Suzuki
2006.09.04. 22:54
A vletlen mve ....
Annak ellenre, hogy a legtbb haznkban fut motor Suzuki gyrtmny, nagyon sok tulajdonos nem is sejti, hogy kedvenc motorja annak ksznheti a ltt, hogy 1952-ben sszeomlott a selyemipar… Ami tragikus volt a hernyk szmra, az rmhr a motorosoknak, hiszen egy Hayabusa mgiscsak praktikusabb kzlekedsi eszkz, mint egy szvgp.
 |
Mr. Motorgyr | | Michio Suzuki ambicizus japn zletember, 1907-ben gondolta gy, hogy elrkezett szmra a kedvez alkalom, s selyemszv gpek gyrtsba fogott. Suzuki r, nem is tvedett nagyot, mert vllalkozsa bztatan beindult, s szpen terjeszkedett egszen 1952-ig. Ebben az vben indult hanyatlsnak, az eddig oly dinamikusan fejld selyemipar, ami komoly egzisztencilis problmkat jelentett Suzuki bartunk letben. Szerencsre nem keseredett el, mert elhessegette magtl az alkoholizmus s hzassgszdelgs lha csbtst, s rvid mrlegels utn gy dnttt, hogy profilt vltoztat.
A hborbl kilbal Japn gazdasg fellendlben volt, ezrt hatalmas igny mutatkozott, az olcs s megbzhat kzlekedsi eszkzk irnt. Ez adta az tletet a bukott selyemgyrosnak, hogy ksztsen motorokat. A gyrts rugalmassgt jelzi, hogy mr 1953-ban elrukkoltak egy 36 kbcentis kttem masinval, melyet Power Free nven dobtak piacra. A Power Free nevvel ellenttben nem diabetikus csokold, hanem egy kis segdmotor volt, melyet kerkprvzra lehetett ersteni a knyelmesebb biciklistk legnagyobb rmre. A mdostott 60 kbcentis vltozat, a Diamond Free egy vvel ksbb jelent meg, s 1954 mjusban a fellendl Suzuki cg megalkotta els igazi motorkerkprjt, a Collednak nevezett 90 kbcentis, ngytem egyhengerest.
 |
a sikeres Super Six | | Az 1950-es vek vgtl a 60-as vek elejig a Suzuki kis hengerrtartalm kttemekre sszpontostott, mint amilyen az 1959-es vjrat, negyedliteres Colleda RB is volt. Ezt szmos olcs kismotor, majd a sportosabb, 1963-as 250-es T10 kvette, mely a cg els sikeres exporttermke lett. m csak a 250-es kthengeresek j genercija, az Amerikban X6-knt ismert T20 Super Six megjelense, azaz 1966-ta jegyzik igazn a Suzukit, mint motorgyrat. A tpus neve, a hatfokozat sebessgvltjrl, s a gyrilag (kiss nagyvonalan) megadott, 160 km/rs vgsebessgrl kapta nevt.
A kvetkez vtizedeket, dinamikus fejlds, s egyre nagyobb hengerrtartalm motorok gyrtsa jellemezte. 1967-ben mutattk be, a vilgszerte sikeres T500-as kttem kthengerest, melyet tbb mint tz vig gyrtottak nhny aprbb vltoztatssal. A Suzuki els igazi nagy superbike-ja, az 1971—ben bemutatott vzhtses GT750-es volt, mely 67 lers motorjval 185 km/rig tudott gyorsulni. Igazi ttrst a 1978-ban bemutatott GS1000-es jelentett, mely teljestmnyben, s kezelhetsgben minden kategriatrsat maga mg utastott. A GS sikern felbuzdulva, egy egsz modellcsaldot dobtak piacra, melyet ksbb a GSX tpusjelzsre cserltek.
 |
a verhetetlen 750-es GSX-R | | A gyorsan terjeszked gyr, mr a 60-as vektl indult fontosabb versenyeken, hogy ezzel is npszerstse modelljeit. Szmtalan TT futam, s Superbike vilgbajnoksgi gyzelem alapozta meg a mrka sportos hrnevt, melyet kitnen kamatoztattak az eladsokban. 1985-ben mutattk be az els japn versenyreplikt, a legends GSX-R750-est, melyet a maximlis teljestmny s minimlis sly jellemzett. Motorja egy 16 szelepes, ngyhengeres, olajhtses erforrs volt, melynek szelepfedele knny magnziumbl kszlt, s 10 500 fordulat mellett 100 lers volt. Mindezekhez egy hihetetlenl merev aluvz, s precz futm prosult. A vgeredmny: a GSX-R-nek nem volt ellenfele.
 |
a leg leg leg: Hayabusa | |
A kilencvenes veket mr gy kezdte a japn gyr, hogy szinte nem volt olyan szegmens, amelyben ne kpviseltettette volna magt. Eladsi statisztiki vilgszerte tretlenlt emelkedtek, ksznheten kedvez r/rtk gazdasgpolitikjnak, s legends minsgnek (az agresszv exporttevkenysget mr ne is emltsk). Napjainkban az aut-, s egyb gpgyrts mellett, tbb mint 8 motorcsaldot kszt, amely nem kevesebb, mint 60 tpust jelent. A motorok kzs jellemzje, a tankon tallhat feliraton tl, a megbzhatsg s a cscstechnika, mely vilgszerte rengeteg motorosnak gret a gondtalan szguldozsra.
A Suzuki Motor Corporation trtnete -ma mr nehezen hihet mdon- egy szvgppel kezddtt.
A cgalapt Michio Suzuki 1887. februr 10-n szletett Hamamatsuban, egy tengerparti vroskban. Az ambicizus Michio Suzuki 1909-ben, 22 vesen konstrulta els termkt, egy pedl-hajts szvgpet, s rulni kezdte a termket.

Michino Suzuki San
| Az zlet jl ment, a rendelsek egyre szaporodtak, s alig harminc vesen mr egy szvszkzem vezetje volt, ekkor hatvan alkalmazott dolgozott a keze alatt. A termkek egyre preczebbek lettek, s mr a selyemipar szmra is ksztett gpeket. Suzuki folyamatosan korszerûstette a termelst, amihez friss tkre volt szksge, ezrt 1920. mrciusban, 500.000 Yen-es alaptkvel, Suzuki Szvszkgyrt Vllalat (Suzuki Jidosha Kogyo) nven bevezette cgt a tzsdre. Ez a dtum tekinthet a mai nevn Suzuki Motor Corporation-knt ismert cg melaptsnak, amely 2000-ben nnepelhette fennllsnak 80. vforduljt.
1922-re a cg mr a legnagyobb Japn szvszkgyrak egyike lett. Azonban a piac teltdni kezdett, mivel a Suzuki kivl minsgû, az akkori ignyeket teljes mrtkben kielgt szvszkei nem romlottak el, gy az j szvszkek irnti igny fokozatosan cskkent. A II vilghbor utn a szvszkgyrts ugyan jraindult, de a hbor s az azt kvet gazdasgi helyzet rossz hatssal volt a cg rentabilitsra. Michino Suzukiban a szvszkpiac teltdse miatt mr a hbor eltt is felmerlt a gyrtott termkpaletta jrmûipari kibvtse, st, mg 1938-ban egy Anglibl hozatott Austin Seven tpus gpkocsi alapjn egy prototpust is elksztett a gyr fejlesztgrdja. Azonban az akkori project nem valsulhatott meg, mert idkzben kitrt a vilghbor.

Power Free 800
| 1951 Novemberben, a tervezgrda egy kerkprba szerelhet, 30 kbcentimter lkettrfogat motorblokk kifejelesztsn kezdett el dolgozni, amely Atom nvre hallgatott. Ez azonban nem kerlt sorozatgyrtsba, helyette 1952-ben a Suzuki bemutatta a Power Free E1-et. A motor lghûtses, 36 ccm-es, s 4000 fordulatszmon 1 lert teljestett. A j minsgû motort a Suzuki sikerrel bevezette a Japn piacra, s innentl nem volt meglls.
A Suzuki ltal a Power Free-re kifejlesztett rendszer annyira jszerû s lelmnyes volt, hogy arra az akkor felllt j kormny is felfigyelt, s anyagi tmogatst nyjtott a Suzuki szmra, hogy az folytassa a motorkerkpr-fejlesztsben megkezdett fejlesztseit. A Power Free mindezek ellenre csak pr hnapot tlttt a piacon, mieltt teljesen tterveztk. Ugyanis nem sokkal a bemutats utn a japn kormny megvltoztatta a kismotorhasznlat feltteleit, s ezt kveten 4 temû motorok esetben 90 ccm felett, kttemû motorok esetben pedig 60 ccm felett rta csak el vezeti engedly szksgessgt. A Suzuki ezrt azonnal hozzltott egy j, 60 ccm-es kttemû motokerkpr kifejlesztshez. gy kerlt a piacra 1953-ban a Diamond Free, 58 ccm-es (43mm : 40mm furat-lket arny) motorblokkal, amely 4000 fordulatnl 2 Le-t teljestett, s kt sebessges ertviteli rendszerrel.

Diamond Free 800
| A gyrtsa sorn szmtalan variciban volt elrhet a Diamond Free, legfkppen az zemanyagtank formja, s a klnbz lncvdk jelentettk a varilhatsgot, de ksbb klnleges vzakkal is rultk, st rugs- s megerstett els villkkal, dobfkkel, de mg tkzkkel is megvsrolhat volt. A Diamond Free-t a ma is hasznlt kezelszervekkel lttk el: kzi kuplungkarral, hvelykujjal vezrelhet gzzal, s a kzpvzba felhozott vlkarral. s br nyugaton nem vlt ismertt, Japnban sokezer Diamond Free tallt gazdra.
Ezutn - a vilggazdasgi esemnnyekkel sszhangban - felgyorsultak az esemnyek a cg letben. 1954 tbb nagy vltozst is hozott, ekkor a cg mr 6000 darab motorkerkprt gyrtott havonta. Ebben az vben a cg befejezte a segdmotorkerkprok gyrtst s tlt a mopedgyrtsra. Az j modellt Mini Free nvre kereszteltk – ami 1958-ig, a Suzumoped megjelensig volt kaphat. Ugyancsak 1954-ben a cg nevt a mai nap is hasznlt nevre, Suzuki Motor Corporation-re vltoztattk. Ugyancsak ’54-ben ksztette el a Suzuki az els igazi motorkerkprjt, a Colleda Co-t. A motor ngytemû, egyhengeres, 90 ccm-es, knnyû sly motor volt, amely a gyrtsnak els vben megnyerte a Japn Nemzeti Kupt, ezzel elre biztostva magnak a gyors piaci sikert. 1955 mrciusban a Suzuki bemutatta els „nagymotorjt”, a Colleda COX-t. 125 ccm, egy henger, ngy tem s modern kls voltak a motorkerkpr jellemzi. Ezzel prhuzamosan egy kttemû, Colleda ST nvre hallgat motor is piacra kerlt, amely a korbbi Colleda CO jraformlt s tdolgozott vltozata volt. Finomtottak a motor felfggesztsn s a vilgtsi rendszern is. 1959 mjusig folyt a Colledk gyrtsa, melynek sorn olyan, Eurpban unikumnak szmt megoldsokat alkalmaztak, mint pl. az elektromos nindt. Ezzel prhuzamosan a cg belekezdett az autgyrtsba is, els termkk a „Suzulight” nvre keresztelt 2 temû, 360 ccm-es mini szemlyaut volt.

Colleda 250 TT
| 1956-ban a cg mrnkei teljesen j felfogsban lttak a motorptsnek. A cl immron teljesen j volt, egy, az akkori rtelmezsben nagyteljestmnyû versenygp kifejlesztse, amely kpes 130 km/h fltt szguldani. A megoldst egy 18 lers 250 kbcentimteres, (54mm : 54mm furat-lket arny) kthengeres, ngysebessges vltval szerelt kttemû motor jelentette, amely igen elremutat fejlesztsnek szmtott akkoriban. A motor a Colleda ernyeit foglalta magban, s TT nvre hallgatott. Ez a motor szmt a ksbbi T 20, a T 250 s a GT 250 modellek eldjnek. Modern, lengscsillaptval felszerelt hts lengkarjval, s jszerû els villival azt mutatta, hogy a Suzuki mrnkei mr a korai vekben felismertk a j futmû fontossgt. 1957-ben Michino Suzuki visszavonul a mindennapi zlettl, helyt fia, Shunzo Suzuki vette t az elnki szkben. desapja, a cg alaptja a tovbbiakban csak tancsadknt vett rszt az zletben. A Suzuki minden vben fejlesztett modelljein. Piacra kerltek a Colleda COX II, Colleda ST II szrik. Ekkor a Suzukinak mr voltak motorjai az 50, a 125 s a 250 kategrikban is. Ekkor, 1958 mjusban debtl a hdvzas Suzumoped SM, amely a Suzumoped-et vltja fel; s szintn ebben az vben, oktberben mutatjk be a Suzuki j emblmjt, az ’S’ betût.

Colleda 250 TT
| 1960-ban a Suzuki gyri csapata benevezett a mr akkoriban is hres MAN-szigeti TT-re, s br a versenyt elsre nem nyertk meg, az elkel 15., 16., s 18. helyeket sikerlt megszerznik. Ezzel bebizonytottk, hogy a Suzuki motorok gyorsak s megbzhatk. 1962-ben aztn a Suzuki megnyerte fennllsnak els Vilgbajnoksgt, 50-as kategriban az angliai Isle of Man TT-n. Ugyanebben az vben kezdk pteni az 5 mrfld hossz sajt tesztplyt is a gyr kzelben, amit Ryuyo nevet kapta, s a rkvetkez vben mr kszen llt a motorprbka. Ebben az idben kerlt piacra a ’Selped’ nevû moped, ami hatalmas darabszmban fogyott, s gy egyike lett a legnagyobb darabszmban eladott Suzuki motoroknak. 1965-ben a Suzuki bemutatja els csnakmotorjt, a DT 55-st, amely egy kttemû, 5,5 Le motor, valamint szintn ebben az vben kerl piacra a kzpkategris kiasautja a Fronte 800, amelet szintb kttemû, 800 ccm-es motor hajt. A Suzuki ettl kezdve folyamatosan fejleszti knlatt a ngykerekûek tern is, valamint minden vben tbb motort is piacra dobott, mg jobban felgyorstva a japn motorgyrts amgy is dinamikus fejdst.

T 500 Titan
|
A T 500 Titan 1969-ben kerlt a piacra s hatalmas sikert aratott. Nem csak az utakon, de azon kvl is megllta a helyt. Ami a mreteket illeti: 187 kils szraztmeg, 1453 mm-es tengelytv, 160 mm-es szabadmagassg jellemezte, motorja pedig egy lghûtses, 492 ccm-es, 2 temû blokk volt, ami 47 lert teljestett 7000 fordulaton. Azonban ez az v szmos ms motornak is ’letet adott’. Ekkor kerltek piacra a Rebel, a Rider, a Hustler, a Wolf, a Stinger, de a TR 500 s T 300 modellek is. Szintn ebben az vben, oktberben kszlt el a Toyamai zem, ahova a Suzuki az alacsony kbcentimteres motorok gyrtst helyezte. 1971-ben ksztette el a gyr a GT 750-et, amely erejvel s gyorsasgval mltn vvta ki az akkori motorosvilg csodlatt. Kttemû, hromhengeres, 67 Le-s motorja 180 km/h sebessgre gyorstotta a 214 kg sly gpet, nullrl szzra pedig kevesebb, mint t msodperc alatt gyorsult fel. Oktberben jabb gyrrszleget avatott a gyors temben fejld vllalat, Toyokawban folytattk a kzepes s nagymretû motorok gyrtst. A fejlds mrtkt jl mutatja, hogy a kvetkez vben mr kln alakatrszzemet nyitott a Suzuki a hirtelen megnvekedett ignyek kielgtsre. 1973-ban Shunzo Suzuki, az alapt finak helyt Jitsujiro Suzuki vette t a vezrigazgati szkben, Shunzo Suzuki pedig elnk lett. Az elkvetkezendkben folyamatosan fejldtt a knlat s termszetesen fejldtek maguk a modellek is.
1976-ban j koncepcit indtott tjra a Suzuki. Belefogott a ngytemû motorok fejlesztsbe, elindulva azon az ton, amelyen ma is jr. Az els modellek a GS 400 (a mai GS 500 s GS 500 F modellek se) s a ngyhengeres, dupla vezrmûtengelyes GS 750 (a ma is kaphat GSX 750 F eldje) voltak. A fejlds folytatdott s 77-ben sok kttemût kivezettek a piacrl. Kt vvel ksbb, a korbban megkezdett koncepcit folytatva, a korbban soha sem tapasztalt teljestmny s er gretvel a Suzuki megteremtett egy forradalmian j stlust, a Superbike-ot megalapt motort, a mra minden motorrajong ltal ismert, hres KATANA-t. A szmos jt mûszaki megoldssal elltott els Katana modell a GS 1000 S volt. Szintn 1978-ban kerlt a cg vezrigazgati szkbe Osamu Suzuki, a vllalat jelenlegi elnke.

GSX 1100 Katana
| Magyarorszgon a Suzuki 1991 ta van jelen, ekkor alaptott autgyrat a Suzuki Co. Magyarorszgon. A motorkerkprok rustsa kiegszt tevkenysgknt indult meg 1994-ben. Az els esztendben a Magyar Suzuki ZRT. 28 darab motorkerkprt adott el, de ez a szm azta vrl vre megsokszorozdik. 1995-ben 46 darab, majd 103, 256, 1998-ban 566, 1999-ben mr 952, 2000-ben pedig 1003 darab motor, majd 2001-ben 1674, 2002-ben 2198, 2003-ban 2586 2004-ben pedig mr tbb, mint 4000 Suzuki mrkj motor tallt gazdra haznkban. Ezek az eredmnyek biztostjk, hogy a Suzuki immron negyedik ve folyamatosan a motorkerkpr eladsokban is piacvezet Magyarorszgon. A hlzat az eladsokhoz igazodva nagy lptkben fejldtt. A hlzat s az rtkests t Suzuki Mrkakereskedssel indult, melyek mindegyike, hûen a mrka szellmhez ma is prosperl, kibvlve a ksbbiekben a hlzathoz csatlakoz kereskedkkel, akikkel egytt immr orszgszerte 44 helyen forgalmazzk a Suzuki Motorkerkprokat.

K5 GSX R 1000
|
|