Triumph ROCKET III
A LEG-LEG de nem V2-es ...
 |
A HIHETETLEN HULK |
Igaz nem zld, de hihetetlenl nagy s ers a Triumph j megacruisere. s ami mg hihetetlenebb: igen jl motorozhat. Szveg: Alan Cathcart, kp: Gold & Goose |
A sktok mr bizonytottk btorsgukat Mel Gibsonnal az len A rettenthetetlen cm filmben, most brit szomszdjaik is harci dszbe ltztek, s mutattak valamit abbl, mirt is tartoztak sokig a motorgyrts lvonalba.Tavaly szeptemberben a Milni Motorshow-n mutatta be a Triumph az kis Hulkjt. A nv valban nagyon tall, mert egy igazi szrnyetegrl van sz. Nem csak hatalmas mretvel s elkpeszten nagy, a modern motorgyrts legnagyobbnak vlt erforrsval hvta fel magra a figyelmet, hanem technikai rdekessgeivel is. Gondoljuk csak vgig, mretes, 2300 cm3-es blokkjt mg az Eurpban cirkl autk tbbsge is megirigyelheti. De itt nem lltak meg, s akkor, amikor a gyrtok nagy rsze V2- ben vagy elenysz szmban hathengeresben gondolkodik, pldul a Valkyrienl, k gondoltak egy merszet, s 3 kt mret „lukacskt” frtak a hengerbe. Ez azt jelenti, mintha hrom DR 800-as blokkot olvasztottak volna ssze. Ez nem is lenne nagy dolog, hegesztek egy vzat, beledobom egy harckocsi erforrst, s akkor mi van, n leszek a befut? Nem! Ugyanis ezek hidegvr mrnkk, nem bztak semmit se a vletlenre. Feladtk a leckt a napocsks orszg sportmotorjainak. Ki gondoln, hogy ez a monstrumnak ltsz valami legyorsul egy Hayabust? Vagy ppen azt, hogy 9500-as fordulaton nem tud annyit a ZX10-R, mint ez a masina, de ami a legszebb az egszben, hogy knnyedn p-pt int egy CBR 1000 RRnek. De akinek ez nem elg, nem lt egyiken se, annak is mondanak majd valamit ezek a szmadatok: 0–50-re 1 msodperc alatt, vagy akr 7,2 s 160-ig, ami 1,2-es G gyorsulst jelent.Teht egy nagyon j dragalaprl beszlhetnk, amivel lehet gyalzni lmptl a clvonalig. A hangja akr egy rzsaszn, kjes lom. A megjelense pedig sugrozza azt, hogy gyere nzz meg, j vagyok, mi? Igen feltn, a hts kerken feszl 240/50 16-os gumi, amit inkbb ptett cruisereken lehet ltni. Szksg is van r, 350 kg-os slya s komoly teljestmnye miatt. De ne higgye senki, hogy egy blnrl van sz, amit kln mvszet befogni s meglovagolni. A kormny llsa s a tank mrete lehetsget biztost egy ktajts szekrny felhelyezsre is, anlkl, hogy zavar lenne. lse nagyon jl prnzott, s igen alacsonyra kerlt, ezltal alacsonyabb blnavadszoknak sem okoz gondot mindkt talpat egyszerre letenni. A lbtart elhelyezse is inkbb a knyelmet szolglja. A gp alapllapotban egyszemlyes, s nincs rajta hts ls, de ezen knnyen lehet segteni, egy elre elksztett s utlag brmikor felcsavarozhat lssel. De nzzk tovbb, ha mr a nyeregben vagyunk, s a hvelykujjunkat az nindt gombjra tesszk, kezddik a csoda. Itt kell megemlteni, hogy nem kell rugdosssal szenvedni, ahogy azt a nagy amerikai vetlytrsaktl megszokhattuk.
 |
 |
Komplex ris: ellenirnyban forg kiegyenslyoztengely cskkenti a rezgseket s a billent nyomatkot, a blokk eltti kuplung az ptsi hosszat. A hengerfej ngyszelepes high tech |
A szrnyetegnk letre kel, a vlt fogaskerekei azonnal susogni kezdenek, a szelepek s a pumpk kicsit spolnak, s a hrom csbl kiraml leveg tdt s testet renget, rezni az ert, ami benne rejlik. A vlt vajpuha, elg pp csak hozzrni, s simn egyik fokozatbl a msikba ugrik. Lbakat fel, s irny az ismeretlen. A kuplung nagyon lgy, s igen jl adagolhat, akr a teljestmny, ami mr a pincben is jl hz, mgis nagyon kezes brny. Szinte tkletesen sikerlt kiegyenslyozni az erforrs karakterisztikjt. A slypont elg alacsonyra kerlt, hla a szraz karteres blokknak. Ez megknnyti a hirtelen manvereket, s knynyebb teszi a szk fordulkban val forgoldst. A gyorsabb, lendletes kanyarvtelek is knnyen mennek, ksznheten az els futmnek, ami megfelel lgysg. A htulja mr ms kpet mutat, a mindkt oldalon megtallhat gtl feszes, s gdrkn thaladva rendszeresen kil a nyeregbl. Magyar szemmel nzve ez igen gyakori jelensg lenne. De valaminek meg kell tartania a gp 350 kg-os tmegt. Sajnos kompromisszumok nlkl nem lehet megoldani. Ha netn tall valaki olyan aszfaltcskot kishaznkban, ami lvezetesen kanyarog, s a minsge is j, annak nem lesz gond a lbtartkat elkoptatni, mert kellemesen lehet bortani ezt az rist. Tisztn rezhet az a pont, ahol mr cskken a stabilits, s n az eless veszlye. Idejben rkeznek a megfelel jelzsek, hogy ne csapjuk oda magunkat. De a gyorsuls utn essen egy-kt sz a lassulsrl is, hisz ha ekkora tmeg belendl… Tudom, hogy mr mindenkinek a knykn jn ki a dicsretek sora, de van is mit. A Daytona 955-s sportgp els fkt kapta, ami meg kell hagyni, igen gyorsan meglltja ezt a tehetetlen tmeget. Htul mr nem hztak bele ennyire, s egy hatalmas trcsra rtettek egy ktdugattys nyerget. De ezt legalbb jl adagolhatan oldottk meg.
Azrt a dizjnra is jutott a fik erejbl, s a nlklzhetetlen krmozsok sem maradtak el. De hogy egy kis negatvumot is mondjak, komoly fkezs esetn rendesen sszel a motor eleje, a finom, puhra hangolt els telk miatt. Ebbl a lassulsbl a motorfk elg elenysz mrtkben veszi ki a rszt, ami nem msnak, mint a 8,7-es kompresszinak ksznhet. Az 1695 mm-es tengelytv ne ijesszen meg senkit, mert igaz frge, pilleknny, sportos jrgnynak nem nevezhet, mgis a forgoldsnl a kormnyzs relatve knny. s nem csak a kormnyzs az, a blokk erejt s kezelhetsgt mr prbltam ecsetelni, de sajna nem tudok betelni vele. Az tsebessges vltt nagyon egyszeren lehet felosztani, az egyes a motor megindtsra val, a tbbi meg csak gy van. Mirt is mondom ezt? Csak azrt, mert a mr emltett pincbl hz dolog azt jelenti, hogy 1000-es fordulaton simn lehet vele gurulni, s ha netn 20-ra vissza kell lassulnunk, radsul elfelejtettnk tdikbl visszavltani, szre se veszi a gp, s mi se. Ezrt is knny tsiklani felette. Mr-mr az automathoz kzelt. De ebbe a komfortrzetbe a kompresszinak, pontosabban a motorfknek is benne van a keze. Nem bicsaklik az ember feje, ha leveszi a kezt a gzrl. A kardnhajts ilyen adatok mellett nlklzhetetlen, de nagyon j lett. A felfel gangolsnl a kuplung hasznlata ajnlott, a rntsok elkerlse rdekben. De ebben egy kln egysg is a segtsgnkre van. Ami a mszerezettsget s az optikt illeti, hla az gnek nem cifrztk tl, feltettek egy pr jl leolvashat analg rt, egy vilgts-, egy zemanyag- s egy indexvisszajelzt. A kicsi LED-ek mg fnyes nappal is tisztn lthatk, nem kell kzzel rnykolni, hogy tudjuk, jeleznek-e. Nem vittk tlzsba, de nem is ez a cl egy ilyen jl kidolgozott cruisernl. Azt hiszem, mindenki egyetrt velem abban, hogy az els rpillants utn egy kp villan t az ember agyn. Egy kp, ahol csak n vagyok, a motor s a vgtelen t. rad belle a gyere lj rm s menjnk ki a vilgbl rzs. Rpattanva gondjaink elszllnak, s hatalmba kert minket az risi motor karizmja. Azt hinnnk, ezt az idillt semmi sem zavarhatja meg. Ha elg trelmesek, s mretes pnztrcval rendelkeznek, valban nem. A gyr az els vben 4000-es pldnyszmban gondolkodik, jelenleg gy kthetente kerl egy gp Magyarorszgra, 4 600 000 forintos brutt ron. De ha figyelembe vesszk, mit is kapunk cserbe…
TRIUMPH ROCKET III |
Motor
Vzhts, ngytem, hromhengeres, soros motor egy kiegyenslyoztengellyel. Kt lnchajts, fell fekv vezrmtengely, ngy, emeltkvel mkdtetett szelep hengerenknt. Szraz karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs 52 mm-es toroktmrvel, motormenedzsment, hrmas hats kataliztor, genertor 492W, akkumultor 12 V/18 Ah, nindt.
Furat lket |
101,6 94,3 mm |
Lkettrfogat |
2294 cm3 |
Srtsi viszony |
8,7:1 |
Nvleges teljestmny |
142 LE (104 kW) 5750/min-nl |
Max. forgatnyomatk |
200 Nm (20,2 kpm) 2500/min-nl |
Ertvitel Primer hajts fogaskerekekkel, mechanikusan mkdtetett, tbbtrcss, olajfrds tengelykapcsol, tsebessges vltm, szekunder hajts kardntengellyel.
Futm Aclcs hdvz. Ell felfordtott teleszkpvilla 43 mm-es belscs-tmrvel, htul aclcs lengvilla, kt oldalt szerelt rugs tag. Ell 320 mm-es dupla trcsafk ngydugattys fknyergekkel, htul 316 mm-es trcsafk ktdugattys fknyereggel. Alumniumntvny kerekek.
Kerkmret ell/htul |
3.50 18/7.50 16 |
Gumimret ell/htul |
150/80 R 18/240/50 R 16 |
|
Mret s tmeg |
Tengelytv |
1695 mm |
Villaszg |
58 fok |
Utnfuts |
152 mm |
lsmagassg |
740 mm |
Teletankolt tmeg (gyri adat) |
350 kg |
|
r |
4 600 000 Ft |
(Frontosa Motors) |
|
|
|