Janus-arc az Intruder? A klasszikus kls modern belst rejt. Rnzsre a kt hengerhez maximum egy karburtort saccolnnk, ehelyett ugyanaz a motormenedzsment gondoskodik a blokkrl, mint a GSX-R-ek esetben. Isten hozott, XXI. szzad, a cruiserek piacn is!
SUZUKI M 800 INTRUDER |
|
ADATOK Motor Vzhts, ngytem, kthengeres V-motor, hengerszg 45 fok. Hengerenknt egy, lnchajts, fell fekv vezrmtengely s ngy, vills himbval mkdtetett szelep. Nedves karteres olajozs, motormenedzsment, hrmas hats kataliztor, szekunder lgrendszer. Megszakt nlkli, tranzisztoros gyjts, genertor 250 W, akkumultor 12V/14Ah, nindt
Furat lket: |
83 74,4 mm |
Lkettrfogat: |
805 cm3 |
Srtsi viszony: |
10:0 |
Nvleges teljestmny: |
53 LE (39 kW) 6000/min-nl |
Max. forgatnyomatk: |
69 Nm (7,1 kpm) 4000/min.-nl |
Ertvitel Primer hajts fogaskerekekkel, mechanikusan mkdtetett, tbbtrcss, olajfrds tengelykapcsol, tsebessges vltm, szekunder hajts kardntengellyel
Futm Aclcs dupla blcsvz. Ell teleszkpvilla 41 mm belscs-tmrvel, htul hromszg alak, aclcs lengvilla, himbarendszerre szerelt kzponti rugs tag. Ell 300 mm-es trcsafk ktdugattys fknyereggel, htul 180 mm-es dobfk. Alumniumntvny kerekek.
Rugt ell/htul: |
140/105 mm |
Kerkmret ell/htul: |
3.0016/4.0015 |
Gumimret ell/htul:
|
130/90H16/170/80-H15 |
Mret s tmeg |
|
Tengelytv: |
1655 mm |
Villaszg: |
57,7 fok |
Utnfuts: |
141 mm |
lsmagassg: |
700 mm |
Teletankolt tmeg: |
262 kg |
Tank: |
15.5 l |
r: 1 998 000 Ft reg. adval egytt (Magyar Suzuki) |
* mrt adat **regisztrcis adval | |
|