MZ
2006.09.10. 23:42
ket mindenki ismeri ...
Mg hat ves sem volt az vszzadunk, amikor a dn Jrgen Skafte Rasmussen a Rasmussen & Ernst vllalatnak megvsrolta az egykori Zschoppau-Dischau-vlgyi tert gyrat. Hamar bebizonyosodott, hogy evvel lendletes fejldsnek indult a motor s szllt eszkz gyrts az Erz-hegysgben. A gyr 1916-ban egy sajt fejleszts gzautval DKW (Dampf Kraft Wagen) vlt kzismertt. E hrom bett (DKW) knnyen mrkanvv lehetett fejleszteni. gy aztn a gyr els segdmotorkerkprjt mint az "Apr Csodt" (Das Kleine Wunder) emlegettk, a kttem jtkmotort pedig a "kisfik lmnak" (Das Knaben Wunsch) neveztk. A motorkerkprgyrts beindtst jelz startpisztoly igazbl 1922-ben drdlt el, amikor Rasmussen elkezdte gyrtani a "birodalmi utimodellt". Mr 1922 jliusig elkszlt belle 2000 darab, s ugyanakkor legyrtjk a 20000. gzmotort is. A gyr egy jelents vllalkozss fejldik amelyik Nmetorszgon kvl is lenyvllalatokat vesz s alapt. 1926-ban lltjk be az els mechanikus futszalagot. Amit ma mr sokan nem tudnak, az az, hogy a vilghres emblma a ngy krrel ( ) Zschoppauban szletett. 1932-ben egyeslt a DKW az Audi s a Horch cg s kzsen megvsroltk a Wanderer-Werkt. gy jtt ltre az Audi-Union Rt. siegmari, berlini, zschoppaui s zwickaui telephelyekkel, ahol sszesen 4500 embert foglalkoztattak. A msodik vilghbor utn a zschoppaui gyr berendezseit ugyan sztszereltk s a vllalatot az NDK-ban llamostottk, de hamarosan MZ nven jra motorbicikli gyrtsba kezdtek. A nmet jraegyeslst kveten a beindul szabadverseny nehz helyzetbe hozta a gyrat. A Motor- s Ktkerekgyrra (MuZ) keresztelt vlalat 1996-ban 74 ves fennlls utn fizetskptelenn vlt s beindult a csdeljrs az illetkes brsgon. Szksges befektetsek s az j piaci ignyeknek megfelel termkek gyrtshoz egy tl lassan beindul zleti fellendls kapcsoldott, s ez a MuZ-ot a tnk szlre sodorta. Segtsg a tvolkeletrl rkezett. 1996 szeptember 2-n tvette a MuZ irnytst a malj Hong Leong vegyeskonszern. E vegyeskonszern dl-kelet-zsiai gyraiban vente 300.000 kisteljestmny motort gyrtanak. A MuZ a jvben motorgyrtssal, zsibl rkez motorok eurpai minsg-ellenrzsvel, valamint kutatsi- s fejlesztsi tervekkel fog foglalkozni. A Hong Leong mr 50 milli mrkt fektetett a MuZ-ba. A cl az, hogy tz v alatt a nagy hagyomnyokkal rendelkez gyr jra Eurpa egyik els motorgyrv vljon.
| |
|
Kronolgia:
|
|
1907 |
A dn Jrgen Skafte Rasmussen nmetorszgi Zscoppau-ban megalaptja motorkerkpr gyrt. |
|
1922 |
Legrdl az els DKW mrkajelzs motorbicikli a gyrtszalagrl. |
|
1929 |
A "Zschoppaui Motorgyr J.S. Rasmussen Rt." a vilg legnagyobb motorgyrv vlik. A termels elri az vi 60.000 DKW-t. |
|
1931 |
A Schrle tallmny az "inverted scavenging", a levehte alumnium hengerfejek pedig a jobb htst teszik lehetv. |
|
1932 |
A szsz motorgyrak DKW (Zschoppau), Wanderer (Chemnitz), Audi s Horch (Zwickau) megalaptjk az Auto Union Rt. A ngy gyrat szimbolizl ngy egymst rint kr lesz az j vlalat emblmja. A zschoppaui gyr vilg els marad a kttem motorok s a motorkerkprok gyrtsban. |
|
1939 |
A msodik vilghborban hadieszkzk s fegyverek gyrtsra "knyszerl" a gyr. |
|
1949 |
Az jonnan alakult NDK-ban tovbb folytatdik a zschoppaui motorgyrts. |
|
1950 |
IFA-DKW nven megjelenik az els RT 125 tpusjelu motorkerkpr. Hatkonysga, egyszerusge s hatalmas mrete miatt ez a tpus hamar kzkedvelt vlik. Technikai rszletek: 123 cc, 5HP, 78kg, max. seb. 75km/h. A DKW-125 a vilg egyik legtbbet msolt tpusai kz tartozik. |
|
1956 |
Megjelenik az MZ mrkajel (Motorradwerk Zschopau). A nmet jraegyeslsig 1990-ig vente 80.000db kszl s tbb mint 100 orszgba exportltk. sszesen 3.200 alkalmazottat foglalkoztattak. |
|
1990 |
Leomlik a berlini fal, s a kt Nmetorszg egyesl. |
|
1991 |
A kelet-nmet llami vlalat a "Treuhandanstalt"-hoz kerl (nmet PV Rt.), s KFT-v alakul. |
|
1992 |
sszeomlik a volt kelet-nmet piac, s az eladott motorok szma zuhansszeren cskken. |
|
1992 |
Jlius 1-jn megalakul a MuZ (Motorrad und Zweiradwerk) 80 alkalmazottal, s motorgyrtsba kezd. Hrom hnappal ksbb bemutatjk a cg j termkcsaldjt a klni IFMA killtson. s evvel vgzdik a klasszikus motorgyrts Zschoppauban. |
|
1996 |
Szeptember 2-n tvette a MuZ irnytst a malj Hong Leong vegyeskonszern. A cl az, hogy tz v alatt a nagy hagyomnyokkal rendelkez gyr jra Eurpa egyik els motorgyrv vljon. |
|
2000 |
"Az MZ visszatrt" hangzik a jelmondat. Elkszlt egy teljesen zschopaui fejleszts j motorkerkpr. Melynek a - rgi emlkek miatt - RT 125 a neve. |
ETZ 251 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1988 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 21 LE 5500-as fordulaton Max. sebebessg: 130 km/h Sly: 145.5 kg
|
|
|
|
ETZ 250 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1981 - 1989 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 21 LE 5500-as fordulaton Max. sebebessg: 130 km/h Sly: 135 kg
|
|
|
|
ETZ 150 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1984 - 1990 Hengerrtartalom: 143 cm3 Teljestmny: 12.5 LE 6000-as fordulaton Max. sebebessg: 105 km/h Sly: 108 kg
|
|
|
|
ETZ 125 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1984 - 1990 Hengerrtartalom: 123 cm3 Teljestmny: 10.5 LE 6000-as fordulaton Max. sebebessg: 100 km/h Sly: 108 kg
|
|
|
|
TS 250/1 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1973 - 1981 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 19 LE 5200-as fordulaton Max. sebebessg: 125 km/h Sly: 144 kg
|
|
|
|
TS 150 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1973 - 1985 Hengerrtartalom: 143 cm3 Teljestmny: 11.5 LE 6100-as fordulaton Max. sebebessg: 105 km/h Sly: 115 kg
|
|
|
|
TS 125 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1973 - 1985 Hengerrtartalom: 123 cm3 Teljestmny: 10 LE 6100-as fordulaton Max. sebebessg: 100 km/h Sly: 109 kg
|
|
|
|
ETS 250 Tropy Sport |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1969 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 21 LE Max. sebebessg: 129 km/h Sly:
|
|
|
|
ES 250/2 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1967 - 1973 Hengerrtartalom: 243 cm3 Teljestmny: 19 LE 5200-as fordulaton Max. sebebessg: 125 km/h Sly: 152 kg
|
|
|
|
ES 175/2 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1967 - 1973 Hengerrtartalom: 172 cm3 Teljestmny: 14.5 LE 5200-as fordulaton Max. sebebessg: 115 km/h Sly: 151 kg
|
|
|
|
ES 150/1 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1969 - 1977 Hengerrtartalom: 143 cm3 Teljestmny: 11.5 LE 5000-es fordulaton Max. sebebessg: 105 km/h Sly: 115 kg
|
|
|
|
ES 125/1 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1969 - 1977 Hengerrtartalom: 123 cm3 Teljestmny: 10 LE 5000-es fordulaton Max. sebebessg: 100 km/h Sly: 105 kg
|
|
|
|
RE 125 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1965 Hengerrtartalom: 124 cm3 Teljestmny: 25 LE Max. sebebessg: 210 km/h Sly: 91 kg
|
|
|
|
ES 250/1 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1956 - 1962 Hengerrtartalom: 225 cm3 Teljestmny: 14.5 LE 5000-as fordulaton Max. sebebessg: 115 km/h Sly: 150 kg
|
|
|
|
RZ 250 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: Hengerrtartalom: 249cm3 Teljestmny: 58 LE Max. sebebessg: 235 km/h Sly: 125 kg
|
|
|
|
GE 250 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1986 Hengerrtartalom: 243cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
ETS 400 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1971 Hengerrtartalom: 391cm3 Teljestmny: 40 LE Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
ETS 300 G |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1970 Hengerrtartalom: 291cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
ETS 250 G |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1965 - 1978 Hengerrtartalom: 243cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
ETS 150 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1970 - 1973 Hengerrtartalom: 143cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
ETS 125 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1970 - 1973 Hengerrtartalom: 123cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
ESKORT 250 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: Hengerrtartalom: 243cm3 Teljestmny: 19 LE Max. sebebessg: 120 km/h Sly: 160 kg
|
|
|
|
ES 250 G |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: Hengerrtartalom: 243cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
ES 175/1 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: Hengerrtartalom: 172cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
ES 150 G |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: Hengerrtartalom: 143cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: Sly:
|
|
|
|
BK 350 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1953-1959 Hengerrtartalom: 343cm3 Teljestmny: Max. sebebessg: 115 km/h Sly: 155 kg
|
|
|
|
RT 125 |
|
|
 |
|
Gyrtsi v: 1956 Hengerrtartalom: 123 cm3 Teljestmny: 5 LE 4800-as fordulaton Max. sebebessg: 75 km/h Sly: 85 kg
|
|
| |
|