Suzuki GSX 1300 R
Ms nven HAYABUSA ...
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa |
A Suzuki Hayabusa elfoglalta helyt az autplya elõzõ svjn, s az eladsi statisztikkban is megelõzte szinte sszes ellenfelt Hogy szp vagy sem, azon lehet vitatkozni. A Suzuki GSX 1300 R, vagy ahogyan a kznyelv ismeri: a Hayabusa, csaknem kt s fl mzss tmegvel nem ppen a tkletes versenysly atltt testesti meg. m 175 lerõ teljestmnyvel s 300 km/ra vgsebessgvel hipnotizõr mdjn hat a motorosokra. A japn vadszslyom lecsapott a magasbl, s ldozatul ejtette kiszemelt zskmnyt, a sebessglzzal megfertõztt vevõket. Szinte hihetetlen, hogy milyen nagy szmban kelt el nlunk a Suzuki legerõsebb gpe. De nem is rossz vlaszts, mert a futmû knnyedn s biztonsgosan kezeli a motor rendkvli teljestmnyt, amely gy mindenkor ellenõrizhetõen, jl kiszmthatan jut t az tra. A ngyhengeres masina 1999. vi bemutatkozsa ta arrl hres, hogy valamennyi kzlekedsi helyzetben brutlis erõvel tolja elõre a Suzukit. Az autkba is beillõ, rugalmas erõforrs ktfajta vezetsi stlust tesz lehetõv: vrpezsdtõ szguldozst elhagyatott autplya-szakaszokon vagy knyelmes tramotorozst utassal s csomagokkal, ahogyan kell. Brmelyik feladatra hasznlja is tulajdonosa, biztos lehet benne, hogy pillanatok alatt mozgstani tudja a hajtmûben szunnyad roppant tartalkokat. A notrius ksõn fkezõk elsõre nem szoktk rzkletesnek tallni a hatdugattys fknyeregre plõ elsõ trcsafk reakcijt, m gyorsan megbartkoznak vele, amint sikerlt meggyõzõdnik hatkonysgrl.
Az jabb vjrat modelleknl mr nem kell tartani azoktl a meghibsodsoktl, amelyek az elsõ pldnyokon felbukkantak. Nem fordul elõ pldul a vezrmûlnc-fesztõ defektje, ugyanis a Suzuki a JS1A200103971-es alvzszmtl kezdõdõen jfajta fesztõt alkalmaz, a Magyar Suzuki az elõzõ gpeket visszahvta a szervizekbe s kicserltette a gyengnek mutatkoz alkatrszt. Eleinte a kuplung rsegtõjnek krmei is korn elkoptak, ezrt a Hayabusval nehz volt rngatzs nlkl elindulni. A Suzuki 2000-tõl ezeket, s a kinyomrugkat is megerõstette. m a gyors rptû slyom 2001-ben bizonyos rtelemben szrnyaszegett vlt, ugyanis vgsebessgt a gyrtk nkntes sebessgkorltozsa miatt 295 km/rban limitltk. A motorvezrlõ elektronika nem sokkal a 300 km/rs lomhatr elõtt vet vget a tovbbi gyorstsnak.
A GSX 1300 R Hayabusa futmûve a biztonsgos motorozs szolglatban ll. Egyenesfutsa mg a vgsebessg tjn is makultlan, a kormny nem szitl be, s nem csvl be a far. Teljesen llthat kivitelû rugz/lengscsillapt elemei sportos belltsuk ellenre is szpen kivasaljk az tfellet egyenetlensgeit. A Hayabusa nyergben kellemes "munkahelyre" lelnek mind a 160, mind a 200 cm krli testmagassg piltk. Aki a traalkalmassgot helyezi elõtrbe, knyelmesebb kormnnyal s magasabb szlvdõvel mg kellemesebb teheti helyzett. De akr elhiszik, akr nem, mg sokkal elterjedtebbek a Hayabushoz kaphat tuning alkatrszek. Mert akit ez a gp egyszer megmmorostott, annak - gy ltszik - semmi nem elg. Igen gazdag tartalm s elterjedt a Yoshimura tuning kit, amely lkettrfogat-nvelõ eszkzket, vezrmû-tengelyeket s elektronikai finomsgokat belertve mindent tartalmaz. Igen bõsges a kipufogk vlasztka is a Hayabushoz, s a gyorsulsi versenyek rajongi is talltak klnbzõ megoldsokat, hogy a teljestmnyt mg jobban nvelhessk. Tbb Suzuki-kereskedõ rendelkezik komolyabb tapasztalattal a Hayabusa erõforrsnak izmostshoz (MOTORRAD 85, Japn Motor, Power City) s klnsen az Alfldn j nhny magnember is az 1300-as specialistjnak nevezi magt. A legizmosabb pldnyok teljestmnye 200 lerõ fltt van. Belme Jzsef majdnem 1500 kbcentis gpvel 2200 mter utn 340 km/h-t rt el, amihez legalbb 230 lerõre van szksg. A hasznlt pldnyoknl a kuplung szervegysgn s az nindtn kvl fõleg arra rdemes gyelni, hogy az elõzõ tulaj mire hasznlta a gpet. Ha sokat egykerekeztek vele, folyhatnak a villaszr szimmeringek, kitõdhetett a rngats-gtl s elkophattak a kerkcsapgyak. A Hayabusa szria-llapotban s htkznapi motorozssal legalbb szzezer kilomtert kpes problma nlkl teljesteni, de erõforrsa brmennyire robusztus felptsû is, a tuning mûveletek lnyegesen megrvidtik vrhat lettartamn. |
|
- Bivalyerõs motor
- Kivlan stabil futmû
- Utazsra is alkalmas
|
- Erõs gumifogyaszts
- Kicsit kemny vlt
| |
Mûszaki adatok |
Motor Vzhûtsû, ngytemû, ngyhengeres soros motor egy kiegyenslyoz-tengellyel. Kt, lnchajts, fell fekvõ vezrmûtengely, hengerenknt ngy, emelõtõkvel mûkdtetett szelep. Nedves karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs 46 mm toroktmrõvel, motormenedzsment, hrmas hats kataliztor, szekunder lgrendszer, genertor 400 W, akkumultor 12V/14Ah, nindt. Furat x lket: 81 x 63 mm Lkettrfogat: 1299 cm3 Sûrtsi viszony: 11,0 : 1 Nvleges teljestmny: 175 LE (129 kW) 9800/min-nl Max. forgatnyomatk: 138 Nm (14,0 kpm) 7000 /min-nl
Erõtvitel Primer hajts fogaskerekekkel, hidraulikus mûkdtetsû, tbbtrcss, olajfrdõs tengelykapcsol, hatfokozat vltmû, szekunder hajts O-gyûrûs lnccal.
Futmû Alumnium zrtszelvny hdvz. Ell felfordtott teleszkpvilla 43 mm belsõcsõ tmrõvel, htul alumnium zrtszelvny lengõvilla, himbarendszerre szerelt, kzponti rugstag. Ell 320 mm-es dupla trcsafk, hatdugattys fknyergekkel, htul 240 mm-es trcsafk ktdugattys fknyereggel. Alumniumntvny kerekek. Rugt ell/htul: 120/140 mm Kerkmret ell/htul: 3.50 x 17 / 6.00 x 17 Abroncsmret ell/htul: 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17
Mret s tmeg Tengelytv: 1485 mm Villaszg: 65,8 fok Utnfuts: 97 mm lsmagassg: 820 mm Teletankolt tmeg: 251 kg Tank: 22 l
Mrsi eredmnyek Vgsebessg 296 km/h Gyorsuls 0-100 km/h 2,7 s Tesztfogyaszts 6,7 l/100 km (95-s)
Karbantartsi adatok Szervizintervallumok: 6000 km-enknt Olajcsere (szûrõvel): 6 000 km-enknt Motorolaj: SAE 15W40 Olajmennyisg szûrõvel: 1,0 l Teleszkpvilla-olaj: 10 W Olajmennyisg villaszranknt: 174 ml Gyjtgyertyk: NGK DR 8-ES-L Szelephzag (hidegen) Szv s kipufog: 0,08-0,13 mm
|
|