Yamaha V-MAX
A legenda ...
Araki r, a Yamaha projektigazgatja a 80-as vek elejn Amerikban jrt ihletszerz krton, illetve tanulmnyozni a piacot. A mzsa a Mississippi egyik hdjn hzott el mellette ktelen dbrgssel: a helyi fiatalok rendeztek illeglis gyorsul orgit, kihasznlvn, hogy a klasszikus 400 mteres tv pp kijn. Araki szan egybl el is hatrozta, hogy egy brutlis gyorsulmotort ksztenek, elssorban Amerikai hasznlatra.
 |
 |
 |
|
Jean-Claude Olivier megmutatja mit tud a V-Max | A V-Max projekthez sokat tett a formatervez rszleg (Kuracsi szan), de a lnyeget, a gpet Asihara r faragta a Venture blokkjbl. rdekes, hogy mg ma a V-Max formja egyntet csodlat trgya, a gyrts beindtsa eltt killtottk a prototpust egy Yamaha kzpontban, de a munkatrsak nem voltak hajlandk reaglni. gy a tervezk nem is voltak biztosak a dolgukban, mg 1984-ben az amerikai Yamaha-dlertallkozn, Las Vegasban nem szembesltek az rjngsig lelkes fogadtatssal. A V-Max nagy zleti sikert hozott az Egyeslt llamokban, de rdekes mdon sokig nem akartk Eurpba hozni. A kontinentlis zrlat feloldsa a francia Yamaha-igazgat, Jean-Claude Olivier rdeme volt. A francia menedzser elktelezettsgrl mi sem rulkodik kesebben, mint hogy egy angol honlapon lthat, amint egy V-Maxon egykerekezik.
A 3.1 msodperces 0-100 kornak legdurvbb gyorsulst jelentette a szriamotorok meznyben. Ma mr termszetesen sok gyorsabb gp van, de azok egyrszt kb. szz kilval knnyebbek, msrszt hasalunk rajtuk, nem kell feszteni a nyakunkat s kapaszkodni a kormnyba, mint az egyenesen meglt V-Maxon.
Knyelmes, ahogy van, nekem viszont olyan a bal trdem, hogy ettl a szgtl megfjdul, kzenfekv volt teht egy chopper lbtartrendszer megrendelse. A rendszer termszetesen azt jelenti, hogy nem csak a lbtart, de a fk- s vltpedl is elre kerlt. Kaphat ksz katalgus-darab, de n inkbb a kisiparban bztam, mert honnan tudn egy nmet cg, hogyan tartom a lbam, s hol szeretek vltani? Szmtalan megolds kpzelhet el. Lttam olyat, hogy a vltplca majdnem a fldet srolta, az mondjuk egy nagyon a choppersg irnyba vitt plyam volt, olyan szles kormnnyal, mint a 66-os t. A knyelem a hts utasra is kiterjed, j szles, nagy s magas az ls, j helyen van a hts lbtart.
Maga a nv egyszerre betsz s nmagban is rtelmes kifejezs: a V az angol velocity, sebessg a Max mert arra utal, hogy a bemutatskor, 1985-ben nem volt a V-Maxnl gyorsabb szriamotor (csak a Kawasaki GPZ1100 - a szerk.). A sebessg teht maximlis, de nem a kanyarban - a V-Maxot mg senki se szerette a futmvrt. Klnsen az els vjratok voltak borzalmasak, de a ksei gyrtmnyok manverez kpessge is sszehasonlthatatlan egy tlagos modern motorval. Az enym pldul egy viszonylag frissebb darab, 1998-as, 20 ezer kilomterrel, (utlagos) kormnystabiliztorral.
 |
A kormnystabiliztor |
A kormnystabiliztor egy kis hidraulikus szerkezet, ami hasonlan mkdik, mint a lengscsillapt: lassan mozgatni knny, gyorsan nehz, gy ez hivatott meggtolni, hogy a kormny beszitljon. A motorkormnyok ltalban thibkon szitlnak be, vagy legalbbis valami okkal. Az n kormnystabiliztorom alighanem feladta, mert a kormny most gy beszitl, mint a huzat, szlcsendben, sima, egyenes ton. Annyi kell csak a reszkets beindulshoz, hogy elengedjem, s egy-kt msodperc mlva mr kezdi is a csapkodst, csak gyzzem elkapni. Nemrg hallottam, hogy magyar motoros rendr is halt mr meg kormnyszitls miatt, nem V-Max-szal, de Yamahval.
| | |
Van a gpen utlagos vzmerevt is, ami els pillantsra szp, msodikra viszont mr ltszik, hogy igazbl sszezagyvlja a tkletes dizjnt. lltlag ltezik szebb s lthatatlanabb megolds, ami arra pl, hogy a blokk als megtmasztst stabilizlja, ez a Yamahnak nem nagyon jtt ssze.
Pr tovbbi aprsg szintn a kezelhetsg ellen hat. Ilyen a felnimret, amire nagyobb teljestmny gumit nemigen rakhatunk, vagy a kardnhajts, ami a pokoli nyomatk miatt mindenkppen indokolt, viszont drasztikusan nveli a rugzatlan tmeget.
A dizjn a motorkerkpr-gyrts trtnetben egyedlll harmniban egyest formt s funkcit: a lnyeg gynyren ltszik. Akrcsak a tektonikus grg ptszetben, ahol tisztn kivehet minden szerkezeti elem funkcija, elvezetni a tet slyt a fldig. Oldalrl vgignzhetjk az zemanyag tjt, a fontosabb elemek vizulisan kiemelve kvetik egymst. Az ltank alatti kerek krmfedelek mgtt a porlasztk, aztn a szvcs, s ugyancsak csillog fm mutatja a V-boost rendszer lnyegt, a szvcsveket sszekt tjrt a pillangszeleppel.
V-boost |
A V-Max egyik legrdekesebb technikai klnlegessge a V-boost szelep. Ahogy a minap egy motorok ellen beoltott csaj els rnzsre sztns zsenialitssal llaptotta meg a motorrl, "jl tele van", mrpedig pp ez volt a problma, ami a tervezket is nyomasztotta. A Yamahnak volt ugyan egy 1.2-es V4-es blokkja, de abbl a Venture-ben nem jtt ki, csak 100 l. Az American hotrod elkpzelshez viszont legalbb 140-et akartak. J, akkor legyen turb, mondtk. Igen m, de ez a motor tnyleg nagyon tele van, a turb sehova se frt.
gy azt talltk ki, hogy egy villanymotorral nyitnak egybe kt-kt szvcsvet, hogy olyankor minden henger egyszerre kt porlasztbl vedelhessen. A kis villanymotort mg leszerelt porlasztknl se ltni, csak a bowdent, ami a V-boost pillangszelept nyitja. A szelep 6000-es fordulatnl kezd trulni, s 8000-re esik a teljes akadlymentessg ideje. A hats elg turbs, br nevezhetnnk lrgsnak is; ha 140-nl vltunk vissza ngyesbe, mg mindig olyan ervel indul meg a V-Max, hogy kapaszkodni kell. A hangja viszont nem turbs, inkbb jellegzetesen V-Maxos, s lerni nem nagyon lehet: 6000-ig egyenletesen fokozd rces bmbls, afelett hirtelen kiss idegbeteg, agresszv hrg-krog orkn. J. | | |
A csodlatos utazs a hengerekben folytatdik, a mattfekete szn egyrszt jelzi, hogy ott mr komoly hvel jr munkavgzs zajlik, de a hengerfejek polrozott rszei mutatjk, vagy legalbbis knnyen megfejtheten utalnak az sszesen 16 szelepre. Szpen kihangslyoztk jobbrl a kuplungot, hangszergyr lvn a hrom hangvilla stilizlt vltozatval, balrl meg a ftengely vge domborodik. s ht a kipufog lemli sincsenek eldugva, szpen ltszik mindegyik, egszen a Rumcjsz-pisztoly formjra hasonlt, szles, felfel kanyarod dobok. A vilg mindenkori legszebb motorja, mi mst mondhatnk.
Mg ha ennyire szp is, sokan korbbi motorjaikon megszoktk, hogy reszelgessenek valamit, htha szebb lesz. Rengeteg V-Max tptst lttam, az "egsz j" kategria megkzeltleg olyan szp, mint amelyikhez egyltaln nem nyltak. A funkcionlis mdostsokkal nincs bajom, a villa forgatsa, modernebb gumikat hordani kpes felnik, nitrpalack, egykar hts villa bocsnatos bn, st, inkbb fejleszts.
 |
 |
 |
|
A hts rugstagok elfesztse llthat | Amit a legslyosabb kihgsnak tartok, a faridomon trtn erszakttel. Tessk, most nzzk meg az eredetit! Valsgos vizulis hts megkoronzsa a dinamikus vekbl gmblyd disznnak, ahogy a maga vaskossgban kecsesen kanyarodik felfel. Elssorban taln a nmeteket zavarja e tkly, akik megprblnak a majrvasnl vget vetni a srhnynak, folytatni mintegy a hts ls egyeneseit, ami durvn hazavgja az eredeti harmnit.
Jellemz s tanulsgos azoknak, akik motoros tetkt terveznek, hogy mg egy ennyire egysgesen formatervezett holmibl sem szabad tletszeren rszleteket kiragadni - ahogy az egszalakos motorok se mindig nznek ki jl, az egyes darabokat is alaposan kell tanulmnyozni. Furcsa is, hogy pont a Yamaha esett slyos dizjnhibba a 20. vfordulra kiadott V-Maxok klnleges plecsnijvel. Elszr nem is tudtam, mi a francot brzol, baglyot vagy menytet, csak az volt biztos, hogy hlyn nz ki. Vgl meglett: a Yamaha kt igen markns rszletet vlasztott a gprl, a lgszrfedelet s a kt porlaszt-karikt, amik motvumknt azonnal meghaltak.
A vlt rendes japni szerkezet, amin a chopper lbtart kicsit rontott; nehezebb megtallni az rest, s kettesbe is hatrozott odasznssal kell berntani, de egybknt hibtlan. t sebessg egy mai motornak kevs, a V-Maxnak kicsit sok. Ha nem kell megllni, vrosban elg a hrmas, orszgton pedig 50 s 140 kztt bven j a ngyes. Nyugis csettegshez persze megfelel az ts, akr 50-es temptl.
A gyri fk elg gyengcske. Ez nem tnt fel, mg le nem cserltem a tlmretes, minden menettulajdonsg tekintetben minsthetetlen Continental gumikat. Addig a gumi kezdett csszni, de ahogy felkerlt a Metzeler, kiderlt, hogy tphetem, ahogy brom, a gumicsszs kzelbe se tudom lasstani kzs, 370 kil krli tmegnket. V-Max Zsolt trt r a bontban egy pr szp arany ngydugattys Brembt. g s fld az eredetihez kpest. Mr csak a hts Lockheed fkbettet kellett eredeti japnra cserlni, hiszen suszter maradjon a kaptafnl, Lockheed a vadszgpnl.
A V-Max taln legfontosabb rsze akkor is a hangja - amikor megfelel tpust kerestem, s kiesett a Harley (mert akkor Delhusa Gjon-nal kerlnk kzs klubba) s az Url (a gyenge 750-es blokk miatt), Kati megkrdezte, tetszik-e a V-Max. -Hogyne tetszene, szerintem a V-Max mindenkinek tetszik. De mire is j pontosan? -Hogy az alagtban szrny hangokat adj vele.
Ht, lehet, hogy primitv vagyok, de ez azonnal eldnttte a krdst. Mert hangban a V-Max nehezen verhet. Gyrilag a szabvnyos 80 decibeles kipufogval elg lopakod, de V-Max Zsolt nagyszer Subaru-boxerhangot csinlt neki. A hang mellett az igazi mutatvny - egyben hadititok trgyt kpez eljrs -, hogyan lehet kibelezni a kipufogt gy, hogy srtetlen maradjon a dob feketekrm palstja. Ezt mg a magyar kipufoggyrts Barry White-ja, Sima Bla hegesztmvsz se vllalta, de irnytott V-Max Zsolthoz (a vezetknevre nem emlkezett, gyhogy a fenti mdon jegyeztem be a telefonknyvbe).
A cscs egybknt maga a guru, a Csvz utcai forgcsolmvsz sajt V-Maxnak mennydrgse: ngy a ngybe-kipufogrendszer, mr az alapjrat is olyan, mintha kt Harleyn lnnk egyszerre. Pergtz Dolby Surround. A motorok llhelyben trztatva ltalban nem szlnak olyan szpen, de ez a sokat ltott pldny mr gy is flelmetes, mit vlt - nem is rtem, tulajdonosa hogyan lehet mg egyltaln letben, mert attl a hangtl nem nehz elveszteni az nkontroll utols morzsit.
 |
 |
 |
|
A kormnykapcsoln a tartalklls gombja | A hangon tl nekem legalbb olyan fontos a rezgsek nem hallhat rsze, a vibrci. A Harleyt is azrt szeretem, ahogy rezonl. Az se baj, ha 80 fltt minden elmosdik a tkrben, ahogy a rgebbi Sportstereken szoks. Vibrciban a V-Max egszen klnleges - a japnok V-motorbl is ki tudnak hozni teljesen sima jrst, de ezttal szerencsre nem tettk. Mint a Honda VTX-nl, ahol a kt henger 1800 kbcentije s a V-elrendezs dacra is olyan simn ketyeg, mintha villany hajtan. Nem is zsibbad rajta el az altestem, de nem is kvnnk vele annyit menni. Szzszor inkbb zsibbadok egy V-Maxon. Hogy mi rtelme a zsibbadsnak? Ht valsznleg semmi, de a motorozs mellett egybknt is igen nehz szrveket felsorakoztatni.
A fogyasztsa pp elfogadhat, normlis, 100-130 krli trzskor beri szk hat literrel, vrosban 7, 7 s fl, V-Max Zsolt ezertsre felfrt borzalma simn becsap egy tzest. Mai rtelemben nem korszer motor, de nem tudom elkpzelni, hogy valami msra vgyjak.
Mszaki adatok |
Motor: V4, 79 fokos hengerszg, vzhts Hengerrtartalom: 1198 cm3 Teljestmny: 145 LE 8700 1/min-nl Nyomatk: 117,8 Nm 7500 1/min-nl Hosszsg: 2300 mm Futm: ell 43 mm-es cstmrj hidraulikus teleszkpvilla, htul hagyomnyos ktoldali rugstag Gumimretek: ell 110/90 V18, htul 150/90 V15MC Fkek: ell 289 mm-es duplatrcsa, htul 282 mm-es trcsa lsmagassg: 710 mm Szabad magassg: 145 mm Tengelytv: 1590 mm zemanyagtank trfogata: 15 l (3 l tartalk) Szraz tmeg: 258 kg Gyorsuls (0-100): 3,1 s Gyorsuls (0-180: 11,2 s Vgsebessg: 239 km/h 1/4 mrfld: 10.94 s Hasznlt ra (1985-2002): 1200 000 - 2 200 000 Ft | | |
|