Az risok birodalma
Szerintem a Yamaha ...
SSZEHASONLT TESZT: HONDA VTX 1800, SUZUKI INTRUDER 1800, TRIUMPH ROCKET III CLASSIC, YAMAHA MIDNIGHT STAR 1900
RISOK BIRODALMA

Kzel nyolcezer kbcentivel, tszz lervel, htszz newtonmteres forgatnyomatkkal msfl tonnnyi motor ll elttnk a visegrdi Duna-parton. k a legnagyobbak, a legnyomatkosabbak, ersek, mint Hulk, s nagyjbl annyi ert is sugroznak.
Az egykor haldoklnak elknyvelt szegmens gy tnik, tllte a nehz veket. Tllsi stratgijuk az volt, hogy szaktottak az "unalmas" bumlizssal; a cruiserezsnek mra mr aktv rsze a temp, a dinamika is. Ehhez persze mr nem volt elg csupn a nagy lkettrfogat, az erforrsokat is fejleszteni kellett, nem egy technikai elemet tvettek a naked vagy ppen a sport bike vilgbl is. j csald szletett: powercruiserek. Legidsebb fejleszts, s taln pont ennek ksznheten a legkonzervatvabb megjelens a powercruiserek atyja, a Honda VTX. Pedig megjelensekor hogy odavoltunk rte! Ez a formatervezett lmpa, ez a custom-katalgusba ill, velt alj tank, radsul fordtott teleszkpok, amelyeket ebben a mfajban eddig csak a feleekkora Marauder mutatott be!

Vonalvezetse a hagyomnyos cruiser- vonalat kveti: kzepesen elreszerelt lbtartk, messzirl felnk nyl kormny, enyhn lpcss ls, s trepnik helyett szimpla lbtartk. Hagyomnyos, szolid s zlses. Mint egy elkel hlgy, aki kevs, de szp kszert visel. Csak semmi extremits a klcsnben. A VTX mart hats nttt felniken, lltsi lehetsgeket nlklz fordtott teleszkppron ll, s sportmotorokra ill hatalmas dupla trcsafkkel, ktszer hrom dugattys, szgyazs Nissin nyergekkel hivalkodik, s mondja: kpzeld el, hogy mehetek, ha erre van szksgem! A szles kormny mart hats kormnykiemelkrl nylik a vezet fel, amelyet az enyhn hajltott karral r el, mikzben lba hasonl lazasggal nyugszik a lbtartkon. lspozcija nlklzi az extrm pzokat. Olyan cruiseres…

Az ls meglehetsen prns, knyelmes, az utasls formja viszont mr tl egyszer egy olyan motorhoz, amelyen ilyen finom megoldsok is tallhatk. A konzervatvnak hat kls ellenre belsejben a XXI. szzad lapul. A motormenedzsment mr 2002-ben is a modern idkrl rulkodott, csakgy, mint a rszintegrl fkrendszer. A Suzukit egszen ms tsztbl gyrtk. Mr puszta megjelense is a vad ert, a szguldst ordtja vilgg. Mintha a menetszl hzta volna meg vonalait htrafel. ramvonalasan htrahajl kormnykiemelk, sebessgtl elnylt tankforma, izmos s tmr mellkas! Ahogyan szomszdom jellemezte: akr egy body builder. Mindenhol elmulnak ezen az agresszv formn, hogy aztn jobban szemgyre vve vitba elegyedjenek a sajtos lmpafej formjrl, amely egyeseket vdrre emlkeztet.

lspozcija pontosan olyan radiklis, mint megjelense. Mr a vezet test tartsa is agresszivitst sugall: messze elrenyjtott lbak, elrenyl karok, elredlt felstest. Sz sem lehet htradlsrl, henylsrl, bizony neki kell feszlni a szlnek, s kapaszkodni kell! Ht, ha valami nem szokvnyos s hagyomnyos forma, akkor az a Rocket III. Teljesen msknt nylt a cruiser-krdshez, mint a japnok. Az angolok nem voltak hajlandk majmolni az amerikaiakat. Mr az erforrs tervezsnl megmutattk, mi az az individuum. Mg hogy V2- es! Mit nem! Hosszban beptett soros hrom henger termeli az eddig egyedlll cruiser-teljestmnyt s bdletes forgatnyomatkot. A Rocket minden zben ms, mint amit megjelensig lttunk a cruiserek kztt. A hengerek lemli mintha egy 120 ves gp rszei lennnek, vagy az Indian Four-t juttatjk az ember eszbe. A hrom kipufog aszimmetrikusan fut kt oldalra, kett jobbra, egy balra. Ilyen megolds csakis olyanoktl szrmazhat, akik az ttest bal oldaln kzlekednek!

lspozcija viszonylag magas, a lbak is feljebb nyugszanak, a szles kormny velten nylik a vezet fel, nem kell nyjtzkodni rte. A Yamaha ketts egynisg. Mintha egy custom-katalgusbl megptett motor llna elttnk. Egyetlen elnagyolt vagy unalmasan szokvnyos rszletet nem lelnk rajta. A tolrudas blokk, a srvdk, a hatalmas busa lmpafej, a tank dsztse retr hangulatot sugroz, pedig bell zig-vrig XXI. szzadi technika: befecskendezrendszer, alumniumvz, ugyanilyen lengvilla. Csak a felsorols erejig hadd idzznk mg el a Midnight Star rszletein: a htrafel lebben szoknys srvdk, a tank vzon is folytatd dszlcezse, a hegyes-kpos indexek, az ls alatti oldaldekli cskozsa vagy a remekbe szabott lengvilla – mind megannyi szemet gynyrkdtet finomsg. Hogy a mart alumnium kormnykiemelrl, a zenegpek feliratait idz, tankpanelbe ptett mszerekrl, a sokklls nttt felnirl, az alkar vastagsg, knuszos kormnyrl, a LED-csokorbl ll zrfnyrl, a formatervezett fk- s kuplungolajtartlyrl mr ne is beszljnk.
Menetprba
A Yamaha kivtelvel mindannyian rendszeresen pccentsre indulnak a 30 fok fltti knikulban, a Midnight Star viszont minden egyes alkalommal hosszabb indtzst kvn. A Suzuki kivtelvel hangjuk emltst sem rdemel, hacsak nem akarunk egy kicsit keseregni a V2-esek (s a soros hrmas) ilyetn jelleg megcsonktsa miatt.
 |
 |
 |
 |
Mra mr a legkevsb rendhagy forma, az els powercruiser. Minden tren j, de mr nem a legfiatalabb konstrukci |
Ilyen agresszv forma a V-Max ta nem szletett. Cruiserbrbe bjt drag gp |
Honda VTX 1800 |
Motor |
Vzhts, ngytem, kthengeres V-motor, hengerszg 52 fok. Hengerenknt egy, lnchajts, fell fekv vezrmtengely, hrom, ktkar himbval s hidrotkvel vezrelt szelep. Elektronikus benzinbefecskendezs 42 mm-es toroktmrvel. |
Lkettrfogat |
1795 cm³ |
Nvleges teljestmny |
107 LE (78,1 kW) 5000/percnl |
Maximlis forgatnyomatk |
163 Nm (16,6 kpm) 3000/percnll |
|
|
Mret s tmeg |
|
Tengelytv |
1715 mm |
Villaszg |
58 fok |
lsmagassg |
693 mm |
Szraz tmeg |
342 kg |
|
|
r |
3 298 000 Ft | |
Suzuki Intruder M 1800 |
Motor |
Vzhts, ngytem, kthengeres V-motor, hengerszg 54 fok. Hengerenknt kt, lnchajts, fell fekv vezrmtengely, ngy, emeltkvel vezrelt szelep. Elektronikus benzinbefecskendezs 56 mm-es toroktmrvel. |
Lkettrfogat |
1783 cm³ |
Nvleges teljestmny |
125 LE (92,1 kW) 5000/percnl |
Maximlis forgatnyomatk |
160 Nm (16,2 kpm) 3000/percnll |
|
|
Mret s tmeg |
|
Tengelytv |
1710 mm |
Villaszg |
58 fok |
lsmagassg |
705 mm |
Szraz tmeg |
345 kg |
|
|
r |
3 098 000 Ft | |
De az Intruder! Hihetetlenl jl eltalltk a hangfekvst. Mintha egy ragadozt hallannk. Ez a bestia alapjraton morog, gyorstskor ordt, motorfkezskor pedig hrg! Tkletesen passzol az agresszv megjelenshez, s mint utbb kiderlt, a menetteljestmnyhez is! De mieltt a menetteljestmnyekrl beszlnnk, mg hallgassuk meg a Triumphot. Teljesen rtalmatlannak tnik, nem is sejtteti a benne lapul msik fenevadat. Klnsen motorfkezskor van jellegzetes puffog hangja, amely egy kicsit mksan hat a 200 Nm-es nyomatkot csatasorba llt Rockttl. Ami a menettulajdonsgokat illeti, a VTX s a Midnight Star kztt igen sok a hasonlsg, nagyjbl egyformn tolnak mr nem sokkal alapjrat fltt, s egyikk sem szereti a magas fordulatszm-tartomnyokat.
 |
 |
 |
 |
Teljesen ms utakon jr az angol riember. Hrom henger, bdletes teljestmny s nyomatk |
Rock and roll feeling, retr hats, bell hightech lakozik. Olyan vezethet, mint egy naked |
Triumph Rocket III Classic |
Motor |
Vzhts, ngytem, hromhengeres soros motor. Kt, lnchajts, fell fekv vezrmtengely, ngy, emeltkvel vezrelt szelep. Elektronikus benzinbefecskendezs 52 mm-es toroktmrvel. |
Lkettrfogat |
2294 cm³ |
Nvleges teljestmny |
142 LE (104 kW) 5750/percnl |
Maximlis forgatnyomatk |
200 Nm (20,2 kpm) 2500/percnll |
|
|
Mret s tmeg |
|
Tengelytv |
1695 mm |
Villaszg |
58 fok |
lsmagassg |
740 mm |
Szraz tmeg |
320 kg |
|
|
r |
5 290 000 Ft | |
Yamaha Midnight Star |
Motor |
Lghts, ngytem, kthengeres V-motor, hengerszg 48 fok. Hengerenknt kt, fogaskerkhajts, alul fekv vezrmtengely, kt, nyomrddal s ktkar himbval vezrelt szelep. Elektronikus benzinbefecskendezs 43 mm-es toroktmrvel. |
Lkettrfogat |
1854 cm³ |
Nvleges teljestmny |
101 LE (74 kW) 4700/percnl |
Maximlis forgatnyomatk |
168 Nm (16,2 kpm) 2250/percnll |
|
|
Mret s tmeg |
|
Tengelytv |
1715 mm |
Villaszg |
58 fok |
lsmagassg |
720 mm |
Szraz tmeg |
320 kg |
|
|
r |
4 003 620 Ft | |
A Honda alacsonyra helyezett slypontjnak ksznheten menet kzben mr nem rezni a slyt, viszonylag knnyedn manverezhet. A fkkar behzsakor csupn mrskelt fker bred, az is csak igen bent kezddik, a fkpedl hasznlatakor a rszintegrl rendszer hatsra viszont mr hatrozott lassuls rhet el. A VTX-et futmve j minsg utakra predesztinlja, hiszen meglehetsen lgyra van hangolva. Az elsk egyltaln nem, a hts azonban t fokozatban llthat. Teljestmnyleadsa s nyomatkkifejtse nagyon kulturlt, finoman veszi a gzt, fel sem tnik, hogy milyen ers, sehol nem okoz kellemetlen meglepetst, de nem ad izgat adrenalinfrccst sem. Futmve a ngy motor kzl a leglgyabb, egy kzepes rumplin mr felkoccant az alja, egyms utni hullmokon pedig beleng a motor. A Triumph becsaps fajta. A visszafogott hangrl nem sejthetjk (br mr elgg elhreslt erejrl), hogy egy 142 lers bestia szvverse. Teht rlnk, elhelyezkednk a ngy motor kzl a legmagasabbik lsben, behzzuk a legfinomabb kuplungot, s rtaposunk a ngy kzl a leghalkabban mkd vltra – nem tudom, figyelik-e a tudatos altatst – az ember megforgatja a gzmarkolatot, mire lefejeli a hta kzept, ha nem fesztette meg a nyakizmait. Szval gyorsul. Ha ugyan illik ide ugyanaz a sz, amivel a tbbi motort is jellemezzk. A msodik meglepets akkor ri az ember fit, amikor irnyvltoztatsra akarja brni a monstrumot – mert ugyebr mr tudja, hogy 240-es hts gumin grdl – s azt tapasztalja, hogy knnyedn lehet a kivlasztott vre billenteni, amelyet a Triumph kitartan s pontosan kvet. A szles hts gumi nem nehezti meg vele az letet klnsebben.
Nem gy az Intruder, amely olyan, mint egy ntrvny nehzfi. A szintn 240- es gumi lassabb manverezsnl kmletlenl lekveti a huplikat s rkokat, megbillentve a motort s utast, radsul gzadsra kiss nyjtja az vet. Amg meg nem szokjuk, addig szlesebben fordul, mint azt eleve elterveztk. Az Intruder igazi lteleme a hossz egyenesek, a lmptl lmpig tart szakaszok vagy a nyjtott, nyitott vek, ahol maradktalanul rvnyeslhet kmletlen tolereje. A vrosban meglehetsen "munks" dolog vele motorozni, klnsen, ha kocsik kztt kell araszolgatni. Rugzsa meglehetsen kemny, az thullmokon komoly tseket oszt vezetjre, vagy igyekszik azt ledobni htrl. Radilisan rgztett fknyergei mltnak tnnek a brutlis kinzet ltal grt teljestmnyhez, de e tren egy kis csalds ri az embert. Igaz, lineris a fkhats, de meglehetsen nagy kzert ignyel. A Yamaha a meglepetsek motorja. Hangja valahol a Hondhoz hasonlt, lspozcija szintn, de menet kzben gy rezi magt az ember rajta, mintha egy 800-as cruisert vezetne. Jtszi knynyedsggel lehet vele veket vltani, pontosan kanyarodik, akr egy kezdnek is nyugodtan ajnlannk. Az 1850 cm³-rl csak nyomatka rulkodik. Szintn kulturltan, tsmentesen veszi a gzparancsokat, nla sem kell kellemetlen meglepetsekkel szmolnunk, nagyon jindulat motor. Futmve, br a puhbbak kz tartozik, valamivel feszesebb, mint a VTX-, s sokkal lgyabb, mint az Intruder. A ngy motor kzl a legknnyebb vezetni, tnyleg olyan rzs terelgetni, mint az egy kategrival kisebb cruisereket. sszegzsl meg kell llaptanunk, hogy a Honda s a Yamaha vezethetsgben, teljestmnyben, forgatnyomatk dolgban kzel ll egymshoz, de minden tren a Yamaha fel billen a mrleg nyelve. A Triumph az abszolt nyomatkbajnok, ebben toronymagasan vezet mg az Intruder eltt is. Teljesen ms utakon jr, mint a japn cruiserek, igazi egynisg. A Suzuki nagyon radiklis motort ptett. lshelyzete, gzvteli tulajdonsgai s nem utolssorban kinzete alapjn amolyan rosszfi benyomst kelti. Igazn t illette volna meg az a nv, amelyet a Kawasaki mr lefoglalt 1600-as gpnek: Mean Streak. Gonosz vonal…

|