BMW F 650 GS
Egy henger, kt kipufog ....
Az egyhengeres BMW motorok trtnete a tvoli mltba nylik. 1925-ben, az R39-cel kezddtt, s az 1966-os R27-ig folytatdott az egyhengeresek gyrtsa. Ez id alatt tbb mint 230000 egyhengeres motort adott el a nmet gyr.
27 vvel ksbb, 1993-ban egy j egyhengeressel trt be a piacra a BMW. A Rotax motor teljesen megegyezett azzal az egysggel, amit az Aprilia 650-es Pegaso-jba raktak. (Az aprcska eltrs mindssze a hengerfejben volt, az Aprilia-ba szerelt blokkban t szelep volt, a BMW-ben csak ngy.) A motornak mindenesetre akkora volt a sikere, hogy a hat v alatt 64000 darabot adtak el Eurpban.
Ez a motor Olaszorszgban plt az Aprilinl, a BMW felgyelete mellett. A nmetek azonban gy gondoltk, jobban megy ez nekik, s a 2000-ben bemutatott F650GS mr a sajt mhelykben kszlt, Berlinben.
A 650-es keresztneve GS, aminek jelentse Gelande Strasse, azaz terep s utca.
Kategrijnak meghatrozsa nem knny. A katalgusok az endr - offroad oldalakon soroljk fel, szerintnk inkbb "fundr". Nem btyks terepgumival szerelik, hanem utcai abroncsokat kapott. Ezrt a sivatagi tesztelstl eltekintettnk, s a novemberi fagyos vrosi terepet talltuk idelis tesztkrlmnynek. gy sajnos Gelande nem prbltuk, inkbb Strasse mentnk vele.
A BMW s a Rotax kzs fejlesztse az F650 GS motorja. Az aprilis kzs sbl csak az tsebessges vltt, a ftengelyt s a kiegyenlt tengelyt hasznltk fel. A tbbi alkatrsz vadonatj, s a vezrmtengelyek kivtelvel a Rotax Ausztriai gyrban kszltek. Ezeket a BMW nem engedi ki a kezei kzl. A hengerfej tervezsbl a BMW autk (M3) gyri tuning mhelye is kivette a rszt. A Mikuni karburtorpr munkjt tvette a BOSCH-sal kozsen kifejlesztett elektronikus benzinbefecskendez rendszer.
Az F650GS-t Brembo fkmunkahengerek lasstjk. Extraknt BMW ABS rendszer vsrolhat a gpre. Tesztmotorunkon ezt is kiprblhattuk. Nem vagyok az ABS hve, ezrt rltem, hogy kikapcsolhat. Induls eltt hosszabb ideig nyomva kell tartani a mszerfal ABS kapcsoljt, s a visszajelz villogsa tjkoztat a kikapcsolt llapotrl. Lellts utn automatikusan ismt aktivizldik a rendszer. Kikapcsolt llapotban teljesen megvltozik a fk mkdse, sokkal jobban adagolhat, nem lkdsi a lbfket a legkisebb lasstsra. Sajnos tesztmotorunk esetben enyhe lbfknl is rezhet volt az ABS mkdse. rdekes, mert az elsfknl viszont szinte szrevtlen.
A valamivel nagyobb, mint 17 literes benzintank az ls al kerlt, a hozz tartoz betlt nyls a farokidom jobb oldalra. Ezrt nem rt, ha figyelnk, hogy a ktoszlop melyik oldalra llunk be, s vigyzzunk, ne hagyjuk a benzinkutast magra a motorunkkal, mert mg a tankon tallhat olajbetltbe cspgteti a nedt a kollga. Az olajon kvl a kamutank alatt van az akkumultor s a htfolyadk tartlya.
A mszerfal kellemes, a kt klnbz tmrj ra - a kilomter s a fordulatszmmr - kztt hagyomnyos visszajelzk helyezkednek el.
Hajnalban egy kis kszrls utn indult. ltalnosan elmondhat, hogy nem indult azonnal. Mindig egy pr fordulatot lktt rajta az indtmotor, mire letre kelt. A motor tvtelnl jeleztk, hogy nem kell melegteni, de melegts hinyban az els megllsnl lefulladt.
Az ls alatti tank miatt nagyon j a slyeloszts. Olyan knnyedn lehet vele bnni, mint egy 250-es ngytem endrval ( NX250, v DR250). Ennek ksznheten idelis vrosi gp. Knnyedn mozog a kocsisorok krtt, s nyomatkos motorjnak ksznheten dinamikusan hast a forgalomban. Vigyzni kell viszont a piroslmps gyorsulgatsoknl. Nem sportmotor, ezrt nem hzathat a vgtelensgig. Htezernl szigoran letilt. Vgsebessge 160 km/h, de nem autplys szguldsra kszlt a gp, 120 felett mr bizonytalansg rzse fogja el az embert.
A BMW igazn szles skljt knlja a mindenfle csecsebecsknek s trzs knnytknek. Tesztmotorunkon volt topcase (hts doboz), oldaldobozok, kt fokozatban fthet markolat, s ABS. Igny szerint kzvd s fedlzeti komputer is vsrolhat a gpre.
Az oldaldoboz nagyszer dolog. De amint tudtam, leszereltem. Nemcsak azrt, mert nlkle sokkal jobban nz ki az F650GS, hanem mert dobozok nlkl sovnyabb fenkkel, sokkal knyelmesebb a lavrozs. Sajnos hiba tervezgettnk, a meteorolgia meghistott minden hosszabb trnkat. Azrt Biatorbgyig elmerszkedtnk. :o) A hts dobozt - egy zr nyitsa utn - htrafel egy mozdulattal letolhatjuk, az oldaldobozokat mr egy kicsit bonyolultabb mechanizmussal, de szintn egy mozdulattal eltvolthatjuk. A rakodhely mrete a hrom ldval tetemes.
A Prizs-Dakar versenyeken val nagyszer szereplsnek ksznheten a BMW megptette a GS specilis verzijt, az F650 GS Dakart. Klnbsg a rugzsban s a nagyobb, 21 colos els kerkben s persze a jval magasabb lsben lelhet (870 mm). Mretesebb a szlvd s megntt a tengelytv is. A Dakarnak azonban nincs kzponti llvnya, s ABS sem szerelhet r.
Nagyon szeretem a klasszikus BMW motorokat, ezrt egy kicsit fltem a "boxermentessgtl". A tesztels alatt az F650GS rendkvl meggyz volt. Knnyedsge rvn a legjobb vrosi gp, amivel btran merszkedhetnk fldutakra vagy akr a Bartk Bla tra is. Igazi offroad lmnyek hajkurszshoz azonban mr egy kicsit kevs. Leginkbb az utcai gumik okozzk a problmt. Ha brutlisabb gumival szerelnk, s agresszvabb lenne a rugzsa, ts gp lehetne a homokban vagy sderben is. De ezeket az ignyeket mr a Dakar verzi elgti ki.
Mszaki adatok
Motor: 652 ccm-es egyhengeres ngytem, 4 szelepes motor Furat x lket: 100 mm x 83 mm Motorvezrls: Digitlis elektronika Keverkkpzs: Bosch-BMW elektomos benzinbefecskendezs Kataliztor: Hromutas kataliztor Vlt: 5 sebessges Htrendszer: Vzhtses Teljestmny: 50 Le 6500 1/perc-nl Nyomatk: 60 Nm 5000 1/perc-nl Vz: Csvz csavarozhat hts rsszel Els rugzs: 41 mm belscs-tmrj teleszkpvilla Els rugzsi t: 170 mm Hts rugzs: Ktkar acl cs lengvilla fokozatmentesen llthat kzponti rugstaggal Hts rugzsi t: 165 mm Els fk: 300 mm tmrj rozsdamentes fktrcsa ktdugs sz Brembo fknyereggel Hts fk: Brembo egydugs sz fknyereg, 240 mm tmrj fktrcsn Els gumi / hts gumi: 100/90-S19 / 130/80-S17 Ht kerk hajtsa: O-ringes lnc lsmagassg: 780 mm (terheletlenl) Tengelytv: 1479 mm Szraz tmeg 175 kg Feltlttt tmeg: 201 kg Legnagyobb ssztmeg: 380 kg Tanktrfogat: 17,3 liter/4,5 liter tartalk Vgsebessg: 166 km/h Fogyaszts: 3,4 l/100 km (90km/h sebessgnl), 5 l/100km (120 km/h sebessgnl)
Oldal tetejre
|