Mindenki hallott mr a soha meg nem valsult ngytem Trabant/Wartburg s egyb fejlesztsekrl, amelyeket az akkori KGST piac pr tpusbl ll favoritjai tovbbfejlesztsnek szntak a lelkes mrnkk. s amelyek sosem valsulhattak meg, mert kzbeszlt az llamvezets, mondvn j lesz a prosztnak az, ami van. (Persze ebben nem csak ideolgiai, hanem gazdasgi megfontolsok is lehettek: nem volt pnz a gyrtsra.)
A motorkerkpr piacon a nyolcvanas vekben szinte kizrlag kttem tpusokkal kellett megelgednie a nagyrdemnek, mikzben a nyugat-eurpai s a vilgpiacon renesznszukat ltk a kiforrott ngytem gpek. Neknk, Magyarorszgon eslynk sem volt ngytem motorkerkprt venni. Legalbbis nem nagyon emlkszem r a Keravillbl.

Fogalmam sem volt, hogy ltezett ngytem Jawa-prototpus; ezt taln csak a Jawa-szakrtk tudjk. Nem is akrmilyen: boxer tszzas.
A blokk nem BMW-utnzat, nmileg hasonl, de sajt fejleszts, amely kompaktabb s rvidebb a BMW klasszikusnl. Nem kisplya a konstrukci: ugyan a komplett motor formatervben nem mutattak nagy jdonsgot a divatos alukereken kvl, de a kardnhajts, az tsebessges vlt s az nindt meggyz a szoksos szock motorokhoz kpest. Ltezett hengerenknti ngyszelepes verzi is. Egyedl a lghts tnik kevsb innovatvnak, de az simn sztenderd egy ilyen motornl.

A Jawnak volt ngytem tpusa az tvenes vekben, de nem tudtk megoldani a gyrtst megfelel minsgben. A hetvenes vekre gondoltk azt a mrnkk, hogy taln ez mr nem gond.

Elszr 1978-ban mutattk be a Jawa 824-et, pontosabban ebbl a 350-es prototpust. Ezt kvette egy vvel ksbb az 500-as, majd a 80-as vek elejn jabb verzik. 35 lers teljestmnnyel s 176 kg-os tmeg s 5 literes fogyaszts mellett lltlag 150 km/rs sebessget tudott, ami rkorszakot jelentett volna a KGST motorpiacon.

Sajnos a prtrdekek megfosztottak minket egy kelet-eurpai legendtl. Mert ha minimum a tbbi Jawa gyrtsi minsgt hozta volna, imdta volna a magyar motoros kzssg is.