Suzuki M 1500
Suzuki M1500 Intruder
A zsigerbl tetszst kerljk ki, arra vgl is relis mentsg lehet az zls s a szubjektv rtkrend. A teljestmny-motornl mr elkezddnek a gondok, de a legnagyobb baj, hogy az erforrs mg az egsz jl eltallt rszek kz tartozik az egyts Intruderen.
A teszt vgre a legnagyobb jindulattal azt hoztuk ki, hogy vgtre is valamennyire ssze lehet vele bartkozni. Persze a krds, hogy minek. Ha egy motor gy en bloc j, de nem tetszik rajta a lbtart helyzete, azon tovbb lehet lpni. Ha a fellegekben rzem magam, mikzben vezetem, de nem tetszik a lmpa formja, ok, lenyelem. De egy olyan motorral, amin nincs fk, csak az tud megbartkozni, aki mindent elrt s tlt mr ezen a Fldn, s nem bnja, hogy egy Kamaz htuljban fog vrbe fagyni, egy ezerts hossz, alacsony pts teljestmny-motorral a seggben. Mrpedig ilyenbl valsznleg kevs van, s ha van is, azok is valami extrbbal zrnk a kasszt, mint a tavalyi 1,8-as Intruder teszkstott vltozata.

Mert ugye azt mg a gyrbl sem titkoltk, hogy lesz majd 1,5-s vltozat idnre az Intruder csaldbl, ami gyakorlatilag az 1,8-as koppintsa lesz. Kicsit olcsbb fk, olcsbb blokk, olcsbb vz, de majd az letrzs (lltlag) hasonl lesz, mert a pulzl neon vgigfut a nyri esti utcn, ahol partiba mennek az emberek… und so weiter. Persze nem az 50%-os teljestmnydeficittl lesz langyos az M1500, nem is attl, hogy mindehhez plusz 7 kilogramm (!) trsul az 1,8-hoz kpest. A rszletek, az aprsgok, s a vezetsi lmny herli ki a suzuki cruisert. Mrpedig a kategria komoly golyllomnyt ignyel, ha valaki alfa hm akar lenni ebben a buliban.
A msfl literes erforrsra volt a legkevesebb panasz. Az 1.462 kbcentis vkettesbl mr alapjraton, a gyri rendszerrel is elg kellemes hangzs tvozik. A puha pulzls csak szimpln ersdik, ha rngatjuk a gzkart – az lmnybl egyedl a rendszmtblatart appartusbl feltr csrgs vesz el, amit mg orvosolni is lehet. Amit a 80 ler s a 125 newtonmter tadhat, az mind t is jn. Nem is kell ide tbb, a legtbben gyis dsznek veszik a crusiert, mutogatni, trsasgba jrni, akik meg nem, azok sem vgynak arra, hogy szpdmotorokat vadsszanak az llin. Na de krem. Milyen vkettes cruiser az, amit prgetni kell, hogy menjen?

Mert ok, fell frfiasat tol az M1500, br szvesen analizlnnk egy nyomatkgrbt, hogy hny gdrt tallunk a vonalon. Fordulatszmmr ugye nincs, gyhogy nem tudjuk, hogy pp hol jn meg az er. A gyr szerint 2.700-nl, ami nyilvn gy is van, s ami lerva szp, impozns, kvr katalgus adat.
Alul viszont olyan hangok trnek ki a blokkbl, mintha a vasntvnyek kztt lzadsra kszlne az Intruder minden egyes molekulja. 40-nl beszrjuk a negyediket, s a fmrcsbl kiszakad vasionok lukat tnek a sisak rostlyn. Kicsit kevesebb nyomatkkal t lehet knyrgni a holtponton, de kibrndt, hogy az tsebessges vlt utols fokozatt 90 km/h-nl lehet lelkifr nlkl kapcsolni. Az egyes fokozat sportmotorosan hossz, s ha nem akarjuk a motor hallhrgst mg egyszer vgighallgatni, akkor rdemes alaposan kihzatni, hogy a gangols utn a suzukinak is knyelmes tartomnyban maradjon a fordulatszm.

A vgsebessggel nincs gond, a 200-at is ki lehet knozni a gpbl, mr ha van elttnk elg kifutplya, mert ezt a mveletet forgalomban, relisan a sajt agyuk utn men autsok kztt, teht olyan szituciban, ahol a megllshoz fkre is szksg van a menetszl lasst hatsn kvl, kiprblni nem rdemes, s nem is ajnlott. A vltkar puhn jr, s mr-mr j is lehetne, ha nha nem pottyanna vissza hrmasbl kettesbe, vagy ha zem meleg motornl be lehetne tenni egyesbe. Utbbira orvossg az jbli kuplungols, amit le is nyelnnk, ha egy tizenves, agyonmakerlt olasz motorrl lenne sz.
Ha utlag alaposan sszetesszk a kpet, a vros- s krnyke az a terep, amit nehezen emszt az Intruder. Ha kirnk a nyltvzre, belkjk a gzkart, s nem kell tartanunk semmi olyan elre nem kiszmthat, a motor kezelszerveivel megoldand problmra, ami veszlyeztetn az psgben val hazajutst, akkor kellemes moty a Suzuki. Ebben a testtartsban rkig is el lehet csrgni, a lbtart sincs vszesen messze, a kormny sem kirvan szles. Az egyts blokk ptyg, dinamikt ad az amgy szgyellni valan nagy tmegnek.
Azonban forgalmi helyzetekhez rve el kell venni mindent, amit az vek sorn megtanultunk. Ha fkezni kell, nem csak a cruiser ptsi sajtossgai miatt nem rdemes kizrlag az els trcskat lasstani. A mvelet effektivitsa igen szerny rtval bszklkedik. Akikben mr vgleg a felsznre tr a szuicid hajlam, azok prblkozhatnak kizrlag a hts fkkel. Saccra olyan negyvent-tven kilt kell taposni a fkkaron ahhoz, hogy 40 km/h-s sebessg mellett blokkoljon a hts kerk. Ez hagyjn, de a hsz kils nyomsrtkig nem trtnik semmi.

A blcsek az els-hts fkek egyttes hasznlatval prblkozhatnak, a gyvk pedig tartsanak minimum ktszer akkora kvetsi tvolsgot, s haladjanak fele akkora sebessggel, mint amgy. A gyvk fognak tovbb lni, ez szinte bortkolhat.

Fleg azrt, mert a gyvk az M1500-al nem merszkednek be a kocsisorok kz. Aki ezt megteszi, elszr iratkozzon be a cirkuszba zsonglrnek, szerzdjn le ktltncosnak, s mg kilezett szitucikban se remegjen meg a keze. Alacsony tempnl az M1500 kormnya becsuklik jobbra, becsuklik balra, pp amerre az aktulis tviszonyokbl bred erk csapni akarjk. De gy ltalban bizonytalan ebben a sebessgintervallumban a cruiser, ami elg nehzkess teszi a finom irnytst.
Csakhogy tisztn lssunk, tegyk hozz, hogy nagysebessgnl viszont kivl egyenes futssal ajndkoz meg minket az Intruder. 170 krl zeni mlysg nyugodtsg honol az M1500 nyergben, radsul erre a tempra belthat id- s tvolsgon bell kpes felgyorsulni.

Szp motor az Intruder, csak ne menjnk hozz tl kzel. A tl kzel azt jelenti, hogyha megltjuk a fekete szigszalaggal sszetekercselt kbeleket, a kt forintos kapcsolkat, meg a tbbi, a katalgusfotkon gagyisgban nem manifesztld dolgokat, akkor biztos elmegy a kedvnk. A lbtart konzol gy van rtaknyolva a vzra, mintha Zoli hegesztette volna innen a Meggy utca kettbl, egy tplinkzott jszaka utn. A hts fkkar kidolgozsa gyetlen, a hts lmpa a 2000-es vekbeli GSX-F sorozatot idzi. A kormnybefog viszont terrormetl, na abba annyi anyagot tettek, hogy egy tmegpuszttsba torkoll baleset utn is el lehet ket adni a bontsnak, srlsmentesen. Neknk ez az alkatrsz lett a kedvencnk, ha tehetnnk, feltennnk a szerkesztsgi Ford elejre, gallytrnek.
Kt krdst hagyott maga utn az M1500 Intruder. Az egyik az, hogy a 12 fokos leveghmrsklet mellett mirt kapcsolt be minden alkalommal a htventilltor, ahogy lejttnk az autplyrl. Illetve itt az a krds, hogy augusztusban, amikor olvad a ktrny, akkor mit fog csinlni a htrendszer. A msik pedig az, hogyha a Suzuki tud j motorokat csinlni, akkor mirt nem csinlt egy olyan egyts Intrudert, amin az orgazmus pumplja meg a szvnket, s nem az letveszly? Nem felttlenl 2.8-rt, hanem mondjuk 3.1-rt is akr, vagy ilyesmi. Senkinek sem fjna.
Mszaki adatok |
Motor tpusa 4 temû, 2 hengeres, vzhûtses, OHC Furat x Lket 96,0 X 101,0 mm Hengerûrtartalom 1.462 kbcentimter Teljestmny (LE/ford. percenknt) 80/4800 Nyomatk (Nm/ford. percenknt) 125,5/2700 Sûrtsi arny 9,5:1 Keverkkpzs Benzin befecskendezses Olajmennyisg 4,0 liter Gyjts Elektronikus (tranzisztoros) Indt rendszer Elektromos Kens Nedves olajtekn Ertvitel 5 sebessges mechanikus Primer tttel 1,407 Vgtttel 2,667 Vz tpusa Dupla acl blcsvz Villaszg / Utnfuts 32 fok / 129 mm Felfggeszts ell Fordtott teleszkp tekercsrugval Felfggeszts htul Kzponti rugstag tekercsrugval, olajcsillaptssal Kerkabroncs ell 18M/C x MT3,50 Kerkabroncs htul 17M/C x MT6,00 Fkek ell 2-dugattys fknyergek, 290 mm-es dupla trcsval Fkek htul 2-dugattys fknyereg, 275 mm trcsval Gumiabroncs ell 120/70ZR18M/C (59W) Gumiabroncs htul 200/50ZR17M/C (75W) zemanyagtartly 18,0 liter Hosszsg 2.410 mm Szlessg 870 mm Magassg 1.100 mm Tengelytv 1.690 mm ls magassg 716 mm nsly 328 kg
|
|