Honda Magna
Az szvr ....
Hibrid cruiser
A 80-as vek soft chopper stlusnak mlt megtestestje a Honda Magna. Mra mr kiment a divatbl ez a stlus, de hrmondja akad itt-ott. Ilyen a Honda szvr gpe is, melyre mg rtesz egy lapttal az amerikai vltozat, a Super Magna.
Ha Blint gazda motorokkal is foglalkozna, - s az olts tudomnyt nem csak nvnyeken gyakoroln - biztosan bszke lenne egy soft chopper s egy sporttra sikeres egyestsre. A Honda kzel hsz ve prblkozott a motornemests eme formjval. Ebbl szletett a VF 750-es motorblokk felhasznlsval ptett Magna, mely tvzte a sporttrs menetteljestmnyeket a chopper-stlus knyelmes lspozcijval s lzad formival.
A stlus hazja vitathatatlanul Amerika, ahol a korabeli rebellisek a gyri motorokat vagnyabbra faragva prbltak kitnni a rzsaszn amerikai lom trsadalmbl. A Honda Magna jfisabb, gynevezett soft chopper stlusban plt, inkbb a tehetsebb rtegek htvgi jtkszernek szerept tlttte be. A Honda Super Magna kimondottan amerikai vltozat, tesztpldnyunk is az Egyeslt llamokbl kerlt haznkba.
Meglett kora ellenre szinte hibtlan llapot s motorikusan is hozza a hres Honda minsget, melyben nagy szerepet jtszik az eddig megtett, alig 18 000 mrfld. Tagadhatatlanul van egy kis Harley Softail betse, ez a hts telikerkben, a lpcss lsben s a felfel kunkorod (Bobtail) srvdben nyilvnul meg. Az sszes hasonl stlus motorkerkpr gyrtsakor alap volt a V2-es, als fordulatszmokon nagy nyomatkkal dolgoz motorblokk, mely ltvnyban is meghatroz.
Itt az els szembetn klncsg: a Honda V4-es, vzhtses blokkot hasznlt, mely keresztben helyezkedik el. Igyekeztek eltntetni a vezetkek, htcsvek, ht s egyb kilg alkatrszek halmazt, gy ltvnynak sem rossz ez a rendhagy megolds. A msik Magna jellegzetessg a ngy a ngybe kipufog rendszer, mely a hts kpet erteljesen meghatrozza. Az amerikai vltozatnl ezek a kipufogk meredeken emelkednek az g fel, akrcsak egy Mad Max filmben feltn motornl.
A VF 750 s sportos mivoltra emlkeztet a motorblokk alatti kis manyag idom. A lgszrt mindkt oldalon krmozott takarelemek rejtik, gy a blokk polrozott alumnium alkatrszei mellett ez a kis krm is feldobja a motort. Az ls alatt tallhat alkatrszeket - elektronika, akkumultor stb. - nagy manyag idomok rejtik, ettl olyan j kompakt az sszkp.
Nem kimondottan illik ehhez a stlushoz a hts dupla, kerek lmpa, mely a Chevrolet Corvette-k, vagy a rgi CBR 250-es Hondk hts lmpit idzi. Az els lmpa hagyomnyos formj, de a szimmetrikus vilgttestet - hogy a mszaki elrsoknak megfeleljen - le kellett cserlni. Helyt egy Zsiguli lmpa vette t, az talakts tkletesen sikerlt. A mszerfalon feltn a nagy fordulatszmmr mszer, szokatlan kiegszt egy chopperen. Furcsa a sttszrke, rdes fellet mszerfal hz, valahogy nem illik a polrozott alumnium s krmozott alkatrszek kz. A szoksos mszerek s visszajelzk mellett - vzhmrsklet mr helyett - egy kln visszajelz lmpa figyelmezteti a vezett, ha a htvz tlmelegedne.
Az talaktsi lz csak rszben vltoztatta meg ezt a pldnyt. A markolatok, villaszr vdk, elretolt lbtartk, - melyek csak plusz lbtartk, a fk-, illetve a vltkart nem mdostottk - mellett csak a fnyezs emltend az extrk listjn. Amerikban sok minden jt alkotnak, de sajnos nem mindig tkletes a vgeredmny, gy ez a fnyezs sem a j zls megtestestje.
Miutn letre kel a ngyhengeres motor, egyedi hanglmnyben lehet rsznk. Mindegyik kipufogcshz kln leml juttatja el az gstermket, gy a ngy cs semmihez sem hasonlthat muzsikt produkl. A kuplung knnyen kezelhet, amit a hatfokozat vltrl is el lehet mondani, mely knnyen kapcsolhat s pontos.
A futmre mr nem igaz a knny kezelhetsg s a pontossg. Szk kanyarokban, vagy megfordulsnl ersen kell tartani a kormnyt, nehogy berntsa magt sajt slynl fogva. Olyan rzs, mintha az els kerk kln letet lne. Pedig a kzel 230 kg-os Magna viszonylag knnynek mondhat. Temps kanyarokban, j minsg ton jl dnthet, kellemesen irnythat a motor, azonban rossz minsg tra rve teljesen megvltozik a helyzet. Hirtelen labiliss vlik az els futm s a vkony villaszrak nem brjk a kikpzst. Komoly koncentrlst ignyel a stabilits megtartsa, mintha ms is irnytan mozdulatainkat. A tl puhra hangolt hts rugstagok utas nlkl is knnyen feltnek.
Az ls s az lspozci knyelmes, br az utas - jellemzen a chopperekre - nincs elknyeztetve knyelem s - kapaszkod hjn - biztonsg tern sem. A hajts kardntengellyel trtnik, mely hossz lettartam s minimlis gondozst ignyel. Az els egytrcss fk jl adagolhat, utas nlkl kimondottan j, de a hts dobfk csak lasstsra hasznlhat, ami egy hts fk esetben nem nagy problma, mivel gy a megcsszs veszlye minimlis.
A 79 LE-s motor maximlis teljestmnyt viszonylag magas, 9500-as percenknti fordulaton adja le. Knnyedn mozgatja a Magnt s alulrl is jl gyorst, br 66 Nm-es nyomatkt a szintn nem kimondottan alacsony, 7500-as fordulaton adja le. Nyugodt tempban kellemes vele kzlekedni annak ellenre, hogy futmve nha bizonytalansgokra hajlamos. A sportos tempnak csak a menetszl szab hatrokat s az tburkolat minsge. Motorja szinte kvnja a magasabb fordulatot, gy hasznlva kellemes duruzsolssal jelzi a vezetnek, hogy elemben van.
A sporttrbl s chopperbl gyrt szvr feltn jelensg. Garantlt a bmszkodk sokasga, brhol llunk meg vele. Kornak technikai megoldsaihoz kpest szmos jtssal is bszklkedhetett a Honda Magna, de a mai vilgban is megllja a helyt. Htrnyai ellenre is kezes tud lenni, csak a rossz tminsg teszi prbra. Kedvez ra s exkluzivitsa miatt a gyjtk s az egyedi motorokat kedvelk jrmve.
Mszaki adatok:
Motor: vzhtses, ngytem, V4-es Hengerrtartalom: 748 cm 3Furat x lket: 70 mm x 48,6 mm Szelepek: hengerenknt 4 szelep Teljestmny: 79 LE (58,9 kW) 9500 1/min-nl Nyomatk: 66 Nm 7500 1/min-nl Vlt: 6 fokozat Hajts: kardntengely Gumimret ell: 100/90 - 19 Gumimret htul: 150/80 - 15 Els fk: egytrcss trcsafk Hts fk: dobfk zemanyagtartly: 13 liter Szraz sly: 228 kg
|