Men
 
Ltogatottsg
Induls: 2006-08-04
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Trtnelem
Trtnelem : Suzuki

Suzuki

  2006.09.04. 22:54

A vletlen mve ....


 


Annak ellenre, hogy a legtbb haznkban fut motor Suzuki gyrtmny, nagyon sok tulajdonos nem is sejti, hogy kedvenc motorja annak ksznheti a ltt, hogy 1952-ben sszeomlott a selyemipar… Ami tragikus volt a hernyk szmra, az rmhr a motorosoknak, hiszen egy Hayabusa mgiscsak praktikusabb kzlekedsi eszkz, mint egy szvgp.


Mr. Motorgyr
Michio Suzuki ambicizus japn zletember, 1907-ben gondolta gy, hogy elrkezett szmra a kedvez alkalom, s selyemszv gpek gyrtsba fogott. Suzuki r, nem is tvedett nagyot, mert vllalkozsa bztatan beindult, s szpen terjeszkedett egszen 1952-ig. Ebben az vben indult hanyatlsnak, az eddig oly dinamikusan fejld selyemipar, ami komoly egzisztencilis problmkat jelentett Suzuki bartunk letben. Szerencsre nem keseredett el, mert elhessegette magtl az alkoholizmus s hzassgszdelgs lha csbtst, s rvid mrlegels utn gy dnttt, hogy profilt vltoztat.



A hborbl kilbal Japn gazdasg fellendlben volt, ezrt hatalmas igny mutatkozott, az olcs s megbzhat kzlekedsi eszkzk irnt. Ez adta az tletet a bukott selyemgyrosnak, hogy ksztsen motorokat. A gyrts rugalmassgt jelzi, hogy mr 1953-ban elrukkoltak egy 36 kbcentis kttem masinval, melyet Power Free nven dobtak piacra. A Power Free nevvel ellenttben nem diabetikus csokold, hanem egy kis segdmotor volt, melyet kerkprvzra lehetett ersteni a knyelmesebb biciklistk legnagyobb rmre. A mdostott 60 kbcentis vltozat, a Diamond Free egy vvel ksbb jelent meg, s 1954 mjusban a fellendl Suzuki cg megalkotta els igazi motorkerkprjt, a Collednak nevezett 90 kbcentis, ngytem egyhengerest.

a sikeres Super Six
Az 1950-es vek vgtl a 60-as vek elejig a Suzuki kis hengerrtartalm kttemekre sszpontostott, mint amilyen az 1959-es vjrat, negyedliteres Colleda RB is volt. Ezt szmos olcs kismotor, majd a sportosabb, 1963-as 250-es T10 kvette, mely a cg els sikeres exporttermke lett. m csak a 250-es kthengeresek j genercija, az Amerikban X6-knt ismert T20 Super Six megjelense, azaz 1966-ta jegyzik igazn a Suzukit, mint motorgyrat. A tpus neve, a hatfokozat sebessgvltjrl, s a gyrilag (kiss nagyvonalan) megadott, 160 km/rs vgsebessgrl kapta nevt.

A kvetkez vtizedeket, dinamikus fejlds, s egyre nagyobb hengerrtartalm motorok gyrtsa jellemezte. 1967-ben mutattk be, a vilgszerte sikeres T500-as kttem kthengerest, melyet tbb mint tz vig gyrtottak nhny aprbb vltoztatssal. A Suzuki els igazi nagy superbike-ja, az 1971—ben bemutatott vzhtses GT750-es volt, mely 67 lers motorjval 185 km/rig tudott gyorsulni. Igazi ttrst a 1978-ban bemutatott GS1000-es jelentett, mely teljestmnyben, s kezelhetsgben minden kategriatrsat maga mg utastott. A GS sikern felbuzdulva, egy egsz modellcsaldot dobtak piacra, melyet ksbb a GSX tpusjelzsre cserltek.

a verhetetlen 750-es GSX-R
A gyorsan terjeszked gyr, mr a 60-as vektl indult fontosabb versenyeken, hogy ezzel is npszerstse modelljeit. Szmtalan TT futam, s Superbike vilgbajnoksgi gyzelem alapozta meg a mrka sportos hrnevt, melyet kitnen kamatoztattak az eladsokban. 1985-ben mutattk be az els japn versenyreplikt, a legends GSX-R750-est, melyet a maximlis teljestmny s minimlis sly jellemzett. Motorja egy 16 szelepes, ngyhengeres, olajhtses erforrs volt, melynek szelepfedele knny magnziumbl kszlt, s 10 500 fordulat mellett 100 lers volt. Mindezekhez egy hihetetlenl merev aluvz, s precz futm prosult. A vgeredmny: a GSX-R-nek nem volt ellenfele.

a leg leg leg: Hayabusa

A kilencvenes veket mr gy kezdte a japn gyr, hogy szinte nem volt olyan szegmens, amelyben ne kpviseltettette volna magt. Eladsi statisztiki vilgszerte tretlenlt emelkedtek, ksznheten kedvez r/rtk gazdasgpolitikjnak, s legends minsgnek (az agresszv exporttevkenysget mr ne is emltsk). Napjainkban az aut-, s egyb gpgyrts mellett, tbb mint 8 motorcsaldot kszt, amely nem kevesebb, mint 60 tpust jelent. A motorok kzs jellemzje, a tankon tallhat feliraton tl, a megbzhatsg s a cscstechnika, mely vilgszerte rengeteg motorosnak gret a gondtalan szguldozsra.
                                                    

                                                 

                                 
A Suzuki Motor Corporation trtnete -ma mr nehezen hihet mdon- egy szvgppel kezddtt.

A cgalapt Michio Suzuki 1887. februr 10-n szletett Hamamatsuban, egy tengerparti vroskban. Az ambicizus Michio Suzuki 1909-ben, 22 vesen konstrulta els termkt, egy pedl-hajts szvgpet, s rulni kezdte a termket.




Michino Suzuki San

Az zlet jl ment, a rendelsek egyre szaporodtak, s alig harminc vesen mr egy szvszkzem vezetje volt, ekkor hatvan alkalmazott dolgozott a keze alatt. A termkek egyre preczebbek lettek, s mr a selyemipar szmra is ksztett gpeket.
Suzuki folyamatosan korszerûstette a termelst, amihez friss tkre volt szksge, ezrt 1920. mrciusban, 500.000 Yen-es alaptkvel, Suzuki Szvszkgyrt Vllalat (Suzuki Jidosha Kogyo) nven bevezette cgt a tzsdre.
Ez a dtum tekinthet a mai nevn Suzuki Motor Corporation-knt ismert cg melaptsnak, amely 2000-ben nnepelhette fennllsnak 80. vforduljt.



1922-re a cg mr a legnagyobb Japn szvszkgyrak egyike lett. Azonban a piac teltdni kezdett, mivel a Suzuki kivl minsgû, az akkori ignyeket teljes mrtkben kielgt szvszkei nem romlottak el, gy az j szvszkek irnti igny fokozatosan cskkent.
A II vilghbor utn a szvszkgyrts ugyan jraindult, de a hbor s az azt kvet gazdasgi helyzet rossz hatssal volt a cg rentabilitsra.
Michino Suzukiban a szvszkpiac teltdse miatt mr a hbor eltt is felmerlt a gyrtott termkpaletta jrmûipari kibvtse, st, mg 1938-ban egy Anglibl hozatott Austin Seven tpus gpkocsi alapjn egy prototpust is elksztett a gyr fejlesztgrdja. Azonban az akkori project nem valsulhatott meg, mert idkzben kitrt a vilghbor.




Power Free 800

1951 Novemberben, a tervezgrda egy kerkprba szerelhet, 30 kbcentimter lkettrfogat motorblokk kifejelesztsn kezdett el dolgozni, amely Atom nvre hallgatott. Ez azonban nem kerlt sorozatgyrtsba, helyette 1952-ben a Suzuki bemutatta a Power Free E1-et. A motor lghûtses, 36 ccm-es, s 4000 fordulatszmon 1 lert teljestett. A j minsgû motort a Suzuki sikerrel bevezette a Japn piacra, s innentl nem volt meglls.



A Suzuki ltal a Power Free-re kifejlesztett rendszer annyira jszerû s lelmnyes volt, hogy arra az akkor felllt j kormny is felfigyelt, s anyagi tmogatst nyjtott a Suzuki szmra, hogy az folytassa a motorkerkpr-fejlesztsben megkezdett fejlesztseit.
A Power Free mindezek ellenre csak pr hnapot tlttt a piacon, mieltt teljesen tterveztk. Ugyanis nem sokkal a bemutats utn a japn kormny megvltoztatta a kismotorhasznlat feltteleit, s ezt kveten 4 temû motorok esetben 90 ccm felett, kttemû motorok esetben pedig 60 ccm felett rta csak el vezeti engedly szksgessgt.
A Suzuki ezrt azonnal hozzltott egy j, 60 ccm-es kttemû motokerkpr kifejlesztshez. gy kerlt a piacra 1953-ban a Diamond Free, 58 ccm-es (43mm : 40mm furat-lket arny) motorblokkal, amely 4000 fordulatnl 2 Le-t teljestett, s kt sebessges ertviteli rendszerrel.




Diamond Free 800

A gyrtsa sorn szmtalan variciban volt elrhet a Diamond Free, legfkppen az zemanyagtank formja, s a klnbz lncvdk jelentettk a varilhatsgot, de ksbb klnleges vzakkal is rultk, st rugs- s megerstett els villkkal, dobfkkel, de mg tkzkkel is megvsrolhat volt. A Diamond Free-t a ma is hasznlt kezelszervekkel lttk el: kzi kuplungkarral, hvelykujjal vezrelhet gzzal, s a kzpvzba felhozott vlkarral. s br nyugaton nem vlt ismertt, Japnban sokezer Diamond Free tallt gazdra.



Ezutn - a vilggazdasgi esemnnyekkel sszhangban - felgyorsultak az esemnyek a cg letben. 1954 tbb nagy vltozst is hozott, ekkor a cg mr 6000 darab motorkerkprt gyrtott havonta. Ebben az vben a cg befejezte a segdmotorkerkprok gyrtst s tlt a mopedgyrtsra. Az j modellt Mini Free nvre kereszteltk – ami 1958-ig, a Suzumoped megjelensig volt kaphat. Ugyancsak 1954-ben a cg nevt a mai nap is hasznlt nevre, Suzuki Motor Corporation-re vltoztattk.
Ugyancsak ’54-ben ksztette el a Suzuki az els igazi motorkerkprjt, a Colleda Co-t. A motor ngytemû, egyhengeres, 90 ccm-es, knnyû sly motor volt, amely a gyrtsnak els vben megnyerte a Japn Nemzeti Kupt, ezzel elre biztostva magnak a gyors piaci sikert.
1955 mrciusban a Suzuki bemutatta els „nagymotorjt”, a Colleda COX-t. 125 ccm, egy henger, ngy tem s modern kls voltak a motorkerkpr jellemzi. Ezzel prhuzamosan egy kttemû, Colleda ST nvre hallgat motor is piacra kerlt, amely a korbbi Colleda CO jraformlt s tdolgozott vltozata volt. Finomtottak a motor felfggesztsn s a vilgtsi rendszern is. 1959 mjusig folyt a Colledk gyrtsa, melynek sorn olyan, Eurpban unikumnak szmt megoldsokat alkalmaztak, mint pl. az elektromos nindt. Ezzel prhuzamosan a cg belekezdett az autgyrtsba is, els termkk a „Suzulight” nvre keresztelt 2 temû, 360 ccm-es mini szemlyaut volt.




Colleda 250 TT

1956-ban a cg mrnkei teljesen j felfogsban lttak a motorptsnek. A cl immron teljesen j volt, egy, az akkori rtelmezsben nagyteljestmnyû versenygp kifejlesztse, amely kpes 130 km/h fltt szguldani. A megoldst egy 18 lers 250 kbcentimteres, (54mm : 54mm furat-lket arny) kthengeres, ngysebessges vltval szerelt kttemû motor jelentette, amely igen elremutat fejlesztsnek szmtott akkoriban. A motor a Colleda ernyeit foglalta magban, s TT nvre hallgatott. Ez a motor szmt a ksbbi T 20, a T 250 s a GT 250 modellek eldjnek. Modern, lengscsillaptval felszerelt hts lengkarjval, s jszerû els villival azt mutatta, hogy a Suzuki mrnkei mr a korai vekben felismertk a j futmû fontossgt.
1957-ben Michino Suzuki visszavonul a mindennapi zlettl, helyt fia, Shunzo Suzuki vette t az elnki szkben. desapja, a cg alaptja a tovbbiakban csak tancsadknt vett rszt az zletben.
A Suzuki minden vben fejlesztett modelljein. Piacra kerltek a Colleda COX II, Colleda ST II szrik. Ekkor a Suzukinak mr voltak motorjai az 50, a 125 s a 250 kategrikban is. Ekkor, 1958 mjusban debtl a hdvzas Suzumoped SM, amely a Suzumoped-et vltja fel; s szintn ebben az vben, oktberben mutatjk be a Suzuki j emblmjt, az ’S’ betût.




Colleda 250 TT

1960-ban a Suzuki gyri csapata benevezett a mr akkoriban is hres MAN-szigeti TT-re, s br a versenyt elsre nem nyertk meg, az elkel 15., 16., s 18. helyeket sikerlt megszerznik. Ezzel bebizonytottk, hogy a Suzuki motorok gyorsak s megbzhatk. 1962-ben aztn a Suzuki megnyerte fennllsnak els Vilgbajnoksgt, 50-as kategriban az angliai Isle of Man TT-n. Ugyanebben az vben kezdk pteni az 5 mrfld hossz sajt tesztplyt is a gyr kzelben, amit Ryuyo nevet kapta, s a rkvetkez vben mr kszen llt a motorprbka. Ebben az idben kerlt piacra a ’Selped’ nevû moped, ami hatalmas darabszmban fogyott, s gy egyike lett a legnagyobb darabszmban eladott Suzuki motoroknak.
1965-ben a Suzuki bemutatja els csnakmotorjt, a DT 55-st, amely egy kttemû, 5,5 Le motor, valamint szintn ebben az vben kerl piacra a kzpkategris kiasautja a Fronte 800, amelet szintb kttemû, 800 ccm-es motor hajt. A Suzuki ettl kezdve folyamatosan fejleszti knlatt a ngykerekûek tern is, valamint minden vben tbb motort is piacra dobott, mg jobban felgyorstva a japn motorgyrts amgy is dinamikus fejdst.




T 500 Titan


A T 500 Titan 1969-ben kerlt a piacra s hatalmas sikert aratott. Nem csak az utakon, de azon kvl is megllta a helyt. Ami a mreteket illeti: 187 kils szraztmeg, 1453 mm-es tengelytv, 160 mm-es szabadmagassg jellemezte, motorja pedig egy lghûtses, 492 ccm-es, 2 temû blokk volt, ami 47 lert teljestett 7000 fordulaton. Azonban ez az v szmos ms motornak is ’letet adott’. Ekkor kerltek piacra a Rebel, a Rider, a Hustler, a Wolf, a Stinger, de a TR 500 s T 300 modellek is. Szintn ebben az vben, oktberben kszlt el a Toyamai zem, ahova a Suzuki az alacsony kbcentimteres motorok gyrtst helyezte.
1971-ben ksztette el a gyr a GT 750-et, amely erejvel s gyorsasgval mltn vvta ki az akkori motorosvilg csodlatt. Kttemû, hromhengeres, 67 Le-s motorja 180 km/h sebessgre gyorstotta a 214 kg sly gpet, nullrl szzra pedig kevesebb, mint t msodperc alatt gyorsult fel. Oktberben jabb gyrrszleget avatott a gyors temben fejld vllalat, Toyokawban folytattk a kzepes s nagymretû motorok gyrtst. A fejlds mrtkt jl mutatja, hogy a kvetkez vben mr kln alakatrszzemet nyitott a Suzuki a hirtelen megnvekedett ignyek kielgtsre. 1973-ban Shunzo Suzuki, az alapt finak helyt Jitsujiro Suzuki vette t a vezrigazgati szkben, Shunzo Suzuki pedig elnk lett. Az elkvetkezendkben folyamatosan fejldtt a knlat s termszetesen fejldtek maguk a modellek is.



1976-ban j koncepcit indtott tjra a Suzuki. Belefogott a ngytemû motorok fejlesztsbe, elindulva azon az ton, amelyen ma is jr. Az els modellek a GS 400 (a mai GS 500 s GS 500 F modellek se) s a ngyhengeres, dupla vezrmûtengelyes GS 750 (a ma is kaphat GSX 750 F eldje) voltak. A fejlds folytatdott s 77-ben sok kttemût kivezettek a piacrl. Kt vvel ksbb, a korbban megkezdett koncepcit folytatva, a korbban soha sem tapasztalt teljestmny s er gretvel a Suzuki megteremtett egy forradalmian j stlust, a Superbike-ot megalapt motort, a mra minden motorrajong ltal ismert, hres KATANA-t. A szmos jt mûszaki megoldssal elltott els Katana modell a GS 1000 S volt. Szintn 1978-ban kerlt a cg vezrigazgati szkbe Osamu Suzuki, a vllalat jelenlegi elnke.




GSX 1100 Katana

Magyarorszgon a Suzuki 1991 ta van jelen, ekkor alaptott autgyrat a Suzuki Co. Magyarorszgon. A motorkerkprok rustsa kiegszt tevkenysgknt indult meg 1994-ben. Az els esztendben a Magyar Suzuki ZRT. 28 darab motorkerkprt adott el, de ez a szm azta vrl vre megsokszorozdik. 1995-ben 46 darab, majd 103, 256, 1998-ban 566, 1999-ben mr 952, 2000-ben pedig 1003 darab motor, majd 2001-ben 1674, 2002-ben 2198, 2003-ban 2586 2004-ben pedig mr tbb, mint 4000 Suzuki mrkj motor tallt gazdra haznkban. Ezek az eredmnyek biztostjk, hogy a Suzuki immron negyedik ve folyamatosan a motorkerkpr eladsokban is piacvezet Magyarorszgon.
A hlzat az eladsokhoz igazodva nagy lptkben fejldtt. A hlzat s az rtkests t Suzuki Mrkakereskedssel indult, melyek mindegyike, hûen a mrka szellmhez ma is prosperl, kibvlve a ksbbiekben a hlzathoz csatlakoz kereskedkkel, akikkel egytt immr orszgszerte 44 helyen forgalmazzk a Suzuki Motorkerkprokat.




K5 GSX R 1000


1985




1986




1987




1988




1989




1989




1990




1991




1992




1993




1994




1995




1996




1997




1998




1999




2000




2001




2002




2003




2004




2005




2005




2006

 
ra
 
Naptr
2025. Jlius
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.