Harley Davidson
2006.09.04. 22:41
A legenda ?? .....
Az egsz dolog rpke 100 ve kezddtt, mikor is kt gyermekkori jbart, majd munkatrs William S. Harley s Arthur Davidson elkezdett azon ksrletezni, hogyan tudnnak njr gpezetet faragni kerkprjukbl. Erre azrt volt szksg, mivel mindketten biciklivel jrtak nap mint nap munkba, s egy id utn kezdett tele lenni a hcipjk, hogy folyton levesestnyr van a hnuk alatt, mire bernek a munkahelyre.
 |
az els "gyr" | | Szerencsjkre rengeteg szabadidejk volt, ezrt nhny bgyadtabb dlutnon levonultak egy cimbora mhelybe „ksrletezni”. A Milvaukee-beli ipari cgnl, ahol mindketten dolgoztak, volt egy nmet mszaki rajzol is, akinek szerencsre volt nmi fogalma, hogyan nz ki egy motorkerkpr. Hrmasban fogtak neki a nagy munknak, mely gyakorlatilag kimerlt abban, hogy egy De Dion tpus egyhengeres motor prbltak felszerelni egy kerkprvzra. Munkjuk meglehetsen bztatan haladt, m egy id utn szksgk volt egy kpzett szerelre is, aki ssze tudja rakni, amit meglmodtak.
 |
egy orszgti rombol 1905-bl | | Ekkor lpet a kpbe Arhtur Davidson testvre Walter, aki trtnetesen autszerel volt, s pp gyantlanul Milvaukee-ba utazott egy eskv kapcsn. Mg a lagzi alatt begrtk neki, hogy mehet egy krt az j motorkerkprjukkal, csak azt felejtettk el kzlni vele, hogy elbb ssze is kell szerelnie. Walter, miutn kijzanodott az elz napi muribl, nagy lelkesedssel llt neki, hogy sszerakja a masint. Nhny nap alatt mr olyan szintre jutottak, hogy megtehettk az els prbakrt, amellyel bemotoroztak a kzlekeds trtnelmbe. Walternek annyira megtetszett a motorkerkpr pts, hogy ott ragadt Milvaukee-ban, s bekapcsoldott a munkba. Hamarosan j taggal egszlt ki a kis csapat, mert a harmadik Davidson testvr, William is otthagyta a rendes munkjt, hogy belljon segteni. Ekkora, mr szknek bizonyult a jbart mhelye, ezrt 1903-ban ptettek egy 3x5 mter alapterlet sajt „gyrat” Davidsonk hts udvarn, s hivatalosan is megalaptottk a Harley-Davidson Motorgyrat. Mg ebben az vben 3 egyhengeres 400 kbcentis motort gyrtottak, amelyeket szinte azonnal el is tudtak adni.
 |
a legends Sportster | | A kvetkez veket dinamikus fejlds jellemezte: 1904-ben, mr nyolc motort ksztenek s megduplzdik a gyr mrete, 1905-ben veszik fel az els alkalmazottjukat, 1906-ban 50 darabra szkik fel a termels s jabb t alkalmazottat vesznek fel. Ekzben folyamatosan fejlesztenek, a 400 kbcentis motorjukat 500-ra nvelik, s forradalmian j, csukls els villval (springervilla) szerelik a motorokat. Br az akkori egyhengeres masinjuk kzel 45 mrflddel (72 km/h) tudott szguldani, felmerlt az igny ersebb motorok irnt. Bill Harley, aki idkzben mrnki kpestst is szerzett, addig trte a fejt, amg rjtt, hogy kt henger alkalmazsval jelentsen dobhat a teljestmnyen. Az ltala kigondolt 45 fokos hengerelrendezs lett ksbb a Harley vdjegye. Kezdetben felmerltek ugyan nmi problmk, a V2-es elrendezs ennek ellenre kezdett sikeres lenni, s kiszortotta az egyhengeres konstrukcit, melyek gyrtst 1934-ben le is lltottk.
 |
Knucklehead a "tepsifej" | | Idkzben a cg sikeresen tvszelte az els vilghbort, s az 1929-es vilgvlsgot, melynek sorn motorgyrak tucatjai tntek el a piacrl. Az autk elterjedsvel, melyben hatalmas szerepet jtszott a Ford olcs T-modellje, a motorozs egyre inkbb passziv kezdett vlni, amit a cg kitnen ki is hasznlt. A H-D-ra jellemz egysges katonai zldet felvltotta a tbbszn Art Deco stlus tankfests, s nagyobb hangslyt fektettek a motorok kllemre. A kls mellett technikailag is jtottak ebben az idben: 1936-ban jelentettk meg az 1000 kbcentimteres, fellszelepelt kthengerest, mely a szelephz alakja miatt, Knucklehead, azaz btyksfej nven vlt ismert. Az j techniknak ksznheten, kzel ktszeresre ntt a motorok teljestmnye, amit olajkeringtet rendszer, ngysebessges ertvitel, s masszvabb villk egsztettek ki.
1939 vgn a Harley s legnagyobb rivlisa az Indian megbzst kapott a katonai gpek gyrtsra a Szvetsges Hader rszre. A Harley nem ttlenkedett s kzel 90.000 darab WLA 750 kbcentis motort ontott ki magbl, melyek Eurpban Libertor-knt (felszabadtknt) hresltek el. A hbor vgeztvel hamar visszabillent az amerikai fogyaszti trsadalom az eredeti kerkvgsba, ami igencsak jt tett az eladsi statisztikknak. A frissiben leszerelt katonk mind j motorra vgytak, amelyet a H-D kszsgesen ki is elgtett alapot adva ezzel egy j tpus motoros kp kialakulshoz.
 |
Marlon a nk "bartja" | | A hbors veternok kiss antiszocilis viselkedse, s bandkba tmrlse indtotta el ezt a folyamatot, amelyre az 1954-ben bemutatott „The Wild One” cm film tette fel a pontot. Az amerikai kzvlemnyt sokkol trtnetben Marlon Brando, aki egy motoros geng vezre, legpel nhny fiatal bakfis hajadont, amit nmi konzervatv kocsmai s utcai verekedssel fejel meg. Mindezektl fggetlenl a Harley-Davidson csillaga folyamatosan emelkedett, melyet a jobbnl jobb motorok segtettek: 1948-ban j 1200 kbcentimteres erforrs jelentetett meg, hidraulikus szelepemelkkel s alumnium hengerfejjel: megszletik a legends Panhead, mely akrcsak a Kuncklehead, a szelepfedl formjrl kapja becenevt. 1949-ben vilgra jn a Hydra Glide, hidraulikus els villval, s olajhidraulikj lengscsillaptval. 1957-ben indtjk tjra a legends Sportstert egy fellszelepelt 883 kbcentis motorral. 1954-ben az Indian knytelen lehzni a rolt, s a Harley is elveszti piacnak jelents rszt a hirtelen megnvekedett klfldi behozatal miatt.
 |
egy Harley napjainkbl | | A hatvanas vekben kezddik meg a cg vesszfutsa, amikor 1965-ben rszvnytrsasgg alakul majd fuzionl az AMF-el (American Machine and Foundry Company). Ez minden H-D rajong szmra a sttsg korszaka, melybl csak 1981-ben tudott kikszldni egy jelents bels, s technikai reform rvn. Termszetesen a fejlesztsek folyamatosan zajlottak ezrt a H-D versenykpes, s legfkpp megbzhat motorokkal tudott elrukkolni, ami igencsak jt tettek a cg hrnevnek. Napjainkban a H-D-k npszerbbek mint valaha, br kishaznkban borsos ruk miatt elssorban csak kalandvgy fogorvosok, s befutott hakni zenszek favorizljk j motorknt. A vrbeli bjkerek, akrcsak a tenger tloldaln, inkbb ptenek egyet maguknak, melyre soha a bds letben nem fogjk azt mondani: ksz van…
|