Honda-Triumph-Boss Hoss V8
Az risok harca .....
BOSS HOSS V8 HONDA VALKYRIE RUNE TRIUMPH ROCKET III
A SZP, A MG SZEBB S A NAGYON NAGY

9800 cm3, 615 ler s 772 Nm forgatnyomatk lldogl a visegrdi parkolban, ahov fotzni jttnk. Nem motorostallkozrl van sz. Hrom megacruiser sszehasonltsrl

 |
 |

 |
Ezen a motoron minden hatalmas. A tank olyan mretû, mint a paksi atomermû irnytpultja, s 40 liter zemanyag ltyg az lnkben. A villahd tbb kil, s a fknyergekbl soha nem lehet sok |
veken keresztl az 1500-as Vulcan vezette a custombike-ok kztt dl mretversenyt, mr ami a nagyszris gyrtst illeti. Kisebb sorozatban persze voltak figyelemre mlt mret alkotsok. Ezek egyike a Boss Hoss. Az amerikai gyrt nem kicsinyeskedett a licitlsnl. „Ha mr ld, legyen kvr” felkiltssal elkapott egy Chevy V8-as blokkot. Vgeredmny: borzalmas 5700 cm3-es lkettrfogat motor s ehhez illen robusztus felptmny. A Tvol-Keletet Japn kpviseli legnagyobb motorgyrtjval, a Hondval. Kicsit sntt ez a kijelents, mert ugyebr a Honda valban japn, de a Valkyrie-t mgis Amerikban gyrtjk, s kizrlag amerikai piacra. A Honda mve pr ve megjelent mr motorkilltson, mint tanulmnymotor. Tanulmnymotor, mely hitet tett a szpsg, a motorozs szeretete s a motorpts mvszete mellett. s csodk csodja, meghazudtolta azt a sorsot, amely fajtjabelinek ltalban osztlyrszl jut: nem szolidtott, racionalizlt vltozatban, hanem teljes pompjban nyerte el a sorozatgyrts jogt. Eurpt Anglia kpviseli, mig legsikeresebb s mra mr egyetlen motormrkjval, a Triumph-fal. Hagyomnytiszteletrl rulkodik, hogy a Rocket III-at is hromhengeres blokkal lttk el. Olyan ez a motoros vilgban, mint a balos kzlekeds. Nem sok helyen alkalmazzk, de az angolok ragaszkodnak hozz. A Triumph sem aprzta el magt a ttek emelsnl. Nagyvonal dntssel a nagyszris sorozatgyrts kbcentimter- versenynek az lre ugrott: akkor legyen kettezer-hromszz kbcenti! s itt llunk most Visegrdon a hrom rist csodlva. Mint szinte minden pkzlb ember, aki mostanban erre jrt. A hrom motor kzl kett egy vs – a Triumph s a Honda –, a harmadik lemedettebb kor, a nagysg jogn kerlt ide. Megjelensk klnbz. A Boss Hoss s a Rocket oldalnzetben mg kismrtkben hasonlt is taln egymshoz. A Boss Hosson ltszik, hogy nem mai konstrukci, s a mellbevg mreteket megszokva – mr amenynyire meg lehet szokni – feltnik egy-kt barkcsmegolds. A htt pldul csak gy odahajtottk. Egyszer autht, amit minden cicoma nlkl felcsavaroztak elre. A Rocket jval fiatalabb, s ez ltszik is megjelensn. De nagyon angolos! Persze, cruiser, de egyltaln nem igyekszik szolgai mdon lemsolni az amerikai ktelez gyakorlatot. s annyira radiklisan j utat sem vlasztott, mint egykoron a BMW 1200 C.

 |
 |

 |
Ha n lenne, beleszeretnk! Gynyrû! A hts fnyeket LED-sor adja, a kipufog hromszg alak, a fnyszr alja a motor sznben pompzik, mintha a srvd szne tkrzdne benne |
A Honda egszen ms vilg. Mintha egy lmot ltna az ember. Minden ismers, mgis nagyon ms, mint amit a valsgban eddig lttunk. Legfeljebb a motorszpsgversenyek vgletekig kifinomtott rszletekkel br motorszobrai hasonlthatnak r. Csak az els futmvet hossz percekig tanulmnyozhatjuk. Van is rajta mit, mert egy lassan feledsbe ment megoldst tmasztottak fel s tltttek meg mszaki tartalommal: hzott paralell villa, kt beptett olajos lengscsillaptval.

A Valkyrie lspozcija a legalacsonyabb a hrom kzl. Az egsz motor lapos s hossz. Tankja alig emelkedik az ls vonala fl, a lbtart a boxer elrendezs miatt nincs elre helyezve, nagyjbl fggleges lbszrral l az ember. A felstest elrehajlik, hogy - igaz, hogy mg gy is nyjtott karral - elrje a messzi tvolbl felnk nyl kormnyt. A mszerfal igen diszkrt elhelyezst kapott, csak a motoron l ltja jelzseit. A legersebb dli verfnyben is jl lthatk az LCD-kijelz informcii. Indtzsra kulturlt, mly hang rad a tkletesen rendhagy formj, kt oldalra szerelt, hromszg keresztmetszet kipufogkbl. Ms, mint amit a Gold Wingnl megszokhattunk. Inkbb V8-as, mintsem boxer hangon szl a klvilghoz. Hidraulikus kuplungja nagyon finom - itt megint megcsodlja az ember az olajtartly lgyan vel formjt. Gzadsra dinamikusan lendl elre a Valkyrie, pr msodperc mlva rpillantok az rra s azt ltom: 140 km/h. Hmm, nem is rezni rajta a sebessget. Az egyedi els futm tkletesen kivasalja a kisebb thibkat, nagyobbal meg nem tallkoztam. Az ebben a stlusban plt gpek ltalban tlsgosan lgy futmvel kszlnek, errl itt sz sincs. Az eleje finoman feszes, a htulja valamivel lgyabbra van hangolva, s egyikk sem knl lltsi lehetsget. Klnsen az els futm minsge lepett meg, nem vrtam ennyit a paralellvilltl. Lass tempnl rzdik valamelyest nmi bizonytalansg a lapos villaszg miatt, de amint megindul a gp, maga mgtt is hagyja ezt. Ekkor a meglehetsen spontn gzadsi- gzelvteli reakcikra figyel fel az ember, de ha magasabb sebessgi fokozatba kapcsol, akkor mrskldnek e reakcik. Olyan nyomatkrugalmassggal rendelkezik, hogy a magasabb fokozat egyltaln nem gyengti el az erforrst. Olvastam arrl, hogy „kanyarban trtn fkezskor vagy thibkon finom, de elfogadhat mrtk felegyenesedsi knyszer kerti hatalmba”. Nos, n gy gondolom, hogy ez a knyszer olyan finom, hogy emltsre sem mlt.
|
|
|
Boss Hoss V8
Motor Vzhûtsû, ngytemû, nyolchengeres, 90 fokos V motor. Egy kzponti vezrmûtengely kt emeltkvel, nyomrddal s himbval vezrelt szelep hengerenknt. Nedves karteres olajozs, egy Quadrajet CFM 750-es karburtor.
Lkettrfogat: |
5700 cm3 |
Nvleges teljestmny: |
355 LE 255 kW |
Max. forgatnyomatk: |
405 Nm (40 kpm) | Mret s tmeg
Tengelytv: |
203,2 mm |
Villaszg: |
67 fok |
lsmagassg: |
71 mm |
Teletankolt tmeg (gyri adat): |
650 kg |
r: |
Magyarorszgon nem kaphat | |
Honda Valkyrie Rune
Motor Vzhûtsû, ngytemû, hathengeres boxermotor. Egy, lnchajts, fell fekv vezrmûtengely hengersoronknt, kt, emeltkvel mûkdtetett szelep hengerenknt. Nedves karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs 6 40 mm toroktmrvel, motormenedzsment, genertor 1100 watt, akkumultor 12 V/18 Ah, nindt.
Lkettrfogat: |
1832 cm3 |
Nvleges teljestmny: |
118 LE (87 kW) 5600/min-nl |
Max. forgatnyomatk: |
167 Nm (17 kpm) 4000 /min-nl | Mret s tmeg
Tengelytv: |
1750 mm |
Villaszg: |
61 fok |
Utnfuts: |
125 mm |
lsmagassg: |
690 mm |
Teletankolt tmeg (gyri adat): |
368 kg |
r: |
8 000 000 Ft (Maxx Power) | |
Triumph Rocket III
Motor Vzhts, ngytem, hromhengeres, soros motor egy kiegyenslyoztengellyel. Kt lnc hajts, fell fekv vezrmtengely, ngy, emeltkvel mkdtetett szelep hengerenknt. Szraz karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs 52 mm toroktmrvel, motormenedzsment, genertor 492 W, akkumultor 12 V/18 Ah, nindt.
Lkettrfogat: |
2294 cm3 |
Nvleges teljestmny: |
142 LE (104 kW) 5750/min-nl |
Max. forgatnyomatk: |
200 Nm (20,2 kpm) 2500 /min-nl | Mret s tmeg
Tengelytv: |
1695 mm |
Villaszg: |
58 fok |
Utnfuts: |
152 mm |
lsmagassg: |
740 mm |
Teletankolt tmeg (gyri adat): |
350 kg |
r: |
4 600 000 Ft (Frontosa Motors) | |
Ktszer kt dugatty, de ide tbb is elkelne |
A hzott paralellvilla nem mai tallmny, de remek |
Ktszer ngy dugatty, ide ez pont j |
Az integrl fkrendszer remekl, hatrozottan vgzi a dolgt. Lnyege, hogy brmelyik fk mkdtetse a msik fken is eredmnyez fkhatst a fkerhats-elosztnak ksznheten. gy persze az els fk hasznlatakor nem is blint akkort a motor. A Triumph lse valamivel kagylsabb a Valkyrie-nl, a tank hatrozottan magasabbra emelkedik elttnk, a lbtart nagyjbl ugyanolyan magasan van, mint a Hondnl, de annl elbbre szereltk. Low rideres a testtarts, a Kawasaki Mean Streakt juttatja eszembe. Alapjrata 600 krl van, nem sokkal e fltt „lenni nagy meglepets”, ahogy Rejt Jen egyik hse mondta. Valban lenni nagy meglepets, mert 1200–1500 krl olyan brutlis gyorst er bred, hogy csak na! Szoktuk mondani, hogy „karnyjt gyorsuls” meg hogy „igencsak kapaszkodni kellett”, itt azonban – s ezt rtstek sz szerint – komoly izommunka megmaradni a gpen. Kemnyen dolgozik a bicepsz, hogy ne csssz htra az lsen. Mindezt gy, hogy kzben nem gaskodik a motor eleje, s nem forog el a htulja. Az els hrom sebessgi fokozatban az elektronika nem engedi a teljes forgatnyomatkot rszabadulni a ftengelyre. Ettl kezdve gyakorlatilag a Rocket szinte minden ms rtke httrbe szorul. Hogy j az upside down villa? Ht persze, hogy j! Hogy j a fke? Mirt ne lenne az! De itt csak az jr az a fejedben, hogy gyorsul. Mindemellett jl lehet motorozni vele a kanyargs lepencei ton is. Az ember knnyedn doblja egyik vbl a msikba a nem ppen pilleknny motort. J kifejezs: hancrozol ezzel a Triumphfal. Futmve ell hasonlan reagl, mint a Hond, htul hatrozottabb annl. Az els fk hosszabb ton s kevsb harapsan reagl, mint a Valkyrie lasst berendezse. A hts fk inkbb csak ktelez alkatrsz, hozz sem kell nylni. Alkalmas m azrt ez mg bks barangolsra is! Akr 2000 ezres fordulatszmnl 80-nal kpes haladni, gy, hogy egyltaln nem rngat. Csak illusztrciknt emltem, hogy 1200-as fordulatszmon 170 Nm forgatnyomatkot ad le a Rakta!

 |
 |

 |
A dupla lmpa tvolrl a Speed Triple-t idzi, a blokk oldalnzete egy henger hjn az Indian Fourt, a Triumph-emblma pedig a Triumphot. A szles kormnnyal gyerekjtk terelgetni |
Na, akkor jjjn a legnagyobb! A Boss Hoss! Ha nem lenne ekkora, akkor lspozcija s kormnya akr egy bkebeli chopperre is emlkeztethetne. Lpcss ls, oldalrl nzve csepptank, httmla. Aztn mg kerl az ember, s: „Jzusom! Mekkora!” Giga-gigszi! Tbb, mint hatszz kil! Tulajdonosa meslte, hogy a bartj egyszer felborult, s csak ngyen tudtk fellltani. Keresztet vetettem s rltem. lspozcija egsz knyelmes lenne, de elg nagyot kell az emltett blokk miatt terpeszteni.
Motorozhatsgban a Triumph vezet, t a Honda kveti. A Valkyrie nem kis motor, mgis eltrpl a tbbi mellett. A Bossnl a tankot htulrl is remekl ltni |
 |
 |
Indts! Ht, a hagyomnyos motorindtshoz semmi kze. Elszr is. A ftengely egyetlen sebessgi fokozaton keresztl hajtja a hts kereket. A Boss Hoss esetben nem az egyik sebessgi fokozatrl beszlnk, hanem „A” sebessgfokozatrl. A kuplungot egy kzzel nem lehet behzni, teht van egy lbkuplung az indtsi procedrhoz: az ember benyomja a lbkuplungot, radja a gyjtst s indtzik. Amint a motor beindul, egy szervo mr rsegt a kzi kuplungra, amely gy olyan knnyedn behzhat, mintha bovdenszakads llt volna be. A gzzal s a finoman cssztatott kuplunggal mr el lehet indulni. n mr mentem elg sokfle ptett motorral, tudom, hogy kell egy kis id, s rll az ember az adott gp sajtossgaira. gy volt ez a Boss Hossszal is, de a „rlls” itt azt jelentette, hogy kialakult egyfajta folyamatos tisztelet a motor tmege irnt. Amg egyenesen megy az ember, mg kis sebessgnl sincs gond, de ha a talajegyenetlensgek megbillentik a tbb mint fltonns tmeget, akkor nagyon sznl kell lenni. vatosabb voltam, mint a msik kettnl. Nem is jelentkezett az a borzalmas erhats, amire szmtottam. Flrerts ne essk! Nem tlagos a gyorsulsa, de az igazi htbavgs akkor kezddtt, ami utn nem sokkal mr el is kellett vennem a gzt. Gazdja elmeslte, hogy 140 km/rs sebessgnl egy meggondolatlan rvidebb csuklmozdulat is tbb deknyi gumicskot hagy az aszfalton. A kisebb thibkon minden gond nlkl tgrdl az thenger sly gp, ekkor nem tûnnek gyengnek rugs tagjai, a gond az els fk behzsakor kezddik, amikor elkezd rzkdni a motor eleje. Br ez rhat akr a fktrcsk rovsra is. Gyorsulshoz s slyhoz gyengnek tûnik az els fk, ignybe kell venni a htst is. rdekessg, hogy a Boss Hoss dupla els trcsja egy-egy szembe dolgoz ktdugattys fknyerget visel, mg a hts trcsa egymaga is kt hasonl fknyereggel veszi fel a kzdelmet a tehetetlensgi ervel.

Mr ppen azt gondoln az ember, hogy megszokta a tmeget, a geometrit, s fordulsra sznja el magt, majd mikor bednten a monstrumot, azt rzi, hogy az bizony megy a maga tjn, mint Toldi Mikls malomkve. Vissza kell venni a tempbl, s meg kell erszakolni a Boss Hosst! Akarni kell! …Le kell teperni!… Le kell tpni rla a bugyit …harapsz, teee…? Atya risten! Hiszen most a rev-nek rok! Elnzst, iz, azt hittem egy pillanatra, hogy… Hol is tartottam? Ja, igen… meg kell erszakolni! Na mg egyszer… teht szûkebb fordulkban igencsak munks dolog kerken tartani a vasat, de mg a lendletes nyjtott vekben is nagyon hatrozottan kell bnni vele, hogy arra menjen, amerre akarjuk. Csak egy rvid sszegzs: a legszebb egyrtelmûen a Valkyrie Rune. Olyan finom munka, annyi fantzia van benne, megjelense annyira fltte ll minden vetlytrsnak, hogy sportszerûtlen dolog lenne brmely ms motorval sszehasonltani. Radsul tkletesen jl motorozhat, ellenttben megannyi show bike trsval. Ez a motor szpsge mellett teljes rtkû bringa. A Triumph sajtosan s jl rtelmezi a cruiser stlust. Radsul magabiztosan vezeti a kbcentiversenyt. Nagyobb motorozsi szabadsgot ad, mint a Honda, de egy ideig gyis mindenki gyorsulsi kpessgvel lesz elfoglalva. A szablyz elektronika eltvoltsa utn mg a gyorsulsi versenyeken is rdekes jelenetek szemtani lehetnk. A Boss Hoss pedig – hrmjuk kztt a vetern – egyrtelmûen az rzkekre, a bszkesgre apelll. Nem nagyszris gyrtmny, az abszolt lkettrfogat versengs ln ll. De! Ezzel a motorral csak j minsgû, nylegyenes ton engedheti el magt az ember igazn! Nem egy bevsrlmotor, s ahogy tulajdonosa jellemezte: „Ezt a motort birtokolni j, nem motorozni vele.”

|