Yamaha XV 1600
Wild Star....
A szemet vonzza a sok krm, a szp fnyezs, a hatalmas V2-es blokk s a retro srvdk ltvnya. A Wild Star szp motor, nincs semmi zlstelen, felesleges dszts, a formk szpek s kidolgozs szempontjbl sem lehet okunk panaszra. Csak nhny rszleten lehetne javtani valt tallni: a bal oldali krmhz takarsbl kikandikl ez-az, ami ront az sszkpen, s tgondolatlannak tnik a vezetkek, fkcsvek, hts fktartly, olajcsvek, olajszr s a krt elrendezse, elhelyezse is. A motorblokk krl szinte mindenhol tallunk olyan alkatrszt, amit gyesebben is el lehetett volna vezetni, esetleg elrejteni.
A nagyon impozns motorblokk, - a kuszasgokat leszmtva - szemet gynyrkdtet ltvny, klnsen a jobb oldalon hat lenygzen. A hengerek 48-os szget bezr V formjt szpen kveti a lgszrhz alakja s a tolrudas vezrls vastag burkolata, mely kellkppen robosztuss teszi az 1602 cm3 lkettrfogat rist. Napstsben csak napszemvegben csodljuk, mivel a sok krm gazdagon veri vissza a fnyt. A Yamaha mindenhol fmet hasznlt, gy a srvdk sem manyagbl kszltek.
A sok fm hasznlatnak htrnya, hogy tisztessges slyt kell mozgatnia a tulajdonosnak, ha tologatni szeretn. A Wild Star robosztusabb s kezelhetetlenebb, mint a formailag alapul vett HD Fat Boy. A formk s a stlus jl tjtt, de a japnoktl megszokott, knny kezelhetsg nem. A rszletek kidolgozottabbak, s nem kell olyan sok extrt felszerelni a teljessg vgett, mint a HD-ra, de kezelhetsg szempontjbl nem rtana a kozmetikzs.
A hajts bordsszjjal trtnik, akrcsak az amerikai tpuson s a hts lengvillnl is a HD Softail modellcsaldon is hasznlatos megoldssal tallkozhatunk. Ennek ismertetjele, hogy a rugstagokat a motorkerkpr aljra szereltk vzszintesen, gy klsre merevvzas megoldsnak tnik. A szjhajts j vlaszts. Taln a legjobb. Egyesti magban a lnc- s a kardnhajts elnyeit. Knny, rugalmas s olcs, akr a lnc, s gondozsmentes, hossz let, mint a kardn, tovbb nem tud egyenetlenl megnylni, mint a lnc. Kb. 60-80000 km-enknt kell cserlni. A szjjal csupn arra kell vigyzni, hogy gumicsere utn - mikor a hts kereket kiszerelik - gondosan legyen belltva a feszessge, tovbb motorunkkal ne menjnk murvs, kavicsos terepre, mert egy-egy felkapott kavics, ami bejut a szj s a szjkerk kz, komoly krokat tud okozni.
A Wild Start nem fenyegeti a terepezs veszlye, gy nyugodt lehet tulajdonosa a szj lettartama vgett, br a kisrdg sohasem alszik, elfordulhatnak balesetek gy is. HD rksg mg a lakattal egytt hasznlhat kormnyzr is, melynek flei a vzra s az als villahdra vannak hegesztve. A tesztpldnyra nhny praktikus elem is felkerlt a trakomfort fokozsa vgett, mint a csomagtart, az oldaltskk tvtarti s a szlvd. Termszetesen az egyb, fknt eszttikai clokat szolgl kiegsztk sora vgtelen ebben a kategriban. Vigyzni csak arra kell, hogy az zlsrl se feledkezzen meg a tulajdonos, amikor a katalgusokbl mindenfle giccses dolgot sszevsrol.
Helyet foglalva a hatalmas, szles s jl prnzott lsben gy rezhetjk magunkat, mint otthon a fotelban. Hossz kilomtereket tehetnk meg egy szuszra anlkl, hogy hts felnk a fradsg jeleit mutatn. A lbtart trepnik s a szles kormny nyugodt motorozst sugall. A hatalmas tmeget viszonylag knnyedn mozgatja a 134 Nm-es nyomatk, amit mr 2250-es fordulaton lvezhetnk. A frgbb motorokhoz kpest csekly teljestmnyt - mindssze 62 LE-t - 4000-es fordulaton adja le, tovbb prgetni nem rdemes, mivel ilyenkor mr csak szenved a motor s az elektronika is hamar leszablyoz. Nem is a magas fordulatszm a lnyeg, hanem a nyomatk.
Motorblokkja csendes, egyenletes jrs, s csak enyhe vibrcit produkl. Egyetlen gyengje a vezrls krl van, de ez a kelepels nagyon zavaran hat. Sajnlatos mdon ezt a tpushibt a szakszerviz komplett vezrls cservel sem tudta orvosolni. A nagyanyink lbbal hajts varrgpre emlkeztet hanggal meg lehet bartkozni, s mivel orvosolni nem igen lehet, meg kell szokni. Krt nem okoz a motorban, csak zavar.
Dinamikusan kzlekedni nem rdemes a vad csillaggal, mivel az els dupla trcsafk ellenre sem kielgt a fkhats s egy gyors manvernl knnyen meglepetsekben lehet rsznk, utolrve pl. egy aut lkhrtjt. Temps elzsek, gyors indulsok, s kiszmthat megllsok ignyben ms ktkerekt kell vlasztanunk. Az els keresztezds s a kis vben val kanyarods feladja a leckt, mivel a kormnymarkolat azonnal trden vgja a piltt. Nem rt az ltalnos testre szabs egyik mdja: a kormnycsere. A szles kormny inkbb az egyenesekben lvezhet s a lass araszolsnl, br itt is rezni nmi bizonytalansgot, annak ellenre, hogy az erkar elg nagynak tnik.
Autk kztti elretolakodst csak mdjval engedhetnk meg magunknak. Kanyarban knnyedn dl be, de a trepnik hamar lernek, s ilyenkor vissza kell venni a tempbl. A szles els gumi miatt rzkeny a hosszanti tegyenetlensgekre, amire nagyon figyelni kell, nehogy arra menjen, amerre nem akarjuk. Puhra hangolt futmve rossz ton knyelmes, de utassal terhelve, fleg a hts rugstagok hajlamosak a feltsre, rontva az ls ltal nyjtott komfortot. Nem rt felszerelni a Wild Start utas httmlval, mivel semmilyen kapaszkod nem nyjt biztonsgot a htul lnek.
A krt gombja csak laptkezeknek esik kzre, ugyangy nehz elrni a kapcsolt knyelmesen, akrcsak az irnyjelz gombjt. A tankpanel formja s kidolgozsa szemet gynyrkdtet, de funkcionlisan mr nem annyira nyer. A mszerfal egyetlen, nagy, kerek egysgbl ll. A sebessgrl s az zemanyagszintrl mutats, de elektronikusan vezrelt mszerek informlnak. A kilomter-szmll digitlis szmlapja mg jl kvethet, de az ra aljban elhelyezett kicsi, s a ltmezhz kpest alacsonyan lv irnyjelz, resjrat s reflektor visszajelz mr nehezen kontrolllhat. Ezen tltesz a mg kisebb motordiagnosztikai s zemanyag tartalkjelz LED. A napsts tovbb akadlyozza a vezett abban, hogy idben szrevegye, hogy valami nem stimmel a motorral, vagy hogy az 50 kilomterrel korbban bekapcsolt irnyjelzt lekapcsolja.
Akrhov nznk krm s polrozott alumnium. A Wild Star impozns darab, amit mindenki megnz, akrhol jelennk meg vele. Hinyossgai nem szembetnk, egytt lehet velk lni. A megjelens s a knyelem szempontjbl mindenkpp j vlaszts annak, aki ezt a stlust kedveli. ra kedvez a versenytrsakhoz kpest, s aki megszereti, annl knnyen vlhat rk darabb.
Mszaki adatok
Motor: lghtses, ngytem, OHV ngyszelepes, V-kettes Lkettrfogat: 1602 cm 3Furat x lket: 95,0 x 113,0 mm Vlt: 5 fokozat Vz: duplablcs Gumik: (ell/htul) 130/90-16 67H / 150/80B-16 71H Fkek: (ell/htul) duplatrcsa / szimpla trcsa Mretek (h x sz x m): 2500 x 980 x 1140 mm lsmagassg: 710 mm Tengelytv: 1685 mm Szabad magassg: 145 mm Szraz tmeg: 307 kg zemanyagtank: 20 liter
|