Honda VTX 1800
Nyomatkcscs ...
A Honda VTX 1800 nem az els motorkerkpr, ami megosztotta szerkesztsgnket. Engem elsre meggyztt legnemesebb tulajdonsgval: nem szeretne Harley-Davidson lenni.
Bevallom, nem kedvelem a japn Harley-klnokat, de mivel komoly vitkat indtana, tbbet nem is boncolgatom a tmt. Szubjektv vlemnyem csak azrt rtam le, hogy lssa a kedves olvas, komoly eltletekkel indultam a tesztnek. A gptvtelnl az els pillanatban lttam, nem lesz itt gond, mentem vele hrom mtert, s tudtam, imdni fogom. s amin a legjobban meglepdtem: fj szvvel adtam vissza.
A VTX 1800 tesztmotor klsre impozns ltvny. Megvan mindene, ami egy cruisernek kell, mgsem msolja ez eldket. A cafe-raceres fejidom a ht alatti hkotrval mg egy kicsit formabont is, pp ezrt nagyszer tletnek tartom. Ha a tzkilnyi kormnykiemel, az ris tank, a bszme motor, a vdr nagysg kuplungfedllel, nem lenne elg, a tankon a szerny 1800 felirat hirdeti, komoly gppel van dolgunk. De akinek van szeme, nem is gondol msra.
Feledjk a kzi ert, ha mozgsra akarjuk knyszerteni. A szrazon 321 kg-os tmeget csak nagy szksgben s megfontoltan lehet tasziglni. rdemes rvid mentlis felkszlst tartani minden egyes garzsbl kitols eltt. Huppanjunk ht az alacsony lsbe, helyezkedjnk el knyelmesen, majd a hatalmasat csattan vltt egyesbe kapcsolva nekildulhatunk. Igazbl mondhatnm azt is, hogy kettesbe kapcsolunk, s utna ldulunk, ugyanis a motor annyira nyomatkos, mint egy kamion. Hogy menet kzben valamirt egyesbe kapcsoljunk, azt meg se prbljuk.
A hivatalos adatok szerint az 1795 cm3-es, hatszelepes V2 95 lert teljest. De mg mieltt brki is lenzen legyintene, rdemes a kvetkez adatra tekinteni: a nyomatk 156 Nm 3000-res fordulaton. Hrom ezren, rtik?!
Alighogy elindul, mris a nyomatkmaximumon van. Fantasztikus rzs, s ettl taln mg ersebbnek rezzk, mint amilyen. Tnyleg kamion.
Mivel a mszerezettsg a sebessgmrben ki is merl, fordulatszmmr hjn kell szokni a gpet. Persze mondhatjk, hogy hallani, rezni. Ami igaz is - ms motoron. De nem a VTX-en. Mivel gyakorlatilag mindegy, hogy milyen sebessgfokozatban vagyunk. Az els idben nha megdbbenve tapasztaltam, hogy: "j, van mg egy sebessg", vagy kett, esetleg hrom.
Az aclcs blcsvzzal krbelelt motor rezgseit elssorban kiegyenlttengellyel, msodsorban srskors mret gumiszilentekkel semlegestettk. Hengerenknt kt gyertyt kapott, digitlis tranzisztoros gyjtssal, injektoros befecskendezrendszerrel. Termszetesen a hidegindtssal nem kell foglalkoznunk, egy gombnyoms, s letre kel a gp hidegben-melegben egyarnt. A sebessgvlt tfokozat, s kardn hajtja a hts kereket.
A motor folyadkhtses, remekl elrejtett htvel. A ht a blcsvz els felhez igazodik, oldalrl szinte nem is ltszik. Szp, a lghtses motorokhoz hasonl bordkat kapott a henger, a vzcsveket csak nehezen leljk. Kln dicsret illeti a knnyfm felniket, a sportosan csapott hts srvdt s a hts lmpt. Az egsz hts fertly jl sikerlt.
Ha 350 kg-mal a nyakunkban belendltnk, j ha meg is tudunk llni. A VTX-nl erre sem lehet panasz. Egy dolog van, meg kell tanulni fordtva fkezni. Teht inkbb a lbfket hasznlni, ugyanis az kombinlt fkrendszert mkdtet, ami az els s hts kerekeket egyszerre fkezi. Kiprbltam betonon s fldton is, tnyleg hatsos. A kzifk csak a 296 mm-es els fktrcskat szort hromdugattys fknyergekre hat. A hts trcsa 316 mm-es, ktdugattys fknyereggel.
A hatsos fk mell nagyon j futm is jr. Ell 45 mm-es fordtott teleszkpokat kapott, htul ktoldali, llthat rugstagot. A 1715 mm tengelytvnak is ksznheten fantasztikus az egyenesfutsa. rd s Budapest kztt a teherautk ltal kijr nyomvlys hatos hallton mg soha nem lveztem gy a motorozst. Illetve soha sem lveztem mg, kivve a VTX-szel. Ki a vlybl, be a vlyba. Semmi sem hozza ki a sodrbl.
Az lsmagassg 695 mm, ami elviekben alacsony, de a rvid lbak - a motor szlessge miatt - valamifle srpadon val lst emlegettek. Engem nem zavart semmi, nekem minden rendben volt, knyelmesen utaztam. A gondot csak a kanyarok okoztk. Ugyanis a VTX hajlamos a csiszatolsra. Elssorban a lbtart r le, ami sokkal kevsb veszlyes, mint ahogy elszr gondoltam. Van rajta koptat s szpen felhajlik, ha kell. Mgis a kanyarokba vatosabb voltam, pedig szpen lehet dntgetni.
Mg mieltt elfogultsggal illetnnek - ami persze jogos -, az objektv megkzelts remnyben illik nhny szt ejteni a negatvumokrl. Ilyen pldul a mr emltett csattans vltskor. A kuplung hidegen tapadt, borzalmas hangjelensg s knos rngats ksrte. A visszajelz mszerek - fleg az zemanyagszint-jelz - ers napstsben nem ltszanak. A rvid karak lass fordulnl nem rik el a kezelszerveket, s ott van mg az ijeszt lbtartlers. Rossz, hogy a kormnyzrhoz nem j az indtkulcs, hanem egy hitvny kulcsocskt adnak. De tulajdonkppen az egsz kormnyzrmegolds knyelmetlen, nehezen kezelhet.
Ha ktzkdni szeretnk, nekem nem tetszik a randa nagy kipufog s a krmozott kipufogcsnek ltsz borts, amit egy jobb rzs VTX-es azonnal lecserl. A kollgk a hangjt is kevsnek tartottk, de nekem pont ez tetszett. Csendesen titkolja a newtonmtereket, szemben a konkurensek vlt harmatossgval.
J volt vele motorozni nagyon. Ha power cruisert szeretnk, s lenne a zsebben legalbb 3,7 milli ilyesmire, akkor a VTX 1800 az elsk kztt lenne. Fleg, ha kihozzk az amerikaiak a gynyr vltozatot, amit a napokban kzltnk egy hrnkben, akkor nem krds a dnts.
|
Mr a koncepci is nagyon tetszik: ebben a harleys-chopperes szubkultrban nekem mindig kicsit sznalmasak voltak a japn ksrletek. Egy Intruder, szinte bocsnatkren gurul ki az tra, elnzst, itt volnk n is, a Harley-kln, messzirl, fl szemmel hunyortva, krem, ne jjjn kzelebb, mert akkor oda a varzs, s gyis kirhg. Ezton gratullok a Honda mrnkeinek s filozfusainak, igen, gy kell ezt csinlni. Harley? Na meglljatok csak! Egykettes, egyts kis csettegk, ugyan mr! Ha valami igazn nagy chopper-cruiser kne, nzzen be hozznk, tallunk megoldst. Szerintem egy 2,3-as blokknak is pp itt az ideje.
Maga a VTX alapjban nagyon bejn, de a fves plys knldst leszmtva kicsit tl knny vele motorozni. Egy nagy vastl tbb ellenszeglst vrnk. A kipufoghangot nem kifogsolom, ez az elrs, majd gyis kibeleztetjk, de a motor vibrlsa nagyon hinyzott - rtem n, hogy az utols szgig elhatroldunk a Harleytl, de n szeretem, ha remeg.
Nagy hinyossgnak tartom a fordulatszmmr hinyt, s itt kicsit tl racionlisnak rzem a Honda hozzllst. Ugyanis fordulatszmmr tnyleg felesleges, hiszen mindenhol jl hz az 1,8-as, viszont ilyen motort eleve irracionlis alapon, a kjrzet miatt vesz az ember. s aki szereti a nyomatkot, az (legalbbis n) szvesen kjeleg azon, hogy megnzi, mennyit prg, hz egy gzt, s ellmlkodik, hogy naht, ktezerrl is hogy megindul. Ha, ezernyolcrl is, azannyt! H, ezertrl mint a szl! Nofene, ezerkett, s mr lehet neki kenni! stb., stb., n ezzel akr Veszprmig is elszrakozok.
A vlt pedig pont ekkort csattanjon, minimum! | | |
Mszaki adatok: |
Motor: vzhtses, ngytem, 6 szelepes, SOHC, V-2 Lkettrfogat: 1795 cm3 Furat x lket: 101 x 112 mm Kompressziviszony: 9:1 Max. teljestmny: 71 kW / 5000 1/min (95/1/EC) Max. nyomatk: 156 Nm / 3000 1/min (95/1/EC) zemanyag-ellts: elektronikus benzinbefecskendez automata hidegindtval zemanyagtank: 17 liter (3 liter tartalk) Vlt: tfokozat Vghajts: kardntengely Hossz x szlessg x magassg: 2455 x 930 x 1125 mm Tengelytv: 1715 mm lsmagassg: 695 mm Szabad magassg: 130 mm Els futm: 45 mm-es fordtott teleszkpvillk, 130 mm rugt Hts futm: kt hagyomnyos, llthat rugstag, 100 mm rugt Gumik ell/htul: 18 x MT3,50 / 16 x MT5,00 Kerekek: ell/htul: 130/70 R18 63H / 180/70 R16 77H Els fk: 296 mm-es fktrcsk, kombinlt, hromdugattys fknyereg, szinterfm fkbettekkel Hts fk: 316 mm-es fktrcsa, kombinlt, ktdugattys fknyereg, szinterfm fkbettek Szraz tmeg: 321 kg | | |
|