Honda CBF 600
A j munksmotor .....
Hol vannak mr a nyolcvanas vek motorjai? A CX500, csak hogy a Hondnl maradjak, vagy akr a GS650? Akkor mg a flliteres kategria is egsz embert kvnt. Magasat, erset, kemny tenyert. Aki kzzel-lbbal fkez, s nem riad meg egy kis kormnyszitlstl.
A CBF600-zal marha knny motorozni. Mintha ASIMO segtkszsge bjt volna a delfinszrke manyagelemek mg. Aki kiprblta mr a 2003 szn debtlt modellt, annak ez nem jdonsg. Akinek a CBF600-rl nem r le a lba, az mg nem is kaphat jogostvnyt. Finoman hz, de nem vratlanul, finoman fkez, de nem sz nlkl, szval kiszmthat. s egy csoman ppen ezt szerettk benne. A modellfrisstst nem is erltette a Honda, egy kis akcival megsegtve (pl. ajndk navigci) mindig biztosak lehettek benne, hogy kirlnek a raktrak.
Az j modell nem is annyira a vsrlkznsg ignye volt, mint inkbb az uni krnyezetvd hatsg. 2008-ban mr tnyleg nincs mese: csend, rend, tisztasg kell. A Hondnak meg mr volt egy pkzlb megoldsa erre a hatszzas kategriban: ott nyzsg a remek sorngy a tavaly bemutatott Hornetben. H, az meg a legjabb CBR600RR-bl rkezett...
Na, mieltt belelnm magam egy 120 lers flcsupasz motorba, gyorsan szre trtenek a szmok. A CBR-bl a Hornetbe ptett motor mr 102 lerre szeldlt, amit aztn tovbb puhtott a lelkes mrnkcsapat, mire alkalmasnak talltk a CBF600-ba, egsz pontosan 78 lerre. Azrt fanyalogni sem kell. Utcra egy rtelmes, sszel l embernek 78 ler kt kerkhez s 217 kilhoz elgnek kell lennie (a Hondnak elege lett a gyrtk ltal igencsak szabadon rtelmezett szraz tmeg-adatbl, ezrt mostantl kezdve csak menetksz tmeget ad meg gpeihez).
A korbbi fekete helyett ezst szn mutatja, hogy blokkcsere volt. Az j motor knnyebb s kisebb lett, mint az eld volt, s egszen aprnak nz ki az j vzban. Ez a pttm mret teljessggel illik a Honda "hogyan kzpontostsuk a lehet legjobban a tmeget" elkpzelsbe. Knnyebb vezetni, de ami fontosabb, finomabban jr, kevesebbet fogyaszt, s tisztbb gzok hagyjk el a kipufogjt. Az j blokk nem lett gyengbb - ersebb sem -, viszont egy leheletnyit nyomatkosabb lett.

A visszafojtst sajnos nem egyszer kiiktatni. A 42 ler a vastagabb hengerfejtmts okozta alacsonyabb kompresszi s a mdostott vezrmtengelyek mentn veszett el. De a htkznapi hasznlatban ez alig-alig jelent klnbsget. A motor elg hamar hozza amit tud, vagyis az als-kzps fordulatszm-tartomnyban egsz szpen halad. Flnknek s a blokknak idelis hasznlati tartomny 3000 s 6000 fordulat kz esik. Itt mg hatodikban is szpen hz. Boldogan el lehet vele kzlekedni az emltett tartomnyban akr egsz nap, ksznheten az thangolt blokknak s a rvidebbre tttelezett vltmnek. Ez persze nem jelenti azt, hogy itt tiltana a motor, jval 10000 fl prgethet, de 7000 tjkn van egy rvid vibrlsabb tartomny, amit inkbb elkerl az ember. A CBF600 vgsebessgre nincs panasz, a kilmterra szmlapjt teljes egszben kihasznlja a mutat.

Mg az tves modell karburtoros volt, az j CBF injektoros lett. A benzintank egy literrel lett nagyobb, amihez az okosan adagolt zemanyag-ellt rendszer munkjt hozzvesszk, jcskn megnvekedett az egy tankkal megtehet t hossza. Sajnos tankolsnyi tvolsgot nem tettnk meg.
Klseje annyira konzervatv, hogy els rnzsre csak vllvonogatva fogadtam be az inft, hogy a CBF600 klseje megjult. Knytelen voltam sajt kpeimbl puskzni, hogy feleleventsem. s tnyleg. Igaza volt a Teisiro Gotnak, amikor a tesztet megelz este eligaztskpp rvilgtott a motor jdonsgaira. Mg a rgi fejidom esetben elg szkmarkan bntak az lekkel, trsekkel, addig az jat rendesen meggyrtk. gy mr nem lg le olyan mlyen, ezzel egsz rtelmes arcot kapott a CBF 600. A farokidom jjszletsnek bizonytkt mr hosszasabban kellett keresnem.
A mszerfal tlthat, tovbbra is nagy, mutats rkrl olvashat le a sebessg s a fordulatszm, a visszajelzk is pont ott vannak, ahol voltak, az rkban egy-egy apr LCD kijelz, pp, ahogy eddig is. Ugyangy van zemanyagszint-jelz is, ht Flesbe ill rejtvny a klnbsgek megtallsa.
A vz immr alumnium az eddigi acl zrtszelvny helyett. Hogy rnzsre ez nem t senkit szven, az azrt van, mert ann gyes mdon az acl vzat is gy szerkesztettk meg, hogy a lthat oldals - a lbtart rgztsre szolgl - elemek az aluvzak formjt utnozzk.
De vajon mirt kne hosszabb btyk a lbtartra? A kvetkez oldalon kiderl.
Az j motor s az alumnium vz ellenre a menetksz CBF600 217 kiljval mg mindig nehznek szmt. A plusz tmeget elssorban az Euro3-as cl rdekben ltestett kataliztor teszi ki, ami ht szksges rossz (vagy j), viszont ami mindenkpp j, hogy a CBF nem nmult el teljesen - kellemes rekedtsggel drmg. A kzponti tmasz manapsg lehagyjk a motorokrl, vegye meg mindenki extraknt. A CBF-hez ez is jr, amitl ugye ismt csak nyom valamit a mzslsnl.
Az ABS-szel is megtmogatott els s hts fkek ssze vannak kapcsolva, pontosabban ha a hts fket hasznljuk, akkor a jobb oldali els fknyereg kzps dugattyja is dologba lt. Ez a kezdknek praktikus igazn, akik mg tlsgosan emlkeznek a hts fk propagandjra. Elbb-utbb gyis mindenki zmben az elst hasznlja, vagy egytt a kettt. n legalbbis csak olyan specilis esetekben nem fkezem az els fkkel, ha nem fogom a kormnyt.
A tesztt alatt a futm teljes inkognitban maradt. Hogy ez annak ksznhet, hogy elg j minsg volt az t, vagy hogy a futm szigelt-e el az esetleges huplik, repedsek alattomos tmadsaitl - mr nem tudom. A sportos kanyargsnak sem a futm szabott hatrt, mindvgig stabil maradt, s ez mr a 46mm-rel megnyjtott hts lengvilla rdeme. Az j modellen immr nemcsak a hts, hanem az els futm rugelfesztse is llthat. Alapbelltsokkal indultunk, majd tkzben volt r lehetsg, hogy lelkes technikusok szemlyre szabjk a motort. Nemcsak a futmvet, de kezelsbe vettk a plexit s az lsmagassgot is. Nekem a gyri alapbellts felelt meg igazn, kis termetem rvn. A piltk zme kemnytsrt llt sorba.

Nagyon egyszer a CBF600-zal kzlekedni. Minden a vgletekig praktikus s kzre ll, vagy ha nem, akkor kzre llv lehet tenni. Az ls eddig sem volt knyelmetlen darab, de az j tankformhoz hozzidomtottk az elejt, gy ell mg keskenyebb lett, lblettelnl alig kell terpeszteni. Az lsmagassg hrom fokozatban llthat 770, 785 s 800mm-es lpcskben rgzthet az ls, gy a magasabb motorosoknak nem kell knyelmetlen trdsszehajtogatssal megszenvednik azrt, hogy az alacsonyabbak biztonsgosan elrjk a talajt.

Az lspozci egszen termszetes, nincs sly a csukln, magunk alatt a lbunk, gy aztn nem ksztet semmi a sportos kzlekedsre. Hacsak pp' nem a fots, akit azrt ltettek az rok szlre, hogy kpileg megrktse, mennyire lvezte a tesztmotoros a tesztmotorozst. A kamera eltt az ember gyorsan elfelejti az nmegtartztatst. A ltvnyos kpekrt hajland nmi lbtarteszterglsra. A krnyezet remekl megfelelt erre. 1000 mterre nyl hegyek csods kanyarkombincikkal Barcelontl kb. 100km-re dlre. Szraz t, s nagyszeren tapad Michelin Pilot Road gumik, j minsg aszfalt.
Csakhamar meg is rkezett a vrva vrt hang. A meglepets a beiktatott kis pihen sorn rt, amikor az eredmnyt akartam szemrevtelezni a lbtartra szerelt kis koptatbtykn. Na, azon nem ltszdott semmi, ellenben a fkkar behajlott, valamint a kipufog aljn is megjelent nhny aprbb karcoska. Vakartk is fejket a konstruktrk, lehet, hogy kicsivel hosszabb btykt kellett volna rakni arra a lbtartra? De kr ezen nyammogni, a CBF nem sportclokra kszlt.
A CBF600 hiba nlkl teljesti azt, amire terveztk. Maximlisan felhasznlbart, illedelmesen vgrehajtja, amit gazdja kr tle, s teljestmnye is pp elegend. Szp is a maga konzervatv mdjn. Csak ht semmi ldbrztet nincs benne. A CBF-nek nem kldetse, hogy nyergben akr teljesen cltalanul lvezd a motorozst. Viszont mindig megbzhatan s knyelmesen elvisz oda, ahov akarod. Ezrt is lehet szeretni. n mindenesetre vennk mell mg egy motort.

Mszaki adatok:
Motor: ngytem, soros ngyhengeres, 16 szelepes, vzhtses Lkettrfogat: 599,3 cm Furatlket: 6742,5 mm Kompressziviszony: 11,6 : 1 Teljestmny: 57 kW 10 500 1/min-nl Nyomatk: 59 Nm 8250 1/min-nl zemanyagellts: PGM-FI elektronikus zemanyag-befecskendez Kuplung: olajfrds, tbbtrcss, mechanikus mkdtets Vlt: hatfokozat Vz: alumniumntvny hdvz Els fk: 296 mm-es duplatrcsa, hromdugattys kombinlt fknyergekkel, ABS-szel Hts fk: 240 mm-es trcsafk, egydugattys kombinlt fknyereggel, ABS-szel Futm ell: 41 mm-es teleszkpvillk 120 mm-es rugttal Futm htul: 7 fokozatban llthat elfeszts kzponti rugstag, 125 mm-es rugttal Els kerk: 17MT3,5" mret, ktszer hatklls, alumniumntvny Hts kerk: 17MT5,00" mret, ktszer hatklls, alumniumntvny Hosszsg: 2160 mm Szlessg: 765 mm Magassg: 1240 mm Tengelytv: 1490 mm Villaszg: 26 Utnfuts: 110 mm Fordulkr sugara: 2,8 m Hasmagassg: 130 mm lsmagassg: 785 mm (+/-15 mm) Menetksz tmeg: 217 kg zemanyagtank trfogata: 20 l
|