Elvakult speed-fanek, srfetisiszta trzk, vrosterrorizl supermotsok, csopperrel pzolk mind kumenikus istentiszteletet tarthatnak a Yamaha TDM900 blcsje felett. Ez a motor igazn semmire sem val, de mindenkinek j.

Csak a tekintly s a knyelem miatt ilyen nagy. De meglepen kezes
Leginkbb a Honda Varaderhoz, meg a Suzuki V-Stromhoz lehetne hasonltani, de a TDM azrt azoknl knnyebb s kezesebb. Emberi mret. Eleve csak 900-as, s mr gy is nagyobb, mint amekkornak szntk megjelensekor, b tz vvel ezeltt, hiszen a szria 850-esknt kezdte. Akkor mg volt TRX is a TDM mellett, aztn a sportgp elkopott mellle, maradt a TDM nmagban, mra mdostott vzzal, nagyobb motorral.
Sokig gy tnt, a hetvenes vekig szinte ktelez kthengeres motorpts trend, a sorkett utols mohiknja marad a TDM, mivel az elmlt kt vtizedben a V2-esek szinte kisprtk a nagy soros kthengereseket, de fel-fel bukkan egy sorkettes konstrukci.

Egyike azon kevs sorketteseknek, amelyek tvszeltk az elmlt b vtizedet
Rnzve ijeszt, rlve otthonos. Hogy a kell lktets meglegyen (nyilvn van ennek mszaki oka is), a TDM-ben a dugattyk nem egyszerre, meg nem is felvltva mozognak fl s le, hanem a ftengelyt 270 fokban keltk el. Teht az alapjrata izgalmasan sntikl, br azrt messze nem egy Harley.

Balra az oldalgi s, a TRX850, jobbra a hamvas TDM900
A motor ltvnya impozns, mi tbb, lehengerl. Plne ebben a 2007-es fehr-fekete kombinciban. Mint valami amerikai milliomoson a nyrias zak, gy feszl rajta a vilgos burkolat. Az orrban a fekete bett viszont kifejezetten bartsgos. A TDM tankja hatalmas, 20 literes, radsul az egsz motor hossz is, s a plexi tovbb nveli a magassgt. Behatrolni elg nehz, mert a tipikus traendurknl kecsesebb, de a hagyomnyos tramotoroknl azrt sokkal-sokkal terjengsebb. Meg aztn rugtja is van rendesen, kzel a ktszerese a tramotoroknak.

Elkpeszten feldobja a TDM-et az j sznkombinci. A plexi viszont nem sokat r a magas motorosoknak
gk gy adtk t: Csiki, ez nagyon j motor, brmihez viszonytva. Aztn ksbb ms motorosokrl is kiderlt, akikkel beszltem rla, hogy mindnek van, vagy volt ismerse, aki imdta. Nehz dolgom lesz, ha elfogulatlan cikket akarok rni egy ilyen ltalnos kedvencrl.

Ezer kofferrel lehet pakolni
A TDM tnyleg komolyan meglepett. Rltem, s a hatalmas llatrl simn lert a lbam, radsul talppal. Az ls magas, de elg keskeny, ezrt ment ilyen knnyen a dolog. Ksbb kiderlt, hogy emiatt hossz tvon a vezetnek nem igazn knyelmes a nyereg – itt az utas a csszr. Aztn elindultam vele lefel a salakos, meredek utcn. Mikzben arra gondoltam, hogy elg szerencstlen dolog lenne egy 2,7 milli forintos, alig ngyszz kilomteres motort a teszt els mterein sszetrni, furcsa md elfogott a nyugalom.
lsz a magas bakon, rzed, hogy a slypont is fenn van a fenben, de olyan biztonsgos a szles kormny, j a vzgeometria, kellemes a tank formja s az pp kellen htratett lbtartk miatt annyira sszensz a motorral, mintha rd szabtk volna. Lehet, hogy csak az n 187 centimnek knyelmes, ezrt utnanztem mshol is. De nem, a klfldi tesztelk is mind gy reztk, mintha direkt nekik kszlt volna.

Ezek nyelik el a kt mzsa plusz utasok
s csomagok momentumt.
Hossz rugt, szenzcis fk
Tovbb cskkentette a zabszem benntartsi erszksglett, hogy tesztmotorom ABS-szel szerelt verzi volt. A TDM-nl ez viszonylag j dolog. A szerkezet lktetst alig reztem, de furcsa, hogy minden els kerekes fkezsnl sziszeg a rendszer, akr megcsszik a kerk, akr nem. Mindezt olyan hangosan, hogy elnyomja a kthengeres hangjt is. s a lassuls… risten! Sejtettem, hogy viszonylag knny lesz a meglls, de ilyen rletes, vad sebessgelnyelsre azrt nem szmtottam. Ugyanakkor jl adagolhat, ht nem csoda, hogy pr napnyi TDM-ezs utn csnyn rvid tvokat hagytam az elttem halad jrmig.
Aztn kivittem az orszgtra, elkezdtem kicsit dntgetni, s kiderlt, hogy gondolatolvas is. Kiszmthatan veszi az veket, s elmarad, amit a legtbb motorban utlok: ha gdrt fog a kerk, nem pattog odbb. Sebessgnl meg aztn abszolt elemben van, rezzenstelenl megy egyenesen. Hetvenes temptl felfel vgkpp addiktv: szerintem akinek TDM-je van, az rendszerint Visegrd rintsvel r angyalfldi otthonba az jliptvrosi irodbl.

Nem levgott kipufog, ez a bukcs
A motor 2500-as fordulattl 8000-ig egy lom, nincsenek ers s gyenge foltjai, brhol egyformn, konokul hz. Vibrci a kt henger ellenre is alig van, zaj szinte semmi. Mondjuk engem nagyon zavart, hogy amikor egy hajszlnyival is 2500 al esett a fordulatszm, szrny rngatzsba kezdett. Egy bartom rgi TRX850-esvel is sszeprbltam, annl 2200 krl jelentkezett ugyanez, radsul sokkal puhbban. Biztos vagyok benne, hogy a TDM-hasznlknl hamar kialakul a kis fordulat-fbia.

Ha a negatvumoknl tartunk, a szlvdelem sem tkletes. 80-nl a plexirl rkez lgrvny finoman elkezdik lkdsni a fejet, 110-nl mr zavaran rzza, 140-nl az olcsbb fajta sisakok plexije zrgni kezd (mint az enym),
180 fltt meg mr a fejemet doblja. Persze be lehet fekdni az idom mg, de ez a pz nem tl knyelmes. Legjobb kiegyenesedve dacolni a menetszllel, mert a mellkast kevsb dngetik az rvnyek. Csak a kar nylik msfl mteresre egy hossz tra alatt. Aki kisebb, az szre sem veszi ezt.

Egy szp s egy csnya mszaki trgy
Egy szemllyel j, kt szemllyel egyenesen kivl a TDM. A rugzs meg sem rzi a plusz tmeget, a fkek r se hedertenek a megnvekedett terhelsre, a nyereg formjra pedig sok szz kilomter utn sem panaszkodik majd az, aki htul l. Kivl a kapaszkod is, dobozbl pedig rgtn hrmat lehet felpattintani a felras tartkonzolokra. Meg mg egy nagy tanktska is jhet. Eurpa-krt? Piha! Irny Kzel-Kelet! A futm ugyanis az arrafel tipikus utakat is brja.

Ez a Yamaha ajndka a TDM-eseknek 2007-re. Elegns fehr fnyezs, piros csk a kerekekben. Vagny, mi?

Digitlis mszerek analgokkal.
Van egyszer fedlzeti szmtgp is,
de az n zlsemnek ez zavaros
Ezt onnan sejtem, hogy a fotk kedvrt motoroztam kicsit az Omszki-t tellenes oldaln lv bnyatnl (kzben megtudtam, hogy Lupa-t a neve). A TDM finoman libbenti t nagy, zsros testt a buckkon, felszkken a perg homokon. Normlis motor rg ledob ilyenkor, ez meg a szrny terepen sem rosszabb, mint a Yamaha SR400-asom a Kerepesi ton. Persze j oka van annak, hogy ilyen kezes, meg ennyire keveset eszik (nekem nagyjbl 5,5-6 liter jtt ki, fleg vrosi furikzsban): a TDM900 nincs egszen kt mzsa.
Vrosban, szk helyen lavrozva azrt nem mindenkinek idelis egy ilyen hrihorgas jszgon egyenslyozni. A kuplung elg hirtelen fog, zavarv vlik, hogy a motor 2500 alatt nem foghat hadra, s ilyenkor megrezni, milyen magasan is van a slypont. Radsul nagyon szles a tank melletti manyag idom. Viszont trzni, motorozni, taln mg egy kicsit terepezni is: istenkirly.
Mszaki adatok:
Motor: soros, kthengeres, vzhtses, ngytem, 10 szelepes
Lkettrfogat: 897 cm
Kompressziviszony: 10,4:1
Furat x lket: 92 x 67,5 mm
Vlt: hatfokozat
Teljestmny: 86 LE 7500 fordulat/percnl
Nyomatk: 88,8 Nm 6000 fordulat/percnl
lsmagassg: 825 mm
Mretek (HxSz): 2180 x 800 mm
Tengelytv: 1485 mm
Els futm: teleszkpvilla
Hts futm: kzponti rugs tag llthat elfesztssel
Gumik: 120/70-ZR18 ell, 160/60-ZR17 htul
Fk ell: dupla, 298 mm-es trcsafk ktdugattys fknyergekkel
Fk htul: szimpla, 245 mm-es trcsafk egydugattys fknyereggel
zemanyagtank trfogata: 20 liter
Szraz tmeg: 192 kg
ra (ABS-szel): 2 698 000 Ft