Kawasaki VN 2000
A legnagyobb V2 ......
GIGANTOMNIA
 |
A motorok tervezse vrl vre egyre extrmebb irnyt vesz. Mikzben a sportmotorok egyre knnyebbek s erteljesebbek lesznek, a cruiserek fejldse a nagyobb mret irnyba toldik. Szveg: Roland Brown, kp: Double Red |
A legtbb cruisert Amerikban adjk el. Mrpedig Amerika hatalmas orszg szmos megtermett emberrel. Ez vezrelte a Kawasakit a VN 2000 megjelentetsben, amely mellett eltrplnek az olyan aprsgok, mint a Yamaha Warrior vagy a Honda VTX 1800. A VN 2000 motorja nem kevesebb, mint 2053 kbcentis – nagyobb, mint egy tlagos aut-erforrs.
 |
 |
A legnagyobb: az risi hengerekben 103 millimteres, kovcsolt dugattyk szaladnak 123,2 mm-t fel s le, ami nem kevesebb mint 2053 cm3 lkettrfogatot eredmnyez – vilgrekord a szriagyrtsban |
A VN nem csak a motor rtartalma tekintetben nagy. Hossza tbb mint 2,5 mter, slya nem kevesebb, mint 371 kg. 52 fokos, V2-es erforrsa a VN-ek jl ismert ohc rendszere helyett tolrudas szelepvezrlssel mkdik. A motor lkete igencsak masszv, 123,2 mm, ami 28,2 mmrel hosszabb, mint a VN 1600-. A hatalmas motor abban is a H-D-alapelveket kveti, hogy kzs emel csapszeget (ez biztostja azt a bizonyos „igazi” kipufoghangot) s ersen bordzott hengereket alkalmaz. Pedig a nyolcszelepes Kawasaki- motor vzhtses. A keskeny ht a vz leszerelhet mellkascsvei kztt bjik meg. A nagyon durva rezgseket a hengerek alatt elhelyezett, dupla kiegyenslyoztengellyel, illetve egy szilentblokkos els motorfelfggesztssel kszbltk ki. A szekunder hajts fogasszjjal trtnik, nem kardnnal, mint a korbbi VN-eknl. A Kawasaki mr a GPz 305-nl, a 80- as vek elejrl szjhajtst alkalmazott, gy teht sz sem lehet koppintsrl. A cscsteljestmny 103 ler knyelmes 4800- as fordulatszmon, 3200-as fordulatszmon 177 Nm nyomatkkpzdssel.
 |
 |
 |
Krmhegyek s finom rszletek: egyedlll az ramvonalas, ngy fnyszrs lmpa, jl mutatnak a ferdn vgott kipufogk. A tank tetejn is a krm uralkodik, valamint a 260 km/h-ig kalibrlt kilomterra. Egszben a VN akkora, mint egy hd |
A VN alakja nagyon is hasonlt a hagyomnyos amerikai cruiserekre, de a Kawasaki tervezi az ignyes kialaktsra is gyeltek. A legfantziadsabb jellemzje a krmozott fnyszr ramvonalas, retro kinzetvel s a ngy apr, modern, vettlencss fnyszrval. Ahogyan tvetettem az egyik lbamat az alacsony lsen, s szemrevteleztem a ltvnyt, igen meglepdtem mretn. Ezutn kvetkezett a monstrum fellltsa az oldaltmaszrl. A szles, htrahzott kormny emelereje ellenre kis hjn srvet kap ilyenkor az ember. Azonban amint ez sikerlt, a VN-en motorozni gyerekjtk volt. A vlthimba segtsgvel sebessgbe kapcsoltam, felengedtem a puha kuplungot, s mr szkellt is velem a kellemesen egyenletes s extra nyomatkos rzs VN. Senkit ne tvesszen meg a ktliteres rtartalom s a tbb mint 100 lers teljestmny! Ez egy bks ris. Elinduls utn a sly nagy rsze eltnik, a finoman belltott motor pedig leginkbb szeld motorozsra alkalmas. A motor mly dohogssal szl – a japn gyrtk kzl a Kawasaki igyekszik leginkbb kellemes hangot klcsnzni modelljeinek, termszetesen a trvnyi keretek szabta hatrokon bell. A gyorsuls a motor slyt figyelembe vve nem rossz, de azrt a V2-nek nincs meg az a kormnygrbt ereje, amit egy ekkora gptl vrtam. Amint vgiglpegettem a kicsit lass, de kellen precz tsebessges vltn a legmagasabb sebessgig, a vlthimba teljesen kedvemre volt. Tny azonban, hogy egy ilyen hossz lket erforrs nem kpes magas fordulatszmokra. gy ha ll helyzetbl prblunk meg maximlis gyorsulst elrni, gyelni kell, hogy 5000 alatt kapcsoljunk, klnben letbe lp a fordulatszm-leszablyoz (fordulatszmmr nincs). 12,5 msodperces, negyed mrfldes gyorsulst lehet elrni a VN-nel, ez egyenrtk a szerny Suzuki SV 650 idejvel. A maximlis sebessg 190 km/h – nem mintha ez szmtana egy ilyen motornl.
Ennl lnyegesebb, hogy 110 km/rs sebessgnl ppen a megfelel rezgsszint tr el a VN hatalmas motorjbl, s ha gy addik, brmikor bven tovbb gyorsulhatunk. A befecskendezses erforrs gzadsi reakcii nagyon jk voltak. A termetes hengerekhez juttatott keverk mennyisge ellenre nem akadozott s nem voltak lapos pontok. A szjvgshajtssal nem reztem azt az enyhe rngatzst, mint a kardnhajts VN modelleknl, amikor hirtelen elvesszk a gzt. Ameddig nem prbltam meg tl gyorsan menni, addig a knyelemmel sem volt gond, annak ellenre, hogy meglehetsen terpeszked, szlftta pozciban lnk a motoron, a felfel kanyarod ls pedig tlsgosan nagy slyt helyez a gerincre. rltem a trepniken biztostott tgas helynek, br az nem tetszett, hogy fel kellett emelnem a jobb lbamat, ha el akartam rni a fkpedlt. A futm egy ilyen nagy s nehz gphez kpest nagyon jl teljestett. A 300 mm tmrj dupla trcsa s a ngydugattys Tokico fknyergek kombincijbl ll els fk a jl adagolhat hts fktrcsval egyetemben jl lasstotta le a hatalmas jrgnyt. A nagy gp szles kormnyval knnyen irnythat hegyi utakon is, a stabilits pp olyan j, mint amit az ember elvr egy ilyen hoszsz, alacsony pts motortl. Egy furcsa vletlen folytn pp meglltunk egy Boss Hoss mellett. A mg nagyobb V8-as mellett a VN 2000 mr-mr sszernek s visszafogottnak tnt. Ez bizonytk lehet arra, hogy a V2 cruiser-ek mg mindig nem rtk el mretk fels hatrt. A VN esetben azonban mg fontosabb, hogy stlusos jrgny, amelyet lvezetes s knny vezetni. Kr, hogy a japn cruiser-ekhez kpest az ra is meglehetsen tetemes.
KAWASAKI VN 2000 |
Motor Vzhts, ngytem, kthengeres V motor, hengerszg 52 fok kt kiegyenslyztengellyel. Kt lnchajts, alul fekv vezrmtengely, ngy, nyomruddal, ktkar himbval s hidrotkvel mkdtetett szelep hengerenknt. Szraz karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs 46 mm toroktmrvel, ketts hats kataliztor s szekunder lgrendszer. Motormenedzsment, genertor 532 W, akkumultor 12 V/18 Ah, nindt.
Furat lket |
103 x123,2 mm |
Lkettrfogat |
2053 cm3 |
Srtsi viszony |
9,5:1 |
Nvleges teljestmny |
103 LE (76 kW) 4800/min-nl |
Max. forgatnyomatk |
177 Nm (17,9 kpm) 3200/min-nl |
Ertvitel Primer hajts lnccal, mechanikusan mkdtetett, tbbtrcss, olajfrds tengelykapcsol, tsebessges vltm, szekunder hajts fogasszjjal.
Futm Alumniumcs dupla blcsvz. Ell teleszkpvilla 49 mm belscs-tmrvel, htul hromszg alak aclcs lengvilla, kzponti rugs tag. Ell 300 mm-es dupla trcsafk ngydugattys fknyergekkel, htul 320 mm-es trcsafk ktdugattys fknyereggel. Alumniumntvny kerekek.
Rugt ell/htul |
150/100 mm |
Kerkmret ell/htul |
3,50x16 / 6,00x16 |
Abroncsmret ell/htul |
150/80 R 16 / 200/60 R 16 |
|
Mret s tmeg |
Tengelytv |
1735mm |
Villaszg |
58 fok |
Utnfuts |
182 mm |
lsmagassg |
680 mm |
Teletankolt tmeg |
371 kg |
Tank/tartalk |
21 l |
|
r |
4 490 000 Ft |
(D.M.C. Kft.) |

| |
|
|