Indian
2006.09.04. 22:48
A megsznt ....
Egy sikeres springfieldi kerkprgyrt s keresked, nv szerint George Hendee 1900-ban elhatrozta, hogy belevg a motorversenyzsbe, mely akkoriban, annyiban klnbztt a kerkprozstl, hogy a bringn volt egy kis motor, melynek segtsgvel a leggyorsabbak elrhettk a bvs 40 km/rs sebessget…
Mindezekbl lthat, hogy George bartunk a „sebessg megszllottja” volt, m ez irny vgyait korntsem tudtk kielgteni az akkori gyengcske s megbzhatatlan motorok. Gyakran elfordult vele, hogy a verseny kells kzepn robbant le kis kvdarlja (versenymotorja), ami mly frusztrcis nyomokat vsett lelkbe. 1900-ben egy verseny alkalmval,
 |
a sebessg bvletben | | irigykedve vette tudomsul, egy rivlisa szguldozst hzi kszts masinjn, mely csodk-csodja, de egyszer sem robbant le a verseny ideje alatt. Hendee a verseny vgn megkereste a bajnokot, akirl kiderlt, hogy Oscar Hedstromnak hvjk, s civil foglalkozst tekintve mrnk. Ezutn minden gy trtn, ahogy az amerikai sikersztorik kezddnek: mg a helysznen, egy bortk htoldaln rtak egy szerzdst, s megalaptottk az Indian Motorgyrat.
A nevet Hendee vlasztotta, s volt, aki ragaszkodott a cgre jellemz piros sznhez is. Az Indian els prototpusa 1901 elejre mr kszen llt. Els rnzsre ez az 1,75 lers Thor-motorral felszerelt gp, rugtlan els villival s pedljval alig klnbztt egy biciklitl, melynek vgsebessge nem ret el a 40 km/rt. Tervezi azonban gy is elrtk cljukat. Hendee s Hedstrom egyszer, j minsg motorkerkprt akart kszteni az utca embernek, s ez sikerlt is nekik. Ezt bizonytotta az 1902-es New York–Boston-verseny, melynek 451 km-es tvjn Hendee, Hedstrom s George Holden Indian gppel szereztk meg az 1., 2. s 3. helyezst. A megrendelsek znleni kezdtek, m ez nem elgtette ki a vrbeli keresked Hendee-t, s egy motorkerkprt elkldtt a londoni Stanley-killtsra is, amivel egy hossz kereskedelmi kapcsolat vette kezdett – megindulhatott az Indian motorkerkprok angliai exportja.
 |
egy vasparipa 1905-bl | | Idkzben folyamatosan fejlesztettk, finomtottk az egyhengereseket, az ntttvas hengert felvltotta az acl, lengscsillapt tette egyenletesebb a motor jrst. 1905-ben jtt a rugs villa s a vilgon az els forgtrcss fojtszelep. m az igazi jdonsg 1907-re a V-kthengeres volt – ugyan nem az Indian az egyetlen, amely tvette ezt a teljestmnynvel mdszert, mindenesetre a Harley-t j pr vvel megelzte.
1914 – megjelenik a Special, amelyet – elszr a motorkerkpr-gyrts trtnetben – elektromos vilgtssal s gyjtssal szereltek fl. Kombinlt genertoros/indts, lncmeghajtsos indtmotorral kszlt, amely a motor eltt helyezkedett el. Hedstrom gy vlte, hogy a Special tl modern, emiatt vitba keveredett a vezetssel, s srtdtten el is hagyta a gyrat. Hamarosan kiderlt, hogy neki volt igaza, mivel az 1914-es akkumultortechnolgia nem felelt meg a rendszer tbbi elemnek, gy a Special egy ven bell eltnt. Hedstrom azonban csak 1917-ben, Hendee nyugdjba vonulsa utn trt vissza az Indianhoz.
 |
a szlsebes powerplus 1916-bl | | Tvollte idejn szletett meg a Powerplus 990 ccm-es kthengeres. Ez igazi elrelps volt a rgi modellekhez kpest, mert oldalszelepes volt, amit mg a Harley-Davidson is csak 13 vvel ksbb vezetett be. A Powerplus, mely a „nagyerej” becenevet rdemelte ki teljestmnyvel, 1916-os megjelensvel az Indian eladsai jval megelztk a Harley-it, s technikailag is eltte jrt. m a dolgok vltoztak. Az I. vilghbor alatt az Indian szinte teljesen tllt a haditermelsre. Az eredmny: sok s elgedetlen Indian-keresked, akiknek egsz egyszeren nem volt mit eladniuk. Kzben Arthur Davidson, j Pentagon bli kapcsolatai rvn, katonai s civil motorkerkprokat egyarnt gyrtott, s az elgedetlen kereskedket bevonta a sajt hlzatba. Ezzel kezddtt a milwaukee-i cg s az Indian hossz csatja a piaci elssgrt. A 20-as, 30-as veket kettejk rivalizlsa ksrte vgig.
 |
a trzsfnk | | Az Indian V-kthengeresei lehet, hogy nem olyan megbzhatak s ersek, mint a Harley-i, m sokkal lendletesebbek voltak. Klnsen igaz ez a hres, 500 ccm-es Scoutra, melyet Charles Franklin tervezett. Nagyon gyors s rendkvl npszer volt, krket vert r a hasonl kategrij Harley 45-re. A legends 1911-es TT utn kihoztak egy 1000 ccm-es, Chief nven ismertt vlt vltozatot, s egy 1234 ccm-es, Big Chief nev modellt is. Ezek a nagy kthengeresek, a piros festskkel s krbefut srvdjkkel voltak a jellegzetes Indian-motorkerkprok, melyek a kztudatban „piros aclparipk” nven voltak ismertek.
Az elkvetkez vekben az Indian terjeszkedni prblt, ezrt 1927-benbekebelezteelkezdte az Ace-t, az 1265 kbcentis, soros ngyhengereseket gyrt cget. Piacra dobtk a Fourt, amely tulajdonkppen egy Ace volt, kisebb kerekekkel s Indian emblmval. Ez az tkeresztelt Indian ngyhengeres, 1265 ccm-es motorkerkpr lett a cg vlasztknak fejlett s erteljes zszlshajja. Egszen 1942-ig folyt a Four gyrtsa, annak ellenre, hogy nem vltotta be a hozz fztt remnyeket.
 |
polgri szolglatban | | A msodik vilghbor utn a helyzet megvltozott. A ngyhengerest flretettk, s visszatrtek az reg, oldaltszelepelt kthengeresekhez, tudva, hogy valamit tenni kell a piacot elraszt brit kzpkategris motorkerkprok ellen. j fejlesztsekbe, felvsrlsokba kezdtek, m a remlt versenykpes termkek helyett az j motorkerkprok inkbb csapst jelentettek. Az 1946-ban bemutatott 220 s 440 ccm-esek (a tervezett 880-as sohasem kszlt el) rendkvl megbzhatatlannak bizonyultak. A kis Indian motorkerkprok nem voltak olyan ersek, mint a BSA vagy a Triumph, csak a Chief fogyott kis szmban. 1952-ben az Indian abba is hagyta a kismotorgyrtst, ami szndkaik s erfesztseik ellenre a gyr vgt is jelentette. A Chief ugyan mg kitartott egy vig, de mr megkezddtt a hanyatls. A vg: 1953, amikor is Amerikban vget r az Indian motorkerkprok gyrtsa.
A trtnet azonban itt mg nem r vget. A nv olyan sokat jelent, hogy szmtalanszor prbltk felleszteni. Elszr az angol Brockhouse Engineering vette t, amelynek szksge volt egy kiindulpontra amerikai exportjhoz. vekig a Brave (egy sajt pts, kis teljestmnyû, 250 ccm-es motorkerkpr) eladsra hasznltk az Indian nevt. A Brockhouse-t 1957-ben felvsrolta az AMC riskonszern, ekkor az Indian neve alatt Royal Enfieldeket hoztak be az Egyeslt llamokban.
A 60-as vek vgn hallani lehetett, mikor is arra hasznltk, hogy piacra dobjanak egy Royal Enfield-megszakts motorkerkprt s egy msikat, amely az utols szria Velocette Venom-motorjnak egyes rszeit tartalmazta. Pr vvel ksbb megjelent az Indian ME–125, egy Amerikban sszeszerelt, olasz Minarelli-motorral kszlt motorkerkpr. Mg ksbb (mr az 1980-as vekben) valaki tajvani mopedeket adott el Amerikba, a tankjukon Indian felirattal!
 |
a milleniumi Chief | | Szerencsre 1999-ben vget rt az Indian nv meghurcolsa, amikor 3 amerikai motorgyr egyeslsvel (American Indian Motorcycle Company, Indian Motorcycle Company, California Motorcycle Company) jralesztettk a legends, vrs szn V2-esek gyrtst. A hagyomnyokhoz hven, az ezredfodult egy Millenium Chief nev limitlt kiads motorral nnepeltk meg, mely mlt fojtatsa, az immr 101 ves gyr trtnetnek.
|