Honda 750 C4
SHADOW ....
|
Aki lerzta lnct Teszt: Honda VT750C4 Shadow
Amg a kbcentihbor irnytja a cruiser-piacot, s autkat megszgyent hengerrtartalm cirklk hagyjk el a motorszalonokat, megnyugtat rzs, hogy a chopper-rajongknak nem kell mindenron hrom-ngyszz kils gpet terelgetnik. A kzpkategria l s virul, s hbe-hba komolyabb modellfrisstssel is tallkozhat az, aki mindenron talppal szereti tolni a szelet.
A tavaly sszel bemutatott VT750C4 r sem ismerne 1983-as nmagra. A ma mr csak soft choppernek csfolt legels Honda V-kettesek testek egy-kt vltoztatson, hogy korunk elvrsainak megfeleljenek.
A legnagyobb jdonsg, hogy a Honda 2004-re elhagyta a 750-es Shadow modellrl a lncot, helyette kardntengely tovbbtja a knyelmes cirklshoz elegend 46 lert. A kardn ugye nem ignyel rendszeres polst, ha minden jl megy, cserlni sem kell, vagyis ebben a kategriban tutira mindenki szereti. A lmer motorosok riogati ltal emlegetett kardnhats jelensge, mint olyan, mr nem ltezik.
" Na, errl mg a te lbad is le fog rni" - kaptam a kedves biztatst a motor tvtelekor. Igaza volt a kollgnak, mg enyhe trdroggyants is belefrt, miutn elhelyezkedtem a 658 mm-rel a fld felett vgzd lsben. Ez azrt j hr az jdonslt motorosoknak, - akik szeretnek kt lbbal llni a fldn - meg az tlagosan 11-15 cm-rel alacsonyabb testmagassgi kiltssal szletett csajoknak is.
Hzom a szvatt, nyomom az indtgombot, s knnyedn indul a motor. Gyorsan felveszi a kellemes s halk ritmust. Az 52 fokos hengerszg, vzhtses V-kettesben hengerenknt egy vezrmtengely, kt gyjtgyertya s hrom szelep robotol. Az zemanyagot egy darab 34 mm-es Keihin karburtor keveri a szvott levegvel, mg a hasznosulatlan mellktermk a kett az egybe kipufogrendszer vgn tvozik szp csendben. A kipufogdob mrete kivtelesen arnyos, a motor blokkjhoz s karakterhez megfelel mret.
A kuplung puha, mint a vaj. A knnyen kapcsolhat vltval rm a vltogats, amire - ha tartani akarjuk a V-Max-szal s a Honda megachoppervel, a VTX-1800-zal az iramot - gyakran szksg van. Az res gyorsan s problmamentesen jelentkezik a maga helyn. A chopperesen elretolt lbtart s a vltkar kztt a nagylbon l (vagy magas rszt) egynek kicsit kevesellhetik a helyet, de mindig mondom, hogy nem Buffalban kell motort vezetni.
Ha nem tallod chopper ltre kicsi megprgetni a V-kettest, s vltani, vltani, amint a fordulat gy kvnja - fordulatszmmr, az nincs - akkor egsz jkat lehet gyorsulgatni a VT750C4-gyel, de azrt ne felejtsk el, hogy ez egy httvenes motor. A lendletes haladshoz mindig tudnunk kell, hogy ppen hnyadik fokozatban vagyunk. Hogy a megfelel sebessgben vigyk vghez a manvereket, j fokozatban essnk be egy kanyarba, vagy gyorstsunk, sokkal tbb figyelmet ignyel, mintha a nagy V-kettest terelgetnnk fix harmadikban, de megri ezt a kis odafigyelst, mondhatom.
A vgsebessg mrsre az M9-es autplyn kicsit szeles idben kerlt sor, a plexit jl otthon hagytuk. A lbamat a hts lbtartn kitmasztva s ersen behajolva 172 km/h-ig kszott a 750-es mutatja. Nem is olyan rossz. A kemny chopperes mag felhrdlst kvet levlradat megelzse vgett gyorsan kijelentem: tudom, ez a motor nem az eszetlen szguldozsra vagy a versenyplykra teremtetett. Azrt minden motoros szereti biztosan tudni, ha mg egy kicsit odahz, akkor tudna menni motorja gyorsabban is, ha azt akarn.
A 14 literes benzintank els hallsra nem tnik valami nagynak, de miutn 223, 8 km-re mindssze 9,91 liter benzint brtam belepasszrozni, mialatt vgsebessgmrssel tarktva 110-120-as utazt haladtam, be kellett ltnom, hogy bven elg, mert nincs az a mazochista, aki 300 km-t kibr a Shadow-n egy seggel. 4,6 liternl tbbet ksbb sem sikerlt megetetni a motorral.
A rotciskapkat idz krm kormny rvid karaknak is knyelmes, nem kell sem nyjtzkodni, sem chopper-idegen tartssal elre hajolni. Helyben megforduls kzben is knyelmesen behzhat a kuplung, ha arra van szksg. A lass manverezsek nem okoznak problmt, a szk garzsbl is brki sajt maga egyedl kirngathatja, nem kell mindjrt a szomszdba rohanni segtsgrt. A karok j kzel vannak a kormnyhoz, a 6 s feles mret kzzel lk is elrik knnyedn. Az els, 41-es telk nem llthatak, de a gyri bellts a 116 mm-es rugttal nem ad okot panaszra. A hts pr tel rug-elfesztse 5 fokozatban llthat, itt mr a szksgesnl tbb visszajelzs rkezik a hts futm fell, fleg, ha ppen bekoppan a 90 mm-nyi rugt vgn.
A fkhats elgg chopperesre sikeredett. Ell egy darab 296 mm-es trcsba harap a ktdugattys fknyereg. Lasstsra ppen, megllsra egyedl nem brja az trakszen 270 kils motort. Gyorsan megtanulja a Shadow-pilta egytt kezelni az els fket a hts 180 mm-es tmrj fkdobbal.
A nyeregszer ls pozitvuma, hogy a tank fel elg vkony, ezzel nem akadlyozza a lblettelt, de a szivacs is elg vkony, az els ktszz kilomter utn mr nagyon kocksnak reztem a htsmat. A hts ls klnll egysg, kt csavarral vgezve mindjrt egyszemlyes alakthat a Shadow, de ha krdn nzne rnk letnk prja, nyugodtan megvigasztalhatjuk: "Drgm, az gyis rettent knyelmetlen lenne neked."
A tkrk mozdulatlanok, mint a szikla, nagyszer kiltssal a mgttnk trtntekre. A tankba ptett mszerfal finom darab, nincs tlkompliklva. Egy korongba belefrt a sebessgmr ra, a hat visszajelz fny, s a megtett kilomterek megjelentsre hivatott LCD kijelz. Aki azonban figyelemmel akarja ksrni a motor zeneteit, jobb, ha sutba hajtja a zrt bukt, s vigyorgban hajtja a Shadow-t, mert a fullos sisak llrsze ppen kitakarja a mszert.
Egszben nzve a Shadowt (amennyiben elg messzi llunk a motortl) egy j formj, elegenden hossz s elegenden lapos motorban gynyrkdhetnk. A mlyen lehzott vastag hts srvdtl s a rendszmtbla krmozott tartjtl ltszlag mg hosszabbnak tnik. Krm jutott mindenhova, a hts teleszkppr guszta krmtokot kapott, ugyangy az els futmben a fels villaszrak. A fztt kerekek klli is krmtl csillognak, ahogy az abroncsok is, htul 160-as, ell 120-as ballonos gumik feszlnek. Amit a Honda nem gyz hangslyozni, hogy mennyire eldugtk az j modellen a csopperflingbl igazn kibrndt htraditort, teljesen igaz, annyira, hogy kr felhvni r a figyelmet.
Amit mgis a legjobban szerettem a VT750-nel, az a krforgalmazs. Az eurpai kztpti elkpzelsek terjedsvel egyre gyakrabban futhatunk bele haznkban is, amiben a VT750-es gazdja igazn duhajj vltozik. Miutn az els alkalommal vgigkaristolta a lbtartval az emltett kzlekedsi csompont aszfaltjt, a kanyarvteli technika szdt gyorsasggal bevett gyakorlatt vlik.
A Honda a choppereit ltja el a legbsgesebben gyri kiegsztkkel. A tesztmotoron is volt utas httmla, amihez aztn igen jl lehetett csomagot rgzteni, de volt rajta egy hatalmas szlvd is, amit gyorsan leszereltnk. Praktikussghoz ugyan nem fr ktsg, mert a motor elhozatalakor esett - mint mindig - s szinte szrazon megsztam az utat, de az ismt kiderlt, hogy a vitorlzs nem az n sportom, plne, hogy szlvd nlkl 10 km/h-val nagyobb a motor vgsebessge, s vgl: a hatalmas plexi nlkl sokkal szebb is.
A VT750C4 mellett szl a 2 000 000 Ft alatti ra, a nagyon alacsony fenntartsi kltsgek, a kis fogyaszts, strapabr, kis szervizigny blokk s a knnyed, egyben szrakoztat motorozs, ellene csupn az, hogy egy chopper legyen Harley.
Mszaki adatok: |
Motor: vzhtses, ngytem, 6-szelepes, SOHC, 52 V-kettes Hengerrtartalom: 745 cm3 Furat x lket: 79 x 76 mm Kompressziviszony: 9,6 : 1 Max. teljestmny: 46 LE (33,7 kW) / 5500 1/min Max. nyomatk: 64,2 Nm / 3000 1/min zemanyagellts: 34 mm-es VE-karburtor, fojtszeleplls rzkelvel Sebessgvlt: tfokozat Kihajts: Zrt kardnhajts Vz: Duplablcs csvz Villaszg: 34 Utnfuts: 160,9 mm Futm: Ell 41mm-es teleszkpvillk 116 mm-es rugttal, htul t fokozatban llthat rugstagpr, 90 mm rugttal Kerekek ell/htul: 17x3,00 / 15x3,5 drt klls aclfelni Gumik ell/htul: 120/90-17M/C / 160/80-15M/C Fkek: 296 mm-es fktrcsa ktdugattys fknyereggel ell, 180 mm-es dobfk htul Hosszsg x szlessg x magassg: 2505 x 965 x 1123 mm Tengelytv: 1639 mm ls magassg : 658 mm Szabadmagassg: 130,8 mm zemanyagtank: 14 liter (4 liter tartalk) Szraz sly: 237,9 kg
| | | | |
|