Honda Gold Wing
Ez egy kicsit más ...
Az isteni Honda Gold Wingnek már csak egy harmadik kerék kell az abszolút kényelemhez. A holland EML csapat ezt megoldotta, és nagyon szép trike-ot épít belőle. Már nálunk is kapható
De jó! Eddig igazi egyensúlyozó- és izommunka volt egy Honda Gold Winggel megfordulni az utcán, most szinte magától megy. Nem dülöngél az egész, csak el kell fordítani a kormányt, gázt adni és máris szűk ívben megfordul az óriási járgány. Merthogy hátul két kereke van! Egyetlen motor nem akad, amelyre ekkora lelkesedéssel pakolnák a tulajdonosok a többletsúlyt, mint a Gold Wingre. Lámpahadseregek, bukócsövek, csomagrendszerek, elektronikus szórakoztatóberendezés, oldalkocsi, utánfutó - szinte kényszeresen bővítik a gép túrakényelmét a megszállott goldwingesek. Tehát egy másik motornál sem annyira kézenfekvő az átalakítás trike-ra - talán a Harley Electra Glide-tól eltekintve, de ott is csak azért, mert ezt már a gyár megtette a 20-as években a Servicar formájában. A Honda ilyesmit nem kínál, viszont a holland EML olyan minőségben készíti el egyedi darabjait, hogy azok akár a világ legnagyobb motorgyártójától származhatnának. Ettől a szezontól a csodaszép Martinique fantázianévre keresztelt háromkerekűt (az 1500-as Gold Wing trike-ot Bermudának hívják) nálunk is meg lehet rendelni a solymári Gold Wing Centrumnál. Árendás Imre rendelkezésünkre bocsátott egy nagyon szép, kék példányt, és a Pilis napos útjain, valamint a Budapestre vezető sűrű forgalomban meggyőződhettünk képességeiről. Tulajdonképpen nem változott semmi. Az óriási méretek és az a fenomenálisan elasztikus, hátborzongató hangú, hathengeres boxermotor uralják a trike-ot. Ezekből meríti vonzerejét a kétkerekű Gold Wing is. Az egy plusz keréknek és a hatalmas hátsó felépítménynek, valamint a plusz stabilitásnak köszönhetően ez itt még jobban érezhető. Persze, teljesen át kell állítani hozzá az érzékszerveinket, mert a trike kanyarban nem befelé, hanem kifelé dől, és tényleges kormányzással, nem bedöntéssel kell irányítani. A nyugalmas barangolás, főleg teljesen felpakolt motorral viszont sokkal nagyobb nyugalmat és lazaságot sugall, mint a kétkerekű változatnál.
Masszív kerékagy és autóról származó féktárcsa található mindkét hátsó kerék mögött
|
A hátsó merev tengely stabilizátorral van ellátva. A differenciál Mercedesből származik |
|
|
Egyszerűen hihetetlen, és ezért az ember ismét és ismét megteszi: alapjáraton gurgulázik a hathengeres boxer, előttünk tötyörésznek az autók a sűrű forgalomban, harmadik sebességfokozat, majd ütközésig a gázt, és úgy tol előre az 1800-as erőforrás, mintha hátulról meglökött volna egy kamion. Közben a hangja szörcsögésen és lihegésen keresztül üvöltésbe megy át. Egy megszelídített természeti katasztrófa, amivel az ember egyszerűen nem tud betelni. A plusz 120 kiló súly és a nagyobb gördülési ellenállás ellenére is olyan erővel tolja előre a hathengeres a felépítményt, hogy az ember alig győz kapaszkodni. Illetve még sokkal intenzívebben érzi a gyorsulást, mint a kétkerekű Gold Wingen, mivel a trike-on inkább kabrióban érzi magát az ember, és így nem olyan természetes az ilyen mértékű gyorsulás érzése, mint a motoron. És a három nyomon futó gép háromszor annyi útegyenetlenséget is közvetít a vezetőhöz, mint egy motor, és az egész szerkezet még két síkban is billeg. Ezzel meg is érkeztünk a trike természetes hátrányához. Amilyen kényelmes lassú tempónál és tükörsima úton, olyan veszedelmessé válik, ha hullámos útfelületen, fokozott tempóban próbálunk vele közlekedni. Minden irányba ráz, rángatja a kormányt az ember kezében, és folyamatosan azt az érzést kelti, hogy mindjárt felborul. Hogy szerencsére mégsem teszi, azt annak a sok éves tapasztalatnak és szakértelemnek köszönhetjük, ami a holland EML-t a világ legelismertebb oldalkocsi- és trikegyártójává tette. Mert ha minden olyan természetesen is fest a Martinique-en - ez a Gold Wing eredeti és az EML által alkotott formák tökéletes összhangjának és a Honda- és az EML-alkatrészeknek azonos kidolgozási és kivitelezési minőségének köszönhető -, az átalakítás sokkal nagyobb műszaki felhajtással jár, mint gondolnánk.
|
|
Tökéletes összhang: Az EML saját alkatrészeinek formái mintha a Hondától származnának, a kétszemélyes karosszék viszont eredeti. Az EML villa szélesebb és masszívabb a korábbinál, benne autógumi forog. A kipufogó az eredeti, de bele lett toldva |
|
|
Úgy készül a gép, hogy kiveszik a Gold Wing lengővilláját és hátsó kerekét, majd beillesztenek két gömbfejet az eredeti lengővilla csapágyai helyére. Ezekbe mindkét oldalon Y alakú, acél zártszelvény szerkezet kerül, ezekhez lesz hozzáerősítve a hátsó híd. A Gold Wing segédvázát is egy sokkal masszívabb szerkezettel helyettesítik, mivel ennek támaszkodik a hátsó két rugós tag. Az eredeti központi rugós tag helyére egy alsó kitámasztó szerkezetet szerelnek be, ez egy hosszában állítható rudazatot tartalmaz, ezzel lehet a trike magasságát állítani. A hátsó tengely stabilizátorral és két ferdén állított, levegős rugós taggal van ellátva, geometriáját az autógyártásban szerzett tapasztalat adta. Az eredeti kardánhoz Mercedes 190-es hátsó differenciált kötnek, innen EML féltengelyek vezetik az erőt a kerekekhez. 270 mm-es féktárcsa van mindkét 16 colos Momo alumíniumfelnis kerékhez párosítva, ezekbe négydugattyús Brembo nyergek harapnak, mellettük a rögzítőfék kisebb, kétdugattyús nyergei helyezkednek még el a tárcsán. Maga a főfékhenger elöl-hátul eredeti Honda, az ABS nélküli változatról származik. Az első villát is kicserélik az EML által gyártott szélesebb és masszívabb darabra. Az utánfutást lényegesen csökkentették a jobb kezesség érdekében, elöl 14 colos EML felnin 165-ös autógumi feszül.
A hátsó felépítményt az EML saját gyártású, üvegszálas műanyagból készült karosszériája borítja. Az elem a vezető lába alatt egészen az első idom aljáig húzódik, formái tökéletesen harmonizálnak az eredeti Gold Wing idommal. Az EML fő szempontja az általa épített motoroknál, hogy semmi eredeti alkatrészt nem vágnak el, minden általuk készített alkatrész az eredeti, csavart kötéshez vagy a széthúzható csatlakozásba illik. Aki ilyen trike-ot akar, annak közel negyed év türelemre van szüksége: 6-8 hét, amíg az EML legyártja a csak megrendelésre készülő alkatrészeket, Árendásnak körülbelül 3 hétre van szüksége, amíg elvégzi az összeszerelést. De amit akkor kapunk, az Gold Wing a köbön!
|