Men
 
Ltogatottsg
Induls: 2006-08-04
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Tra motorok
Tra motorok : Yamaha V-MAX

Yamaha V-MAX

A legenda ...

 

 

Araki r, a Yamaha projektigazgatja a 80-as vek elejn Amerikban jrt ihletszerz krton, illetve tanulmnyozni a piacot. A mzsa a Mississippi egyik hdjn hzott el mellette ktelen dbrgssel: a helyi fiatalok rendeztek illeglis gyorsul orgit, kihasznlvn, hogy a klasszikus 400 mteres tv pp kijn. Araki szan egybl el is hatrozta, hogy egy brutlis gyorsulmotort ksztenek, elssorban Amerikai hasznlatra.

Jean-Claude Olivier megmutatja mit tud a V-Max
A V-Max projekthez sokat tett a formatervez rszleg (Kuracsi szan), de a lnyeget, a gpet Asihara r faragta a Venture blokkjbl. rdekes, hogy mg ma a V-Max formja egyntet csodlat trgya, a gyrts beindtsa eltt killtottk a prototpust egy Yamaha kzpontban, de a munkatrsak nem voltak hajlandk reaglni. gy a tervezk nem is voltak biztosak a dolgukban, mg 1984-ben az amerikai Yamaha-dlertallkozn, Las Vegasban nem szembesltek az rjngsig lelkes fogadtatssal. A V-Max nagy zleti sikert hozott az Egyeslt llamokban, de rdekes mdon sokig nem akartk Eurpba hozni. A kontinentlis zrlat feloldsa a francia Yamaha-igazgat, Jean-Claude Olivier rdeme volt. A francia menedzser elktelezettsgrl mi sem rulkodik kesebben, mint hogy egy angol honlapon lthat, amint egy V-Maxon egykerekezik.

A 3.1 msodperces 0-100 kornak legdurvbb gyorsulst jelentette a szriamotorok meznyben. Ma mr termszetesen sok gyorsabb gp van, de azok egyrszt kb. szz kilval knnyebbek, msrszt hasalunk rajtuk, nem kell feszteni a nyakunkat s kapaszkodni a kormnyba, mint az egyenesen meglt V-Maxon.

Knyelmes, ahogy van, nekem viszont olyan a bal trdem, hogy ettl a szgtl megfjdul, kzenfekv volt teht egy chopper lbtartrendszer megrendelse. A rendszer termszetesen azt jelenti, hogy nem csak a lbtart, de a fk- s vltpedl is elre kerlt. Kaphat ksz katalgus-darab, de n inkbb a kisiparban bztam, mert honnan tudn egy nmet cg, hogyan tartom a lbam, s hol szeretek vltani? Szmtalan megolds kpzelhet el. Lttam olyat, hogy a vltplca majdnem a fldet srolta, az mondjuk egy nagyon a choppersg irnyba vitt plyam volt, olyan szles kormnnyal, mint a 66-os t. A knyelem a hts utasra is kiterjed, j szles, nagy s magas az ls, j helyen van a hts lbtart.

Maga a nv egyszerre betsz s nmagban is rtelmes kifejezs: a V az angol velocity, sebessg a Max mert arra utal, hogy a bemutatskor, 1985-ben nem volt a V-Maxnl gyorsabb szriamotor (csak a Kawasaki GPZ1100 - a szerk.). A sebessg teht maximlis, de nem a kanyarban - a V-Maxot mg senki se szerette a futmvrt. Klnsen az els vjratok voltak borzalmasak, de a ksei gyrtmnyok manverez kpessge is sszehasonlthatatlan egy tlagos modern motorval. Az enym pldul egy viszonylag frissebb darab, 1998-as, 20 ezer kilomterrel, (utlagos) kormnystabiliztorral.

A kormnystabiliztor
A kormnystabiliztor egy kis hidraulikus szerkezet, ami hasonlan mkdik, mint a lengscsillapt: lassan mozgatni knny, gyorsan nehz, gy ez hivatott meggtolni, hogy a kormny beszitljon. A motorkormnyok ltalban thibkon szitlnak be, vagy legalbbis valami okkal. Az n kormnystabiliztorom alighanem feladta, mert a kormny most gy beszitl, mint a huzat, szlcsendben, sima, egyenes ton. Annyi kell csak a reszkets beindulshoz, hogy elengedjem, s egy-kt msodperc mlva mr kezdi is a csapkodst, csak gyzzem elkapni. Nemrg hallottam, hogy magyar motoros rendr is halt mr meg kormnyszitls miatt, nem V-Max-szal, de Yamahval.

Van a gpen utlagos vzmerevt is, ami els pillantsra szp, msodikra viszont mr ltszik, hogy igazbl sszezagyvlja a tkletes dizjnt. lltlag ltezik szebb s lthatatlanabb megolds, ami arra pl, hogy a blokk als megtmasztst stabilizlja, ez a Yamahnak nem nagyon jtt ssze.

Pr tovbbi aprsg szintn a kezelhetsg ellen hat. Ilyen a felnimret, amire nagyobb teljestmny gumit nemigen rakhatunk, vagy a kardnhajts, ami a pokoli nyomatk miatt mindenkppen indokolt, viszont drasztikusan nveli a rugzatlan tmeget.

A dizjn a motorkerkpr-gyrts trtnetben egyedlll harmniban egyest formt s funkcit: a lnyeg gynyren ltszik. Akrcsak a tektonikus grg ptszetben, ahol tisztn kivehet minden szerkezeti elem funkcija, elvezetni a tet slyt a fldig. Oldalrl vgignzhetjk az zemanyag tjt, a fontosabb elemek vizulisan kiemelve kvetik egymst. Az ltank alatti kerek krmfedelek mgtt a porlasztk, aztn a szvcs, s ugyancsak csillog fm mutatja a V-boost rendszer lnyegt, a szvcsveket sszekt tjrt a pillangszeleppel.

V-boost
A V-Max egyik legrdekesebb technikai klnlegessge a V-boost szelep. Ahogy a minap egy motorok ellen beoltott csaj els rnzsre sztns zsenialitssal llaptotta meg a motorrl, "jl tele van", mrpedig pp ez volt a problma, ami a tervezket is nyomasztotta. A Yamahnak volt ugyan egy 1.2-es V4-es blokkja, de abbl a Venture-ben nem jtt ki, csak 100 l. Az American hotrod elkpzelshez viszont legalbb 140-et akartak. J, akkor legyen turb, mondtk. Igen m, de ez a motor tnyleg nagyon tele van, a turb sehova se frt.

gy azt talltk ki, hogy egy villanymotorral nyitnak egybe kt-kt szvcsvet, hogy olyankor minden henger egyszerre kt porlasztbl vedelhessen. A kis villanymotort mg leszerelt porlasztknl se ltni, csak a bowdent, ami a V-boost pillangszelept nyitja. A szelep 6000-es fordulatnl kezd trulni, s 8000-re esik a teljes akadlymentessg ideje. A hats elg turbs, br nevezhetnnk lrgsnak is; ha 140-nl vltunk vissza ngyesbe, mg mindig olyan ervel indul meg a V-Max, hogy kapaszkodni kell. A hangja viszont nem turbs, inkbb jellegzetesen V-Maxos, s lerni nem nagyon lehet: 6000-ig egyenletesen fokozd rces bmbls, afelett hirtelen kiss idegbeteg, agresszv hrg-krog orkn. J.

A csodlatos utazs a hengerekben folytatdik, a mattfekete szn egyrszt jelzi, hogy ott mr komoly hvel jr munkavgzs zajlik, de a hengerfejek polrozott rszei mutatjk, vagy legalbbis knnyen megfejtheten utalnak az sszesen 16 szelepre. Szpen kihangslyoztk jobbrl a kuplungot, hangszergyr lvn a hrom hangvilla stilizlt vltozatval, balrl meg a ftengely vge domborodik. s ht a kipufog lemli sincsenek eldugva, szpen ltszik mindegyik, egszen a Rumcjsz-pisztoly formjra hasonlt, szles, felfel kanyarod dobok. A vilg mindenkori legszebb motorja, mi mst mondhatnk.

Mg ha ennyire szp is, sokan korbbi motorjaikon megszoktk, hogy reszelgessenek valamit, htha szebb lesz. Rengeteg V-Max tptst lttam, az "egsz j" kategria megkzeltleg olyan szp, mint amelyikhez egyltaln nem nyltak. A funkcionlis mdostsokkal nincs bajom, a villa forgatsa, modernebb gumikat hordani kpes felnik, nitrpalack, egykar hts villa bocsnatos bn, st, inkbb fejleszts.

A hts rugstagok elfesztse llthat
Amit a legslyosabb kihgsnak tartok, a faridomon trtn erszakttel. Tessk, most nzzk meg az eredetit! Valsgos vizulis hts megkoronzsa a dinamikus vekbl gmblyd disznnak, ahogy a maga vaskossgban kecsesen kanyarodik felfel. Elssorban taln a nmeteket zavarja e tkly, akik megprblnak a majrvasnl vget vetni a srhnynak, folytatni mintegy a hts ls egyeneseit, ami durvn hazavgja az eredeti harmnit.

Jellemz s tanulsgos azoknak, akik motoros tetkt terveznek, hogy mg egy ennyire egysgesen formatervezett holmibl sem szabad tletszeren rszleteket kiragadni - ahogy az egszalakos motorok se mindig nznek ki jl, az egyes darabokat is alaposan kell tanulmnyozni. Furcsa is, hogy pont a Yamaha esett slyos dizjnhibba a 20. vfordulra kiadott V-Maxok klnleges plecsnijvel. Elszr nem is tudtam, mi a francot brzol, baglyot vagy menytet, csak az volt biztos, hogy hlyn nz ki. Vgl meglett: a Yamaha kt igen markns rszletet vlasztott a gprl, a lgszrfedelet s a kt porlaszt-karikt, amik motvumknt azonnal meghaltak.

A vlt rendes japni szerkezet, amin a chopper lbtart kicsit rontott; nehezebb megtallni az rest, s kettesbe is hatrozott odasznssal kell berntani, de egybknt hibtlan. t sebessg egy mai motornak kevs, a V-Maxnak kicsit sok. Ha nem kell megllni, vrosban elg a hrmas, orszgton pedig 50 s 140 kztt bven j a ngyes. Nyugis csettegshez persze megfelel az ts, akr 50-es temptl.

A gyri fk elg gyengcske. Ez nem tnt fel, mg le nem cserltem a tlmretes, minden menettulajdonsg tekintetben minsthetetlen Continental gumikat. Addig a gumi kezdett csszni, de ahogy felkerlt a Metzeler, kiderlt, hogy tphetem, ahogy brom, a gumicsszs kzelbe se tudom lasstani kzs, 370 kil krli tmegnket. V-Max Zsolt trt r a bontban egy pr szp arany ngydugattys Brembt. g s fld az eredetihez kpest. Mr csak a hts Lockheed fkbettet kellett eredeti japnra cserlni, hiszen suszter maradjon a kaptafnl, Lockheed a vadszgpnl.

V-Max Zsolti
A V-Max taln legfontosabb rsze akkor is a hangja - amikor megfelel tpust kerestem, s kiesett a Harley (mert akkor Delhusa Gjon-nal kerlnk kzs klubba) s az Url (a gyenge 750-es blokk miatt), Kati megkrdezte, tetszik-e a V-Max.
-Hogyne tetszene, szerintem a V-Max mindenkinek tetszik. De mire is j pontosan?
-Hogy az alagtban szrny hangokat adj vele.

Ht, lehet, hogy primitv vagyok, de ez azonnal eldnttte a krdst. Mert hangban a V-Max nehezen verhet. Gyrilag a szabvnyos 80 decibeles kipufogval elg lopakod, de V-Max Zsolt nagyszer Subaru-boxerhangot csinlt neki. A hang mellett az igazi mutatvny - egyben hadititok trgyt kpez eljrs -, hogyan lehet kibelezni a kipufogt gy, hogy srtetlen maradjon a dob feketekrm palstja. Ezt mg a magyar kipufoggyrts Barry White-ja, Sima Bla hegesztmvsz se vllalta, de irnytott V-Max Zsolthoz (a vezetknevre nem emlkezett, gyhogy a fenti mdon jegyeztem be a telefonknyvbe).

A benzintank az ls alatt
A cscs egybknt maga a guru, a Csvz utcai forgcsolmvsz sajt V-Maxnak mennydrgse: ngy a ngybe-kipufogrendszer, mr az alapjrat is olyan, mintha kt Harleyn lnnk egyszerre. Pergtz Dolby Surround. A motorok llhelyben trztatva ltalban nem szlnak olyan szpen, de ez a sokat ltott pldny mr gy is flelmetes, mit vlt - nem is rtem, tulajdonosa hogyan lehet mg egyltaln letben, mert attl a hangtl nem nehz elveszteni az nkontroll utols morzsit.

A kormnykapcsoln a tartalklls gombja
A hangon tl nekem legalbb olyan fontos a rezgsek nem hallhat rsze, a vibrci. A Harleyt is azrt szeretem, ahogy rezonl. Az se baj, ha 80 fltt minden elmosdik a tkrben, ahogy a rgebbi Sportstereken szoks. Vibrciban a V-Max egszen klnleges - a japnok V-motorbl is ki tudnak hozni teljesen sima jrst, de ezttal szerencsre nem tettk. Mint a Honda VTX-nl, ahol a kt henger 1800 kbcentije s a V-elrendezs dacra is olyan simn ketyeg, mintha villany hajtan. Nem is zsibbad rajta el az altestem, de nem is kvnnk vele annyit menni. Szzszor inkbb zsibbadok egy V-Maxon. Hogy mi rtelme a zsibbadsnak? Ht valsznleg semmi, de a motorozs mellett egybknt is igen nehz szrveket felsorakoztatni.

A fogyasztsa pp elfogadhat, normlis, 100-130 krli trzskor beri szk hat literrel, vrosban 7, 7 s fl, V-Max Zsolt ezertsre felfrt borzalma simn becsap egy tzest. Mai rtelemben nem korszer motor, de nem tudom elkpzelni, hogy valami msra vgyjak.

Mszaki adatok
Yamaha V-Max
 499
 120
Motor: V4, 79 fokos hengerszg, vzhts
Hengerrtartalom: 1198 cm3
Teljestmny: 145 LE 8700 1/min-nl
Nyomatk: 117,8 Nm 7500 1/min-nl
Hosszsg: 2300 mm
Futm: ell 43 mm-es cstmrj hidraulikus teleszkpvilla, htul hagyomnyos ktoldali rugstag Gumimretek: ell 110/90 V18, htul 150/90 V15MC Fkek: ell 289 mm-es duplatrcsa, htul 282 mm-es trcsa lsmagassg: 710 mm
Szabad magassg: 145 mm
Tengelytv: 1590 mm zemanyagtank trfogata: 15 l (3 l tartalk)
Szraz tmeg: 258 kg
Gyorsuls (0-100): 3,1 s
Gyorsuls (0-180: 11,2 s
Vgsebessg: 239 km/h
1/4 mrfld: 10.94 s
Hasznlt ra (1985-2002): 1200 000 - 2 200 000 Ft

 
ra
 
Naptr
2025. Jlius
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.