BMW 1200 RT
Egy szimpatikus tramotor ....
Nem tudom meghatrozni az okt, de ezen a gpen taln mg fokozottabban reztem azt, amit eddig minden BMW motoron. Amikor prblgattam a BMW j boxerblokkos tragpt, tudtam, ha menni kell, menni fog, ha meg kell llni, meg fog llni. Nem rdekelt, mi van a burkolat alatt, milyen okossgok gondoskodnak a biztonsgunkrl, s mik azok a fejlesztsek, amik taln jobb teszik eldjeinl. Nincs kompromisszum, s ksz.
Az j R1200RT az egyik legjobban felszerelt tramotor, s az els pr mter megttele utn reztem, hogy a tra tulajdonsgok mellett mg sportos jelzvel is illethetnm. Nem emeli ugyan az elejt, mint a Pan-European, debellasga ellenre mgis meglepen dinamikus gyorstsokra kpes. Ezek utn mg nem kell rm azonnal rossz szemmel nzni s - amgy jogosan - elfogultsggal illetni. Persze megrtem azokat is, akik ismertk az R1150RT-t, s rtetlenl llnak a sportos jelz eltt.
Az eld valban egy kicsit divat, rosszul ltztt, vnszorg motor volt. Mindssze 4 ve jelent meg, de mintha egy msik kor motorja lett volna. Persze szerettk azt is a maga mdjn, s pozitvumknt emltjk a 450 km-nl is hosszabb hattvolsgot s a trhet knyelmet (az ls tl szles, mg a szlvd nem elg szles, viszont tl alacsony), de bevallom, felllegeztem, mikor az j R1200RT-t elszr lelltottam. Valban nagy vltozson ment keresztl. Elnyre szinte minden porcikjn faragtak egy kicsit.
Sose gondoltam volna, hogy a BMW ttr helyet vv ki magnak a motorkerkpr dizjnban. Az R 1200GS megjelensvel mr gondoltam, hogy itt kszl valami, s amikor a Budapest Motor Killtson a BMW K1200R-t vlasztottk a rendezvny legszebb motorjnak, tudtam, nem csak n vagyok bolond.
Az R1200RT divatosan szgletes lett. Megtalljuk a BMW autk jellegzetes, vese alak htrcst, mely immr tvndorolt a motorokra is. A mszerfalon szerencsre analg a km ra s a fordulatszmmr, de a kett kztt sokat mond LCD kijelz mutatja a megtett km-ek szmt, az olaj- s a vzhfokot, az zemanyagszintet, a mg megtehet km-ek szmt, az idt, illetve azt, hogy ppen melyik sebessgi fokozatban vagyunk.
A fedlzeti szmtgp mr opcionlis lehetsg, ha van ilyennk, akkor megtudhatjuk, mennyi az tlagfogyasztsunk, az tlagsebessgnk, vagy a krnyez leveg hmrsklete. Tesztmotorunkon markolat- s lsfts is volt, s szerintem a motorkerkpr pts trtnetben elszr kapunk lsfts visszajelzst. Elszr csak nztem, mik azok a plcikk az als sorban, aztn mr csak tapsikoltam, lesz itt mg klma is.
Az ls elre elkeskenyed formt kapott, az lsmagassg vltoztathat, valamint ktfle ls is kszl, gy 780 mm s 840 mm kztt vlaszthatunk kedvez lsmagassgot. Kiss elre hajlott httal lnk, az lspozci sokkal inkbb hasonlt a sporttra gpekhez, mint a hagyomnyos, felegyenesedett BMW lspozcihoz. A lbtartk kicsit magasabbra s htrbb kerltek, br a szabadmagassg egybknt is hatalmas.
Mindezek ellenre az n glyalbaimnak s 184 cm-es magassgomnak nem idelis az lspozci. Biztos vagyok benne, hogy egy kicsit alacsonyabb, vagy rvidebb lb ember nem veri gy bele a lbt a boxer miatti kiszlesedsbe, mint n.
A rgi modellhez kpest kisebb lett az utnfuts, nagyobb a villaszg, rvidebb a tengelytv, s mindemellett kisebb lett az ssztmeg. 26 kg-mal knnyebb, mint az R1150RT volt, s 58-cal kevesebbet nyom, mint a Honda Pan European, vagy tovbbi pldaknt 22-vel knnyebb, mint a Yamaha FJR1300. Nagyobb szgben fordul a kormny, gy sokkal knnyebb a forgolds. A vz rvidebb, keskenyebb s szintn knnyebb lett.
Opciknt kaphat az ESA, azaz elektromos futmllt rendszer, amit a tesztmotoron kiprblhattunk, illetve csak kiprblhattunk volna, ha terheljk a gpet. A kormnyszarvon lv gomb segtsgvel gombnyomsra vltoztathat a rug-elfeszts s a csillapts. Az elfeszts belltsa sorn hrom lls kzl vlaszthatunk: szl, szl+csomagok, szl+utas+csomagok, a csillaptsra komfort, norml s sport fokozat adott. A fene tudja, biztos nagyszer az ilyesmi, de n bertem a kzi lltssal is.
Az RT a msodik modell, mely megkapta az R1200GS tavaly debtlt 1170 cm3-es motorjt. A rgihez kpest kisebb a slya, s kiegyenlt tengely kszbli ki a kros rezgseket. 15 LE-vel ntt teljestmnye, figyelemre mlt 110 LE-t mrhetnk a ftengely vgn. A motor 5700-tl 6300 fordulatig produklja a maximlis 115 Nm nyomatkot. 120 km/h-nl hatodikban 4000-et forog, gy elvileg van hova s mibl gyorstani. s valban ersebb megindulst a rvidebb hatodik fokozatban is tapasztaltam. A vgs fokozat immr nem egy hossz, gyorsulsmentes overdrive fokozat, hanem rendelkezik tartalkokkal, gyakran elzsnl sem kell visszakapcsolnunk. A vgsebessg ra szerint 220 km/h, a Honda Pan European s a Yamaha FJR mg mindig simn elmegy mellette, de a klnbsg egyre kisebb.
A rgi, R1150RT-hez hasonlan az j modell is ABS-es integrlt fkrendszert kapott, vagyis a fkkar hzsakor az els s a hts fk is dolgozik. Eddig rendben is van. A fkpedl nyomsakor is hasonl mdon ell-htul fkezett a motor. Itt volt egy kis hiba, aki pl. a lass manvereknl, vagy a nedves ton a hts fkkel szokott jtszani, azt rhetik meglepetsek. s ami mg kellemetlenebb, a fkpedl nagyon hirtelen fogott, mg egszen gyengd hasznlat esetn is elfordult, hogy megfogta az elejt. Most, - lltlag a BMW tulajdonosok "Tudunk mi motorozni!" kijelentsre - az ezerkettesre a BMW sport-integrlt ABS-es fke kerlt, vagyis az els fkkar tovbbra is ell-htul lasst, de a fkpedl csak a hts kerkre hat.
Olyan durva a motorfk, hogy gyakorlatilag nincs is szksg fkekre. Megfontolt kapcsolgatsokkal vhatjuk a bettek llapott. Kedvelem az ilyesmit, ezrt azt jtszottam, hogy Budapestrl Biatorbgyig el tudok-e menni fkezs nlkl. Mentem vrosban, autplyn, orszgton, s miden gond nlkl sikerlt. A kuplung, a gz knnyedn, szinte erfeszts nlkl hzhat. A vlt knnyedn, nagy hanggal ugyan, de finoman vlt, akr egy japn motor.
Egy BMW tramotornl annyira termszetes, hogy nem is tudom, rdemes-e beszlnem a rengeteg extrrl. A lehetsgek olyan tgak, hogy pillanatok alatt a motor vtelrnak elg nagy hnyadt tovbbi knyelemre fordthatjuk. Az elektronikhoz kapcsold kiegsztkrl mr szltunk, taln azt rdemes megjegyeznem, hogy a kormnyrl vezrelhet rdinkhoz most mr nem magnt, hanem CD trat rendelhetnk, s a tankra specilisan erre a modellre kszlt tanktskt is rgzthetnk.
Sajnos szksg is van a kiegszt tskkra. Oldaldoboz ide vagy oda, nem tl nagy rmrettel brnak. Egy stor elhelyezse a dobozban gyakorlatilag megoldhatatlan, hacsak valamilyen rtechnolgival nem rendelkeznk. Piros pont illeti a dobozok reteszel rendszert, ha rjttnk a mkdsre gyakorlatilag egy mozdulattal oldhatak. n a vrosi kzlekedshez leszereltem a ldkat, aminek hatsra az R1200RT mg agresszvebb formt lttt s a szles mellkassal gy nzett ki, mint egy tmadsra kszl boxer kutya.
Az R1200RT minden porcikjban megfelel egy igaz boxernek. Olyan, mint Alma nev boxkutym. Ersebb, mint aminek ltszik, gyorsabb, mint gondolnm, s okosabb, mint amit kinzek belle. Engedelmes s alzatos, felttel nlkl megbzom benne is.
Mszaki adatok:
Motor: kthengeres boxer, hengerenknt 4 szelepes Hengerrtartalom: 1170 cm 3Furat x lket: 101 x 73 mm Kompresszi viszony: 12:1 Max. teljestmny: 110 LE 7500 1/min-nl Max. nyomatk: 115 Nm 6000 1/min-nl Vlt: hatfokozat Vghajts: kardntengely Els futm: BMW Telelever, 120 mm-es rugt Hts futm: BMW Paralever, 135 mm-es rugt Villaszg/utnfuts: 63,4 / 109,9 mm Tengelytv: 1485 mm Fkek: ell 320 mm-es duplatrcsa, htul 265 mm-es szimplatrcsa, integrlt ABS-szel Kerekek: ell 3,5 x 17, htul 5,0 x 17 Gumik: ell 120/70 ZR 17, htul 180/70 ZR 17 Hosszsg: 2230 mm Szlessg: 905 mm lsmagassg: 820-840 mm (opcionlisan vlaszthat: 780-800 mm) Szraz tmeg: 229 kg zemanyagtank trfogata: 27 l Fogyaszts (90 km/h tempnl, gyri adat): 3,6 l/100 km Fogyaszts (120 km/h tempnl, gyri adat): 4,8 l/100 km Gyorsuls (0-100 km/h): 3,6 s Max. sebessg (gyri adat): 200 km/h felett
Az alapmodell ra: 4268000 Ft+regad
|