Honda CB 1300
Mg egy slyos egynisg ....
Svjci bicska
Mirt j egy tagbaszakadt, tbb mint 220 kils, 1300 cm3-esre frt, m nem sokkal tbb, mint 100 lers soros ngyhengeres? A hatalmas mret motorok megteremtettk sajt piacukat, s mieltt a Suzuki szintn alulra hangolt GSX1400-ese learatna minden dicssget, a Honda kiszabadtotta szigetorszgi brtnbl a CB1300-at.
ppen tz vvel azutn, hogy 1992-ben a Big One, a Honda nagy risa eltt letrdeltek a 180 cm-nl magasabbra ntt motorosok, bemutattak egy mg nagyobb Biget, a CB1300-at. Valjban mr ngy ve ltezett az 1300 kbcentis Super Four, de csak a felkel nap hazjnak szum birkzi lvezhettk az XXL-es lvezetet, s csak idntl kaphat a kontinensen.
Klsre gynyr. Szinte nincs olyan motoros, aki ne ldozna nhny percet, ha meglt egy CB1300-at. Mretei lenygzk. risi motorblokk, hatalmas tank, szles ls, nagy kerek lmpa, vaskos htsgumi. Br els rnzsre megszlalsig hasonlt a Big One-ra, ha jobban megnzzk, kiderl, hogy nem sok kzs alkatrszk van.
A rgi s a modern sszehzastsbl szlettek a lmpk. A hatalmas kerek els lmpa vege tiszta, helyette a foncsor van megtrve, ahogy az a frissebb gpeken szoksos. A CB-kre annyira jellemz kacsafarok skjba simul a LED-ekbl ptett htslmpa, de a htulrl rkeznek a klasszikus Super Four osztott lmpa ltvnyt mutatja.
A mszerezs teljesen tfog. A kt bgre mret mszerhzat guszta sllyesztett fej csavarok tartjk ssze. Balra a sebessgmr, jobbra a fordulatszmmr - valamint egy LCD kijelzs ra. A kt mutats mszer kztt fedlzeti komputer nagy LCD kijelzvel. Itt van a dupla napi szmll, a km szmll, st van kalendrium is benne: a naptr figyelmezet a kzelg szervizbe menetelre, de brmilyen ms dtumra is, amit beprogramozunk. Mr csak a mholdas navigcis rendszer hinyzik.
Meglepen knnyen emeltem fel oldalsztenderrl - de a motort felmrve egybl levettem, hogy a CB1300-zal sszel kell megllni, ha egy parkolbl killskor nem a segtksz jrkelk jindulatra akarok hagyatkozni. 790 mm-es lsmagassga elsnek nem tnik magasnak, de mivel igen szles az ls, azrt szt kell vetni az als vgtagokat, s csak a 180 cm felettieket knyezteti a ktoldalas teletalpas talajkapcsolat.
A CB1300 ltal kvetett udvariassgi szablyok a teljestmnyhatrt nem engedik a kptelen nyomatkrtk fl, s alacsony fordulattl hzva stresszmentesen dolgozik a motor. Az 1284 kbcentis, soros ngyhengeres motorbl a Honda 114 lert gr 7500-as fordulatnl, s 117 Nm-nyi nyomatkot 6000-nl. Azt kell elkpzelni, hogy nem kevesebb, mint 100 Nm nyomatkkal indul meg alig valamivel 1000 1/min felett. Aki elszr prblja, garantltan tallkozni fog a ldbrzs jelensgvel. Rossz pont, hogy a CB1300 kiss vibrl 3000 1/min-nl, ltalban ez nem zavar senkit sem.
A bronzos ezsts fellet s a magas szelepfedl ad retro jelleget a blokknak fggetlenl attl, hogy nincs rajta htborda egy szl sem. Ekkora motoron mr nem tnik nagynak a 40 cm szles htvz raditor.
Kvlrl is hatalmasnak ltszik a kuplunghz, ami alatt 8 trcss lamella-garnitra lapul egymshoz, s tovbbtja a hajtst az tsebessges vlt fel. Nagyon simn, hatrozottan s honds finomsggal lehet kztk vltogatni.
A zkkenmentes, elemi ervel rkez gyorsulsrt tbbek kztt a motorirnyt elektronikval kontrolllt PGM-FI benzinbefecskendez rendszer a felels. A ngy darab, 36-os toroktmrj, 12 lyukkal operl injektorral elszr a 900-as Horneten tallkoztunk. Az zemanyag-fogyasztsrl a teszt alatt sajnos nem sikerlt pontos kpet alkotni.
Kicsit meglep, hogy a motorok eme kirlykategrijban csak egy kipufogdob kerlt a CB-re. Igaz, az j nagy, s a 4-2-1 elrendezst kivl mrnki eszttikval oldottk meg. Egyszval szp.
A motor duplablcsben kapott helyet, ami br ltszlag nagyon hasonl az 1000-eshez, de rvidebb tengelytvot ad ki 2 s fl centivel, s 3 kg-mal knnyebb is. Az els, tradicionlis teleszkpvilla sajnos nem llthat - ekkor slynl a Honda mrnkei szerint mr nem szmt, ha rl egy ember, vagy kett, de szerencsre a kt hts Showa rugstagnak elfesztse s csillaptsa is llthat. A nagy busz test ellenre a CB1300 meglepen kezesen viselkedik, 360 fokos irnyvltsra 2,7 m-es tmrj placc elegend.
Elg kemny vele gyorsan menni - gy 160 km/h felett az ellenfl az ellenszl, gy pp csak nha belecsptem a 200-ba. Azta felszereltk a tesztelt CB1300-at egy kis szlterel plexivel. A nagy huzatrt krptol, hogy amint akad egy kis rs, azonnal elzhetnk - akr visszavltsok nlkl is.
A Big One fkeit sok kritika rte, llegzet visszafojtva n is rszese voltam hts lsn egy Lnchd alagti fkezsnek, mikor a cltrgy eltti mtereken csak gy szott a motor, mire megllt. Ez mr a mlt, a kt srstlca mret els trcst s az j ngydugattys fknyergeket a kt s flmzss malachoz mreteztk.
A trzk szmra mindenkppen rdekes - aki pedig ilyen motort vsrol, nem hiszem, hogy az orszg hatrai kztt marad - hogy az ls alatt tbb mint 12 literes trhely van, ebbe nem csak a gyri szerszm s a lncspray, de az esruha s nhny a ktszerslt is bezrhat. Az ls nyitsa is a rgi szp idket idzi. Nem elg az lszrban a kulcsot elfordtani, hanem a sisakzr fle mgtti fekete manyag kallantyt kell lefel hzni. A motor tgas s knyelmes kt szemlynek teljes elltssal. Minimlis vltoztatssal a trzs minden lehetsgt magba rejti.
H.I.S.S. indtsgtl |
A Honda fegyvere a motortolvajok ellen egy indtsgtl rendszer, amely megakadlyozza, hogy az eredeti, gyri kulcson kvl brmilyen ms eszkzzel beindtsk a motort.
A vsrl a motorhoz kt gyri kulcsot kap, amelyekbe specilis programozott jeladt ltettek be. A gyjtskapcsol fels perembe egy antennt ptettek, amely azonnal felismeri a megfelelen kdolt kulcsot. A kulcsfelismer rendszer jelet tovbbt a gyjts- s a befecskendez-rendszer vezrl elektronikjnak (ECU), ahol ismt sszehasonltdik a kt kd. Ha ezek megegyeznek, akkor a gyjtskulcs elfordtsakor a fordulatszmmr jobb als rszbe ptett visszajelz felgyullad, s a motor indthat.
Amennyiben a kulcs kdja nem egyezik az ECU kdjval - mg ha a kulcs minden ms tekintetben azonos is az eredeti kulccsal -, a motor nem indthat el. A motor fekete doboza bntja meg a gyjtst, ezrt azt nem lehet megkerlni sem thidal vezetkkel, sem a gyjtskapcsol modul lecserlsvel.
A notrius gyjtskapcsol babrlk krttelei ellen masszvabb s ellenllbb lett a kapcsol. Ugyan a Super Blackbird j lopsgtl berendezse nem vd az sszes tolvajfortly ellen, de a leggyakoribb eltulajdontsi gyakorlattl, hogy csak rlnek s elmotoroznak gpnkkel, mindenkpp. | | |
Mgis, mire j egy ekkora busz? Olyan sokoldal, mint egy svjci bicska. A motor igazi nyomatkgyr, abbl is a sztahanovista fajtbl. Hihetetlen gyorsulsokban lehet rsznk, mg a knyelemben sem kell szklkdni, s ha mr gurul, mreteit meghazudtolan lehet vele csibszkedni. Csak azt sajnlom, hogy nem nttem nagyobbra.
Mszaki adatok:
Motor: Vzhtses, ngytem soros ngyhengeres, 16 szelepes Lkettrfogat: 1284 cm3 Furat x lket: 78 x 67,2 mm Teljestmny: 116 LE 7500 1/min-nl Nyomatk: 117 Nm 6000 1/min-nl Befecskendezs: PGM-FI hengerenknti benzinbefecskendez Vlt: tsebessges Kuplung: hidraulikusan mkdtetett, tbbtrcss, olajos Mretek (hossz x szlessg x magassg): 2220 x 790 x 1120 mm lsmagassg: 790 mm Villaszg / utnfuts: 27o/ 99 mm Hasmagassg: 135 mm Szraz tmeg: 224 kg zemanyagtank trfogat: 21 l (4 liter tartalk) Vgsebessg: 224 km/h Gyorsuls (0-100 km/h-ra): 3,1 s
|