Honda STX1300 - Pan European /ABS
Sajnos nem olcs ...
Az osztlyels
Honda STX1300 - Pan European /ABS Szemrmetlenl sok jt hallottam rla. Nagyon j motor, finom futm, kelleme fogyaszts s mg ki tudja mennyi dicsret. Kvncsian, de komoly aggodalommal nztem ht a teszt elbe. Olyan eltlettel, mint ha egy eminens dikkal indulnk Motrhead koncertre.
Pedig aggodalomra nem volt okom: a Pan-European nem az idegest tudlkossg, hanem a valdi tuds. Emellett - az ltalam eddig vezetett - legknnyedebb tramotor. risi malac teste ellenre a vrosi forgalomban is knnyedn manverezhet a gp. A jl eltallt slyeloszts s a profi futm lass haladskor sem hozza a frsz a sofrre, s nem kell aggdni, hogy a kvetkez lmpnl vajon ki el borul be.
A nyugodt motorozs egyik sarkalatos pontja a biztonsgos talajfogs. A Pan-Europeanen a vezet lsnek magassga hrom pozciban vltoztathat, ezzel az lsmagassg 775-790-805 mm-es llomsokon rgzthet. A mdostskor nem csak az ls magassga vltozik, hanem 12,5 mm-rel kzelebb (vagy tvolabb) is kerl a motoros a kormnyhoz.
A motor megjelensben a konkrt lek a hatrozott vonalak dominlnak, olyan jl eltalltan, hogy a formaterv meghazudtolja a Hondk visszafogottsgt. Az oldalidomok all kikandikl V motor hengerfeje szolidan jelzi, hogy komoly dolgok vannak a burkolat alatt is. Szembl az impozns vilgttest ellenre sem tetszik annyira, mg a htsjrt egyenesen oda vagyok.
A zrfny, a fklmpa s a kt hts, hromszg formj irnyjelz egysget kpez a farokidommal, az oldaldobozokkal klnleges megklnbztet jegye lett a Pan-Europeannak. A szinte sk felletekhez harmonikusan passzol a hromszglet kipufogdob. A fejidommal kombinlt visszapillantk nem csak az irnyjelzknek adnak helyet, hanem a vezet keznek szlvdelmrt is felelsek.
Ha csak az apr rszleteket figyeljk, mint pldul a hts kapaszkodval kombinlt csomagtart, akkor ltjuk be igazn, hogy a japn motorkerkpr gyrtk kzl ki lenne a precizits dja. Az oldaldobozok ms konkurensekkel ellenttben egy mozdulattal leemelhetek, gy trzskor menteslnk az lland pakolgats all. A 35 literes dobozokat, mint kt brndt, kzben vihetjk a szllshelynkre.
Modelltrtnet:
1990: A ST1100 Pan-European debtlsa 1992: Bevezettk a deluxe vltozatot, melybe a Honda az elsk kztt szerelt ABS-t. 1996: Egyb vltoztatsok mellett a Pan-European ketts kombinlt fkrendszert kapott. 2002: A modell teljesen jjszletett. Vadonatj 1300 cm3-es motorjt j vzba szereltk, rendkvl alacsony lett a krosanyag-kibocstsa.
Az ST1100 Pan-European 14 vvel ezeltti bemutatsa ta klnlegessg a keresztbe fordtott V4-es motorblokk. Az 1261 cm3-es hengerenknt ngyszelepes motor nyomatkrugalmassga lenygz, de nem csak az als tartomnyban haraps, a benne rejl 126 lertl a cscsteljestmny is varzslatos. Ne lepdjnk meg ht, ha az autplya felhajtn egy tramotor rkezik egy kerken. Nem kell nagy tudomny, hogy a 281 kils malacot csupn gzadsra egy kerkre kapjuk.
A motor rendkvl egyenletesen, szinte teljesen rezgsmentesen jr, ami a beptett kt kiegyenlt-tengelynek ksznhet. Szinte bnt, hogy a hangja inkbb egy authoz hasonlt. A kollegk ezt hoztk fel legnagyobb hibjnak. A motor erejt az tsebessges vltn keresztl csillaptkkal elltott kardnhajts tovbbtja a hts kerkhez. n nem vettem szre semmilyen kardnhajtsbl add kellemetlen rezgst, rngatst.
A Pan-European a Honda VFR800-hoz s a CBR1100XX Super Blackbirdhez hasonl PGM-FI zemanyag-befecskendez rendszere nemcsak nagyon takarkos, hanem a mindig megfelelen adagolt zemanyag-mennyisgnek ksznheten a krosanyag-kibocsts kategrijban a legalacsonyabb. Ez utbbiban nagy szerepet jtszik a 4-2 elrendezs rozsdamentes acl kipufogrendszerbe ptett HECS3 kataliztor is.
A fogyasztsi adatok a mszerfalrl is leolvashatak. Elszr igen csak meglepdve mszaki hibra gyanakodtam, amikor lttam a 14 liter feletti rtket. Aztn rjttem, n vagyok az eszetlen, ugyanis a szm mgtt a l/100 helyett a km/l szerepelt. gy mr sokkal kellemesebb a kp.
Az egy tankolssal megtehet t hossza mg temps halads esetn is 380 km felett van. A 29 liter zemanyagot a Pan-European ktrszes tankja foglalja magba. A hagyomnyosan elhelyezetett benzintank 20,8 literes, mg a vzban alacsonyabbra helyezett kiegszt tartly tovbbi 8,2 liter benzint befogadsra kpes.
A legutols fejlesztsek eredmnye a masszv, mgis nagyon knny vz, mely teljes egszben alumnium. A merev, nttt alumnium vznyakbl kiindulva teljesen krlleli a blokkot. Ennek a megoldsnak ksznhet a rvid (1490 mm) tengelytv, valamint az, hogy a vezet lspozcija gy llthat elre s htra, hogy minden helyzetben elegend tvolsg marad a vezet trde s a szelepfedl kztt, ami ennl a motorelrendezsnl lnyeges szempont.
A hts lengvilla alumnium, jobb oldali gban fut a hts kereket hajt kardntengely. A hts rugstag elfesztse a terhels fggvnyben nagyon knnyen vltoztathat egy kivezetett tekergomb segtsgvel, emellett a rugstag csillaptsa is llthat. Ell 45 mm-es, hagyomnyos HMAS teleszkpvillk dolgoznak.
A Pan-Europeant ell kt, 310 mm-es szgyazs fktrcsa, htul 316 mm-es szimpla trcsafk fkezi. A hrom kombinlt hromdugattys fknyerget kt fggetlen hidraulikus krbe kapcsoltk, gy brmelyik fkkar mkdtetsvel egyidejleg lassul mindkt kerk. A DCBS (Dual Combined Brake System) rendszer lehetv teszi a biztonsgos megllst, akr kzzel, akr lbbal fkez a vezet, vagy egyszerre mindkt fkkarral. A tesztelt verziban ezt blokkolsgtl rendszer (ABS) egszti ki. Alapjban vve nem kedvelem az ABS-t, de mint a BMW LT esetben, itt is behdolok, s elismerem ltjogosultsgt.
A mszerfal kzepre kerlt a mutats sebessgmr, tle balra a fordulatszmmr ra. Jobb oldaln a nagymret folyadkkristlyos kijelzrl knyelmesen le lehet olvasni a motor zemi paramtereit, a mr emltett tlagfogyasztst, a pillanatnyi fogyasztst, a megtett kilomterek szmt, a kls hmrskletet, s itt talljuk a szoksos rafunkci mellett az zemanyagszint-visszajelzt is. Mindent adatot megkapunk, akr egy jl felszerelt autban. Auts rksg a mszerfalrl llthat fnyszr magassg llts is. Az aprsgoknak - pldul autplyajegy - az els idomban elhelyezett kt kesztytart nyjt megfelel helyet, kzlk a bal oldali kulccsal is zrhat.
A Pan-Europeanen - j tramotorhoz illen - minden a vezet s utasa knyelmrl szl. Ezt szolglja a nagymret elektronikusan llthat szlvd. Csak a gombot kell nyomni a bal oldali kormnyszarvon, s az elektromotor 188 mm-es intervallumban fokozatmentesen mozgatja a szlvdt, amit a magasabb motorosok igny szerint tovbb 60 mm-rel emelhetnek meg a szlvd felfogatsnak lltsval. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a vrosi poroszklsokkor teljesen emelt szlvdvel nyitott bukval is szlmentesen utazhattam. Autplyn a kedvezbb lgellenlls miatt viszont tancsos volt az als lls, br ilyenkor a sisakom zajosabb lett.
A Pan-European tulajdonosok a vsrls utn sem nyugodhatnak. Ki az a kszv rzketlen, aki ne rendelne meg tovbbi 45 liter rakodhelyet egy hts doboz formjban, ami radsul httmlaknt is szolglja az utast. Vagy a bal oldali kormnyszarvra ersthet bazinagy, hsz gombos ris kijelzs intercom-rdi egysget. Esetleg nhny manyag- s gumialkatrszt, ami az idomot vdi a srlsektl. Vagy egy gyri markolatftst - ami tesztmotorunkon is volt. Ez az utbbi extra annyira hatsos, hogy hideg idben akr merlforralknt is hasznlhatjuk. Szerintem maximum fokozaton kt perc alatt forralja a vizet.
Mindent sszevetve a Pan-European lenygz tragp volt. Tiszta szvembl mondom, nem nagyon tudnk hibjt emlteni. Igazn sportos teljestmnyvel, knyelmvel s szp ramvonalas formjval nem csoda, hogy nem csak nekem, vagy Eurpa, hanem az egsz vilg legkedveltebb sport-tramotorjv vlt.
Mszaki adatok:
Motor: 90-os, V-ngyes, vzhtses, 16-szelepes, DOHC Lkettrfogat: 1261 cm 3Furat x lket: 78x66 mm Kompressziviszony: 10,8:1 Max. teljestmny: 126 LE (93 kW) 8000 1/min-nl Max. nyomatk: 125 Nm 6000 1/min-nl zemanyagellts: PGM-FI elektronikus befecskendez Vlt: tfokozat Els futm: 45 mm-es hidraulikus teleszkpvillk, 120 mm-es rugttal Hts futm: kzponti rugstag, llthat rug-elfesztssel s csillaptssal, 123 mm-es rugttal Els fk: 310 mm-es dupla trcsa, kombinlt hromdugattys fknyergekkel, ABS* Hts fk: 316 mm-es fktrcsa, kombinlt hromdugattys fknyereggel, ABS* Kerekek: hromklls, alumniumntvny Hossz: 2270 mm Mretek (szxmxh): 860x1390x1490 mm Szabadmagassg: 135 mm lsmagassg: 790 (Ī15) mm Benzintank trfogata: 29 liter Szraz tmeg: 281 kg (289 kg*) ra: 3 890 000 Ft (4 195 000 Ft*)
*ABS-es vltozat
|