Yamaha XV 1900
Az jfli csillag ...
Palm Springs, Dl-Kalifornia, rviddel jfl eltt: az utckat karcsonyi dszek vilgtjk ki (ami a plmk alatt igen viccesen hat), a kvzk s vendglk krl mg zsibong az let. Mgis mindenki megll, s megcsodlja a hatalmas fekete motort. "Milyen mrkj?" krdezi egy reg hlgy. "Yamaha." "Akkor legalbb zembiztos!" Kiharcoltk a hrnevet a japnok a cruiserek hazjban. A vgtelen szabadsg orszgban tbb mint 400 000 cruisert adnak el vente, s mivel ezen bell a fels osztly folyamatosan n, egyre nagyobb csodkkal rukkolnak el a gyrtk. A Yamaha mr az egsz Star csaldjt – mint a Toyota a Lexust – sajt mrkanvknt forgalmazza. A Star Motorcycles kt j trzsfnke a 113 kbinches, illetve 1854 kbcentis Roadliner s Stratoliner. Elbbi a 40-es vek vgi art deco streamline- look szerint formatervezett, klasszikus cruiser, a msodik ugyanez traplexivel, brrel bevont nyeregtskkkal s sissybarral.
 |
Ltvnyosan kanyarodik az ris Yamaha, de valamivel tbb bednthetsg mgsem rtana |
De mi kznk van ehhez itt, Eurpban? Eddig az amerikai modellekhez csak magnimportknt lehetett hozzjutni, de mivel a visszaes cruiser szegmens ellenre ennek fels osztlya mgis nvekedst mutat, a Yamaha Motor Europe elhatrozta, hogy is rszt vesz az amerikaiak fejlesztsben. Igaz, nlunk nem kap sajt mrkanevet a Star sorozat, s csak egy tpusban szerepel az j cscsmodell, mghozz XV 1900 Midnight Star nven. Viszont ennek rszleteit kln az eurpai zls szerint mdostottk, s a Yamaha-tartozkkatalgusbl megpthet belle a Stratolinerrel pont megegyez fulldresser is. Egyben viszont htul kellett a sorba bellni az eurpaiaknak: a nagyobb piac s a hamarabb kezdd szezon miatt Japnban elszr az amerikai modelleket gyrtjk le, a Midnight Star leghamarabb prilisban jut a kereskedkhz. Ezrt az els sajtteszten is csak az amerikai gpek lltak rendelkezsre, de a fnyezs, a krm s a selymes fellet alkatrszek elosztsn kvl ezek csak a zajszintben klnbznek a Midnight Startl. Mintha a negyvenes vek ramvonalas rletben formaterveztk volna, gy fest a Yamaha riscruisernek minden porcikja. De ez annyira kiterjedt minden rszletre, hogy mr amerikaiasan eltlozottnak fest: ramvonalas fnyszrveg, csepp formj indexek – ell a hz, htul az veg lett elnyjtva – ramvonalastott kormnytartk, lbtartpajzsok, lengvilla s srvdk. Htul nylvessz alak, didkbl ll lmpa simul bele a srvd vonalba. A tankon risi kilomterra trnol, melynek szmai s sznei a Wurlizer zeneautomatk forma- s sznvilgt kapta, benne benzinrval s a vilg legkisebb fordulatszmmrjvel. Ezek alatt LCD kijelz tallhat, melynek szmai ugyan a 40-es vek stlusban villognak, viszont sok funkci hvhat le a kt kormnymarkolaton tallhat kapcsolkon keresztl. A tank oldaln vgighzd krmcskok gy festenek, mint az akkori amerikai cirklkon vagy rdikon. De a klasszikus vonalak alatt a legmodernebb technika rejlik. A Yamaha elsknt mr riscruisereinl is figyel a slyra. A vz klsre szinte teljesen azonos a Warriorval, viszont aclcsvek helyett alumniumntvnydarabokbl kszlt, s gy 27 kil helyett mr csak 16-ot nyom! A lengvilla is alumnium ntvnydarabokbl kszlt. A benzinnek egy rszt az ls alatti pttank trolja, gy sllyesztve a slypontot, s helyet adva egy 3,5 literes airboxnak a ftank alatt. Az erforrst 5 mm-rel hosszabb lkettel s 3 mm-rel nagyobb furattal 1854 cm3-re nveltk. Ehhez viszont j hengerre, j ftengelyre, j karterhzra s jonnan hangolt kiegyenslyoztengelyekre volt szksg. jak a ngyszelepes hengerfejek is, 43 mm-es benzinbefecskendezs tpllja ket, 12 lyuk porlasztcscsokkal. Olajsugarak htik a dugattykat, s a mg simbb nyomatkgrbe rdekben elszr szereltek be Exup rendszert egy cruiser kipufogjba. Egy halom high-tech, de hatsos. Attl a pillanattl kezdve, hogy belehuppanunk a mly lsbe, minden jtszi knnyedsggel megy. Nem is rezzk annyira nagynak az 1900-as Yamaht, s a szles kormnnyal nagyon knnyen irnythat. Finoman kveti a V-kettes a gz parancsait, a kuplung vajpuhn s pontosan adagolhat, s a sebessgfokozatok is finoman, zajmentesen cuppannak be. Szles gumijai ellenre nagyon pontosan kveti a Yamaha a kormnytl kapott irnyt, s mg a szk fordulk is knnyedn mennek. Lass haladsnl mg egyszer rezhet a tmegkzpontosts s az els kerkre irnytott slyeloszts, nyugodtan, cikkcakk nlkl flanglhatunk lpsben.
 |
 |
Kilomterra a 40-es vek stlusban s a vilg legkisebb fordulatszmmrje |
Az ramvonal megtallhat a srvdtartn, a lbtartk mgtt s a lengvilln is. Ell ngydugattys fknyergek, htul szjhajts

Az eurpai tpusnl a fekete sznhez is ennyi krmozott motorfedl fog trsulni |
 |
Az lspozci fensges. Jl kzhez ll a szles kormny, a lbak lazn, szles trepniken nyugszanak, s gy lnk a szles, feszes lsen, mely htra jl kitmasztja az embert, mint egy musztng nyergben. Viszont a kipufogt sokkal szebb hang hagyja el a vadlovak nyertsnl, olyan, mint egy jllakott oroszln elgedett vltse. Sajnos az eurpai vltozatot j nhny decibellel halkabbra kell hangolni, az sokat el fog venni ebbl a hatsbl. Palm Springs s Palm Desert vrosi forgalma utn a Route 74 szinte magnyosan tekeredik fel a Santa Rosa Mountain meredek szikli kztt. Nagyon finom az risi kthengeres teljestmnykifejtse. Szinte minden az tdikben megy. Az els hrom fokozatban 1500-as fordulattl gyorst az 1900-as rngats nlkl, az utolsban 1600-tl illetve 70 km/h-tl. Itt minden szz fordulat szmt, mg jobban, mint a 600-asoknl 500 vagy 1000. Mr 2250-es percenknti fordulaton elri a motor 168 Nm-es maximlis forgatnyomatkt, s ezutn sokig teljesen egyenletes a nyomatkgrbe platja. Viszont a bednthetsg annl siralmasabb. Messze a finoman tapad Dunlop D 251-es gumik hatra eltt lernek a trepnik. Ez mg nem baj, de utna jn a tartjuk, s az flretolja a motor elejt. Mg cruiser viszonylatban is lehetne nyugodtan mlyebbre dnteni a gpet. Biztos nem csorbtana sokat a knyelmen, ha a trepnik csak egy kicsivel keskenyebbek s fljebb lennnek. Hogy a komfortosra hangolt villa fkezs kzben thullmokon felt, az annyira nem zavar, a hts rugs tag meg szpen, feltns nlkl vgzi dolgt. A 298 mm-es, sz gyazs dupla trcsba ngydugattys fknyergek harapnak, de igen cruiseresen vlasztottk a fkbetteket. Igaz, knnyen adagolhat az els fk, ha viszont nagy hatst akarunk, akkor nagyon bele is kell kapaszkodni a fkkarba. A hts fknek csak egy dugattyja van, de az annl nagyobb, s igen derk mdon vgzi dolgt. Jl adagolhat egszen a blokkolsig, s hatsos. Igen, a cruiseresek legszvesebben lazn a csizmjuk talpval fkeznek. Ahogy elrtk a fennsk szlt, gigantikus ltvny trul elnk: a barns hegyek kztt zlden rajzoldik ki a Palm Springs krli vlgy. Dlen meg a Salton Sea ss vzfellete csillog. Ebben a vgtelen tjban hirtelen rthet ennek a motornak s az sszes amerikai pickupnak, terepjrnak s vannek a mrete.
 |
Az ilyen monumentlis tjakon trulnak fel csak igazn az ekkora cruiserek rtkei |
Aztn ami ezutn kvetkezik, mg inkbb megvilgtja ezeknek a motoroknak a hivatst. Monumentlis sivatagi tjakon haladunk t. Mellettnk a San Bernardino National Forest, a Jacinto indin rezervtum. Hatalmas kaliforniai cdrusok kztt motorozunk t, majd feltornyosul elttnk a San Jacinto hegyvezet 3295 mter magas cscsval. Egszen 2000 mterig tekereg fel az t, majd amikor rviddel naplemente eltt a msik oldalon megint a vlgy fel haladunk, tbb mint ezer mtert zuhan fgglegesen lefel a sziklafal, ebbe van bevjva az t. Tbb mint 150 mrfldje lk mr a nyeregben, s az mr kezd nagyon knyelmetlenn vlni. Olyan jl tart, hogy nem lehet benne mozogni, gy pontosan rezni az lgumkat, s a htradlt gerincem is kezd fjni. Az utols mrfldeket Palm Springsig az autplyn tesszk meg. A legmerszebb kollga lltlag itt 123 mrfldet olvasott le a kilomterrrl, az 198 km/h. Nekem elg a 80 (mrmint 129 km/h), innentl a nylt sisakban knszenveds a szgulds. Klnben is jt tenne itt egy overdrive, mert a motor 2000 s 2500 fordulat kztt rzi magt a legjobban, most csak feleslegesen prg. Felejthetetlen, monumentlis lmnyekkel szllok le a Roadliner nyergbl. Igaz, a Midnight Star fekete kivitele nlunk krmozott lmpval s motorfedelekkel, valamint selymes fmes villaszrakkal fog kszlni, aminek inkbb elegns a hatsa, ellenttben a macss amerikai koromfeketvel. Viszont a fensges rzs hozznk is el fog rni – mg akkor is, ha prilisig vrni kell mg r.
 |
 |
|