Harley 883
Az alapgp .....
A gp, Tuning Sportster 883R
Nem a legersebb, nem a leggyorsabb, taln nem a legszebb, viszont az egyik legjobb. Ez szerinted paradoxon? Lehet, viszont igaz!
Mr nem is emlkszem pontosan, mirt mentem be a Harley budapesti fhadiszllsra… Az tnik a legvalsznbbnek, hogy valamelyik tesztmotorjukat vittem vissza, csak annyi rmlik tisztn, hogy ezzel az tptett 883R-rel s egy bazi nagy mosollyal az arcomon jttem el. Ez a gp akkor Szr Gbor, a Harley rtkestsi vezetjnek tulajdona volt, de mr tudni lehetett, hogy nem sokra j gazdja, lesz. Ezrt amikor Gbor feleltlenl beleegyezett, hogy egy-kt rpke napig nlam lehet a bringa, n azonnal r is gygyultam, s a kvetkez napok bren tlttt szakaszaiban jformn csak az letfunkcik fenntartsa szempontjbl elkerlhetetlenl szksges feladatok elvgzsnek idejre szlltam le a nyeregbl.
Nehz elmondanom, mi ragadott meg ennyire ebben a gpben. Elszr biztosan az a nosztalgia, amit raszt magbl, megidzve azokat a dics idket, amikor a tuning mg azzal kezddtt, hogy a nem felttlenl szksges alkatrszeket leszereltk a gpekrl. Aztn ahogy egyre tbbet nzegettem, azon morfondroztam, mitl is ilyen j ez a motor. Taln a gyri manyag els srvdtl vagy a versenylstl? Az alig tbb mint nyolcliteres aprcska benzintartlytl, amely az eredeti, 12,5 liter befogadsra kpes helyre kerlt? Esetleg az LSL gyrtmny fix lbtartktl, melyek lnyegesen feljebb s htrbb vannak? A sprtai felszereltsgtl, a LED-es hts lmptl? Az olajhttl, amely szolidan de flrerthetetlenl jelzi, hogy nem akrmivel gurtunk? A bebandzsolt knykcsvektl, melyek hangolhat Supertrapp dobban vgzdnek? Esetleg a fztt aclklls kerekektl? Megannyi apr s szemet gynyrkdtet rszlet, amelyek igazn markns szemlyisgg teszik ezt a gpet. s mg ott van az, amit nem lthatunk, viszont rzkelnk, ami csak egy tptett motor sajtja. Benne vannak az lmok s a vgyak, s magn viseli mindazok keze nyomt, akik tevlegesen rszt vettek csodlatos talakulsban.
De az egszben az a legeslegjobb, hogy ez a masina nem egy mtrgy, nem egy ikon, hanem mkd, l gp, amely fjtat, hrg, lktet s megy, sokkal jobban, mint gondolnd. Mr a beindtsa is egy apr, benssges ceremnia. Hvelykujjal elfordtod a Pingler tpus benzincsap krmozott karjt, rhzod a szvatt, elfordtod a gyjtskulcsot, amely a mdostott kbelkteg miatt a bal oldalra, az akkumultor mg kerlt –, a gzmarkolatot kt-hromszor megtekered, megnyomod az nindt gombjt, s a gp letre kel. (Akrcsak Mickey Rourke a „Harley Davidson and the Marlmoro Man” cm film elejn.) A hossz olajfuratok s a tuningolt blokk miatt ajnlatos jl bemelegteni a motort, s mg ezutn is elg hossz ideig kri a szvatt. Az lspozci meglehetsen sajtos. A matt fekete, lapos, szles, nagyon kellemes a fogs kormnnyal a keznkben egyenes derkkal lnk az elrefel elkeskenyed, kiss csszs, kkemny nyergen, mg a specilis lbtartk erteljesen magunk al hajtogatjk lbainkat. Ez gy nem a legknyelmesebb, viszont a spori irnytsa szempontjbl kedvez. A kuplung igen kemny, s ugyangy a vlt is, hangos kattans jelzi, hogy megtalltuk a fokozatot. Mivel a mszerezettsg csak egy sebessgmrre s nhny visszajelz lmpra terjed ki, ezrt azt, hogy milyen fordulaton kezd lni, jobbra csak rezzk.
Ha abbl indulunk ki, hogy a gyri 1200-esek 61 lert tudnak, akkor benyomsaim alapjn ez a gp egy kzel hetven lbl ll mnest tudhat magnak. Ez pedig bven elg ahhoz, hogy igazn jkat motorozzunk. A zldnl lendletesen nekiiramodhatunk vele, ugyanis a megfelel toler mr valban alapjratrl rendelkezsre ll, s ha gy esik jl, hanyagul nmi gumit is kenhetnk az aszfaltra. Mindazonltal nem a legknnyebben kezelhet lovak kz tartozik. Inkbb egy vad musztnghoz hasonlt, melyet elszr meg kell szeldteni. De aztn, ha sszeszoktatok, akkor meglepen nagy teljestmnyeket lehet kihozni belle. Viszont ehhez most sajnos nem llt elegend id a rendelkezsemre, s mivel tudtam, hogy a gp elads eltt van, gy nem is erltettem a dolgokat, csak rmmotoroztam. Amit biztosan tudok, hogy szzhatvannal simn utazik, s egyes vlemnyek szerint a vge valahol 180-185 km/h krl lehet.
A budapesti utakon a kemny futm a pilttl is kemnysget kvetel. A kanyarok kzl a hosszabbak fekszenek jobban neki. Amire figyelni kell, hogy a kipufog a fordulkban hamar ler, s motor az thullmokon hajlamos egy kicsit elandalogni. A fkek szokatlanul jl fognak, de a mkdtetsk nagy ert ignyel, viszont azt is mr rgebben tudjuk, hogy a Harley nem a nymnyilk motorja. s azt is tudjuk, nincs rm rm nlkl, ezrt meg kell emltsek pr aprsgot. Az nyereg egyszemlyes, ezrt ezt az lmnyt nem tudjuk megosztani hlgyismerseinkkel. Az ls msik problmja, hogy mivel elrefel elkeskenyedik s csszik is, minduntalan elrecssztam rajta, ami hossz tvon nem tl kellemes. s br a gp nem iszik tl sokat, a cseppnyi benzintank miatt elg srn kell itatnunk, ez viszont remek lehetsget ad arra, hogy a bmszkodktl begyjtsk a hdolatokat. Idig megkrdjelezhetetlenl a night train volt a kedvenc HD-m, de ez a masina most vetekszik vele. Keveredik benne a rgmlt s a modern kor, de azrt a rgi idk hangulata uralkodik. Hatalmas egynisg ez a bringa, s nem csak azrt j, mert igazn stlusos a megjelense, hanem azrt is, mert fesztelenl s felszabadultan lehet vele motorozni, tetejbe nmi rosszalkodsra is kpes.
Vgezetl mg inkbb elszabadulnak a szuperlatvuszok, s nem kevs ptosz ti fel fejt soraim kztt, amikor sszegzem lmnyeimet s benyomsaimat. Ez a motor azon kevesek kze tartozik, amelyek kpesek arra, hogy tplljk a ktkerekek irnti rajongsunk tzt. A fnyessges hskort idzi egyszersgvel s puritanizmusval, egy igazi, sallangmentes motorkerkpr a sz legnemesebb rtelmben. Amikor Gborral beszltem a motorjrl, vgszknt ennyit mondott: „…s szeretem na…” Gbor, n szz szzalkig megrtelek!
Az alapok
Az alapgp egy 2002-es vjrat HD XL883R, a Sportster csaldbl. gy szriavltozatban 53 lert teljest 6000-es percenknti fordulatszmon, s 68 Nm nyomatkot llt el 4000-es fordulaton, szrazon pedig 245 kilt nyom. Vgsebessge krlbell 160 km/h. E tpussal a gyr az XR750-es Dirt-Track versenygpnek llt emlket, amely az 1970-es vekben megtrte az angol mrkk vtizedes hegemnijt, s megannyi diadalt aratva kikszrlte a Harley becsletn esett csorbt. Szr Gbor elkpzelsei alapjn 883R-je tovbbi talakulson ment t, hogy mg inkbb mlt legyen a nagy eldhz, ezltal rva le az utkor tisztelett a nem tl tvoli mlt nagy bajnokai eltt.
Csak haladknak: Technikai Adatok
Vz, futm:
Dupla acl blcsvz, acl lengvillval. Ell teleszkpvilla, 39 mm belscs-tmrvel s villamerevtvel, htul 2 db hlins rugstag, melyek rug-elfesztse llthat.
Motor, zemanyag-ellts, vlt, ertvitel
Az erforrs alulvezrelt, tolrudas V2-es, hengerenknt kt szeleppel, a szelephzagokat hidrotkk lltjk. A hengerek 45º-os szget zrnak be egymssal. Az eredeti hengerekbe az 1200-es spori furatai kerltek. A gyri dugattykat spci, lapos tetej Wiseckra cserltk, gy nagyobb kompresszit rtek el, ehhez mg hozzjrul az eredeti 883-as hengerfej, a laposabb gstr kikpzse is. A Screaming Eagle gyri tuningelektronika 7500-as percenknti fordulatig engedi prgni a motort. A nagyobb ignybevtel miatt a gpet olajhtvel szereltk fel. Az zemanyag 40 mm toroktmrj, tfvkzott karburtoron keresztl rkezik. Az olajfrdben fut tbbtrcss tengelykapcsol, valamint az tfokozat vlt szria, csakgy, mint a bordsszjas vgtttel.
Fkrendszer, kerekek
A fkrendszer ell dupla, htul szimpla trcsafkbl ll. Minden fktrcsa fix, tmrjk 292 mm, mind a hrom fknyeregben ngy-ngy dugatty dolgozik. A hts fkcsvet fmhls bevonat Goodridge-re cserltk. Az eredeti, 13 klls alumniumkerekeket aclkllskkel helyettestettk, mretk ell 19, htul 16 col.
Motor s Vlt
Motortpus Ngytem, V2-es OHV Hengerrtartalom Kb. 1200 cm³ Teljestmny N. a. Forgatnyomatk N. a. Furat x lket 88,8 x 96,8 mm Vltrendszer 5 fokozat
Futm
Vz Dupla acl blcsvz Futm - els Teleszkpvilla Futm - hts Kt rugstag Fkek els / hts Dupla trcsa / trcsa Gumiabroncs ell / htul 100/90-19 / 130/90-16
Mretek
Tengelytv 1510 mm Szabadmagassg N. a. lsmagassg N. a. Szraz/menetksz tmeg N. a. zemanyagtank 8,2 l r Kb. 3 400 000 Ft tletgazda Szr Gbor
|