Ural Wolf chopper
Az oroszok visszatrtek ? ....
Az biztos, hogy a harmincas vekben az oroszok szemet vetettek a nmet hadsereg megbzhat BMW R-71-es modelljre. gy gondoltk, ha a nmeteknek bevlt, nluk sem teljest majd rosszabbul. Ez be is igazoldott, a mai Ural modellek is jcskn az sk alapjaira plnek.
De ne rohanjunk ennyire elre. Az egyik legenda azt tartja, hogy az oroszok kzvettkkel BMW motorokat vsroltattak Svdorszgbl. A svdek politikai semlegessgk rvn nagyszer zleteket ktttek mindkt tborral, s gy elg jl jttek ki a msodik vilghborbl. gy kerlhetett teljesen leglis ton t vadonatj P-71 - knny elemzsre - az orosz mrnkk birtokba.
A trtnetnek ez a szakasza megint homlyba burkoldzik. Elvileg elfordulhatott, hogy a sztszedett motorokat lemsolva egy tkletes klnt gyrtottak. Lttunk mr ilyet a vilgban, csakhogy ne menjnk messzire, megemlthetjk a Dongt s a Pannnia P20-ast. De valsznleg sokkal egyszerbb dolog trtnt: egyszeren megvsroltk a licencet.
Ural vagy Harley? |
Kevesen tudjk, de nem csak az oroszoknak tetszett meg a BMW gyr R-71-es modellje. A Harley-Davidson-gyr szintn lemsolta a legends nmet boxer felptst. A msodik vilghbor alatt 1000 db Harley-Davidson XA (Experimental Army) kszlt az amerikai hadseregnek. | | |
Az irbiti Ural-gyr mzeumigazgatja szerint Lengyelorszg 39-es lerohansval egy idben - amikor Lengyelorszg egy rsze orosz megszlls alatt volt - a nmetek beszntettk elavultnak tlt motorkerkpr-modelljk gyrtst. A kifut modellre pont volt egy rdekld, az oroszok, gy valsznleg egyszeren kzs megegyezs alapjn elzleteltk a technolgit. Mi sem bizonytja ezt jobban, mint hogy az akkori BMW-gyr orosz szrmazs fmrnke a ksbb az Ural-gyr igazgatja lett.
Akr hogy is volt, az els Ural motorkerkpr 1941 tavaszn M-72 nvvel tjra indult Moszkvban. A moszkvai gyr a hbor miatt nem volt biztonsgban, ezrt 1941 novemberben, kellemes mnusz harminc fokban az Url hegysgben - tlnk j 4500 km-re - lv Irbit vros srfzdjbe kltztt. Ne gondoljunk tl nagy zemre, akkoriban kt lnctalpas traktor s hat darab szerszmgp kpezte a gyr gerinct.
A hbor alatt 9799 darab motort gyrtottak, ami az tvenes vekre vi 30 000-re, a nyolcvanas vek kzepig pedig vi 130 000 db-ra ugrott. A nagy fellendls hatsra - a hruscsovi idkben - a gyr sajt szllodt is ptett.
A tervgazdlkods idejn nem volt lehetsg a fejlesztsre. A hideghbor minden pnzt felemsztett. Az M-72 mellett ugyan az vek sorn tbb modell is kszlt a bels piacnak (M-61, M-62, M-63, cross-650), de fdarabokra hat, lnyeges fejlesztsek nem voltak.
Manapsg sem sokkal knnyebb a helyzet. Kszlt egy 1000-es szria tsebessges vltval. Az zem az orosz llamnak vente 20 000 000 rubelt termelt, ezzel szemben a fejlesztshez mindssze 5 000 000-t kellett volna visszakapniuk, hogy megindulhasson a szriagyrts, de az llam nem fektette be ezt a pnzt. Sajnos, ma mr nem mkdik teljes kapacitssal, a kb. 1600 dolgozt foglalkoztat gyrban mindssze 3-5000 db motor kszl vente.
Az orosz piac nagyon megcsappant. ltalban az Uralt inkbb csak a katonasg s a kzletek vsroljk, hiszen egy j llapot hasznlt Zsigulit vagy Moszkvicsot lehet kapni az rrt.
Magyarorszgon a szocialista idkben az Uralok voltak a legnagyobb motorkerkprok. A hetvenes vekben a vas-edny boltokban vagy Budapesten a Klvin tri mszakicikk-ruhz emeletn rultak Uralokat, alkatrszt pedig a Liszt Ferenc tren lehetett kapni.
Viszonylag olcs ruk miatt a mai napig tallkozunk gynyr tptsekkel, s termszetesen ez a leggyakrabban alkalmazott BMW-ptl. Filmforgatsokon - mint pldul az Evita magyarorszgi forgatsa - a nmet vetern motorok helyett szinte kivtel nlkl Uralokat hasznltak.
Nemrgiben megtudtuk, hogy ismt kaphat az Ural Magyarorszgon. Amint lehetett ht lra kaptunk, s irny Szkesfehrvr, a hazai forgalmaz telephelye.
Az Ural jbli felbukkansa legalbb olyan kalandos, mint a motor trtnete. Akad egy nagyon szp s kedves orosz hlgy s kt zletember, aki bks Belorusz traktorforgalmazssal tlti napjait. Egyszer csak bellt egy egybknt rendes traktorvsrl, hogy ugyan mr, szeretne a finak a traktor mell egy Uralt is, ha meg tudnk oldani. Lelkiismeretes keresked eltt nincs akadly, pr hnap mlva ott a falda a traktorok mellett.
Az import nem volt egyszer, de ma mr naponta rkezik egy-kt rdekld Szkesfehrvrra, hogy kiprblja az Uralokat. A nosztalgiahullmnak hla az Uralok ismt egyre npszerbbek. Nemcsak Eurpba, hanem a tengerentlra is szlltjk a klasszikus modelleket. Az eurpai Ural-kzpont Ausztriban van. Onnan villmgyorsan beszerezhet minden alkatrsz, s lehet, hogy a motorok is onnan fognak rkezni.
A nyugati kereskedk a vadkeleti romantikrt rajongknak kln kalandtrt indtanak a megvsrolt Ural tvtelrt. Kiutaztatjk a vevt a gyrhoz Irbitbe, s gyrltogatssal egybektve a helysznen vehetik t a megvsrolt Uralt. Egyttal, ha mr ott vannak, szerveznek nekik egy hrom-ngy napos trt Nyugat-Szibriba is, majd indulhat a rvid t, lbon haza az j motorral. Rendes esetben els szerviz 500 km utn esedkes, amikor olajcsere s szelepllts is illik. Hogy ne keljen tkzbe ilyennel foglalkozni, a kalandtrsoknak specilisan felksztett motor jr.
Mi jval egyszerbb megoldst vlasztva, Fehrvrott kt Ural-modellt is kiprbltunk. Els nekifutsra nzzk az Ural gyri choppert, a Wolfot.
A motor termszetesen nindts, de erfitogtatsra hasznlhatjuk a bergkart is. Gombnyomsra vagy akr egy rgsra azonnal kellemes boxerhang trt el a jcskn tomptott csvekbl, gy a laktelepi indulsok sem vltanak ki nagyobb utlatot.
A motor gynyren jr a teljesen elektronikus gyjtsnak s a japn Keihin karburtornak ksznheten. Szriafelszerels az ls alatti testkapcsol, ami hosszabb lelltskor lehet hasznos. Az akkumultor 36 Ah-s kapacits. A rgi dinam helyett a modern Uralokon mr 12 voltos genertor van. A kormnykapcsol a kor elvrsainak megfelel, olasz gyrtmny.
Az egyes helyeken kicsit csnyn hegesztett duplex csvzban 745,5 cm3-es, 2 hengeres boxermotor van. A teljestmny maximuma 30 kW (40 LE) 5600 fordulaton. A ngysebessges vltbl ell-htul ketts kereszttel kombinlt kardntengely hajtja a 16 colos hts kereket, s trcsafk fkezi.
Ell 18 colos kerk s egy trcsafk - szint Brembo - ngydugattys nyereggel. Az els teleszkp Paioli, Olaszorszgbl rkezik, de kaphat orosz orszgti teleszkppal is. Htul hagyomnyos lengvilla, olajos rugkkal. A hasmagassg 173 mm. Az orszgti lbtartra felrakott lbbal az lspozci klasszikusan chopperes. A steppelt, gombos brls ell knyelmes volt. Htul elfelejtettk kiprblni.
A motor a klfldi beszlltk ellenre tagadhatatlanul orosz. Gynyr, csillog, cirill bets feliratok jelzik, milyen mrkrl is van sz. A fnyezs szp, br a mr emltett csnya hegesztsi varratokat nem tudja leplezni. Kt motort sszehasonltva lthatan a hegeszt hozzllstl fgg a varratok minsge. rmteli viszont, hogy szinte alig tallunk manyag alkatrszeket. Az akkumultort takar dekli is szigoran aclbl kszl. Az indtkulcs is vitathatatlanul orosz.
A vlt nyersen, hangos kattansokkal ugrott a fokozatokba. A motorban nagyon kevs kilomter volt, gondolom, idvel bekopik s javul a helyzet. A hts fkre az sszeszerelskor egy kicsit rlltottak, s meggett, gy a teszt sorn nem volt tl hatsos. De ez a hiba is kikszblhet. A motor halads kzben rezheten nyomatkos, s dinamikus kzlekedsben is megllja helyt. A vgsebessge a gyri adatok szerint 120 km/h.
Ami negatvumknt emlthet, az a letmasztsi rendszer. Kzponti s oldalsztendert is kapott a Wolf, de mind a kett mkdtetse rendkvl krlmnyes. A kzponti tmaszt a kipufog mgtt bjik meg, gy egy kzzel a motort tartva a motor mell guggolva kell kipiszklni a meleg kipufog mgl a tmasztt, s ha mg nem bortottuk magunkra a gpet, prbt tehetnk a fellltsra.
Az oldalsztender magtl felcsukdik, amint nem tmaszkodik r a motor. Ez az elvileg biztonsgi megolds azt eredmnyezi, hogy a letmasztsnl lbbal folyamatosan lent kell tartani a tmasztkot, gy hogy egy msodpercre sem lankadhat a figyelmnk, mert akkor knnyedn a semmire tmasztjuk a 231 kils motort. n is gy jrtam, s csak a szerencsn s egy belorusz traktor kerekn mlt, hogy nem borult fel a tesztmotor.
Termszetesen az Ural a manapsg kaphat japn s eurpai high-tech motorkerkprokkal nem tud versenybe szllni, de aki kedveli a klasszikus felpts choppereket igazn elgedett lehet. Igaz hogy nem 45 fokban llnak a dugk, hanem 180-ban de ez az aprsg nem lehet mrvad. Olyan gpet vsrolhatunk 1 450 000 Ft-rt, amit garantltan megcsodlnak a vilg brmely pontjn. A kritikus alkatrszeket megbzhatbbra cserltk, gy remlhetleg a minsggel sem lesznek gondok. Uralra fel!
MSZAKI ADATOK
Motor: kthengeres, OHV vezrls, lghtses bowermotor Lkettrfogat: 745,4 cm3 Furat x lket: 78 x 78 mm Kompressziviszony: 8,64:1 Max. teljestmny: 40 LE (30 kW) 5600 1/min-nl Max. nyomatk: 52 Nm 4000 1/min-nl zemanyag-ellts: L 22 AA Keihin porlaszt Vlt: 4 sebessges Kuplung: szraz, kttrcss Vz: duplablcs, aclcsvz Fkek: ell 1296 mm-es tmrj fktrcsa, ngydugattys fknyereggel, htul 276 mm-es fktrcsa, egydugattys fkmunkahengerrel Kerekek: 2,15x18" s 3,5x16" Tengelytv: 1690 mm Hossz: 2310 mm Magassg: 880 mm Szlessg: 1150 mm Hasmagassg: 143 mm Maximlis segessg: 120 km/h zemanyag-fogyaszts: 7,0 l Tmeg: 231,5 kg ra: 1 450 000 Ft
|