A Dn egyetlen
2007.02.05. 19:57
Nimbus .....
Valsznleg a Dnok gy lehetnek a hazai motorkerkpr gyrtssal, mint mi magyarok a Pannnival. Hiszen egyetlen s els motorkerkprgyruk 1956-ban bezrta kapuit s most csak a dics mlt felidzse jut nekik osztlyrszl.
Tbb mint 80 vvel ezeltt 1919-ben alakult meg Dnia els s egyetlen motorkerkpr gyra "Fisker og Nielsen" nven. Ugyanebben az vben mr le is gyrtottk az els, soros ngyhengeres motorral, valamint vzba illesztett tankkal szerelt impozns ktkerekt Nimbus mrkanven. Az els rugzsa furcsa tvzete volt a springer villnak s a teleszkpvillnak, amit a vilgon elsknt alkalmazott a dn motorgyr.
Az ember a gp mgtt Peder Andersen Fisker volt, aki 1905 krl megalaptotta a "P. A. Fisker, Electric Factory" gyrat. A cg f profilja 1/32-3 ler kztti elektromotorok gyrtsa volt. Nhny hnap elteltvel a gyr egyik els embere, H. M. Nielsen trsult fnkvel, s egy j cget alaptottak Fisker-&-Nielsen nven.
P. A. Fisker-t mg egyltaln nem rdekeltk a motorkerkprok, mikor az Els Vilghbor idejn gy tallta, hogy ki kellene bvtenie a cg profiljt. Ennek eredmnyeknt beindult a porszvk gyrtsa. Csak nem sokkal ezutn kezdte Fisker tanulmnyozni a motorkerkprokat, s kt dologra jtt r: 1. Egy motorkerkprnak mindenkpp ngyhengeresnek kell lennie, 2. Mindenkpp kardnhajtsnak kel lennie.
A gyr legjabb termkhez modellnek a belga FN motorkerkprt hasznltk, amelyet 1903-ta ngyhengeres motorblokkal gyrtottak. Fisker s Nielsen 1919 s 1928 kztt sszesen 1.300 darabot adott el a Nimbus legels modelljbl, amely a a "Stovepipe" (klyhacs) becenevet kapta.
1932-ben P. A. Fisker fival, Anders Fisker-rel karltve megtervezett egy j, ngyhengeres motorkerkprt. Ez volt az a Nimbus, melynek sorozatgyrtst 1934-ben kezdtk meg, s amelyet egsz apr vltoztatsokkal folyamatosan gyrtottak egszen 1960-ig Sport, Luxus, Standard, Special, valamint Military kivitelben is.
Sok szempontbl nagyon konzervatv volt a gyr. Pldul az j modell letnek els veiben mindssze egyetlen sznben volt kaphat. Ahogy maga P. A. Fisker gyakran leszgezte: "Az emberek olyan szn Nimbust vesznek, amilyen nekik tetszik - mindaddig, amg az a szn a fekete!"
1919 s 1960 kztt 14.000 Nimbus motorkerkprt gyrtottak, teht tbb mint fl vszzadon keresztl a Nimbus a dn utcakphez tartozott. A Nimbus motorkerkprok izgalmas, soros ngyhengeres gpek voltak, kemny munkra gyrtottk ket, ezrt aztn az els modelleket 1934-ben a dn katonasg, rendrsg s a posta vsrolta meg, s mindvgig ragaszkodtak is ehhez a tpushoz. Az zleti tervek kztt olyan orszgok megclzsa is szerepelt, mint pldul Kna s Argentna. Ennek eredmnyeknt 1937-ben a knai hadsereg hrom darab Nimbust vsrolt
Az egyszer felpts, laposvasbl sszeszegecselt vzban rvidlket teleszkpvilla helyezkedett el, amelynek rugja felrt egszen a lemezbl sajtolt kormnyig, ami egyben a fels villaholdat is helyettestette. A gzmarkolat majdnem a kormny kzepig rt. Mivel az els modell nagy sikereket knyvelt el, nem sokkal bemutatsa utn szemly- vagy teherszlltsra alkalmas oldalkocsikat is knltak hozz.
A Nimbus ngyhengeres, 750 ccm-es, soros motorblokkja fell szelepelt vezrls. Vltja hromsebessges, szraz kuplungos, s ahogy szlatyja kigondolta, kardntengely hajtja a hts kereket. A motor teljestmnye 4500/perc fordulaton 22 LE volt, de a gyri utasts szerint a motor nem brta tartsan teljestmnye maradktalan kihasznlst, ezrt a javasolt utazsebessg 90 km/h volt, pedig a vgsebessget 120 km/h-ban llaptottk meg. Mg ez all is kivtel volt a dn postnl rendszerestett oldalkocsis Nimbus, melynek elrt sebessge 40 km/h volt, amit a hengerek gyenge htsvel magyarztak.
Rzsa Gyrgy motoros szakrnk 1965-ben ezt rta a mrkrl: "Akinek nem a szguldshoz kell a motorkerkpr, annak mg ma is kellemes szrakozst jelenthet a motorozs a Nimbuson, amelyen olyan az ls, mint egy klubfotel, a motor duruzsolsa jl esik a flnek, a gyorsuls a legalacsonyabb fordulatszmbl olyan egyenletes, hogy szinte feleslegesnek tnik a sebessgvlt. Ezek mind a Nimbus javra randk. A Nimbust olyan emberek konstrultk, akik maguk is szvesen motoroztak - csaldostul- a szabadban, mikzben el-elgynyrkdtek a tj szpsgben."
Azt hiszem, ezt az rzst sok mai veternos is szvesen kiprbln a Nimbus nyergben, hiszen a Nimbusnak a mai napig nimbusza van. Legalbbis Dniban.
|