Triumph
2008.02.02. 20:32
A legends angol
A Triumph trtnete
Triumph - Egy darab Anglia
A Triumph 1902-ben ksztette az els motorkerkprt s a 20-as vekben mr a vilg vezet motorkerkpr gyrti kz tartozott. Ezt a pozcit az angolok a 60-as vek vgig tudtk tartani, ezutn mindenkppen visszaess kvetkezett. 1990-ben vadonatj modellekkel sikeresen trt vissza a mrka a motorpiacra. A Triumph eredete 1884-re a Nmetorszgbl Angliba bevndorolt Siegfried Bettmannra vezethet vissza. Egy vvel ksbb az eszes zletember kerkprok eladsval kezdett foglalkozni, s 1886-ban mr levdette a Triumph logt. 1887-ben az zletmenet megengedte, hogy a nmet szrmazs mrnkt, Mauritz Schulte-t alkalmazza. Egy vvel ksbb Bettmann egy kis zemet vsrolt Coventry-ben, amely akkoriban az angol kerkprgyrts kzpontja volt. A kerkprtl a motorkerkprig most mr csak egy kis lps vezetett. Mauritz Schulte valstotta meg ezt az tletet, s 1902-tl megkezddtt a Triumph motorkerkprok gyrtsa. Az els sajt hajtmvel gyrtott Triumph mgis csak 1905-ben, a motorpiacra lps utn hrom vvel kszlt el. A 363 ccm-es egyhengeres ngytem motor teljestmnye 3 LE volt.
A kvetkez vekben a Triumph-nak jl ment, de mint a tbbi angol motorkerkpr gyrt, a Triumph is nagy lptekkel haladt elre. 1907-ben a "Zld-Szigeten" mr tbb mint 60.000 motorkerkprt jegyeztek, s elszr rendeztk meg a Man-Szigeten a "TT"-t (Tourist Trophy). A msodik s harmadik helyen termszetesen egy-egy Triumph vgzett! A "TT"-t 1908-ban Jack Marshall nyerte Triumph motorkerkprjval. Semmi sem bizonytja jobban a Triumph masink megbzhatsgt s tartssgt, mint a kvetkez fl vszzad szenzcis sorozatgyzelmei, amelyeket nem csak a "TT"-ken szerzett. A gyors motorkerkprok sikereivel, knyveket lehetne megtlteni.  Az els vilghbor kitrse utn hadieszkzk gyrtsra llt t. Ebben az idben a Triumph mr a legjelentsebb motorkerkpr gyrt volt Angliban s gy tbb mint 30.000 katonai motorkerkprt szlltott. A hbor utn a Triumph gazdasgi eredmnyei tovbbra is jelentsen emelkedtek. A Coventry zem 3000 dolgozt foglalkoztatott, akik egy ht leforgsa alatt 1000 egyhengeres kt- s ngytem motort gyrtottak 98 s 500 ccm hengerrtartalom kztt.  A harmincas vek vgig az ers egyhengeres-gzkalapcs-motor volt a mrvad, a Triumph azonban 1937. szn piacra hozott egy teljesen j motorgenercit, a T5-t, Speed Twin motorral. Egy 27 lers, 150 km/h gyors, 500 ccm-es kthengeres-ngytem motort. A Speed Twin motorral Edward Turner megalkotta mestermvt, amely ptse 50 vre megformlta az angol motorkerkprok kpt. De ez nem volt elg, az j gyrtsi sorozattal a fkonstruktr a Triumph-ot a vilgpiac lvonalba reptette. De a Triumph diadaltja csaknem tz vre megszakadt, amikor 1939-ben Anglia belpett a II. Vilghborba. A Triumph cg trtnelmben ez tragikus fejezet volt. 1940. november 14-n a nmet lgier lebombzta, porig rombolta az zemet s fl Coventryt. Telephelyet az j gyrnak Coventry kapui eltt talltak Meriden-ben. A II. Vilghbor vgig 49.700 db, tlnyomrszt katonai motorkerkprt gyrtottak itt.  1946-ban ismt megkezddtt az utcai motorkerkprok gyrtsa. Export slgerek az ismert 350-es s 500-as Speed Twin motormodellek voltak. Az amerikai eladsi sikerek okn, s az amerikai ignyek kapcsn 1949. szeptemberben a Triumph bemutatta a 650-es Thunderbird 6T tpust. A Triumph gy egy orrhosszal jra megelzte a versenytrsakat, mivel hasonl 650-es tpus mg sem a BSA, sem a Norton tervei kztt nem szerepelt. A kvetkez vekben a Triumph kibvtette a vlasztkt a kisebb kategrij osztlyokban, mint a 150-es, 200-as, 250-es egyhengeres-ngytem motorkerkprok; a kzpkategriban a 350-es s 500-as kthengeres-soros motorok; s a Prestige-kategriban a 650-es twinek: a Thunberbird s a Tiger. Akik az Otto-normlmotort rszestettk elnyben, azok szmra a Triumph egy kttem scootert ksztett. 1958. vge eltt kszlt el a 650-es Bonneville. Akkoriban a "Bonnie" 42 lers s 180 km/h gyors Supersport motorkerkpr volt.
A 60-as vek kezdetig a klasszikus angol motorptszet szerint a Twin motorok kln elsdleges hajtmvel s hajtmhzzal kszltek, 1963-ban azonban gy addott, hogy a Triumph egy j motorblokkot hozott ki - az "egyeslt konstrukci" - amelyben a forgattys-tengely, az elsdleges hajtm s a hajtm egy kzs motorhzban lett elhelyezve. Azrt, hogy a jvben is "j motorkerkprokat ptsenek, s azokat jl eladjk", a cg vezetsge egy j rszleget, a "Kutats s Fejleszts" rszlegt hozta ltre az Umberslade Hall-ban Warwickshire-ben. Az angol motorkerkpr-gyrts mlyreplse, s termszetesen a Triumph- is elre meg volt rva. A korabeli tpusok fejlesztsvel igencsak megkstek. A 750-es hromhengeres Trident, amely 1969-ben jelent meg a piacon, is hullmz vsrli rdekeltsget mutatott.  De a helyzet mg sokkal rosszabbra is fordult. A kvetkez vekben megjul sztrjkok kvettk egymst, amelyek a termelst megbntottk. Amikor a gazdasgi nehzsgek elviselhetetlenn vltak, a 1973. jlius 17-n a Triumph a Norton-Villiers vllalatt bezrni knyszerlt, a szavazs eredmnye dntetlen volt. Amikor a dolgozk a hrt megtudtk, mg aznap este birtokba vettk az zemet. Amikor 1974. jlius s november kztt a blokdot megszntettk, kb. 100 motorkerkprt s nhny alkatrszt szlltottak ki. 1975. mrcius 6-tl a munksharc vgre megsznt, s Meriden-be visszatrtek a htkznapok. A krok azonban erszakosak s javthatatlanok voltak. A motorkerkpr-rajongk a Triumph-rl mr nem akartak hallani, akinek a motorozs rmet okozott, az mr rgen japn motorkerkpron utazott. A Triumph idkzben teljesen eladsodott, nem volt jvje. 1983-ban John Bloor elrverezte a Triumph zemet. Annak ellenre, hogy 1984. s 1987. kztt Les Harris Newton Abbot-ban ptette a Tiger-t s a Bonneville-t, a licenszet tovbbadta. John Bloor a licenszszerzdst nem akarta meghosszabbtani. Az j Triumph fnk mr rg eldnttte, hogy a mrkt feltmasztja. 1990-ben a klni vsrvrosban megrendezett killtson vadonatj hrom- s ngyhengeres motorokat lltott ki. A ma 100 ves cg trtnelmnek msodik nagy fejezete elkezddtt.
|