Suzuki M1800R
A nagyterpeszes 300 kils .....
Teszt: Suzuki M1800R Intruder, 2006
Aki szereti a nagydarab, bgys-faros, mgis izmos szuperszexi nket, annak ez a Suzuki megacirkl is bejn. Lenygz formk, lenygz mretek, lenygz er. s tbb mint hrom mzsa.
A VZR 1800, vagy ms nven az M1800R, azaz az 1800 kbcentis j Suzuki Intruder htulrl egyenesen megdbbent. Ez aztn a hts! 240 millimteres, hiperszles gumiabroncs, leltetett, gmbly-izmos kuffer. Akr a fekete tncosnk duzzad feneke, amit utnozhatatlanul tudnak rzni a luxusmedence szln, az aktulis rapsztr klipjben.
Oldalrl kerlve hatalmas hengerekkel s vastagblszeren kgyz kipufogcsvel szembeslhetnk. Lavrnyi mret krmozott deklik, ablaknyi ht s kt, egyenknt majdnem ezer kbcentis henger. Mindehhez a hatvanas veket idz, m kiss ramvonalastott retro-stlus.
A kt s fl mter hossz, egy mter szles fekete motortest formatervezst nagyon eltalltk: mindentt nylcsorgatk veszik krl (az egyik bevsrlkzpont eltt egy teljes trsasg krbefnykpezte magt az Intruder eltt pzolva). Elfoglalom a helyem, a szles, alacsony nyergen knyelmes az ls. Remek rltsom van a kormnyra szerelt digitlis fordulatszmmrre, mintha csak egy hatvanas vekbeli amerikai aut mszerfala lenne elttem. A tankon elhelyezked analg sebessgmr-rt azonban mr csak akkor ltom, ha az t figyelst megszaktva le-letekintgetek.
Indts utn felmordul az 1783 kbcentis, ngytem, vzhtses DOHC V2-es motor. Az alapjrat akr egy dzelmozdony is lehetne. Induls utn a nem chopperhez szokott motoros eleinte vadul kalimpl lbaival, mire megtallja a j elre helyezett szles lbtartkat. Az lspozci a szintn igencsak ell lev egyenes kormny miatt kezdetben elg fura, a testtarts kis tlzssal egy kezt-lbt elrelendt, levegben sz tvolugrhoz hasonlt.
A 124 lers motor egyesben kis csaldst okozott: az egyes nagyon rvid, s kicsit nehzkes. Kettesbe kapcsolva r a meglepets, az ers gzhzsra a 315 kilt mintha rakta lkn elre, olyan gyorsulst produkl, hogy nagyon ersen kell markolni a kormnyt, hogy le ne maradjunk a gprl. Erre a nagyvasra mondan zsros haj rocker ismersm: "nagyterpeszes-kapaszkods heavy metl".
Az ris Intrudert a vrosban nagyjbl el lehet felejteni, hacsak nem akarunk a kocsisorral egytt araszolni. A Budapesten llandsul dugkban nehz a nem tl fordulkony, nagy s nehz testtel manverezni, ha komolyabban prbltam haladni, igencsak megizzadtam a birkzsban. A verejtk elvlasztst elsegti a kis sebessgnl tapasztalhat extra hmennyisg, mely a kt nagy hengerbl rad a combok kz. Hatsosabb, mint egy fogyasztgp.
Nem segti a forgalomban haladst az iszony ers motorfk sem. Lass tempnl nehz megtallni azt a fordulatot, ahol mg hz a motor, viszont mg nem rnt vissza a motorfk. Egy sz, mint szz, az Intrudert nem a vrosi totojzsra teremtettk.
Szabadabb tra, vagy autplyra rve a motor rgtn lvezhetv vlik. Kivlan kihasznlhat a nehz cirklkhoz kpest bdletes, 124 lers teljestmny s a 3500 percenknti fordulaton leadott 151 Nm-es nyomatk. Az Intruder a 3000-3500-as fordulatot szereti, innen indthatk msodik s harmadik fokozatban a meghkkent dinamikj gyorsulsok. (A teszt idejn vgzett orrsvny-mttem miatt egy motormentes napot kellett tartanom, m utna a betamponlt s tompa fjdalomgcknt mkd arckzepem szenzorknt funkcionlt: az orromban reztem a gyorsulst. Klnleges lmny, ajnlom mindenkinek.) Ktezres fordulatra leeresztve a motor csattogni kezd, hatezer fltt pedig mr nem nagyon hz.
Az autton a testhelyzet is knyelmesebb vlik, br a menetszl 140-150 km/ra felett igencsak rezhet. Ez utbbi miatt bven elegend a 190 km/ra feletti vgsebessg, ember legyen a talpn, aki ebben a pozciban huzamosabb ideig kpes magt megtartani kzel ktszzzal.
A gp lassulsa kifogstalan, errl ell duplatrcsafk gondoskodik. Az elrenyjtott lb s a felll fkkar miatt az Intrudert fkezni olyan rzs, mintha egy teherautn nyomnnk a fkpedlt. A rugzs pedig, mint egy thenger. A ktyk, tragyk tst a kemny kzponti rugstag nyersen a gerinc als felre kzvetti, a prnzott ls bizony nem sokat segt.
Vgre marad az tvgy. Egy ilyen nagy bendt termszetesen etetni kell, bizony elfordul a szz kilomteren benyelt tz liter benzin. Fogyaszts ide-vagy oda, 3 milli forint alatti rval igencsak versenykpes a megacruiser piacon. A Harleyk lkettrfogatban csnyn elmaradnak a nagy Intru mgtt, gy most azokat szmba se vennm. Szintn 1800-as a Honda VTX, ezrt azonban 10%-kal krnek tbbet. A Kawasaki VN2000 gyz, mint a legnagyobb sorozatgyrts V2-es, ez viszont jcskn egy millval drgbb. A Yamaha XV1900 Midnight Starral mg nem tudjuk sszehasonltani, mert mg nem megvsrolhat, gy ra sincs. Egy hengerrel s 500 kbcentivel kilg a sorbl a Triumph Rocket III, rrt viszont az 1800-as Intru mell egy 650-es Banditot is vehetnk vrosi hasznlatra.
Mszaki adatok:
Motor: ngytem, vzhtses, DOHC, V2-es, 4 szelepes Hengerrtartalom: 1783 cm 3Teljestmny: 124 LE Nyomatk: 151 Nm 3500 1/min-nl Keverkkpzs: befecskendezses, 56 mm-es szvtorok tmr Vlt: tfokozat Vghajts: kardntengely Vz tpusa: dupla acl blcsvz Els futm: tekercs-rugs, olajcsillapts fordtott teleszkp Hts futm: tekercs-rugs, olajcsillapts kzponti rugstag Els fk: 310 mm-es duplatrcsa, radilis felszerels, ngydugattys fknyergekkel Hts fk: szimpla trcsa, szcsapos, ktdugattys fknyereggel Kerekek: ell 18M/C x MT3,5, htul 18M/C x MT8,5, alumniumntvny Mterek (HxSzxM): 2485 x 940 x 1180 mm Tengelytv: 1715 mm ls magassg: 700 mm Szraz tmeg: 315 kg Vgsebessg: 190-200 km/ra r: 2 998 000 Ft
|