Harley-Davidson Electra Glide Standard 2000
Nem tetszik ...
Aki gylli a Harleyt, annak felesleges brmit is mondanom, aki viszont szereti, azt hiszem annak is. Egy biztos, hazudik, aki azt mondja, semmit sem vlt ki belle egy Electra Glide ltvnya. Elssorban a negatv sztereotpik, miatt dzkodnak sokan ettl az ristl, pedig ha egyszer valaki kiprblja, okozhat meglepetseket. A semleges jszlttek kedvrt azrt nzzk, hogyan alakul egy ngyves, kiss tptett modell tesztje.
Egy kis H-D-trtnelmi ismerettel nem tl nehz tltni a motorok nvadsi logikjt. Ilyen az Electra Glide esete is. Az 1965-ben debtlt modell volt a Harley els nindts gpe, a nvads kzenfekv. Aki ltott mr amerikai filmet, az ltott mr Electra Glide-ot is, mert ha feltnik egy motoros rendr a kpen, az csak ilyennel rkezhet. Persze felvetdhet a krds, hogy mirt jrnak ilyen debellval. Az Electra Glide 332 kils tmeghez kpest rendkvl kezes, indokolt teht a vlaszts. De ne ragadjunk le a rendrmotornl, azt majd legkzelebb kitrgyaljuk.
A villanyos suhan szletse. |
1965-ben mutattk be az utols Panhead motorral szerelt, 74 kbhvelykes (1200 cm3) Harleyt, a FLH Electra Glide-ot. A Panhead - lbasfej - becenv a klasszikus amerikai pitest alakjra emlkeztet hengerfej alakjra utal. Az 1949-es Hydra-Glide megjelense ta 18 ven t szolgltak a Panhead motorok, 1966-ban a modernebb Shovelhead vltott le ket, azokkal egsz a nyolcvanas vekig kihztk.
Az Electra Glide volt az els nindtval szerelt 12V-os Harley. Ezrt kapta a villanyos nevet. Termszetesen a hagyomnyrzk krhettk bergkarral is. Ugyanilyen megfontolsbl lehetett vlasztani a kzi s lbvlt kztt. Az j motorosok a lbi megoldst rszestettk elnyben, amg az regek - elssorban Angliban - a hagyomnyos, rgi stlus kzi vltt favorizltk.
A hatvanas vek kzepe a motorkerkpr-gyrts trtnetben mrfldknek szmtott. Az 1965-s Electra Glide tvzte a hagyomnyokat gy, hogy kzben megtette az els lpseket a vltozs irnyban. Nem tl gyorsan s nem is tl radiklisan ugyan, hanem csak csendben suhanva. Kevs olan jrm van, amelyik megtartva stlust kzel negyven ven t ugyan azt a nevet viselte, s viseli ma is. | | |
Az Electra Glide vzkikpzse olyan, hogy a tank vge s a villanyak kz szinte befr a tenyerem. A kormny nagy szgben fordul, ezrt a gp rendkvl fordulkony. Olyan szk utcn megfordultam, amilyet lmodni sem mertem. A slypont is alacsony, ezrt minden manver biztonsgban elvgezhet.
Egyenes derkkal behuppanunk az alacsony - 690 mm magas - puha fotelbe, a lbat felrakjuk a laptnyi trepnire, s teljes knyelemben nekildulunk. Elttnk fl ngyzetmternyi, szinte sk fellet van, a tesztmotorunk gazdag mszerezersgnek bven jutott hely rajta. A mszerek gynyrek, a betk, a mutatk, a megvilgts, minden. Van egy kis zavar ugyan, mert a sebessgmr kilomterben mr, a hfok pedig Fahrenheitben. Mentsgre szolgljon, hogy a hmrsklet s az olajnyoms extra mszer. Akad itt hely a hifiberendezsnek s kt hangszrnak is. A kormnykapcsolkon van a hangerllt s a svvlt gombja. Ezt auts krkben rdi-elksztsnek csfoljk.
Hogy mennyire van ltjogosultsga a hifinek az krdses, ugyanis a motorhang miatt szerintem csak ll helyzetben lvezhet. De kinek van kedve magnzni, amikor hallgathatja az 1500-s motor gynyr puffogst? Az extra kipufog gyakorlatilag nem veszdik semmilyen hangtomptssal. Ez az a hang, amit nem lehet utnozni. Tlem aztn lehet akrmilyen j mszakilag egy japn kln, a hangja nem lesz ilyen soha. Hup-Hup Hup-Hup-Hup Hup-Hup Hup. Csodlatos!
Indtskor nincs semmilyen kszrls, nevhez hven azonnal letre kel egy gombnyomsra, s a vilgba vlti: "Megyek, Harley vagyok!"
A mens 120-ig szinte tkletes. Utna jnnek a problmk. A gigantikus idom a kormnnyal egytt mozogva felveszi a harcot az ellenszllel. Ha mg egy enyhe szell is fjdogl, a kzdelem fokozdik. Elvileg nem lenne szabad ilyet tennie, de nagy sebessgnl gyakran szitlt az eleje. A vgsebessget nem is volt kedvem kiprblni. Utlagos nyomozsunk azt is megllaptotta, hogy tesztmotorunkon volt mr gond az els kormnycsapggyal, s a lengscsillaptkban kevs volt a leveg. Kt szemllyel gyakran fel is ttt a kivl pesti utakon.
A gp stabilitsa rdekben a teleszkpok levegnyomsra nagyon oda kell figyelni. Egy hagyomnyos szelepen keresztl kell felfjni a telt, mgsem javasolt a benzinkutas kompresszor, mert a kis trfogatban hirtelen n meg a nyoms, amivel tnkretehetjk. Vagy szervizben,vagy egy erre kszlt injekcispumpa-szer berendezssel kell a belltst elvgezni.
Alacsonyabb sebessgnl hibtlan egyenesfutssal tallkoztam. 100-nl betekerve a sebessgtart kis csavarkt, akr meg is reggelizhetnk a tankon. A motor rendkvl nyomatkos, a nagy testet meghazudtol gyorsulsokra kpes. 6000-es fordulatnl, amikor msok mg ppen kszldnek a megindulsra, a Harley diszkrten leszablyoz. A leradatokat kategorikusan nem kzlik, csak annyit, hogy a nyomatk 109 Nm 3400-as percenknti fordulaton.
A fkek elgsgesnek bizonyultak, br vszhelyzetben szerencsre nem kellett hasznlni ket. Nem mondom, hogy lmaim fkhatsa, de a fkkar knyelmvel kevesen tudnak versenyezni. Furcsa, hogy a fktrcsa valamilyen misztikus, taln aranymetszsi szablyok szerint lyuggatott. A trcsa kiegyenslyozsa lehet a valdi indok.
Tesztmotorunk szolidan tptett pldny volt. Az elkpzels nem volt rossz, de a kivitelezssel akadtak gondok. Minden bajom az tptsre vezethet vissza. A szp formj Arlen-Ness-utnzat srvd az eredetire volt flszerelve, s minden elektronika csak bellrl rhet el. A nem tl felhasznlbart megoldsnak cstrtkn, stteds utn vettem krt.
Az egyik els kdlmpa mr az tvtelnl nem mkdtt, htul a jobb oldali, jelzsrtk irnyjelzn kvl minden berendezs zemkptelen volt. A baj nem hiszem hogy nagy volt, gondolom, kigtek az izzk. Megprbltam orvosolni a dolgot, de visszariadtam, mert az tpts miatt egy egyszer izzcserhez is le kellett volna bontani az egsz htuljt, dobozostul, srvdstl.
Az Arlen-Ness stlusnak megfelelen az oldaldobozokat is meghosszabbtottk. Lefel eltakarjk a dobokat, s htulrl az extra srvdvel mg brutlisabb hatst kelt. Csupn a hts irnyjelzk nem illettek a kpbe. Ell minden eredeti volt, csak a motor htuljt rintette az tpts. Kr, hogy a mester a minsgre nem fektetett nagyobb hangslyt.
Nem lenne Harley, ha ne kellett volna szerelnnk egy kicsit. A baloldali dob gy gondolta, hogy meg szeretne vlni a gazdatesttl, s elkezdett lecsszni. Szerencsre szrevettk a sznalmas meneklsi prblkozst, s elkerlt a szerszm s a kalapcs. Egy rendes harleysnak heti rendszeressggel ktelessge tnzni az oldhat ktseket, mert a rzkdstl gyakran elfordulhatnak hasonl esetek. De pont ez benne a szp.
Alapjban vve nem mernm azt lltani, hogy a Harlely-Davidson Electra Glide minden szempontbl tkletes, hazugsg is lenne. Viszont olyan valamit rejtettek el benne, amit eddig mg nem sikerlt ellopnia senkinek. Van, aki letrzsnek vagy lleknek vagy mittudomnminek nevezi. A lnyeg, az hogy minden nygvel egytt nagyon szerethet. s aki ezt nem hiszi, jrjon utna, s mr az indtgomb megnyomsa utn rezni fogja.
Persze felvetdik a krds: Hogyan alakul az letrzs s a pnztrca viszonya? Rosszul, krem. Az Electra Glide Standard j ra 5 533 000 Ft. Hogy taln mgse keljen lemondani rla, rszletfizetst vllalva akr mr 600 000 Ft-rt elhozhatjuk. Csak legyen hozz megbzhat anyagi httr, hogy felhtlenl lvezhessk a boldog suhanst.
Mszaki adatok |
Lket-trfogat: 1449 cm3 Forgatnyomatk: 109 Nm 3400 1/min-nl nsly: 332 kg lsmagassg: 693 mm Tengelytv: 1592 mm Alapr: 5 533 000 Ft | | |
|