Suzuki GSF 1200S
A Bandita mgegyszer ....
Standard motor, vagyis htkznapi utcai gp. Mris hallom a Bandit-hvk felhrdlst. Hogy nevezhetem ezt a gpet htkznapinak. Alig tz ve csak, hogy a legnevesebb jsgrk rajongtak rte, s a vilg egyik legkedveltebb motorja volt, olyannyira, hogy szinte nem is gyztt eleget gyrtani belle a Suzuki.
Ht igen, ki gondolta volna, hogy a 90-es vek kzepn a Suzuki ennyire beletrafl abba, hogy mi kell a motorosoknak. Egy legendsan szrnyeteg blokk, tmr s mokny felpts (legalbbis akkoriban mg annak szmtott), egy hulignkodsra csbt motorkerkpr. A streetfighterkor hajnaln a Bandit nvbl egyrtelmen tudni vltk, hogy mire kszlt a Suzuki gpe: sorra szlettek belle az elvetemlt streetfighterek. Taln egyetlen szriagp sem volt, amibl annyian streetfightert pttettek volna annak ellenre, hogy elzleg nem trtk ropira. Sok stunt rider is ezt a fegyvert vlasztotta nyaktr mutatvnyaihoz, pldul a szmos vilgcscsot tart Gary Rothwell is.
A Suzuki agyonimdott - s valljuk be, a kilencvenes vek kzepn mg bven visszasrt - olajhtses blokkjval garantlt volt a siker. s zabltk is. Bolondultak rte az angolok, vettk a nmetek, s a Bandit tulajdonosok taln az elsk kztt alaktottak egy modell kr klubbot. De ahogy az mr lenni szokott, az nnepelt sztr egyre htrbb kerlt az lomgpek sorban. Br pr venknt hozznylt a Suzuki, 2001-ben pldul finomabb modellfrisstsen esett t, 2006-ra grdlt ki az jabb modell, amely mr ABS-szel szerelve is krhet.
Sajt Banditm
98-as modell volt, vagyis mg az els szribl val. Az tpts megllt a clszer talaktsnl, ell hatdugattys Nissin nyergek fmhls fkcsvekkel, hogy knnyebben lehessen els kerkre lltani, Renthal alukormny, termszetesen arany, s egy, a mad-max vilgt idz bubork fejidom a Kawasaki 250-es Elimintorrl, K&N sportlgszr, no meg bukcs, hogy cskkentse az egykerekezsbl szrmaz krokat.
Valjban most szembesltem azzal, hogy a motorkerkpr-piac milyen hihetetlen fejldsen esett t az elmlt 10 vben. Az apr kozmetikai vltoztatsok s futm-finomtsok ellenre az 1200-es Bandit ugyanaz a csvzas, soros ngyhengeres, porlaszts, leveg-olaj htses motor, aminek annak idejn tervezje meglmodta. Streetfighter szerept mr rg tvette a Z1000, az FZ1, az Aprilia Tuonrl nem is beszlve, s az jdonsgok fkei, futmve jcskn fellmljk a korosod motorit.
Az is hihetetlen, hogy hiba a 2006-os jdonsg, mg mindig nem kapott befecskendezt a Suzuki egyik legnagyobb motorja. Aztn meg a 16 szelepes, tsebessges vltval szerelt 1157 cm³-es blokk leveg-olaj htses. Ebben a kbcentitartomnyban mr csak a Harley-Davidson ragaszkodik ehhez a htses - tisztelet a kivtelnek (V-Rod).
Az els hrom fokozatban gzbl emeli a kerekt, vagyis mg sincs mirt szgyenkeznie. Motorjt a GSX-R 1100 legends blokkjbl fejlesztettk, nyomatkmaximuma szinte az els gzfrccstl megvan, br a cscsteljestmny jcskn elmarad az si sportgptl. Igazbl az als s a kzepes fordulatszmokban ers, egszen meglep, ahogy mr a 2500-on megldul. 100 km/h-s tempnl tdikben alig forog tbbet 3000-nl. Vgsebessge jcskn 230 km/h felett van, s knnyedn, mindenfle erlkds nlkl ri el. Ha kell, kt szemllyel is. Az als tartomny nyomatkossghoz jrul hozz a vezrmtengelyek formja, s a 4 az 1-ben rozsdamentes kipufogrendszer kialaktsa is. A krosanyag-kibocsts cskkentsre a Suzuki PAIR-rel is felszerelte, azaz plusz leveg adagolsval segt elgetni a kipufoggzban maradt sznhidrogneket.
A vltn is ltszik, hogy igencsak kiforrott motorral van dolgunk. A Hondk is megirigyelhetnk a Bandit rvid ton s csendesen jr, tkletesen pontos, tfokozat vltjt. A kuplung is rendkvl finoman adagolhat a nagy tmrj kuplung-munkahenger jvoltbl. A kuplungkar tvolsga - akrcsak a fkkar - llthat.
Idn az zemanyagtank hrom centivel rvidebb lett, mg kzelebb lhetnk a kormnyhoz, de a trfogata maradt 20 liter, ami ebben az osztlyban kimagasl, s nem mellkesen az 5-6 literes a fogyasztssal j 300 km-es hattvolsgot eredmnyez. A fogyasztsnak lnyegben mindegy, hogy orszgt vagy vros.
Az lspozci alapveten knyelmes, felegyenesedett, elegenden tvol van a lbtart, nincs tlzottan behajltva a lb, viszont a keskeny, suta kormny miatt esetlen kztartst vesz fel a motoros. A rigsan visszahajl szarvaktl a knyk szinte a trzshz simul. Csak egy megolds van: azonnal le kell cserlni. Az lsmagassg llthat, s ez nagyszer. A magasabb, 805 mm-es llsbl is elfogadhatan ler az alacsonyabb motorosok lba, de igazi szraz s biztonsgos rzssel az alacsonyabb, 785 mm-es lls szolgl. Ez mr tnyleg mindenkinek megfelel. Az lsszivacs kemnysge egszen jl van eltallva, hovatovbb a BMW-k zsels anyag lshez hasonltanm knyelmt. A sofr s az utas feneke hossz-hossz ideig brja. Utasnak kifejezetten imdnival a knyelem. A vezet kormnyval ellenttben az utas kapaszkodja teljesen a helyn van, akrcsak a lbtart.
Az ls alatt mra mr kivtelesnek szmt hatalmas, hromliteres trolrekeszt tallunk. Itt van a gyri szerszmkszlet, de mg egy esruha is befr. Ha tbb cuccunk van, az se gz, szinte az sszes csomagtartrendszer-gyrt cg knl specifikusan az 1200-esre tervezett szetteket, de van gyri is. Idn az angol Suzuki eljtt egy gyrilag feldobozolt verzival, a GSF1200GT-vel.
A fejidom szpsgrl lehet vitatkozni, de praktikussgrl semmikpp. 2006-ra kisebb, knnyebb lett, mg a szlvd magasabb. A Suzuki szlcsatornban - valsznleg motorossal egytt - tesztelte, mert mg 200 fltti sebessgnl is nagyon jl vdi a piltt s utast is. A fejidomra szerelt tkrk nagyon jl hasznlhatak, j nagy terlet lthat be rajtuk, s nem is rezonlnak.
A fekete ruhhoz bord vz tlett a streetfighterptktl leshette a gyr. A kidolgozssal nagyobb bajok nincsenek, egyedl a fejidom bels bortsnak brmintzat manyagtl reztem magam megbntva, mert ezt felfedezve az auts kollgk azonnal a rgi Swiftekkel ugrattak.
A krmgyrs rk a mszerfalon a klasszikus st idzik. A bal oldaliban a fordulatszmmr kapott helyet, mg a jobb oldaliba beleeszkblt szgletes LCD kijelz nekem erltetett, ideiglenes megoldsnak tnik. Innen olvashat le a sebessg, a kilomter-szmll, a dupla napi szmll, a tbbszegmenses zemanyagszint-jelz, s az idmr ra. Az adatok knnyen leolvashatak, a nullz s a funkcivlt menet kzben is hasznlhat. Az indtsi ceremnia a GSF felirat megjelensvel kezddik, vagyis a Bandit szpen bemutatkozik.
A hagyomnyos, hidraulikus futm 43 mm-es vastagsgval elg combos, de manapsg a piac fordtott telkat kvetel, nincs mese. A ngydugattys fkeket anno mr n is lecserltem. Valjban nincs vele gond, meglltja a motort, de manapsg sokkal hatkonyabb fkeket kapnak mr a gpek, fleg, ha azt is figyelembe vesszk, hogy a hrom trcsnak feltltve tbb mint 240 kilt kell meglltania, plusz a motoros slyt. Ell az olcsbb kategriban szoksos mdon csak az elfeszts llthat, a hts kzponti rugstagon az elfeszts mellett a csillapts hangolsra is van md.
A Bandit, ahogy manapsg szinte az sszes gyrt nagykbcentis tra-utcai gpe, blokkolsgtlval szerelt fkrendszerrel is megvsrolhat. Nem ez az ABS lesz, amire a motorosok tbbsge felkilt, hogy nekem ilyen felttlenl kell. rdekes klnbsg a Hondk szinte szrevehetetlen ABS-hez kpest, hogy mkds kzben darabosan rngat. Legalbb tudjuk, hogy mkdik.
A futm inkbb knyelmes, mint feszes, nem okoz problmt, ha a hazig vezet bektt nincs leaszfaltozva. A hts alumnium lengvilla 45 mm-rel lett hosszabb, ettl a nagysebessg stabilits egszen kivl lett, viszont a kanyarokban megfizetjk a vmot. Enyhn instabil, kevsb biztonsgos, fleg a szkebb fordulkban, ami, be kell vallanom, meglepett: Manapsg mr ritkn tallkozom ezzel a bizonytalan rzssel, br legutbb a VFR800-zal tapasztaltam hasonl nehzkessget. Az j fejleszts gpekre ez mr nem jellemz.
A Bandit felett mr eljrt az id. A 2006-ra megjtott modell 2007-ben mg biztos, hogy a piacon lesz. Utna viszont vagy nagyot lp a Suzuki, s injektorosra alaktja az 1200-es Banditot, vagy tveszi helyt a GSR1000. Pedig az ra mindenkppen kellemesnek mondhat, hiszen a hatszzasok blokkjnak ktszerest kapjuk, mindssze 2-300 000 Ft-tal drgbban.Olcs, knyelmes, gyors, hasznlhat. Hogy ez nem elg?
Mszaki adatok:
Motor: ngytem, leveg/olajhtses, ngyhengeres, DOHC, hengerenknt 4 szelepes Hengerrtaralom: 1157 cm³ Furat x lket: 79,0 x 59,0 mm Max. teljestmny: 106 LE 8800 1/min-nl Max. nyomatk: 69,5 Nm 6250 1/min-nl Kompressziviszony: 9,5:1 Keverkkpzs: 36 mm-es Mikuni BSR porlasztsor Vlt: tfokozat Kuplung: olajfrds, tbbtrcss Vz: acl duplablcs Els futm: 43 mm-es hidraulikus teleszkpok, llthat rug-elfeszts Felfggeszts htul: kzponti rugstag, 7 fokozatban llthat elfeszts s csillapts Els fk: 310 mm-es duplatrcsafk ngydugattys fknyergekkel, ABS Hts fk: 240 mm-es trcsafk, egydugattys fknyereggel, ABS Gumik: ell 120/70 ZR17; htul 180/55 ZR17 Mretek (HxSzxM): 2130 x 790 x 1235 mm Tengelytv: 1480 mm Szabad magassg: 130 mm Villaszg/utnfuts: 25,3 fok/104 mm lsmagassg: 805 mm Szraz tmeg: 215 kg zemanyagtartly trfogata: 20 l Az ABS-es verzi ra: 2 198 000 Ft
|