Az 1300-as s az 1900-as Midnight Starnak kis testvre szletett. De mr igen felnttes benyomst kelt az jszltt.
Igaz, ezeknek a motoroknak npszersge Eurpban egy ideig cskkent, de 2004 ta ismt nveked tendencit mutat, az sszeladsuk szma ismt tllpte a szzezret. Mivel Amerikban tbb mint hatszor ennyi tall vente gazdra, a gyrtk a fejlesztsnl teljesen erre a piacra koncentrlnak. A Yamaha viszont mr a kt nagyobb Midnight Star esetben figyelembe vette az eurpai importrk ignyt is, s kisebb mdostsokkal illesztette hozz ezeket a modelleket az rge kontinens zlshez. gy a legkisebb vltozat is riktbb sznekbe, lngnyelvekkel kaphat Amerikban, nlunk diszkrtebb, egyszn sttkkben, bordban s feketben.
A „kis” Midnight Star valjban minden ms mint kicsi. Mreteiben majdnem megegyezik az 1300-assal, viszont karcsbb, laposabb s hosszabb benyomst kelt a kiss megjult dizjnnak, a laposabb tanknak, a mlyebbre szerelt, szlesebb kormnynak s a mlyebb lsnek ksznheten. Kilomter rja is ismt oda kerlt, ahov egy cruisernl illik, a tankra.
Mszakilag igaz teljesen j konstrukci a 950-es, mgis sok megolds megegyezik az 1300-asval. Mg a ftengely 83 mm-es lkete is megegyezik, viszont a furat cskkentse 100-rl 85 mm-re cskkent, gy eredmnyezve egy majdnem szgletes furat/lket arnyt 942 cm3 mellett. A htst levegvel oldottk meg, a hengerenknt egy fell fekv vezrmtengely grgs, ktkar himbkon keresztl mkdteti a ngy szelepet a modern, tet alak gstrben. A kovcsolt dugattyk galvanizlt alumnium hvelyekben futnak, a keverkkpzst 35 mm toroktmrj benzinbefecskendezs vgzi, ami a levegt hrom literes airboxon keresztl szvja. A 2:1 kipufog kt kamrs hangtomptval rendelkezik, az ellsben kapott helyet a hrmas hats kataliztor s a lamdaszonda.
A nagy Midnight Star erforrsokkal ellenttben a 950-es nem kapott kiegyenslyoz tengelyeket, st, mg a motort is mereven szereltk be az aclcs dupla blcsvzba. Ez is j, az 1300-ashoz kpest az alacsony lspozci rdekben laposabb, viszont a geometrija szinte ugyanaz. Az ertvitel is kzs, a hts kerkhez termszetesen fogasszj juttatja az ert. Viszont ell 16 helyett 18 colos kereken grdl a 950-es, erre napos keresztmetszet gumit hztak. Ell egy 320-as trcsa s ktdugattys cssz nyereg vgzi a fkezst, htul 298-as trcsa egydugattys nyereggel. Ell hagyomnyos, 41 belscs tmrj villra tmaszkodik a 950-es, htul himbarendszerre szerelt kzponti rugstagra. Az lsmagassg az 1300-ashoz kpest 40 mm-el alacsonyabb, a kormny 50 mm-el htrbb s 5 mm-el lejjebb kerlt, a trepnik 20 mm elrbb s 20 mm-el lejjebb.
De a puszta szmok nem jelentenek sokat, a menetrzs annl tbbet. Elszr is igen komoly motor benyomst kelti a „legkisebb” Midnight Star. Az elrbb helyezett trepnikkel, melyek kiss elre nyjtott helyzetbe knyszertik a vezett, igen nagy motor benyomst kelti, ami a nagyon szles, ersen a vezet fel nyl kormny mg egyszer altmaszt. A V-kettes az els gombnyomsra azonnal megindul, s mly drmg hangon jr. Merev rgztse s kiegyenslyoz tengelyek hinya ellenre igen finoman jr, alig jnnek t vibrcik a kormnyon, a tankon s a trepniken keresztl.
Knnyen jr a kuplung, az els sebessgfokozat ellenlls s hang nlkl cuppan be, s a Midnight Star elindul. Mit is lltottak rla? Hogy kezd modell? rdekes, 20 ve mg az XV 250 volt az, tz ve a 650-es Drag Star, most mr majdnem egy ezrest knlnak a kezdknek. Valjban nem tl nehz ezt a teletankoltan kzel 280 kils motort vezetni, egyedl az ton (ami Amerikban lnyegesen szlesebb, mint nlunk) megfordulni nem knny gyakorlat a messze htra nyl, nagyon szles kormnnyal, valamint a nem tl nagy kormnyelfordulssal. Tnyleg Big Twin mdon viselkedik az erforrs: teljesen egyenletesen tol a teljes hasznlhat fordulatszm tartomnyn t, finoman veszi a gzt s mg ha teljesen leejtjk a fordulatot, akkor igaz kiss rngat, mgis erteljesen tolja meg a felptmnyt. A maximlis forgatnyomatk mr 3000-nl megjelenik, s ezutn egszen a cscsteljestmnyig 70 Nm fltt marad. gy 60-tl nyugodtan elzhetjk az autkat tdikben. Menet kzben meg ugyanannyira nem zavarnak a rezgsek, mint alapjraton. Viszont a kipufogbl soha nem tl hangos, de nagyon combos hang tvozik.
Az 1300-asnl s mg inkbb az 1900-asnl kimondottan kezesnek reztk a futmvet a motor slyhoz kpest. Ez nem vonatkozik kivtel nlkl a 950-re is, de lehet, hogy csak a puszta szmok vezetik flre az elkpzelsnket. Mert nem sokkal kisebb vagy knnyebb a 950-es nagyobb testvreinl, s azoknak az erkar szempontjbl jobb helyen tallhat a kormnya. Viszont a 950-es nagyon pontosan irnythat, jl rezni, miknt kvetik a kerekek az utat. A jl aszfaltozott georgiai utakhoz igen eltalltnak bizonyult a rugstagok hangolsa, igen j knyelmet nyjtottak, viszont itt nem is kellett olyan tseket elnyelnik, mint amivel nlunk lpten-nyomon tallkozhatnak.
Az US Highway 76 csodlatos tjakon t kanyarog. Nem vletlenl hvjk Lookout Mountain Scenic Highway-nek. Sr erdk bortjk a lthatrig a lanka hegyeket. gy fest, az itteniek szvesen emlkeznek az s kontinensre, itt olyan helysgneveket is tallunk, mint Germany vagy Macedonia. Hiawassee-nl, kzel a North Carolina-i hatrhoz viszont egy olyan zillt part t mellett haladunk el, ahol szinte a szemnk el kpzeljk a trappereket s az indinokat.
Az kanyarok egyre szkebbek lesznek, folyamatosan lernek a trepnik. Itt megbosszulja magt, hogy mg lejjebb kerltek, mint az 1300-asnl. Teljesen rtalmatlan, ha karcolnak, hiszen visszahajlanak, de ha a tartjuk r kvetkezik, az mr kiemeli a motort a kanyarbl. Igaz, a clkznsg nem igen jut idig. Neki sokkal fontosabb, hogy az els fk finoman adagolhat s hatkony, s a hts is jl tmogatja az els hatst. A nap szertefoszlatta a kdt, egyre tbb motorossal tallkozunk ezeken a csodlatos utakon. Legtbbjk szintn cruiseren l, fleg nagy Harleykon, de minden japn mrka nagy cirkli is nagy szmban vannak kztk. Nem csoda, hogy a Yamaha is ennyire aktv ebben a mfajban. Amikor megllunk egy parkolban s hamarosan rengeteg nagy cruiser vesz bennnket krl, egyltaln nem tnik ki kzlk a 950-es Midnight Star. Pont ez volt a Yamaha clja. Mg soha nem tudott egy kezdmotor ennyire elvegylni a nagyok kztt.