V-MAX nitrval
2006.09.11. 21:51
Egy msik kultusz ...
275 lers flkar V-max, nitrval |
|
Nha nehezen lehet kitallni az emberek gondolatait. Mitl fgg, hogy egy motor npszer lesz-e, vagy sem- Mi a titka a Honda Gold Wingnek, amit nem tudott utnozni sem a Kawasaki a Voyager, sem a Suzuki Cavalcade- A nyolcvanas vek vgn volt egy motor, amit sehov sem lehetett besorolni. A legtbb katalgusban a chopperek kztt szerepelt, br sokszor az addig mg sosem hallott "muscle bike" kifejezssel is illettk. Igazbl csak a Kawasaki prblta meg felvenni vele a versenyt ZL 1000 Eliminatorral, de az sem sokig llta a sarat. Maradt egyedlinek s megismtelhetetlennek, legendnak: a Yamaha V-max.
Mivel a nyolcvanas vek vgrl van sz, a Yamaha tervezi ismt elkvettk azt a hibt, amit akkoriban minden japn gyr megtett: a lerk szmval akartk eladni a motort. Egyedlll mszaki megoldsokat zsfoltak bele a blokkba, ami a teljestmny nvekedst szolglta. A vz viszont megmaradt a nyolcvanas vek elejnek szintjn. Sikerlt megint kiadni egy olyan motort, aminek hatalmas teljestmnye nem volt sszhangban a gyenge futmvel. A reklmkampny azonban sikerlt, s a vevket meghdtotta a Yamaha V-max klseje: a brutlis ert sugrz forma tnyleg sert takar. Ez mr elg volt az tlagos motorosnak, s a V-max elindult hdt tjra.
A hozzrtk azonban tlttak a szitn, s hamar felismertk a motor gyenge pontjait. Sajnos a futm nem csak gyenge s alulmretezett, hanem gyakran a kivitelezs minsge is csapnival volt. Mg az is elfordulhatott - radsul nem is ritkn -, hogy az els kerk nem egy nyomon futott a htsval. A sajtos klsvel rendelkez s bivalyers Yamaht viszont nem szabad veszni hagyni nhny ferdeszem tervez hanyag munkja miatt, ezrt kln irnyzat lett az tptett motorok vilgban a V-max. Akik csak a clszersgre trekedtek, azok meglltak ott, hogy lecserltk a vkony els teleszkpot, ami egybknt szinte ktelez els lpse volt minden tovbbi talaktsnak. A V-max talaktsok lnyege mindig a tbbre trekvs, a maximalizmus: mg tbb ler s mg preczebb futm, amivel kzben tarhat az tra rszabadul teljestmny.
Aki igazn belenyls dologba kezd, az a kardnos futmbe is belepiszkl, ami akkora dolognak szmt, hogy Magyarorszgon nem is nagyon tallkozunk vele. A sportossg cscsa, ha mr lnc hajtja meg a hts kereket, de ezzel elvsz a V-max egyik jellegzetes ismertetjele. A V-maxnak kardnosnak kell lenni, annak minden hibjval egytt, mint ahogy a Trabant is csak kt temmel az igazi! Kardnt akarsz, de mgis mskpp- Cserld le a hts lengvillt egy flkar futmre, s mindjrt ts lesz a dolog!
Havas Pter tud lni: nem elg, hogy az egyik leggyesebb streetfighter s Farias jbartja, de radsul v Magyarorszgon az egyetlen flkar Yamaha V-max. A motoron elszr a krmtl csillog hts kerk tnik fel, amit mg a kipufog is messze kikerl, hogy semmi se takarja el a ltvnyt. Az ilyen motort mr kzelebbrl is rdemes megnzni, mert aki berak egy Tuning Formula lengkart a Yamahjba, az egyb aljassgokra is kpes! Mi az hogy! A lengkarhoz tartoz szegecselt alumnium kereket a 190-es gumival egy kkemny hlins-rugstag szortja a fldhz. Ell ennek mlt prjt ltjuk, br ez mr nem egy tuningcg, hanem Havas Petya s Pekker Lajos munkja: az YZF 750 upside-down villjban egy Yamaha FZR kerk forog. A megldult Yamaht kt hatdugattys fknyereg prblja megfogni. s meg is fogja, hidd el!
A szigor els idom alatt csillog a nitrtartly, s ezzel mr oda is rtnk a bels csemegkhez. Nehogy brki azt gondolja, hogy csak ltvnymotor a flkar Yamaha, ht Havas Petya felhozta a motorblokkot is a lpselnybe kerlt futm mell. A nitr csak hab a tortn, a belenyls a felfrssal kezddtt, ami utn mr be lehetett szerelni az 1498 cm3-es Viseco dugattykszletet. Ezeket egy Dynojet-kittel meghizlalt karburtorok tplljk, s ugyancsak Dynojet a gyjtselektronika. A gyri lgszr is a kukba kerlt, helyette K&N sportszrkn t mlik a leveg a porlasztkba. Az elszabadult lerket egy nem kznsges kuplung kzvetti a vltra: a rugk mellett mg rpslyok is segtenek a lamellk sszefesztsben.
Nos, ha belegondolunk, hogy ez a V-max nitr nlkl is 172 lert produkl, nitrval pedig 275-t, ht szksg is van minden trkkre. Jobb, ha ezen csak egyedl l az ember, ezrt a hts ls helyt egy francia farokidom foglalta el. Egybknt a V-max lnyeges rszei, mint a Tuning Formula futm meg a Dynojet kit is innen szrmaznak. Ht mit mondjak, ilyen emlkekkel n is szvesen tvoztam volna Franciaorszgbl! Aztn Petya kiment Amerikba, onnan meg a nitro-kszletet hozta haza... Petya, ha Bajkonurban jrsz, elhozod a Szojuz gyorstfokozatt- Mit tud ez a Yamaha- Ha nem ltod, ha nem sejted, ne is krdezd! Hidd el, hogy 270 km/h felett megy, s nem kell neki 3 msodperc a szzra. Lmpnl ne kstolgasd, mert hiba tbb, mint negyed tonna, akkor is legyorsul. Mg egy kerken is, mert mgiscsak egy streetfighter-versenyzvel akadtl ssze - pechedre.
Motor: Ngytem, ngyhengeres, satbbi... ami a lnyeg, az ezutn jn! Furat: 85 mm Lkethossz: 66 mm Hengerrtartalom: 1498 ccm Srtsi viszony: 11,5 Kuplung: lock up mechanizmussal erstve Sebessgfokozatok: 5 Fordulatszm: 8800/perc
Futm: Ell: Yamaha YZF upside-down villa, FRZ 1000 kerk Htul: Tuning Formula mono lengkar, Tuning Formula alukerk Gumimret ell: 120/70 ZR 17 Gumimret htul: 190/50 ZR 17 Amit tud: Teljestmny nitr nlkl: 172 LE (127 kW) Teljestmny nitrval: 175 LE, (204 kW) Nyomatk nitr nlkl: 154 Nm Nomatk nitrval: 248 Nm Menetksz tmeg: 268 kg Gyorsuls 0-100-ra: 2,9 s Vgsebessg: 273 km/h
|