| 		
		 
 MZ
  2006.09.10. 23:42 
 ket mindenki ismeri ...
 
  
Mg hat ves sem volt az vszzadunk, amikor a dn Jrgen Skafte Rasmussen a Rasmussen & Ernst vllalatnak megvsrolta az egykori Zschoppau-Dischau-vlgyi tert gyrat. Hamar bebizonyosodott, hogy evvel lendletes fejldsnek indult a motor s szllt eszkz gyrts az Erz-hegysgben. A gyr 1916-ban egy sajt fejleszts gzautval DKW (Dampf Kraft Wagen) vlt kzismertt. E hrom bett (DKW) knnyen mrkanvv lehetett fejleszteni. gy aztn a gyr els segdmotorkerkprjt mint az "Apr Csodt" (Das Kleine Wunder) emlegettk, a kttem jtkmotort pedig a "kisfik lmnak" (Das Knaben Wunsch) neveztk. A motorkerkprgyrts beindtst jelz startpisztoly igazbl 1922-ben drdlt el, amikor Rasmussen elkezdte gyrtani a "birodalmi utimodellt". Mr 1922 jliusig elkszlt belle 2000 darab, s ugyanakkor legyrtjk a 20000. gzmotort is. A gyr egy jelents vllalkozss fejldik amelyik Nmetorszgon kvl is lenyvllalatokat vesz s alapt. 1926-ban lltjk be az els mechanikus futszalagot. Amit ma mr sokan nem tudnak, az az, hogy a vilghres emblma a ngy krrel ( ) Zschoppauban szletett. 1932-ben egyeslt a DKW az Audi s a Horch cg s kzsen megvsroltk a Wanderer-Werkt. gy jtt ltre az Audi-Union Rt. siegmari, berlini, zschoppaui s zwickaui telephelyekkel, ahol sszesen 4500 embert foglalkoztattak. A msodik vilghbor utn a zschoppaui gyr berendezseit ugyan sztszereltk s a vllalatot az NDK-ban llamostottk, de hamarosan MZ nven jra motorbicikli gyrtsba kezdtek. A nmet jraegyeslst kveten a beindul szabadverseny nehz helyzetbe hozta a gyrat. A Motor- s Ktkerekgyrra (MuZ) keresztelt vlalat 1996-ban 74 ves fennlls utn fizetskptelenn vlt s beindult a csdeljrs az illetkes brsgon. Szksges befektetsek s az j piaci ignyeknek megfelel termkek gyrtshoz egy tl lassan beindul zleti fellendls kapcsoldott, s ez a MuZ-ot a tnk szlre sodorta. Segtsg a tvolkeletrl rkezett. 1996 szeptember 2-n tvette a MuZ irnytst a malj Hong Leong vegyeskonszern. E vegyeskonszern dl-kelet-zsiai gyraiban vente 300.000 kisteljestmny motort gyrtanak. A MuZ a jvben motorgyrtssal, zsibl rkez motorok eurpai minsg-ellenrzsvel, valamint kutatsi- s fejlesztsi tervekkel fog foglalkozni. A Hong Leong mr 50 milli mrkt fektetett a MuZ-ba. A cl az, hogy tz v alatt a nagy hagyomnyokkal rendelkez gyr jra Eurpa egyik els motorgyrv vljon.
   |    |  
 
 
 |  
Kronolgia:
  |  
|   | 
1907 | 
 A dn Jrgen Skafte Rasmussen nmetorszgi Zscoppau-ban megalaptja motorkerkpr gyrt.  |  
|   | 
1922 | 
 Legrdl az els DKW mrkajelzs motorbicikli a gyrtszalagrl.  |  
|   | 
1929 | 
 A "Zschoppaui Motorgyr J.S. Rasmussen Rt." a vilg legnagyobb motorgyrv vlik. A termels elri az vi 60.000 DKW-t.  |  
|   | 
1931 | 
 A Schrle tallmny az "inverted scavenging", a levehte alumnium hengerfejek pedig a jobb htst teszik lehetv.  |  
|   | 
1932 | 
 A szsz motorgyrak DKW (Zschoppau), Wanderer (Chemnitz), Audi s Horch (Zwickau) megalaptjk az Auto Union Rt. A ngy gyrat szimbolizl ngy egymst rint kr lesz az j vlalat emblmja. A zschoppaui gyr vilg els marad a kttem motorok s a motorkerkprok gyrtsban.  |  
|   | 
1939 | 
 A msodik vilghborban hadieszkzk s fegyverek gyrtsra "knyszerl" a gyr.  |  
|   | 
1949 | 
 Az jonnan alakult NDK-ban tovbb folytatdik a zschoppaui motorgyrts.  |  
|   | 
1950 | 
 IFA-DKW nven megjelenik az els RT 125 tpusjelu motorkerkpr. Hatkonysga, egyszerusge s hatalmas mrete miatt ez a tpus hamar kzkedvelt vlik. Technikai rszletek: 123 cc, 5HP, 78kg, max. seb. 75km/h. A DKW-125 a vilg egyik legtbbet msolt tpusai kz tartozik.  |  
|   | 
1956 | 
 Megjelenik az MZ mrkajel (Motorradwerk Zschopau). A nmet jraegyeslsig 1990-ig vente 80.000db kszl s tbb mint 100 orszgba exportltk. sszesen 3.200 alkalmazottat foglalkoztattak.  |  
|   | 
1990 | 
 Leomlik a berlini fal, s a kt Nmetorszg egyesl.  |  
|   | 
1991 | 
 A kelet-nmet llami vlalat a "Treuhandanstalt"-hoz kerl (nmet PV Rt.), s KFT-v alakul.  |  
|   | 
1992 | 
 sszeomlik a volt kelet-nmet piac, s az eladott motorok szma zuhansszeren cskken.  |  
|   | 
1992 | 
 Jlius 1-jn megalakul a MuZ (Motorrad und Zweiradwerk) 80 alkalmazottal, s motorgyrtsba kezd. Hrom hnappal ksbb bemutatjk a cg j termkcsaldjt a klni IFMA killtson. s evvel vgzdik a klasszikus motorgyrts Zschoppauban.  |  
|   | 
1996 | 
 Szeptember 2-n tvette a MuZ irnytst a malj Hong Leong vegyeskonszern. A cl az, hogy tz v alatt a nagy hagyomnyokkal rendelkez gyr jra Eurpa egyik els motorgyrv vljon.  |  
|   | 
2000 | 
 "Az MZ visszatrt" hangzik a jelmondat. Elkszlt egy teljesen zschopaui fejleszts j motorkerkpr. Melynek a - rgi emlkek miatt - RT 125 a neve.  |   
| ETZ 251 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1988 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 21 LE 5500-as fordulaton Max. sebebessg: 130 km/h Sly: 145.5 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETZ 250 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1981 - 1989 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 21 LE 5500-as fordulaton Max. sebebessg: 130 km/h Sly: 135 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETZ 150 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1984 - 1990 Hengerrtartalom: 143 cm3 Teljestmny: 12.5 LE 6000-as fordulaton Max. sebebessg: 105 km/h Sly: 108 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETZ 125 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1984 - 1990 Hengerrtartalom: 123 cm3 Teljestmny: 10.5 LE 6000-as fordulaton Max. sebebessg: 100 km/h Sly: 108 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| TS 250/1 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1973 - 1981 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 19 LE 5200-as fordulaton Max. sebebessg: 125 km/h Sly: 144 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| TS 150 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1973 - 1985 Hengerrtartalom: 143 cm3 Teljestmny: 11.5 LE 6100-as fordulaton Max. sebebessg: 105 km/h Sly: 115 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| TS 125 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1973 - 1985 Hengerrtartalom: 123 cm3 Teljestmny: 10 LE 6100-as fordulaton Max. sebebessg: 100 km/h Sly: 109 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETS 250 Tropy Sport | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1969 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 21 LE Max. sebebessg: 129 km/h Sly:
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ES 250/2 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1967 - 1973 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 19 LE 5200-as fordulaton Max. sebebessg: 125 km/h Sly: 152 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ES 175/2 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1967 - 1973 Hengerrtartalom: 172 cm3 Teljestmny: 14.5 LE 5200-as fordulaton Max. sebebessg: 115 km/h Sly: 151 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ES 150/1 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1969 - 1977 Hengerrtartalom: 143 cm3 Teljestmny: 11.5 LE 5000-es fordulaton Max. sebebessg: 105 km/h Sly: 115 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ES 125/1 | 
  |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1969 - 1977 Hengerrtartalom: 123 cm3 Teljestmny: 10 LE 5000-es fordulaton Max. sebebessg: 100 km/h Sly: 105 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| RE 125 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1965 Hengerrtartalom: 124 cm3 Teljestmny: 25 LE Max. sebebessg: 210 km/h Sly: 91 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ES 250/1 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1956 - 1962 Hengerrtartalom: 225 cm3 Teljestmny: 14.5 LE 5000-as fordulaton Max. sebebessg: 115 km/h Sly: 150 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| RZ 250 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v:  Hengerrtartalom: 249cm3 Teljestmny: 58 LE Max. sebebessg: 235 km/h Sly: 125 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| GE 250 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1986 Hengerrtartalom: 243cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETS 400 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1971 Hengerrtartalom: 391cm3 Teljestmny: 40 LE Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETS 300 G | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1970 Hengerrtartalom: 291cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETS 250 G | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1965 - 1978 Hengerrtartalom: 243cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETS 150 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1970 - 1973 Hengerrtartalom: 143cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ETS 125 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1970 - 1973 Hengerrtartalom: 123cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ESKORT 250 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v:  Hengerrtartalom: 243cm3 Teljestmny: 19 LE Max. sebebessg: 120 km/h Sly: 160 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ES 250 G | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v:  Hengerrtartalom: 243cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ES 175/1 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v:  Hengerrtartalom: 172cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| ES 150 G | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v:  Hengerrtartalom: 143cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg:  Sly: 
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| BK 350 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1953-1959 Hengerrtartalom: 343cm3 Teljestmny:  Max. sebebessg: 115 km/h Sly: 155 kg
  | 
  |  
|   |  
 
 |  
| RT 125 | 
 |  
|      | 
  | 
   | 
Gyrtsi v: 1956 Hengerrtartalom: 123 cm3 Teljestmny: 5 LE 4800-as fordulaton Max. sebebessg: 75 km/h Sly: 85 kg
  | 
  |  
|   |    |   
	         
		 
	        
	        |