Honda CBF 1000
A szelidtett ...
Nagyon sok cg s gyr prblkozott mr sportgp-erforrst beilleszteni kikapcsoldsra sznt motorba. Ugyanezt tette most a Honda is a nagy CBF esetben. De mg hogyan! |

KNYELMESEN 1000-REL
Szveg: Molnr Tams, kp: Francesco Montero
Amikor megjelent a 600-as CBF, olyan mindenre hasznlhat motort alkottak, amely pnztrcakml, mgis nagymotor rzett nyjtja. Ezt akkor a lehet legjobban kiviteleztk. Azta az ignyek vltoztak, a kbcentihatrok jval kijjebb toldtak. Ennek megfelelen lptek a Honda mrnkei. A komfort s a biztonsg mell kkemny sportgpbl ltettk t a szvet, gy remlve, hogy tovbb nvelik az eladsi darabszmot. Belevgtak az 1000-es tervezsbe, s nem volt krdses, hogy a legfrissebb fejleszts, azaz 2006-os CBR 1000 RR blokkot helyezik bele.Hasonlt mr tbben megtettek, viszont az, hogy az ignyhez hangolst milyen drasztikusan oldottk meg, az mr valami. Fogtak egy 170 ler krli kihegyezett blokkot, s 70 szzalkot levettek a cscsteljestmnybl, gy maradt elg mozgsterk a tkletes nyomatkgrbe kialaktshoz.
 A CBR 1000 RR erforrs bszkn domborodik s sokat sejtet, kiprblva viszont letre szl lmnyt jelent |
 A kapaszkod nagyon jl pozcionlt s kellen szlesre velt |
 Az ABS-e fk ugyan felrat kpez, de rdemes r beruhzni, nagyon precz, s hihetetlenl lasstja a motort |
A motorra pillantva azonnal szrevehetek a tipikus CBF-es vonsok, kipufogbl ezen a gpen viszont kett van. Minden tlcicomzs nlkli mszerfal fogadja a rl piltt, egyszer, jl leolvashat analg mszerek s LED-ek. A kormny vhez szinte azonnal hozzsimul a kz. A szlvd plexi elsre nem kecsegtet tl nagy szlvdelemmel, mivel elg alacsony. Ezt viszont knnyen lehet orvosolni, s jelents mrtkben llthat a magassg s a dlsszg. A tkrk magasra veltek, tiszta kpet mutatnak. Sajnlatos mdon semmilyen pakolsi lehetsg vagy fakk nincs a motoron, az utasls ugyan levehet a kulccsal, de alatta sincs gyri rekesz, csak a szksges felszerelsek. Az ls nagyon knyelmes, a tank vonalvezetse kellen karcsstott, 183 cm-es testmagassg mellett sincs olyan rzse az embernek, mint ha gyerekmotoron lne. Ebben nagy segtsgre van az alacsonyra helyezett lbtart is. A kormnykonzol vzszintesen is llthat, gy mg nagyobb helyet kpes knlni. Ugyangy az lsmagassg is mdosthat. gy minden tekintetben komfortosra llthatja magnak a sofr a motort. Az utas knyelmt a nagy lbtr s a csszsgtlval elltott prnzat biztostja. A masszv kapaszkodk a lehet legnagyobb mrtkben lettek oldalirnyba kitolva, gy a kapaszkods is egyszer.
 |
 A narancs-metl szn az extrasportos vltozat. Trafelszerels a gyri extrk kztt fellelhet, oldal- s httmls dobozok formjban. A hasznos kzvd is sajnos a felras listn van |
 |
Elinduls utn azonnal megsznik minden gond, problma, hatalmba kert a motor, s az rzs, amit nyjt. Akrcsak egy villanymotor. Alacsony fordulaton szinte nincs is hangja, elnyomja a gumi susmogsa s a menetszl hangja. Magasabb fordulaton persze mr tisztn hallani, hogy a CBR rokona. A reggeli harmatos, kicsit csszs aszfalton pillanatok alatt sikerlt meggyzdni arrl, hogy mennyire biztonsgos a fkrendszer. Hatkonyan lassul a motor s mindig az optimlis idben old ki az ABS elektronikja. Ezrt az j technolgia a felels, mivel a 600-asnl mg csak ktcsatorns volt a rendszer, ez viszont mr hrommal rendelkezik. Persze kombinlt a lasstrendszer, gy mindkt kerk lassul, amikor kell. Ekkora motoroknl megszokott dolog a szles hts gumi, gy kicsit meglep volt a 160-as abroncs, viszont elrevettette azt, ami menet kzben tisztn rezhetv vlt, hogy pilleknnyen lehet dntgetni a gpet. Precz az irnythatsg s tisztn jelzi, hogy hol a hatr, mikor jn el a "ne tovbb" pillanat. gy a nyeregben lve szinte szrevehetetlen a motor slya. A mlyre helyezett tmegkzppont kellemes vezetsi tulajdonsgokkal ruhzza fel a nagy CBF-et, gyors hegyi szerpentinen is stabilan lehet haladni vele. Ez azrt lnyeges vagy rdekes, mert a gp a 600-as vzra plt, amely csak pr helyen lett mdostva s megerstve. gy az ember azt hihetn, hogy a nagyobb erforrs s terhels csavargatni fogja majd, s kicsit nyekleninyaklani fog. De nem gy van. A futm inkbb trzsra, mint sportosra van hangolva, idnknt hajlamos behintzni egy picit. Fleg az eleje lett alul fesztve, gy az kezd kicsit ringani. A szlvdelem a plexi als llsn a vrtnak megfelelen elegend kis sebessgnl, a vrosban, de orszgtra mr rdemesebb feljebb emelni. De ez a sok finoman kidolgozott elem csak kisplys az erforrshoz kpest. Ennyire finom jrs, egyenletes s kellemes karakterisztikval mg nem igazn lttak el gpet. Minden helyzetbl kell vehemencival mozgatja a motort. tvenes tempnl hatodikban 2000-et mutat a fordulatszmmr. Nagyon sok motornl, ha ekkor valaki rtekern a gzt, minden trtnne, csak az nem, amit szeretne. Ezzel ellenttben a CBF minden gond s fullads vagy megtorpans nlkl veszi a parancsot, s lendl be pillanatok alatt. A legtbb motornl van egy pont, amire azt mondja az ember, hogy onnan aztn megindul, vagy valamekkora fordulat alatt nem csinl semmit… Itt nincs ilyen. Csak egyszeren megy. Mindig s mindenhol. Mindent, amit elvettek a 170- bl, azt nyomatkra fordtottk, mghozz olyan egyenletesre, amennyire csak lehet. De akinek mg ez se lenne elg, annak itt van a fogyaszts is. Vegyes hasznlat mellett (70% szzas utaznl s 30% 180-nal) 310 kilomteres hattvolsgot mondanak a gyr emberei, ami magasan tbb, mint amit a konkurencia knlni tud. Hogy megfeleljen az Euro 3-as elrsoknak, hrom kataliztort helyeztek el a kipufogban. Egyet a kzs rsznl s egyet-egyet a kt dobban.

A legszebb az egszben, hogy egy ilyen szint motort ki tudtak hozni olyan ron a piacra, ami nemcsak versenykpes, de megfizethet is. Pontosabban: tbbet knl, mint amit ennyirt meg lehetne venni. A klnbz felhasznli rtegek ignyeinek megfelelen alaktottk ki a gyrilag rendelhet extrkat is. Kt irnyvonalba mentek el. Az egyik a sportossg. Ide tartozik az utaslst takar manyag, a karbonmints mszerfal, villahd s a deklibort. Radsul egy rdekes metl-narancs jelleg sznnel prosthat mindez. A msik lehetsges opci a trzs. Erre aztn minden van, a hts dobozoktl elkezdve a fttt markolatokon t a kz-szlterelig, de mg tanktska is, akinek nem lenne elg a hts frhelye. Mindent sszevetve a nagy CBF egyszer s nagyszer. Hihetetlen lmnnyel s knyelemmel gazdagtja tulajdonost, mindezt gy, hogy msok is irigylik rte.

Oldal tetejre
|