A cicaszem kaffer-bivaly Vara nemcsak szp s knyelmes, de az afrikai tulokflkhez hasonlan ers, gazdasgos, valamint nagy s nehz. 180 cm alatti motorosok vatosan prblkozzanak a felszllssal, hacsak nem megy nekik knnyedn a jodan mawashigeri.
A fejre trtn krves rgs begyakorlott mozdulata klnsen hasznos kis termet tesztelknek, mert a Varadero egy ris! Azon kevs motorok egyike, amirl nem r le a lbam. voda ta nem pipiskedtem ennyit. A nyereg endurs magaslatokban van (838 mm), s szles is, mint egy TV fotel. Az els napokban felszllskor mr a lbaim traksa is kihvs volt brnadrgban, hogy a piros lmpknl val egyenslyozst ne is emltsem. A tesztmotor utas lse ki volt szakadva – lltlag egy szges csizma kvetkezmnyeknt. Az n terim szerint a kollga egyszeren csak sprgban ragadt fellskor, s a haverok addig hzogattk a lbt, mg megadta magt az ls huzat.

Jl ll neki a bord.
Ha sikerl felmsznunk a gpre, mg nehz msodpercek vrnak rnk a tili-tolinl. Igyekezznk, gy parkolni, hogy elindulsnl ne kelljen toszogatnunk a vasat az lsbl, mert a teletankolva tbb mint 270 kil meglepetseket okozhat. Vannak nla persze jval nehezebb s hosszabb ris cirklk, de magasabb kevs ltezik. Mretileg mindenidk legsikeresebb BMW-jhez az R1200GS-hez hasonlt leginkbb.
Amint elindultunk, megsznik a slyos rzs, s igen virgoncan viselkedik a nagy bivaly. Az aclcs vz geometrija kitn, lass fordulkban knnyen terelgethetjk a mretes vasat. A keskeny s magas (110/80 R19) els kereket a szles s magas kormnnyal nagy szgben fordthatjuk, s a hepehups utak, fekvrendrk, jrdaszigetek meg sem kottyannak neki.
Modelltrtnet
1998-ban mutattk be a milni motorshow-n, s 1999-tl volt kaphat a boltokban. A mltn sikeres Africa Twin endurt volt hivatott levltani a Firestorm thangolt kthengeres V motorjval. 2001-ben megkapta a Honda HISS lopsgtljt. 2003-ban jelentsen tdolgoztk, tbbek kztt PGM-FI benzin befecskendezt s j ruht kapott. 2004-tl mr ABS-szel is megvsrolhat. 2007-re jra felfrisslt a gigszi endur, a men: Honda HECS3 kataliztor rendszer, mdostott motorvezrl- s benzinbefecskendez-elektronika az EURO 3 teljestshez, j idomzat, j ls s zrhat fik ell.

Szles, jl prnzott, knyelmes ls
Ami htrny indulskor, az elny menet kzben. A magas ls trnjbl remekl tlthatjuk a forgalmat, kirlyok vagyunk. Jindulat viselkedse miatt knnyen forgoldik az autk kztt a vrosban. A V2-es blokk viszonylag keskeny, csak a szles kormny akadlyozhat minket a kocsisorok kztti araszolskor, meg a gyvasgunk, mikzben azon morfondrozunk, hogy lbujjhegyen egyenslyozva jobbra vagy balra dlnk majd az autkra. A mrethez gyorsan hozz lehet idomulni. Hamar, megszokjuk, hogy hogyan s mikor tmasszuk a lbunkra megllskor, hogyan parkoljuk le, hogyan tologassuk stb. A felszllst is knnyen abszolvltam pr nap utn, igaz, ha felsdobozt vagy csomagot ktznk r, akkor tovbbra is laztanunk kell az angol sprgzshoz.

A Varadero lakott terleten kvl is kivl. Traendurnak ruljk, de mretei s komfortja miatt inkbb tramotor, igaz knnyebb tereppel is elboldogul. Keleti knyelemmel knyeztet utassal s csomagokkal felpakolva, akr tarts 160 km/h-s sebessgnl is. Lbaink s karjaink megfelel magassgban s tvolsgban ell-htul egyarnt, mikzben egyenes httal knyeztetjk forms vagy lttyedt lepnket.

Az idjrs vdelme is remek. A gyri szlvd elsre alacsonynak tnik, de rvid szerelssel 5 cm-t emelhet (megemeltem, a kpeken gy szerepel). A fenti pozciban mr jobb a szlvdelem, de a sisakom tetejt mg gy is masszrozta a turbulancia, radsul elg zajosan. Kaphat a motorhoz magasabb utngyrtott plexi is, de ezzel mr olyan magas lesz, mint az Eiffel torony. A magassg nvelsvel termszetesen a fogyasztsunk is nni fog, gy rdemes tbbet kiprblni vsrls eltt. A felemelt gyri szlvd a zajtl eltekintve nekem teljesen j volt, olyan mrtkben terelte a levegt krlttem, hogy szinte meg sem ztam mikzben felegyenesedve trnoltam hazafel a zivataros Brnbl a fedl utn kutat sportmotorosok kztt.

Alu villa s ABS
A Vart szerettem a knyelme s a nagy tankja (25 liter) miatt is, de leginkbb a kivl futmve volt a gyengm. A viszonylag keskeny, de nagyon jl tapad gumijain (ell: 110/80, htul: 150/70 Dunlop Trailmax D607F) elkpeszten dnthet az ris. A futmve termszetesen puha, de a hts rugs tag rug-elfesztse s hz-csillaptsa is llthat. Kt teljes fordulatot tekertem be az elfeszts lltjn (ngy csk ltszdott a tengelyen), s gy mr alig hintzott a kanyarokban. Ennl jobban nem rdemes betekerni, mert nagyon megemelkedik a htulja, s elvsz a kezessge.

V2-es, 98 Nm-es s 92,5 LE-s blokk
Blokkja nyomatkos, vehemensen gyorstja a motort nagy tmege ellenre. V2-hez hen egsz alacsony fordulatszmtl mr tetemes Nm ll a rendelkezsnkre, s rdekes mdon alig rezeg. A befecskendezvel itatott hengereket alul praktikus, manyag vdidom vja, de a kt oldalt elhelyezett, gy elg srlkeny htket vd bukcsveket kln kell megvsrolnunk.
Egsz szp hangja van a kipufogjnak, igaz, kicsit halk, de ez termszetes egy tramotornl. Prgetve eltr a markns V2-es morgs, de a legszebb dbrg hangot gz elvtelkor adja. Az utaslbtart kikpzse dicsretesen megmenti a csizmatalpat a forr kmnytl. A csvek szpen burkoltak, ami perecelskor az eszttikum mellett a pnztrcnkat is vja.

zlsesen burkolt kipufogdobok
Vltja kivl, az s Varaderval ellenttben mr hat sebessgbl gazdlkodhatunk. Az tdik s hatodik fokozatra vrosban nincs szksg. Lakott terleten kvl mr jl jnnek a fels sebessgfokozatok, de a hatodikat itt is csak temps haladsnl vesszk majd ignybe. Hinyolttok a hatodikat? – krdezhettk a gyrban – Nesze, itt van nektek egy extrahossz overdrive...

Kombinlt, hromdugattys fk
A hromdugattys fknyergek nem tpik ki allunk az elskereket, de a motor stlushoz pont megfelelek. A Dual CBS jtkony hatsa – els fk fkezi a htst is, a hts pedig az elst is – nem annyira rezhet, mint a kivl fkekkel rendelkez Honda CBR 1100 XX-en. Az ABS is szrevtlenl dolgozik, nem szl bele tl korn a lassulsunkba, s ksbb is kis intervallumokban s finoman adja-veszi a fkert. Nem szeretem a blokkolsgtlkat motorokon, de ez a legjobb, amit ktkerekn prbltam, s biztos vennk a sajt XLV 1000-esemhez is.

A nyugalom szigete
Megannyi bels rtkt emltettem a Varnak, de a klssgekrl mg nem rtam, taln azrt, mert elszr azt hittem, hogy egy tbb ves hasznlt motort kaptam tesztelsre. Szpnek szp, de a konzervatvra sikeredett mszerfala s a 16000 km-t mutat rja miatt azt hittem, hogy regebb darabrl van sz. A forgalmija szerint 4 hnapos volt csak, gy nem is nagyon kell dicsrnem a Varader trakpessgeit, mert a havi 4000 km-es futsteljestmny magrt beszl. Az idei frissts kvetkeztben htulja kiss robogs lett, de ellrl s oldalrl csinos. Kaphat szrkben is, de a furcsa matrictl eltekintve taln bordban s feketben a legmutatsabb.

Konzervatv rk
Hrom apr dolog nem tetszett a motoron. Az egyik a tankmszer hinya. Tramotoron ez alap. Nem fogyaszt sokat, 6-6,5 literes fogyasztssal tarthatjuk a 160 km/h-t, de a mszer akkor is hinyzik. Van azonban egy a mg megtehet kilomtereket mr mszernk, ami akkor kapcsol be, mieltt kifogyna a benzin. Megynk-megynk, s egyszer csak felvillan az res a tank lmpa, majd a digitlis kijelznk elkezd visszafele szmolni a pillanatnyi fogyasztsunk fggvnyben 40-50 kilomterrl. J-j, de mgis macera, hogy a napi-kilomterszmllt kell figyelnnk a tank llapothoz.

Htulrl csppet robogs
A msik bosszant dolog az utas kapaszkod s az erre rgztett csomagrgzt flek. Az egsz alkatrsz manyagbl van, ami mr eleve flelmetes, plne a max 10 kg-os terhelsget megenged gyri matricval egytt. Nem lehet rendesen megmarkolni, gy nem knnyti meg a motor tologatst. Az utasom szerint ugyanakkor knyelmesen lehet benne kapaszkodni. Lehet, de akkor is bosszant, plne a rosszul elhelyezett csomagrgzt kampi miatt. Van egy hatalmas motorunk, de kihvs csomagot rgzteni r, olyan szerencstlenl htul s kzel helyezkednek el egymshoz a rgztflek.
Az idei modell mr rendelkezik zrhat kesztytartval is ell, igaz rthetetlen okokbl csak jobb oldalt. Elsre jl hangzik, de olyan pici, hogy egy mretesebb telefon sem fr bele, nem hogy egy briftasni. Pakolsbl teht egyes, ktelez hozz megvenni a dobozrendszert, klnben bajban lesznk. Az emltett apr kellemetlensgekkel persze knny egytt lni a nptletek sztrjval az egyik legjobb traendurval, mikzben a nyergben erdei szerpentineken dlnglve kbtjuk magunkat. A knyelmes, szles lsben valami melegen megtmasztja a derekunkamat. Az asszony vgre megint motorozik.

Mszaki adatok
Motor: Vzhtses, ngytem DOHC 90 fokos 8 szelepes V-kettes
Lkettrfogat: 996 cm3
Furat x lket: 98 x 66 mm
Kompresszi viszony: 9,8:1
Max. teljestmny: 92,5 LE 7500 1/min-nl
Max. nyomatk: 98 Nm 6000 1/min-nl
Keverkkpzs: PGM-FI elektronikus zemanyag-befecskendezs
Kuplung: tbbtrcss, olajfrds
Vlt: hatfokozat
Vghajts: O- gyrs lnc
Vz: Diamond, acl csvz
Els futm: 43 mm teleszkpvillk, 155 mm rugttal
Hts futm: Pro-Link lengscsillapt, nyom s hzfokozati lltsi lehetsggel, 145mm rugttal
Kerekek: 3 klls nttt alumnium
Gumik: 110/80 R19 (59H) ell, 150/70 R17 (69H) htul
Els fk: 296 x 4.5mm dupla kombinlt fkrendszer, 3 dugattys fknyereg, (ABS), szinterezett fkbettek
Hts fk: 256 x 5mm dupla kombinlt fkrendszer, 3 dugattys fknyereg, (ABS), szinterezett fkbettek
Mretek (H x Sz x M): 2300 x 930 x 1465 mm
Tengelytv: 1560 mm
Villaszg: 27,5
Utnfuts: 110 mm
Fordulkr sugara: m
Szabad magassg: 181 mm
lsmagassg: 838 mm
zemanyagtank trfogata: 25 (ebbl 4 l tartalk) liter
Szraz tmeg: 238,2 (244,2 ABS verzi) kg
ra (reg. adval): 2 448 000 (2 748 000 -ABS verzi) Ft