Men
 
Ltogatottsg
Induls: 2006-08-04
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Chopper,Cruiser-2
Chopper,Cruiser-2 : BMW R 1200 CL

BMW R 1200 CL

                       Nagyon szimpatikus       

Els ltsra a Harley-Davidson Ultra Classic formi jutnak az eszembe annak ellenre, hogy a hasonlsg ellen kzzel-lbbal tiltakozik a BMW-kpvisel, aki tadja nekem a tesztmotort. De hiba, ez a deja vu rzs termszetes akkor, ha egy olyan terletre akarnak befurakodni, amit az emltett amerikai motor hdtott meg elszr. A BMW R 1200 CL akaratlanul is msok ltal jrt tra lpett. Az mr a marketingeseken mlik, hogy vgig is megy-e rajta

Jl megy a BMW motorgyrt rszlegnek. A kk-fehr propelleres mrka az aut rtkestsek tern sem panaszkodhat, de a motorok piacn mg ennl is nagyobb sikereket rt el az utbbi vekben. A BMW 2001-ben sszesen 84 713 darab motorkerkprt gyrtott, s ezzel zsinrban kilencedik rekordvt zrta. Mindezek ellenre nem lnek babrjaikon, hanem egyre msra mutatjk be alapmodelljeik jabb s jabb vltozatait. A legfrissebb darab a , a korbban James Bond motorjaknt ismert R 1200 C-re pl.


A BMW 1997-ben mutatta be els ktkerek cruisert, az R 1200 C-t. Az egyedlll megoldsknt alkalmazott kthengeres boxermotornak s sszetveszthetetlenl egyedi klsejnek ksznheten sikeresen foglalta el helyt a BMW ltal korbban nem kpviselt piaci szegmensben. Az R 1200 C Classic modellvltozat mellett eddig a csaknem azonos mszaki felpts, de sznben, formai megoldsaiban s felszereltsgben eltr Avantgarde s Independent alkotta a cruiser-knlatot.

 
   
 

A 2003-as modellvben mutatkozik be a sorozat j tagja, az R 1200 CL luxusmotor, amely a szeptemberi mncheni INTERMOT-on nnepli vilgpremierjt, s elrelthatlag 2002 szn kerl piacra. Megalkotsakor az az alapgondolat vezette a tervezket, hogy tramotoros vonsokkal vegytsk a cruiser jelleget.. Mszaki alapjul az R 1200 C szolglt, m lnyegben csak motorjt, htskerk-hajtst, vzt, tankjt s felszereltsgnek nhny elemt vette t az jdonsg.

 
   
   

Klsejnek egyik meghatroz eleme a kormnyt krllel traborts, amelynek vonalvezetse szinte egybeolvad a klnll oldals idomokkal. Ell sllyesztett ngy darab fnyszr - kett tomptott, kett tvolsgi fnyt ad - sszetveszthetetlen, egyedi klsvel ruhzza fel a ktkerekt. A szlvd fels szeglynek aerodinamikus, hullmos kialaktsa gy ramoltatja a levegt, hogy a motorost a lehet legjobban vdje a menetszltl. Ugyanakkor a kzps mlyedsen t brmikor szabadon kilt elre, azaz az vegre rakdott vztl s szennyezdstl fggetlenl mindig lesen ltja az utat.

 
   
 

A hts rsz ltvnyt a vzzal szilrd kapcsolatban ll, beptett kemny oldalkofferek s az egyttal utas kapaszkodknt szolgl, ves csomagtartra szerelt kzponti koffer hatrozza meg. Az R 1200 CL hrom sznben lesz kaphat: gyngyezst metl, caprikk metl fekete lsekkel s mojavebarna metl barna lshuzattal (igny esetn feketvel).

Az 1170 kbcenti hengerrtartalm bokszermotor (61 LE; 98 Nm 3000 ford./perc rtken) vltozatlanul kerlt t az R 1200 C-bl az R 1200 CL-be, a vlt azonban j fejleszts. A boxermotoros BMW-k mdostott j hatsebessges vltmvt kapta meg a luxuscirkl, ahol az utols fokozat kml jelleg.

 
   
   

Az alumnium vz csekly vltoztatsokkal kerlt t az R 1200 C-rl. A BMW-k egyedi futm rendszert az R 1200 CL sem nlklzi. Szlesebb tvolsgban llnak az els Telelever felfggeszts villi, hogy elfrjen a 150 mm szles els kerk. Htul knyelmes rugzst biztost adaptv rugstag teremt kapcsolatot az ttal. Rugtja a tbbi cruisertl eltren 20 mm-rel gyarapodott, sszesen 120 mm hossz. A mindenkori slyterhelsnek megfelelen, hidraulikus ton llthat a rugelfeszts. Vastagabb lett a Monolever htslengvilla, ez nagyobb tmrj hts fktrcsa hasznlatt engedlyezi. Ell 305 mm tmrj duplatrcss EVO-fk lasstja, htul a K 1200 LT-rl tvett 285 mm-es szimpla trcsa emszti fel a mozgsi energit. Termszetesen BMW Integral ABS is rendelhet hozz.

 
   
 

A vezet s az utas klnll lseket kapott. A derktmasszal elltott els ls 745 mm magas. Az utas ennl jval magasabban helyezkedik el, httmljt egybeptettk a hts csomagtartval. A krmozott fellet, szles kormnyt gy vlasztottk meg, hogy a lehet legknyelmesebben tudja hasznlni a vezet.

jdonsgnak szmt a teljesen tokozott kivitel, gondozsmentes zsels akkumultor. A fordulatszmmr s a kilomterra elektronikus kivitelben, j szmlappal kapott helyet a mszerfalon, akrcsak az analg idmr ra. Az alapfelszereltsg rsze a msodik csatlakozdugalj.

 
   
   

A bsges szria-felszerels mellett olyan extrk rendelhetek hozz, mint a markolat- s lsfts, a puha krpitozs lsek, a krmdszts vagy a CD-lejtszs rdi. Ezeken kvl magas szlvd s riasztberendezs szerepel az extrk knlatban. Az igny esetn utlag felszerelt klnleges kiegsztkkel - utashttmla s -lbtartk, bukcsvek, hts bukcsvek, bels tskk oldalkofferekhez, pohrtart, fedlzeti kommunikcis rendszer s CB-rdi-antenna -, brmikor tovbb csinosthat a motorkerkpr.

A derekamat magasan megtmasztja a hts ls, a lbamnak szles trepni ad helyet. Pr perc kell, amg rhangoldok erre a motorra. Lehet, hogy hengerrtartalmval elmarad a tbbitl, de a mreteivel egyltaln nem, st! Magasabb s hosszabb is a tbbi hasonl tramotornl, az 1641 millimteres tengelytv magasan veri az sszes Harley-t. Igazbl akkor dbbenek r a mretekre, amikor rlk. A kormny messze elttem, a lbam szles terpeszbe knyszerl.

 
   
   

Laza mozdulattal prblom kt kerkre lltani a CL-t, de az els prblkozsom kudarcba fulladt. Ez a motor krem szpen 324 kil teletankolva. A benzintartly pedig ott van, ahol lennie kell, nem rejtettk el mindenfle furfangos helyekre az ls al. A benzin ott ltyg elttnk mellmagassgban, amitl j magasra kerl a BMW slypontja. Taln pp ezrt lett csak 17 literes, ami viszont kevsnek tnik egy ekkora tramotornak.

Msodikra mr kemnyen megtmasztom magam, a motor kt kerken ll. Kicsit megrngatom, ht meg kell szokni! A hts ls b tz centivel magasabban van, mint az enym, biztos vagyok abban, hogy utassal mg ennl is nehezebb.

 
   
 

A hatalmas idom a szp vonal krmozott mszerfallal egytt a kormnyhoz van rgztve, mint a Harley-kon. A tgas dobozok jl pakolhatak. A jobb oldaliban alaktottk ki a CD-tr helyt, a bal oldaliba rgztettk a szerszmkszletet. Nzem, hogy le lehet-e venni a koffereket, de azok fixen vannak felszerelve.

A ktg vltkart prblgatom. letemben nem vltottam mg a sarkammal, lesz mit megszoknom. A motor finoman kel letre. Kicsit megrzkdik a kormny oldalirnyban - ez boxermotor. A vlt finoman, de hatrozott kattanssal megy egyesbe, aztn nagy llegzettel elindulok. rzem a kanyarban, hogy tisztessges tmeggel van dolgom, de egyltaln nem vszes. A felfel kapcsolskor prblom kihasznlni a ktg vltkart, de aztn rjvk, hogy teljesen felesleges knldni. A csizmm orra alfr az elrenyl karnak is, s ugyangy tudom kezelni, ahogy eddig megszoktam. A rgi motorokon mg volt rtelme a sarokkal tapossnak, de a CL vltja olyan finoman jr, hogy ez a ktg kar inkbb csak ltvnyelem.

 
   
   

Megprblom megcssztatni a hts kereket, hogy teszteljem a blokkolsgtlt. Hirtelen s ersen beletaposok a pedlba - a BMW mintha falnak ment volna. A hirtelen lassuls oka az integrlfk, amire gondolhattam volna, mert ilyen van mr majdnem az sszes BMW-n. A fkpedl egyszerre hat mindkt kerkre, ezrt lemondtam a blokkolsgtl tovbbi ncl prblgatsrl. Amit eddig tapasztaltam, meggyz volt.

Elttem egy msik motoros egy K 1200-t prblgat. Hullmvonalban megy, jobbra-balra dntgeti, szinte lbtartig bortva a motort. Ezen felbtorodom, de az tbortskor rzem, hogy az ilyen sportos mutatvnyokat nem terveztk bele a CL 1200 letbe. Nehz visszafordtani, lebortskor a magas slypont miatt gy rzem, hogy a motor megllthatatlanul zuhan az t fel, igen ersen kell visszavenni. Ettl kezdve inkbb csak irigykedve nzem az elttem gurul sportos mutatvnyait, majd mikor eltnik a messzesgben, folytatom a CL 1200-vel a rendeltetsszer ismerkedst.

 
   
 

A szlvd kzpen mlyen ki van vgva. Ezt eredetileg azrt talltk ki, hogy esben ne okozzon zavart a vizes plexi. Valami szlvdelmet azrt ad, br a kivgsban szabadon hagyott fejemre szpen jnnek a lgrvnyek. Zrt sisakban engem nem zavar annyira, de a tramotoros-cruiseres clkznsgnek sok esetben nyitott sisakja van. A vllam viszont hatrozottan szlrnykban van. St, minden ms is. A szles idom a teljes kart vdi, az irnyjelzvel egybeptett tkr a kzfejtl tartja tvol a bogarakat. A lbam szpen elbjik az oldals lgterel mgtt, amire eleinte haragudtam, mert eltakarja a Telelever futm annyira egyedi vonalait.

 
   
   

Fzsabbaknak van markolat- s lsfts. Az elbbivel mr volt dolgom, de olyan motoron mg nem ltem, ami a fenekemet is melegtette volna. Nosza! Bekapcsolom, aztn belekezdek egy hossz autsor elzsbe, s megfeledkezem rla. Elzskor inkbb azzal trdm, hogy a 61 ler mennyire kevs egy ilyen nehz motornak. A fokozatok taln pp ezrt olyan rvidek. Hiba a nagy nyomatk, szznl mg vissza kell vltani. A terhelsvltsokra csekly blintsokkal reagl a CL, ppen csak annyira, amennyire elvrhat egy tekintlyes luxusmotortl. A Telelever futmnek ksznheten viszont egyltaln nem sllyed be a motor eleje, mikor egy ers fkezssel visszahzdom kt aut kz. (Ez a Telelever egyik tulajdonsga, hogy fkezskor nem megy ssze a teleszkp. Ez akkor a legfurcsbb, mikor tolunk egy ilyen motort s fkeznk vele. Olyan, mintha nem is lenne rugzsa.) Az R 1200 hts futmve aszimmetrikus, de nem a BMW-ken megszokott Paralever kialakts. A terhelsvltskor nincsenek kardnreakcik, mert a hossz lengkar kiegyenlti az erket. Kanyarban sem kell flni a hosszban forg ftengely forgatnyomatktl, mert a hrom mzss jrmvet a lomhn felprg 61 lers motor nem nagyon tudja megzavarni.

 
   
 

A hossz egyenesben mr egyre knyelmesebbnek tnik a szles ls. Ebben ki lehet brni rkig elfrads nlkl. Kr, hogy a tesztmotorba nem raktk bele a hangtechnikt, pedig kiprbltam volna a CD hangerejt. Lazn tartom a kezemet a kormnyon, egyre jobban megkedvelem azt az rzst, hogy a slyos motor szinte magtl megy elre.

Az lmodozsombl furcsa dolog riaszt fel. Nincsenek hatrozott emlkeim abbl a korbl, amikor mg pelenkba kellett pisilnem, de valami ilyesmit rezhettem akkor is. A fenekembl kiindulva valami melegsg terjed a... na igen, oda! Ht ez az lsfts, amirl teljesen megfeledkeztem! Mialatt az elzsekkel voltam elfoglalva, tmelegtette a brnadrgomat. A libers emlkekhez kpest azrt ez tisztbb, szrazabb, biztonsgosabb rzs, plne, hogy tudom, most nem kell a nedvessgtl tartanom. Az biztos, hogy ezzel a fenkmelegtvel nem lenne tbb felfzs a leghidegebb trn sem.

 
   
   

Prblgatom az utazsebessget. 120 krl rzi jl magt a CL, nem erltetem a vgsebessgt, mert nagyobb tempnl a kormnyhoz rgztett idom lengeni kezd. Az utazsebessgnl nmi vibrcit rzek a talpamban, de ez minden BMW-nl gy van, s a CL-nl mg nem is annyira ers. Sajnos mg naplemente eltt vissza kell vinnem a motort a BMW-kereskedhz, pedig szvesen kiprbltam volna a vilgtst. Lehet, hogy furcsa a ngy lmpa beleptve a kormnyidomba, de nagyon j lehet jszaka. Kr, hogy errl most lemaradok.

 
   
 

Amikor visszarek a C-Mobil udvarra, mr alig akarok leszllni a motorrl. A kezdeti idegenkedsem elmlt, lehet ezzel motorozni, csak hozz kell szokni, s ismerni kell a BMW R 1200 CL kpessgeinek hatrait. Olyan, mint az amerikai minta: knyelmes, lomha, tekintlyes. Arra terveztk, hogy nagyon messzire menjenek vele, nagyon sokig. Br a 17 literes tankbl tlve ezt inkbb csak Eurpa civilizltabb felben rdemes.

Technikai adatok:

Motor: kthengeres, ngytem, boxer
Hengerrtartalom: 1170 cm 3
Teljestmny: 61 LE (45 kW)
Max. fordulatszm: 5000/perc
Forgatnyomatk: 98 Nm
Vlt: 6 fokozat
Szekunder hajts: kardn
Tengelytv: 1641 mm
lsmagassg: 745 mm
Tank/tartalk: 17,5/4 l
Menetksz tmeg: 324 kg
Vgsebessg: 165 km/h

 
ra
 
Naptr
2025. Jlius
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.