Suzuki V-STROM
Az alpok gyztese ...
A DL1000 V-Strom kisebb verzirt kiltott. Az XF650 Freewind volt a Suzuki kzpkategris tra-endur gpe, de eurpai forgalmazst abbahagytk, gy a Suzuki rszrl nem maradt konkurencija a Honda Transalpnak, a BMW F650GS-nek, vagy az Aprilia Pegasnak. Az ezres V-Storm kzben bizonytott, sokan megszerettk, s nem csak j rrt. Aki azonban nem mindjrt az ezres gpre akart szllni, esetleg nehzkesnek tartotta, vagy ppensggel nem ntt tl nagyra, az motorvsrlsi cllal inkbb a konkurencihoz fordult.
Nem hagyhatta meg ezt az rt a Suzuki, s a meglv sikermodell kpre formlt egy teljesen hasonlt: a bbi V-Stromot. Els pillantsra alig lehet klnbsget tenni a kt motor kztt, mg ha egyms mellett llnak is. A legszembetnbb klnbsg mindssze annyi, hogy az ezresnek kt kipufog dobja van (akr az SV1000-esnek), a 650-esnek csak egy darab (akr csak az SV650-nek). s a prhuzam nem is vletlen, a DL650 motorjnak a mr 2003-ta ismert SV650-es 645cm3-es, 90 fokos, V-kettese szolglt alapul. A prosts els hallsra sem rossz, mgis meglep volt, hogy a pszeudo-terepmotorba csomagolt sportos SV blokk milyen szp eslyekkel indulhatna a kilomterenknti mosolyok szma versenyen.
Hatodikban 130-cal haladva 5900-at mutat a mszer. A fordulatszmmr folyamatosan emlkeztet arra, hogy a Suzuki hozzadott hrom fogat a hts fogaskerkhez, hogy a szksges kraft meglegyen az SV650S-nl 24 kilval nehezebb gpben is.
A Suzuki elmondsa szerint kzepes tartomnyban a DL 5%-kal ersebb, mint az SV, ami a kisebb lgszrhz, a klnbz vezrmtengelyek s a kipufog kzsen nyitott szmljra rhat. Hogy ezt egsz pontosan, miknt sikerlt elrni, azt nem rulta el a Suzuki, a vltoztatsok mindenesetre jl mkdnek egytt, hiszen a rvidebb tttel ellenre a V-Strom ra szerint kpes 200-zal szguldani. Kt szemllyel 160-as folyamatos utaz minden megerltets nlkl megoldhat. Mint a legjabb sztrocskk, semmi kis hangjval ddolgat a magasan elvezetett kipufog. A dob alumniumnak ltszik, m valjban manyag hvd takarja.
A DL650 hrom pozciban rgzthet plexije gondosan rzi a szlcsendet a tank felli oldalon. Az extra szlvdelem akkor tkztt ki leginkbb, amint az egyes trl az autplyra kanyarodtam. A szlramlat simn a buksisakom felett szaktott t gy, hogy a plexi a kzpllsban volt. A magasabbak felszerelhetik a legmagasabb llsba. 10 csavar, no meg 5 perc, s a mdosts utn meredekebben is ll. Kisebb sebessgnl olyan szpen eltereli a fuvallatokat a szlvd, hogy a huzamosabb ideig tart felnyitott plexis motorozs sem letkptelen tlet.
Az 1000-es DL az llthat szlvdvel egytt 2004-ben j mszerfalpanelt is kapott, ez jutott a 650-esnek is. A kt kerek analg ra kz - az egyik a sebessg a msik a fordulatszmmr - kerlt a furfangos folyadkkristlyos kijelz, ahol a megtett kilomtereken kvl tbbszegmenses zemanyag szintjelz, hfokjelz s ra szolglja a trzs knyelmt. jszaka attraktv narancs glria veszi krbe a mszerfalat. A 22 literes tartlyt telecsurgatva 300 km-es tvolsgot hagyhatunk kt teletankols kztt.
A nyri tfeljtsokat nem vittk tlzsba, maradt lyuk bven a szkesfvros tjain, a kivezet utakon, s termszetesen a legszebb helyekre vezet mellkutakon is. Egy kis kavicsos szakasz, nyomvlys fldt, vagy felbontott burkolat, s a teszt tisztn rvilgt, hogy a DL nem SV.
Az SV-hez kpest ell 20 mm-rel nagyobb rugton, htul 12 extra mm-en szippantja az t egyenetlensgeit a simulkony, kezes futm. A 43 mm-es villa csak klsleg azonos a nagy V-Stromval, de a Showa egysg belseje ms. Itt csak az elfeszts vltoztatsra van lehetsg. A takarkos megolds htrnya az lesebb ktyknl tapasztalt nyersessgben nyilvnul meg, valamint az els fk btrabb kezelskor fordult nha el, hogy bekoppant. A hts csillapts elfesztse hidraulikus, az ls alatt tallhat gomb eltekersvel mg menetkzben is megoldhat, ahogy a BMW F650GS-nl. Htul a hzcsillapts is llthat.
Knyelmnket rzik a magas profil, ktfunkcis Bridgestone gumik. A 19 colos els kerk lassabban kzvetti a kormnyzs hatsait, s a kanyarods is sokkal inkbb izommunka, mint az SV-n. Kezdetben tl magasnak reztem a motort a durvbb kanyarokhoz, de kicsit szokva igencsak szrakoztatnak bizonyult a DL fektetse, amihez hozzsegt a magas s szles kormny hasznlhat erkarja. A lass manverezsben a 40 fokos kormnyelfordulsi szg lesz bartunk. Az els dupla trcsafk llthat fkkarja mg a kis kezeknek is adja magt, maga a fk nem szupersport jelleg, fleg a hts trcsa rzketlen s gyenge.
 |
Kzpkategris kalandor rak: |
Aprilia Pegaso 650: 1 699 900 Ft BMW F650GS: 2 148 000 Ft Honda XL650V: 1 948 000 Ft Suzuki DL650: 1 798 000 Ft
| | | A bbi V-Strom misszija, hogy a nagyobb DL-lel kzel megegyez komfortjval a vezet a csukljrl minden terhelst levegyen. A motoros l knyelmes, normlis lspozciban, 2 centivel mlyebben, mint az ezresen, s pihen. Ezzel aztn olyanoknak is nyitva ll a delezs lehetsge, akiknek a nagyrl nem rt le a lbuk. A msik vglet sincs kizrva a mkbl, egy 180 cm-es motoros trdnek is elegend a hely a tank kt oldaln.
Aki GSX-R-t vagy SV-t akar biztos, nem a V-Stromot vlasztja. Aki azonban knyelmesen szeretne kzlekedni, nyugalommal tlt el, ha egy hossz trra val felszerels knnyedn felpakolhat motorjra, s nem mellkes szmra az sem, hogy motorjval kpes olyan helyekre eljutni, ahov a kt emltettel csak a legnagyobb knszenvedsek rn merszkedne - annak a 650-es V-Strom egyszerre a legolcsbb s a legjobb megolds. Ha nem is egy Paris-Dakar gp, mgis van gusztusa a kavicsos, grngys, nyomvlys, vagy horribile dictu ttalan utakhoz is.
Mszaki adatok: |
Motor: ngytem 90 fokos, V-kettes, 8 szelepes Lkettrfogat: 645 cm3 Furat x lket: 81,0 x 62,6 mm Kompressziviszony: 11,5:1 zemanyagellts: elektronikus befecskendez Vlt: hatfokozat Futm: llthat elfeszts hidraulikus teleszkpvillk ell, llthat elfeszts s csillapts kzponti rugstag htul Fkek: ell dupla, htul szimpla trcsafk Gumik: 110/80R19 ell, 150/70R-17 htul Hossz: 2290 mm Szlessg: 840 mm Magassg: 1390 mm lsmagassg: 820 mm Szabadmagassg: 165 mm zemanyagtank: 22 liter Szraz tmeg: 189 kg
| | |
Oldal tetejre
|