A magyar hskor
2007.02.05. 19:52
Az ......
Almssy Lszl Ede szerette a Scott angol motorkerkprt. Vonzdsa odig fajult, hogy a sajt hasznlat motorja mellett, a korabeli reklmok tansga szerint, Szombathelyen mg Scott-kpviseletet is ltestett 1922-ben. Ez volt az els vilghbor utni legels brit motorkpviselet haznkban.
Az els vilghbor utn nemcsak az auts, de a motoros let is nehezen ledt jj. Csakgy, mint az autk esetben, a francia, olasz stb. hadsereg levetett gncei rvn ledt fel a motorkerkprozs. Kivnhedt Triumph-ok, AJS-ek rasztottk el az orszgot.
Majlth Mihly-hoz kthet az AJS hazai megismertetse mellett a Harley-Davidson kpviselet megfelel keretekbe helyezse is. Tbbek kztt a hadsereg s a csendrsg is elszeretettel vsrolt a robusztus szerkezet, mr flelmes megjelens s hang motorbl. A korabeli monds szerint elg volt, ha a csendrmotor hangja hallatszott egy kocsmai verekeds kzepette s az egymst tlegelk mris sztrebbentek.
 |
 |
 |
Kistarcsn gyrtottk a Nova motorokat | A lelkes fabriklk is hozzjrultak a magyar motorllomny nvelshez. Az els vilghborban ltestett katonai autjavt mhely helyn ltrehozott Unitas Automobilipari Kft a nmet DKW mintjra alkotott segdmotoros kerkprja, majd msok hasonl kisipari alkotsai nyitottk a sort. Az els komolyabb prblkozs 1923-ra datlhat, amikor a kt Mray-Horvth fivr, Lrnd s Endre megalaptotta a Mray Motorkerkprgyrat egy Vrosmajor utcai pincben. A kis vllalkozs angol stlus jegyben fogant motorjai megnyertk a sportemberek tetszst, st mg a Magyar ltalnos Hitelbank is belpett a kpbe. A bank kzvettse rvn a kis mhelyt tvette a Magyar Aclrugyr, s ettl kezdve nagyobb lptkben kszlhettek a hazai tervezs vzzal s angol erforrssal, vltval felszerelt Mray motorok. Persze mieltt teljesen elszllnnk a hazai motorkerkpr-gyrts nagyszersgtl, rdemes az arnyokat is figyelembe venni.
 |
 |
 |
|
Zstr Bertalan idomtja a 250 kbcentis Mray-t | 1927-ben, amikor a hazai motoros let ppen a zenitjn tartott, 476 Mray motor volt forgalomban. A listavezet Puch 710 motorjval rzkelteti a klnbsget. A Magyar Aclrugyr nem volt egy napon emlthet a komoly gyrakkal. A kzp-eurpai lptkkel is hatalmas Weiss Manfrd iparvllalat is kszldtt motorkerkprok gyrtsra. Azonban a ksrletek vgn sszesen 6 db, 250 kbcentimteres motorral szerelt prototpus kszlt Csepelen.
Sokkal nagyobb fantzit lttak a francia ihlets 100-125 kbcentimteres kismotorokban. A Csepel100 1931-ben jelent meg, s hamarosan elterjedt az egsz orszgban. Ehhez egy hallatlanul jl kiptett kereskedhlzat szksgeltetett. A WM, amely mezgazdasgi felszerelsekkel is foglalkozott, egyszeren hozzcsapta a kerkprok, tzhelyek mell kismotorjt is.
 |
 |
 |
Az els Svbhegyi verseny startja 1920-bl | Nem esett sz mg a versenyekrl, pedig ez adja a motorozs sava-borst. A szervezett esemnyek kztt els helyen felttlenl a Svbhegyi versenyt kell megemlteni. 1920-1930. kztt rendeztk meg a Kirlyi Magyar Automobil Club hegyiversenyt a Svbhegyen, amelyen a motorosok is szp szmmal kpviseltettk magukat. Egy id utn nemzetkzi hrv ntte ki magt a rendezvny. Ezen kvl angol mintra 1924-tl nhny vig Magyarorszgon is voltak Tourist Trophy futamok, ahol szintn a gyorsasgon volt a legfbb hangsly. Emellett persze a '20-as vek kzeptl sorban alakultak a vidki egyesletek, amelyek tagjai keresztl-kasul trztk az orszgot - motoron. Ezekre a tmegmegmozdulsokra eljttek a htkznapi motorosok is, nemritkn papa-mama-gyerekek s lveztk a j levegt s egyms trsasgt.
A gazdasgi vlsg, csakgy, mint az automobilok esetben, a motoroknl is vget vetett a rvidlet virgkornak.
|