Hyosung GV650 Aquila,
A kln ...
A klnok tmadsa Teszt:
Ronda hideg id volt, amikor a 2005-s v egyik utols tesztmotort tvettem. Kevs az a motor, amirt szvesen kzdk a reggeli deresedssel, s szeretettel fagyasztom kezem a markolathoz. Ilyen idben rmmel hanyagolom a bonyodalmas beltzst s az izzaszt vetkezst. De tudat alatt reztem, a Hyosung Aquilt nem szabad kihagyni.
Megdbbentem, amikor 2004 vgn az els fotkat meglttam. Nem akartam hinni a szememnek, mintha a V-Rod karikatrjt lttam volna. A Hyosung sasmadara (Aquila jelentse latinul sas) hossz ideig ksrtett, s megnyugvst csak a szemlyes tallkozs adott.
Szgyellem magam, de eltleteim voltak, radsul gy, hogy a Koreai autgyrtsrl szinte csak j tapasztalataim vannak. De mire szmtottam, mirt lett volna ez msknt a motoroknl?
A gyr
A koreai Hyosung anyavllalatot 1957-ben alaptottk. Kezdetben vegyipari termkeket, ipari gpeket gyrtottak. 1978-ban - Hyosung Motors & Machinery Inc. nven - talakult, s felvette az autalkatrsz, a robog illetve a motorkerkpr gyrtst is a cg tevkenysgei kz. 1979-ben a japn Suzuki motorgyrral mszaki s fejlesztsi tren kapcsolatba lptek, melynek kes bizonytkai az Aquiln is felfedezhetek.
A Hyosung tervezi nyitott szemmel jrnak. Valahogy gy, ahogy a japnok tettk a hetvenes-, nyolcvanas vekben. k akkor szemrmetlenl kezdtk a msolst, mikzben olyan fejldsen mentek t, hogy pillanatok alatt fell emelkedtek sok dologban. Most Koren van a sor, s mivel az esemnyek felgyorsultak, valsznleg nem kell hsz-harminc vet vrnunk, hogy nagy meglepetst okozzanak. De ha mr itt tartunk, tudom, hogy messze van, s zavaros, de klnbsget kell tenni Knai s Koreai kztt. A kt ipart egy napon sem emlthetem. Kna a tmegtermelsben j, mg Korea inkbb a preczebb, Japn utat jrja.
Na de trjnk gyorsan vissza tesztmotorunkhoz. A koreai mrnkk teht figyelnek s szmolnak, mi az, amit kedvel a piac, mi az, amire rdemes hasonltani. Az Aquila a Hyosung cg els nagykbcentis cruisere, a rajzolk nem tallhattak volna jobb mintt a H-D sikerszrijnl, a V-Rod csaldnl.
A hasonlsg tagadhatatlan ugyan, de gyorsan szgezzk le, hogy most csak a kls jegyekrl beszlnk. Igaz, hogy nhny rszlett ltva mg n is elszgyelltem magam, de mgsem lehet, st tilos az Aquilt a V-Roddal hasonltgatni. A Hyosung a gyr polcain fekv alap alkatrszek kr kanyartott egy divatosnak gondolt cruiser klst. A stlusjegyei, arnyai egyeznek a V-Roddal, ennyi s ksz.
Nem mindenki foglalkozik azzal, mi van a tankra rva. Anym ugyangy megcsodlta, mint ha egy hromszor ilyen drga gppel jelentem volna meg. A kidolgozs minsgvel nincs hiba, s a felhasznlt anyagokat is tkletesnek tltem. Taln a finom rszletek hinya, s a kiss elnagyolt formaterv, amit nehezmnyezhetek.
A meglepets igazbl akkor rt, amikor kikanyarodtam a kispesti forgalmaz udvarrl. Minden elvrsomat tlteljestette a gp. A hideg id miatt vatosan duhajkodtam, de mr az els rajtnl reztem, lvezetes motorozsnak nzek elbe.
A motor az els genercis Suzuki SV 650-bl lehet ismers. Koreban viszont nem hagytk rintetlenl a Suzuki levedlett mechanikjt. Egy kicsit tterveztk, korszerstettk a csapgyazst, mdostottak az olajozson. A blokk 647 cm3-es, 90 fokos, L elrendezs, 72 lers, 8 szelepes. Az zemanyag-elltsrl Mikuni karburtor gondoskodik.
Az eredetileg sportos csupasz motorhoz kszlt blokkot egy kicsit csopperesebbre hangoltk, de mg gy is kicsit furcsa ehhez a stlushoz. Ha hozzszokunk s prgetjk, nagyon hls rte. A nyomatkmaximumot, - 62 Nm-t - 7500 krnykn kapjuk. Nha mg arrl is megfeledkeztem, hogy csupn 650-es gpen lk, a 72 LE teljestmnyt nhny 800-as, 1000-es cruiser konkurens is megirigyelheti. Chopperektl szokatlan, kellemes gyorsulsokat produklhatunk, s a vgsebessge - ra szerint - 200 fltt van.
Mg a hasonl motorral szerelt Hyosung GT650 hatsebessges, az Aqilqa tfokozat vltt kapott. A fokozatok hosszabbak, gy n nem reztem hjt a hatodiknak. A vlt s a hts kerk kztti kapcsolatot - valahonnan ismers - bordsszj hajts adja. Kedvelem ezt a csendes, gondozsmentes megoldst.
A futm mretezse, viselkedse, nagyon hasonl a V-Rodhoz, st - hogy is mondjam, - egy kicsit fejlettebb, ugyanis az Aquila ell fordtott, llthat telt kapott. Szegny H-D nem hagyta ennyiben ezt a csfsgot, s a tavaly megjelent a Street Rodot a Hyosunghoz mr fordtott telval szereltk. De ne csapongjunk, mert azonnal felidegesedem az ltalam gy gyllt Street Rodon. Ez most nem tma, nyugalom.
Az 1700 mm tengelytvot (V-Rod: 1710 mm) egy jobb rzs dragster is megirigyelhetn. Ennek ksznheten az egyenesfuts nagyszer, a futmre nem lehet panasz, br a csillapts lltgatsval mg eljtszhattunk volna. A vrosi manvereket alkatnl fogva nem nagyon szereti, de ezen nem csodlkoztam. Vrosban inkbb a rajtokat veztem.
Az cikk elejn emltettem az elnagyolt formatervet. Ennek beteljeslse a mszerfal. Az ismers ves forma egy borzalmat rejt. Itt sajnos nagyon kitkzik a sprols. Jaj, mirt kellett a GT650-nl mg elfogadhat digitlis rmsget itt is alkalmazni? gy nz ki, mint egy hzi bepts.
Ha az enym lenne, el tudnk tlteni pr rt a rszletek finomtgatsval, de ez ebben a kategriban termszetes, st ktelez. A krm sas az Aquila srvdjn sem nz ki rosszabbul, s akinek ez fontos, vlassza btran.
Modell |
Teljestmny |
Brutt r |
Harley-Davidson Sportster 883 |
54 LE |
2 480 000 Ft |
Suzuki M800 Intruder |
53 LE |
2 048 000 Ft |
Honda VT750 Shadow |
46 LE |
1 955 000 Ft |
Kawasaki VN800 |
56 LE |
1 875 000 Ft |
Yamaha XVS650 |
40 LE |
1 836 000 Ft |
Hyosung GV650 Aqila |
72 LE |
1 650 000 Ft |
Persze a mindent eldnt rvrl majdnem megfeledkeztem. Nzzk, mire szmthatunk a pnztrnl, s mit szlnak erre a konkurensek. Az els szembetn tny, hogy a Yamahn kvl nincs a piacon 650-es cruiser, a nagyobb mrkk nagyobb kbcentivel, de kisebb teljestmnnyel jelentkeznek. Az Aquila a Hyosung jelenleg legdrgbb motorja. 2006-os ra az emelt regadval s a cskkentett fval (vagyis ez a brutt r) 1650 000 Ft. Konkurenseinl olcsbb, de elgondolkoztat a VN800 1 875 000 Ft-os ra is. Teht ha dinamikus, - na, kimondom, nincs mese, br furcsn hangzik - power cruiserre vgynak, ne hagyjk ki a szmtsbl a Hyosungot. Aki nem hiszi, jrjon utna.
Mszaki adatok:
Motor: vzhtses, 90 fokos, V2-es, 8 szelepes, DOHC Hengerrtartalom: 647 cm 3Furat x lket: 81,5 x 62 mm Max. teljestmny: 72,1 LE 9000 1/min-nl Max. teljestmny: 61,6 Nm 7500 1/min-nl Keverkkpzs: kt 41 mm-es toroktmrj Mikuni karburtor Vlt: tfokozat Kuplung: tbbtrcss olajfrds Vghajts: sznszl erstses szjhajts Futm: fordtott teleszkpvilla ell, dupla rugstag htul Fkek: hidraulikus dupla trcsafk ell, szimpla htul Gumik: ell 120/70 ZR18, htul 180/55 ZR17 Mretek (H x Sz x M): 2430 x 840 x 1155 mm Tengelytv: 1700 mm Szabad magassg: 160 mm lsmagassg: 700 mm zemanyagtank trfogata: 17 liter Szraz tmeg: 218 kg
|