BMW K1200 LT
Ez nagyon drga ....
A luxust tovbb fokozni
BMW K1200 LT - 2004 Rg nem ltott j bart. Boldogan dvzltem, hellyel, hideg itallal knltam, s elmlkedtnk a mltrl, az egytt tlttt szp napokrl. Kt v alatt - amikor utoljra lttam - testileg s lelkileg is megvltozott egy kicsit.
Nem mindig egyrtelm, de az LT esetben a modellfrissts igazn elnysen alakult. Az els pillanatra alig szrevehet vltozsok elssorban az els traktust rintettk. A gyakran brlt, s tapasztalataink szerint is gyengcske els vilgtst az eredeti lmpa optikai tdolgozsval, s egy msik, kiegszt reflektor felszerelsvel szpen tformltk. A manapsg divatos, prizma nlkli fnyforrsok 10%-kal megntt fnyerejre most mr nem lehet panasz.
A gp stlushoz jobban passzol elegnsabb mszereket kapott a mszerfal, s kzpen les folyadkkristlyos kijelzn tjkoztat a szmtgp a fontosabb adatokrl. Rgebben az idom bal oldaln volt egy hasonl funkcij kijelz, de a mostani mindent egyestett. Sajnos gy odavesztett - a szmomra oly kedves - az zemanyagszint s a hmrsklet analg mszere.
Vltozsok a burkolat al is jcskn jutottak. A rgi 98 lers motor most mr 115 lers lett, 120 Nm nyomatkkal. Mindenki rezhet vltozsokrl beszlt, de n - a rgihez lpest - nem vettem szre nagy klnbsget. Ezttal nem tudtuk igazn hossz tvon prbra tenni, de kt vvel ezeltt a rgi motorral - bekapcsolt tempomat mellett - a 200 km/h utazsebessg nem volt problma.
A fogaskerekek mdostsval az tsebessges vlt zajszintjt a lehet legkisebbre cskkentettk, s a fokozatok elosztsn is javtottak. Azt hiszem, ezt mr nem lehet fokozni, taln csak egy automatval. Szerintem, nem kell sok id, s az LT rendelhet lesz automata vltval is. A rengeteg knyelmi berendezs mell mr csak ez hinyzik. A htrameneti fokozat a szria felszereltsg rsze, s gyakran szksg is van r.
A kellemes utazst biztost felszerelsek - mint pldul a ngy hangszrs Hi-Fi, CD-tr, sebessgtart, menetkzben llthat szlvd - mell mg egy, a knnyebb parkolst segt extra is lpett. A kzponti tmasz elektro-hidraulikus mkds lett. Vagyis egy gombnyomsra emberestl csomagostul kzponti sztenderre kapja a gpet. Termszetesen, ahogy a hagyomnyos esetben, itt is jl meg kell nznnk, hol kezdjk meg a tmasztsi manvert, mert ha dl az tszz kils gp, csak meneklni tudunk.
Az LT dobozinak mrete vltozatlan maradt. Szp formjak s gynyren illeszkednek a gp vonalba, de ahogy az elz teszt bizonytotta, sajnos nem tl nagy a belmretk. Erre a gyrban is rjhettek, mert extraknt - amit n felttlen ajnlok - csomagtart rcsot vsrolhatunk a hts doboz tetejre, gy a terjedelmesebb pakkot sem kell otthon hagynunk. Radsul egy LED-es kiegszt fklmpa is jr hozz.
Tvirnytrl kapcsoljuk a kzponti zrat s a riasztt, vagy az immobilisert. Egy gombnyomsra zrja a motor sszes nyithat rekesznek ajtajt, gy nem maradhat nyitva egy doboz sem. Felbecslhetetlen egy ilyen szolgltats, amikor legalbb ngy zrat kne ellenrizni. j extra, hogy sttben a gyjts levtele utn lmpcskk vilgtjk meg a fldet s a motor aljt, melyek idvel automatikusan kihunynak. Igazn sok rtelme nincs, csak gynyr szp, s ez elg.
jraterveztk az lprnk alakjt s az anyagt. Elviekben most mr az alacsonyabbak is megbirkznak az LT-vel, de mivel a motortest szlessge semmit sem vltozott, nagy csodra ne szmtsunk. A hts utas kirlyi knyelemben utazhat, s ha hangosnak tallja a zent, vagy szlni kvn, a keze gybe es kapcsolk segtsgvel knnyedn megteheti. Szerencsre nem kellett kiprblni, de - extraknt - tesztmotorunkon markolatfts, valamint a vezet s az utas rszre is kln kapcsolhat lsfts volt.
Az utazsi komfort az tformlt lsek mellett a 15 mm-rel megnyjtott utnfutsnak s a hts kerk TDD (travel-dependent damping) rugzsnak ksznheten tovbb javult. (A menetfgg csillapts lnyege, hogy a hts kerk csillaptsa a berugzs fggvnyben nvekszik.) Az amgy sem rossz futm stabilabb lett lass haladskor is. Fvrosunk tjainak hibit is meglep nyugalommal tri, viszont a fldutak kerknyomai, illetve a f alatt megbj megvezetsek okozhatnak izzaszt perceket. gy ht, csak akkor hagyjuk el az aszfaltot, ha ms lehetsg nincs.
Gondolom, azt mondani sem kell, hogy az LT az egyik legsszetettebb fkrendszert kapta. Akr kzi akr lbi ton lasstjuk, integrlt fkrendszer hat a hrom trcsafkre. A httrben termszetesen ABS figyel. Egyszer a frszt hozta rm a murvn, de a lte egy ilyen nagy tehn esetben nem krds.
Egy LT-t vezetni minden nygvel egytt csods dolog. Taln olyasmi , mint amikor egy sportrepl utasszllt kormnya mell lhet. Nagyobb fegyelmet s megfontoltsgot ignyel, ha nincs ms, kzs vezeklst az autsokkal. Meg kell nzni, hova kanyarodunk, hogy parkolunk, s onnan van-e kit. Ha viszont szabad a plya, nincs aki meglltsa. Ketten a legkisebb fradsggal utazhatunk a legtvolabbi clok fel. Nem mondom, hogy ez lmaim motorja, de nekem mindig is nagyon tetszett, s ez az jabb mg jobb lett.
Mszaki adatok: |
Motor: ngyhengeres DOHC, ngytem, hengerenknt ngyszelepes, vzhtses motorblokk Lkettrfogat: 1171 cm3 Maximlis teljestmny: 85 kW (116 LE) 8000 1/min Maximlis nyomatk: 120 Nm 5250 1/min Furat x lket: 70,5 x75,0 mm Kompresszi viszony: 10,8:1 zemanyag ellts: Bosch befecskendez-rendszer, automata szivatval Vlt: tfokozat, szrazkuplungos, plusz tolat fokozat Els futm: BMW Telelever Hts futm: BMW Paralever, kardnhajtssal egybeptve Vz: alumniumntvny-vz Rugt ell/htul: 102/130 mm Utnfuts: 117 mm Villaszg: 63 Els kerk: 3,5J x 17 Hts kerk: 5,0J x 17 Gumi ell: 120/70 ZR 17 Gumi htul: 160/70 ZR 17 Fk ell: 320 mm duplatrcsa Fk htul: 285 mm szimpla trcsa Hosszsg: 2502 mm Szlessg/tkrkkel: 1080 mm Kormnyszlessg: 826 mm Tengelytv: 1627 mm ls magassg: 770/790 mm nsly,feltankolva: 378 kg Max. ssztmeg: 600 kg zemanyagtartly: 23,4 l Vgsebessg: 210 km/h Gyorsuls (0-100 km/h): 5,0 s Fogyaszts 90 km/rs sebessgnl: 4,3 l/100km Fogyaszts 120 km/rs sebessgnl: 5,7 l/100km Sznek: vilgossrga metl, cen-kk metl, stt grafitmetl. lsek szne: fekete, vagy "Greige"(a szrke s a bzs vegytse) Alapr: 5 798 000 Ft | | |
|