Jmbor srkny
97' Drag Star......
ll a stt garzs mlyn, figyel s vrja, hogy megmozgassa srkny szrnyait. A srkny motvumok jl illenek a Yamaha XVS 650 Drag Starhoz. A napfnyre kikerlve mr korntsem olyan veszedelmes, inkbb szinte benyomst kelt. Nem tl nagy, nem tl nehz s nincs rajta felesleges cicoma.
Ez utbbi csak a kategrijban oly elterjedt szemlyre szabs eredmnye lehet. A tesztpldnyon is megtallhat - az egyedi fnyezs mellett - nhny nem gyri elem. A praktikus oldal- s villatska, a prnsabb utasls s a httmlval kombint csomagtart. Az optikai szabs eredmnye a fnyszr s az irnyjelzk szempilli, illetve a fk- s kuplungkar br bevonata.
A gyr nem sprolt a krmozott alkatrszekkel. Sokszor gondban voltam, hogy gy rkthessek meg egy-egy rszletet, hogy a Dalton fivreket kerget, O lb Talpraesett Tomhoz hasonlt lbaim ne zavarjk a felvtelt, de ez olykor elkerlhetetlen volt. Ennyire sok krm, mg az alapul vett HD Heritage Softail Classicon sincs. A Drag Star Classicok ksrtetiesen hasonltanak az amerikai modellhez. Mintha lecsupasztott vltozata lenne plexi, kiegszt lmpk, trepni s szegecselt tskk nlkl.
A tulajdonos instrukciit kvetve letre kel a kis srkny. A menet kzben is knnyen elrhet helyre szerelt szivatt kihzva, rvid indtzs utn feldbrg. A kipufog nem gyri, markns hangot klcsnz a Drag Starnak. Lghtses lvn nem kell sokig melegteni, s rvid jrats utn indulhat is a tesztkr. A kuplung mkdtetse knny, eltallt a kemnysge. Nem tl puha s nem is kemny. A vlt knnyedn, zajmentesen veszi a fokozatokat, st mindenfle trkk nlkl meg lehet tallni az rest, mg meglls utn is.
Akinek nem ez az els nagymotorja, a 650 cm3-t kevsnek gondolhatja. Fleg, hogy chopperrl van sz. Prgetni kell ugyan, de nem veghangig. Emelkedn, utas nlkl meglepen frgn mozog. Kellemes dbrgst terhelskor lvezhetjk igazn, s ekkor mr az autsok is felfigyelnek a kzeled Yamahra. Az els keresztezds utn egy szennyvzszllt teheraut araszolsra kszet.
A szembejv autk radata, valamint a sr kanyarok miatt egy darabig cammognom kell a bzs jszg mgtt. Kitaposott nyomvlyban haladva, msodik fokozatban, pp a mg kellemes fordulatszm minimumon haladva tnik fel, hogy az els futm nem azt teszi, amit n akarok. Jobbra-balra kzdk a nyomvlyban, s kimondottan zavar, hogy sokat kell korriglnom. Ezt a jelensget okozhatja a kormnycsapgy, a rosszul kopott gumi, vagy a gyenge els villa, mely hajlamos a csavarodsra. Htul a rugt rvid s a rugstagok kemnyek, gy a mai off-road vrosi utakon kzlekedve nem nagyon szabad nyelvet ltgetnnk, mert knnyen leharaphatunk belle egy darabot.
Miutn sikerl megelzni a teherautt, jhet a tempsabb menet. Itt mr nem mutat bizonytalansgot a futm, pontosan s knnyedn irnythat a lass haladskor mg kimondottan zaboltlan motor. Kanyarokban fekszik az vre, s egyenesben is stabil. Negyedik fokozatban, 110 km/h-nl elrjk a gp szmra kellemes fordulatszm maximumt, s ekkor tdik fokozatba vlts utn bellhatunk a 120-130-as utaztempra. Gyorsabban nem rdemes tartsan menni, mivel szlvdelem hjn itt mr a menetszllel kezd kellemetlenkedni. Mg ekkor is viszonylag jl lehet kigyorstani, gy nem ll fenn az letveszlyesen gyenge motor besorolsnak veszlye.
Szk fordulkban, illetve megfordulsnl az els futm jra feladja a leckt. A kerekek kllire nagy gondot kell fektetni, mivel hajlamosak lelazulni, esetleg trni. A kellemetlensgek elkerlse vgett nem rt ezeket gyakran ellenrizni. A hts dobfk kielgt, amennyi fker htulra kell, azt bsgesen biztostja. Az egytrcss els fknl ugyanez a helyzet, azzal a kivtellel, hogy ppes a fogspontja, de hatrozott fkezskor megfogja a motort. Az els villa nem t fel rossz ton sem, br ha a kvetkez tlen is tovbb romlanak az utak, akkor mg ez is megtrtnhet.
A kiss bizonytalan futm mellett is kellemes csalds a kis Drag Star. Knnyen kezelhet, viszonylag dinamikus motor, mely inkbb a nyugodt trzsra s a htvgi barangolsra termett, mint a vad szguldsra.
Mszaki adatok:
Motor: ngytem, leveghtses, SOHC, V-2 Hengerrtartalom: 649 cm3 Furat x lket: 81 mm x 63 mm Kompressziviszony: 9,0:1 Maximlis teljestmny: 40 LE (29,4 kW) 6500 1/min-nl Maximlis nyomatk: 50,9 Nm 3000 1/min-nl zemanyagellts: Mikuni BDS28/2 karburtor Vlt: tsebessges, olajban sz, tbbtrcss kuplunggal Vghajts: kardnhajts Vz: acl blcsvz Els felfggeszts: teleszkpvilla, 140 mm-es rugttal Hts felfggeszts: Monocross lengkar, 86 mm-es rugttal Fkek: 298 mm-es szimpla trcsafk ell, 200 mm-es dobfk htul Gumik: 160/90-16 67S ell, 170/80-15M/C 77S htul Hosszsg: 2450 mm Szlessg: 930 mm Magassg: 110 5mm lsmagassg: 710 mm Tengelytv: 1625 mm Hasmagassg: 145 mm zemanyagtank: 16 liter (3 liter tartalk) Sajt tmeg: 229
|