Egy tapasztalt, pr ves jogostvnnyal rendelkez motoros igen knnyedn felolddhat abban a jles rzsben, hogy gond nlkl elbr motorjval, jjjn akrmilyen helyzet.
Magyarorszgon sajnos kztudottan egyszer motoros jogostvnyhoz jutni, szinte mr gyorstalpalknt mkdnek egyes motoros iskolk, s elmondhat, hogy aki nem alkalmatlan egszsggyileg, gyakorlatilag pr hten bell leglisan motorra lhet.
Arra most nem trnk ki, hogy a motorosok hny szzalknak van jogostvnya is a motorjhoz, mert ez egy msik, tnyfeltr cikk tmja volna, m az tny, hogy a motoros oktats rengeteg kvnnivalt hagy maga utn.
Hiba kategorizlt a motoros jogostvny is vek ta, a rengeteget kritizlt plyaalkalmassgi vizsglat megszntetsvel adminisztrcis szempontbl is egyszerbb vezeti engedlyhez jutni. Ennek krt fleg azok a friss jogostvnyt szerzk ltjk, akik a kell rutin megszerzse nlkl viszonylag nagy teljestmny motort vsrolnak.
Motorozni tanulni sokfle forrsbl lehet. A legtbb motoros azonban az iskolban szinte semmit sem sajtt el az utcai motorozshoz felttlenl szksges tudsbl, s ezrt legfkpp az oktats rendszere okolhat. A friss jogostvnnyal rendelkez motorosok azutn vagy psgben megsszk els szezonjukat, vagy nem.
Rendrmotoros kezdemnyezsre a kzelmltban egy j s ingyenes kpzsi forma indult utcai motorosoknak. Az oktats egynapos rendszerben zajlik a Hungaroringen, s a jelentkezket azok az oktatk tantjk, akik a rendrmotoros kpzsben vesznek rszt.
A vezetstechnikai trning nem vllalta fel azt a feladatot, hogy a motorosokat vezets kzben nmrskletre, motorvlasztsnl pedig nkritikra tantsa, ennek ellenre igen fontos feladatot lt el. A kezdemnyezs ttr jellege miatt is dicsretet rdemel, sokak vlemnye szerint az oktats minsgt pedig az garantlja, hogy a tanfolyamon motoros rendrk oktatnak.
Az utbbi pr vben mr nlunk is szerveznek vezetstechnikai trninget, ltezik versenyziskola, m a vezetstechnikai trning megszervezsnek egyik alapelve az volt, hogy az oktats mindenki szmra elrhet legyen.
Ezrt ezeken az ingyenes trningeken elzetes bejelentkezs alapjn brki rszt vehet, aki rendelkezik sajt motorral, ahhoz vezeti engedllyel, valamint vllalja, hogy sajt felelssgre vesz rszt az oktatson, s hajland llni a nap sorn elpfgtt, amgy nem tl jelents mennyisg benzin kltsgt.

A trning anyagt nhny olyan feladatsor alkotja, amelyet abbl az anyagbl emeltek ki, amelyet maguknak a rendrknek is el kell sajttaniuk, majd vente szezonkezdskor egy kthetes edztborban jra s jra gyakorolniuk kell.
Olyan alapvet feladatokrl van sz, amelyet egy utcai motorosnak is rutinszeren el kell sajttania ahhoz, hogy egy-egy vratlan helyzetben is ura maradhasson jrmvnek. Nyilvn keveseknek jut eszbe nszntbl felllni a motoron vagy elengedett kormnnyal motorozni. Ezek kzton felesleges vagnykodsnak tnhetnek, m nagyon is szksg lehet erre a fajta tudsra is, ha pldul rossz minsg ton kell megrizni a motor egyenslyt, vagy egy szorult helyzetben ssze-vissza csp darazsat kell a buksisakbl kiszabadtani.
Az oktats sorn fkpp az egyenslyt javt s olyan jrmkezelsi feladatok kerltek eltrbe, amelyek segtsgvel a motoros kzelebbi kapcsolatba kerlhet motorjval. Ilyen pldul a kzs bemelegts, amelynek sorn a sort felvezet motoros rendr elbb elengedett kzzel, majd motorjn kzpkori ni lovasknt krz a plynak hasznlt, krbekertett terleten. Ez persze csak egy rsze a gyakorlatoknak, ahogy az is rsze, hogy hogyan kell bal kzzel hzni a gzt.

Csak kevesen tudjk az oktat utn vgrehajtani pldul azt a feladatot, amelynek sorn a motort fl kzzel kell tolni. Ennek egyik oka, hogy a legtbb motoros nem csupn motorja teljestmnyt, de tmegt sem tudja kezelni. Mindkt eset balesetveszlyes, m mindkettt meg lehet tanulni szorgalmas gyakorlssal, ahogy a motor fellltsa sem a gp tmegn s a motoros erejn mlik.
Ennek szemlltetse egybknt az oktatson egyszeren zajlik: a tmeg kzepre bemotoroz oktat egyszeren fellki motorjt, majd elmagyarzz a trkkt, s kzben minimlis erkifejtssel jra kerekeire lltja szolglati BMW-jt.
Az oktats minden olyan elemet tartalmaz, amelynek a segtsgvel igen knnyedn megrtethet lenne a motoros iskolkban a bjk kztt szenved tanoncokkal is, hogy mirt is kell azokat kerlgetni.
![Forrs: [origo]](http://www.origo.hu/i/0606/20060628vezeteste18.jpg)
Lehet, hogy csak egyszeren egy kicsit t kellene rendezni a plykat, ehhez azonban annak a trvnynek a mdostsra volna szksg, amelyhez nemrgiben nyltak hozz a honatyk, ppen az oktats megreformlst megclozva.
A tanfolyamokon elvgzend feladatok pedig amellett, hogy mai formjukban szinte alig alkalmasak a jrmkezels alapjainak elsajttsra, egyltaln semmi kreativitst nem hordoznak magukban ahhoz, hogy meghozzk a nvendkek tanulsi kedvt. Mrpedig ha a leend motorosok nem tudjk, hogy mirt kell unalomig gyakorolni a kpok kerlgetst, akkor az oktats csak kidobott idnek szmt.
Az sem elhanyagolhat tny, hogy alig akad olyan motoros, aki szintn s teljes meggyzdssel lltan, hogy minden elmleti s gyakorlati segtsget megkapott a feladatok technikai megvalstshoz. A jrmvezet-kpzs pedig olyan felelssgteljes feladat, amelynek helytelen mdszertana kzvetlenl veszlyezteti az j jogostvnyt szerzett motoros s krnyezete testi psgt vagy akr lett.
![Forrs: [origo]](http://www.origo.hu/i/0606/20060628vezeteste4.jpg)
Aki ezt nmagtl is beltja, valsznleg elbb-utbb jelentkezik az ingyenes vezetstechnikai trningre, hogy nagyobb eslyt adjon magnak a kzton val tllsre.
Azt hittem, (legalbb egy kicsit) tudok motorozni...
Ess szombat reggelen ltogattam ki a Hungaroringre, az IVTM soron kvetkez trningjre. Gyomrom s fejem is res volt a korai kels miatt, a motor tankjt viszont csurig teletltttem. Ez utlag elhibzott lpsnek bizonyult, br utlag gy tnik, nem az a nhny kil plusz akadlyozta meg, hogy minden plyt hiba nlkl teljestsnk: a BMW s n.
Termszetesen n voltam a szk keresztmetszet, mert mint kiderlt, nemhogy nem tudok mindkt lbamat a motor egyik oldaln lgatva motorozni, de mg az sem megy, hogy egy akkora helyen forduljak meg egy ven, lblettel nlkl a motorral, ahol ltszlag csak az segtene, ha leszllnk s a motor fenekt arrbb hzglnm.
De minden gyakorlatot meg lehetett csinlni, ezt maga a trning oktatja bizonytotta be, aki br nem volt verblisan valami kommunikatv, m nhny ominzus kanyarban motorja hangosan karistolva rte az aszfaltot. Megsemmist stlusban motorozott, m az sem nvelte - amgy sem hossz przra eresztett - nbizalmam, hogy a nap vgre azrt nmileg belerzdtam a szlalomozsnak ksznheten - amgy nem tl jelents mret - majrcskom eltntetsbe. A nap vgre biztosan tudtam, hogy a trningen mindenkinek legalbb egyszer rdemes rszt vennie, valamint abban is biztos voltam, hogy hamarosan n is a msodszor is jelentkezk kztt leszek. | |