Vespa
2009.03.08. 01:15

Vespa szletse 1946-ra nylik vissza .......
Vespa trtnet
.
A Vespa szletse 1946-ra nylik vissza, akkor kerlt ki az els "darzs" a Piaggio cg gyrbl. A trtnet azonban korbban s egszen mshogy kezddtt.
Az 1884-ben Rinaldo Piaggio ltal alaptott Piaggio vllalat kezdetben luxus tengerjr hajk kabinjnak berendezseihez szlltott els osztly faanyagot. A szzad vgn mr a vasti kerekek ksztsvel, majd az els vilghbor alatt tengeralattjr feldertsre s megsemmistsre alkalmas motoros hajk, ksbb pedig replgpmotorok s helikopter propellerek gyrtsval bvlt a cg tevkenysgi kre. Az els vilghbor vtizedekre meghatroz vltozst hozott a vllalat letbe: replgpeket s hidroplnokat kezdett gyrtani. A genovai zem mellett 1917-ben Pisban, ngy vvel ksbb pedig Pontederban nyitottak gyrat.
A msodik vilghborban nagy vesztesg rte a Piaggio vllalatot, a pisai s pontederai replzemeket ugyanis a szvetsgesek szinte a flddel tettk egyenlv. Az alapt tag finak, Enrico Piaggionak volt a feladata ezeknek az zemeknek a helyrelltsa. tlete nyomn, amely a gazdasgi helyzetet s a trsadalmi szempontokat vette figyelembe, megalkottk az olcs tmegcikknek sznt Vespt. A knny s gyors mozgst biztost kzlekedsi eszkz gyrtsa a lehet legjobbkor kezddtt, hiszen a jrmllomny a hbor sorn szinte teljes egszben odaveszett.
A biellai gyrban Renzo Spolti tervezett 1943-1944 kztt egy motort (MP 5-knt ismert), amelyet furcsa alakja miatt a dolgozk Paperino-nak (gnr) neveztek el, Enrico Piaggionak azonban nem nyerte el a tetszst. Enrico ezrt 1945-ben megbzta Corradino D'Ascanio mrnkt (aki 1934-tl volt a gyrnl, s az tervei alapjn kszlt el az els modern helikopter is), hogy tervezze jra a ktkerekt.Mivel D'Ascanio nem szerette a motorokat, knyelmetlennek s alaktalannak tartotta azokat, amelyeken nehz kereket cserlni, radsul gyakran bepiszkoljk az emberek ruhit. A mrnk hasznostotta a lgi jrmvek tervezse tern szerzett tapasztalatait, s egy olyan robogt tervezett, amelynek karosszrija s kormnya a replgpekre emlkeztetett: a 98 cm3-es robogn a sebessgvlt kar a kormnyra kerlt, a motor pedig a hts kerkhez, a robog elejre nem teleszkpvillt tervezett, hanem a replgpgyrtsban hasznlatos levegkaros kormnyoszlopot, amely megknnytette a kerkcsert, a karosszria pedig megvdte a vezett a piszoktl. A vezetsi pozcit gy tervezte meg, hogy knyelmesen s biztonsgosan ljn a sofr.
Egy v mlva, 1946 prilisban 15 darab, Vespa (darzs) nvre keresztelt pldny grdlt ki a Piaggio pontederai zembl. A nevet Enrictl kapta, akit az els robog egy darzsra emlkeztetett. Amikor bemutattk, az emberek tbbsge kvncsian, s rdekldve fogadta, br szkeptikusak is voltak j nhnyan, akik nem hittek a robog jvjben. A Vespa azonban nem vrt sikert aratott. Az rtkestst a Lancia kereskedelmi lncn keresztl kezdtk meg, s a 60 km/h sebessgre is kpes robogbl 2484 darabot adtak el.
Sikere risi volt, s miutn az els vben legyrtott 2000 darab kevsnek bizonyult, a nagyarny kereslet miatt 1949-ben 35 ezer darabot, 1950-ben pedig mr 60 ezret ksztettek belle.
A msodik vilghbor utn jra talpra ll Olaszorszgot a Vespval motorizltk, s a Piaggio ltta el robogval az egsz orszgot. Az els tz vben egymilli Vespt gyrtottak (1956-ban nnepeltk az egy milliomodik darabot), amely az tvenes vek kzepre mr vilgszerte az egyik legkelendbb kzlekedsi eszkzz vlt, s tbb orszgban, mint pldul Nmetorszgban, Franciaorszgban, Spanyolorszgban, Nagy-Britanniban, Belgiumban, Brazliban, Indonziban s Indiban is gyrtottk.
A vilgon az olasz stlus s elegancia egyik szimbluma lett klnlegesen nagy mrtk elterjedtsgnek is ksznheten, amelyet a mra a 16 millit meghalad legyrtott pldnyszm is bizonyt.
Sikertrtnet
A klfldi piacok is rdekldve figyeltk a robog megszletst, a kznsg s a sajt is kifejezte csodlatt. A The Times gy rt rla, mint a "rmai harci szekr ta nem ltott eredeti olasz termk". Enrico Piaggio a klfldi eladsokat vilgszerte kialaktott szervizhlzattal is segtette, 1953-ra mr tbb mint 10.000 Piaggio szervizlloms volt a vilgon, Amerikt s zsit is belertve. Figyelme a Vespa Klubok alaptsra s elterjedsre is kiterjedt: az 1949-ben alakult olasz klubot 1952-ben az eurpai kvette, a tagok ltszma vilgszinten meghaladta az 50.000-t, egy vre r pedig az olaszorszgi klubok mg ennl is tbb tagot szmlltak.
Rendkvli klfldi sikert jellemzi, hogy az USA-ban miutn 15 v utn visszatrt a piacra, - ahonnan egy 1985-s kttem motorok krosanyag-kibocstsra vonatkoz j trvny miatt kerlt ki, - rgtn akkora sikert aratott, hogy 20%-os piaci rszt szaktott ki magnak. A Vespa azonban nem csak egy kereskedelmi jelensg volt, hanem egyben a robog szinonimja is lett, s a klfldi sajtban Olaszorszg a Vespa hazjaknt szerepelt. Npszersgben nagy szerepet jtszhatott az is, hogy nem hasonltott a nagy, robosztus, zajos s knyelmetlen motorokhoz, hiszen mr els rnzsre elegancit sugrzott.
A Vespa sikert az is jelzi, hogy dalok, irodalmi mvek, reklmok s filmek rktik meg vilgszerte 1946-os bemutatkozsa ta. Az tvenes vekben, amikor is mintegy 150 filmben tnt fel, szinte nem kszlt film nlkle. Audrey Hepburn s Gregory Peck taln legemlkezetesebb robogzst a Rmai Vakci cm filmben sokan msok kvettk, mint pldul Marcello Mastroianni az des let-ben. John Steinbeck The Short Reign Of Pippin IV (IV. Pippin rvid uralkodsa, 1957) c. knyvnek a bortjn szerepelt, valamint tbbek kztt John Wayne-t, Natalie Woodot, Jean Paul Belmonot, Ursula Andresst, Henry Fondat, Stinget, Geraldine Chaplint, Antonio Banderast, Matt Damont fotztk rendszeresen robogzs kzben. Szerepelt pldul Coca-Cola, IBM, American Express, Lexus s Samsonite reklm
|