BMW R 1200 CL
Nagyon szimpatikus
Els ltsra a Harley-Davidson Ultra Classic formi jutnak az eszembe annak ellenre, hogy a hasonlsg ellen kzzel-lbbal tiltakozik a BMW-kpvisel, aki tadja nekem a tesztmotort. De hiba, ez a deja vu rzs termszetes akkor, ha egy olyan terletre akarnak befurakodni, amit az emltett amerikai motor hdtott meg elszr. A BMW R 1200 CL akaratlanul is msok ltal jrt tra lpett. Az mr a marketingeseken mlik, hogy vgig is megy-e rajta
 
Jl megy a BMW motorgyrt rszlegnek. A kk-fehr propelleres mrka az aut rtkestsek tern sem panaszkodhat, de a motorok piacn mg ennl is nagyobb sikereket rt el az utbbi vekben. A BMW 2001-ben sszesen 84 713 darab motorkerkprt gyrtott, s ezzel zsinrban kilencedik rekordvt zrta. Mindezek ellenre nem lnek babrjaikon, hanem egyre msra mutatjk be alapmodelljeik jabb s jabb vltozatait. A legfrissebb darab a , a korbban James Bond motorjaknt ismert R 1200 C-re pl.
 
A BMW 1997-ben mutatta be els ktkerek cruisert, az R 1200 C-t. Az egyedlll megoldsknt alkalmazott kthengeres boxermotornak s sszetveszthetetlenl egyedi klsejnek ksznheten sikeresen foglalta el helyt a BMW ltal korbban nem kpviselt piaci szegmensben. Az R 1200 C Classic modellvltozat mellett eddig a csaknem azonos mszaki felpts, de sznben, formai megoldsaiban s felszereltsgben eltr Avantgarde s Independent alkotta a cruiser-knlatot.
A 2003-as modellvben mutatkozik be a sorozat j tagja, az R 1200 CL luxusmotor, amely a szeptemberi mncheni INTERMOT-on nnepli vilgpremierjt, s elrelthatlag 2002 szn kerl piacra. Megalkotsakor az az alapgondolat vezette a tervezket, hogy tramotoros vonsokkal vegytsk a cruiser jelleget.. Mszaki alapjul az R 1200 C szolglt, m lnyegben csak motorjt, htskerk-hajtst, vzt, tankjt s felszereltsgnek nhny elemt vette t az jdonsg.
Klsejnek egyik meghatroz eleme a kormnyt krllel traborts, amelynek vonalvezetse szinte egybeolvad a klnll oldals idomokkal. Ell sllyesztett ngy darab fnyszr - kett tomptott, kett tvolsgi fnyt ad - sszetveszthetetlen, egyedi klsvel ruhzza fel a ktkerekt. A szlvd fels szeglynek aerodinamikus, hullmos kialaktsa gy ramoltatja a levegt, hogy a motorost a lehet legjobban vdje a menetszltl. Ugyanakkor a kzps mlyedsen t brmikor szabadon kilt elre, azaz az vegre rakdott vztl s szennyezdstl fggetlenl mindig lesen ltja az utat.
A hts rsz ltvnyt a vzzal szilrd kapcsolatban ll, beptett kemny oldalkofferek s az egyttal utas kapaszkodknt szolgl, ves csomagtartra szerelt kzponti koffer hatrozza meg. Az R 1200 CL hrom sznben lesz kaphat: gyngyezst metl, caprikk metl fekete lsekkel s mojavebarna metl barna lshuzattal (igny esetn feketvel).
Az 1170 kbcenti hengerrtartalm bokszermotor (61 LE; 98 Nm 3000 ford./perc rtken) vltozatlanul kerlt t az R 1200 C-bl az R 1200 CL-be, a vlt azonban j fejleszts. A boxermotoros BMW-k mdostott j hatsebessges vltmvt kapta meg a luxuscirkl, ahol az utols fokozat kml jelleg.
Az alumnium vz csekly vltoztatsokkal kerlt t az R 1200 C-rl. A BMW-k egyedi futm rendszert az R 1200 CL sem nlklzi. Szlesebb tvolsgban llnak az els Telelever felfggeszts villi, hogy elfrjen a 150 mm szles els kerk. Htul knyelmes rugzst biztost adaptv rugstag teremt kapcsolatot az ttal. Rugtja a tbbi cruisertl eltren 20 mm-rel gyarapodott, sszesen 120 mm hossz. A mindenkori slyterhelsnek megfelelen, hidraulikus ton llthat a rugelfeszts. Vastagabb lett a Monolever htslengvilla, ez nagyobb tmrj hts fktrcsa hasznlatt engedlyezi. Ell 305 mm tmrj duplatrcss EVO-fk lasstja, htul a K 1200 LT-rl tvett 285 mm-es szimpla trcsa emszti fel a mozgsi energit. Termszetesen BMW Integral ABS is rendelhet hozz.
A vezet s az utas klnll lseket kapott. A derktmasszal elltott els ls 745 mm magas. Az utas ennl jval magasabban helyezkedik el, httmljt egybeptettk a hts csomagtartval. A krmozott fellet, szles kormnyt gy vlasztottk meg, hogy a lehet legknyelmesebben tudja hasznlni a vezet.
jdonsgnak szmt a teljesen tokozott kivitel, gondozsmentes zsels akkumultor. A fordulatszmmr s a kilomterra elektronikus kivitelben, j szmlappal kapott helyet a mszerfalon, akrcsak az analg idmr ra. Az alapfelszereltsg rsze a msodik csatlakozdugalj.
A bsges szria-felszerels mellett olyan extrk rendelhetek hozz, mint a markolat- s lsfts, a puha krpitozs lsek, a krmdszts vagy a CD-lejtszs rdi. Ezeken kvl magas szlvd s riasztberendezs szerepel az extrk knlatban. Az igny esetn utlag felszerelt klnleges kiegsztkkel - utashttmla s -lbtartk, bukcsvek, hts bukcsvek, bels tskk oldalkofferekhez, pohrtart, fedlzeti kommunikcis rendszer s CB-rdi-antenna -, brmikor tovbb csinosthat a motorkerkpr.
A derekamat magasan megtmasztja a hts ls, a lbamnak szles trepni ad helyet. Pr perc kell, amg rhangoldok erre a motorra. Lehet, hogy hengerrtartalmval elmarad a tbbitl, de a mreteivel egyltaln nem, st! Magasabb s hosszabb is a tbbi hasonl tramotornl, az 1641 millimteres tengelytv magasan veri az sszes Harley-t. Igazbl akkor dbbenek r a mretekre, amikor rlk. A kormny messze elttem, a lbam szles terpeszbe knyszerl.
Laza mozdulattal prblom kt kerkre lltani a CL-t, de az els prblkozsom kudarcba fulladt. Ez a motor krem szpen 324 kil teletankolva. A benzintartly pedig ott van, ahol lennie kell, nem rejtettk el mindenfle furfangos helyekre az ls al. A benzin ott ltyg elttnk mellmagassgban, amitl j magasra kerl a BMW slypontja. Taln pp ezrt lett csak 17 literes, ami viszont kevsnek tnik egy ekkora tramotornak.
Msodikra mr kemnyen megtmasztom magam, a motor kt kerken ll. Kicsit megrngatom, ht meg kell szokni! A hts ls b tz centivel magasabban van, mint az enym, biztos vagyok abban, hogy utassal mg ennl is nehezebb.
A hatalmas idom a szp vonal krmozott mszerfallal egytt a kormnyhoz van rgztve, mint a Harley-kon. A tgas dobozok jl pakolhatak. A jobb oldaliban alaktottk ki a CD-tr helyt, a bal oldaliba rgztettk a szerszmkszletet. Nzem, hogy le lehet-e venni a koffereket, de azok fixen vannak felszerelve.
A ktg vltkart prblgatom. letemben nem vltottam mg a sarkammal, lesz mit megszoknom. A motor finoman kel letre. Kicsit megrzkdik a kormny oldalirnyban - ez boxermotor. A vlt finoman, de hatrozott kattanssal megy egyesbe, aztn nagy llegzettel elindulok. rzem a kanyarban, hogy tisztessges tmeggel van dolgom, de egyltaln nem vszes. A felfel kapcsolskor prblom kihasznlni a ktg vltkart, de aztn rjvk, hogy teljesen felesleges knldni. A csizmm orra alfr az elrenyl karnak is, s ugyangy tudom kezelni, ahogy eddig megszoktam. A rgi motorokon mg volt rtelme a sarokkal tapossnak, de a CL vltja olyan finoman jr, hogy ez a ktg kar inkbb csak ltvnyelem.
Megprblom megcssztatni a hts kereket, hogy teszteljem a blokkolsgtlt. Hirtelen s ersen beletaposok a pedlba - a BMW mintha falnak ment volna. A hirtelen lassuls oka az integrlfk, amire gondolhattam volna, mert ilyen van mr majdnem az sszes BMW-n. A fkpedl egyszerre hat mindkt kerkre, ezrt lemondtam a blokkolsgtl tovbbi ncl prblgatsrl. Amit eddig tapasztaltam, meggyz volt.
Elttem egy msik motoros egy K 1200-t prblgat. Hullmvonalban megy, jobbra-balra dntgeti, szinte lbtartig bortva a motort. Ezen felbtorodom, de az tbortskor rzem, hogy az ilyen sportos mutatvnyokat nem terveztk bele a CL 1200 letbe. Nehz visszafordtani, lebortskor a magas slypont miatt gy rzem, hogy a motor megllthatatlanul zuhan az t fel, igen ersen kell visszavenni. Ettl kezdve inkbb csak irigykedve nzem az elttem gurul sportos mutatvnyait, majd mikor eltnik a messzesgben, folytatom a CL 1200-vel a rendeltetsszer ismerkedst.
A szlvd kzpen mlyen ki van vgva. Ezt eredetileg azrt talltk ki, hogy esben ne okozzon zavart a vizes plexi. Valami szlvdelmet azrt ad, br a kivgsban szabadon hagyott fejemre szpen jnnek a lgrvnyek. Zrt sisakban engem nem zavar annyira, de a tramotoros-cruiseres clkznsgnek sok esetben nyitott sisakja van. A vllam viszont hatrozottan szlrnykban van. St, minden ms is. A szles idom a teljes kart vdi, az irnyjelzvel egybeptett tkr a kzfejtl tartja tvol a bogarakat. A lbam szpen elbjik az oldals lgterel mgtt, amire eleinte haragudtam, mert eltakarja a Telelever futm annyira egyedi vonalait.
Fzsabbaknak van markolat- s lsfts. Az elbbivel mr volt dolgom, de olyan motoron mg nem ltem, ami a fenekemet is melegtette volna. Nosza! Bekapcsolom, aztn belekezdek egy hossz autsor elzsbe, s megfeledkezem rla. Elzskor inkbb azzal trdm, hogy a 61 ler mennyire kevs egy ilyen nehz motornak. A fokozatok taln pp ezrt olyan rvidek. Hiba a nagy nyomatk, szznl mg vissza kell vltani. A terhelsvltsokra csekly blintsokkal reagl a CL, ppen csak annyira, amennyire elvrhat egy tekintlyes luxusmotortl. A Telelever futmnek ksznheten viszont egyltaln nem sllyed be a motor eleje, mikor egy ers fkezssel visszahzdom kt aut kz. (Ez a Telelever egyik tulajdonsga, hogy fkezskor nem megy ssze a teleszkp. Ez akkor a legfurcsbb, mikor tolunk egy ilyen motort s fkeznk vele. Olyan, mintha nem is lenne rugzsa.) Az R 1200 hts futmve aszimmetrikus, de nem a BMW-ken megszokott Paralever kialakts. A terhelsvltskor nincsenek kardnreakcik, mert a hossz lengkar kiegyenlti az erket. Kanyarban sem kell flni a hosszban forg ftengely forgatnyomatktl, mert a hrom mzss jrmvet a lomhn felprg 61 lers motor nem nagyon tudja megzavarni.
A hossz egyenesben mr egyre knyelmesebbnek tnik a szles ls. Ebben ki lehet brni rkig elfrads nlkl. Kr, hogy a tesztmotorba nem raktk bele a hangtechnikt, pedig kiprbltam volna a CD hangerejt. Lazn tartom a kezemet a kormnyon, egyre jobban megkedvelem azt az rzst, hogy a slyos motor szinte magtl megy elre.
Az lmodozsombl furcsa dolog riaszt fel. Nincsenek hatrozott emlkeim abbl a korbl, amikor mg pelenkba kellett pisilnem, de valami ilyesmit rezhettem akkor is. A fenekembl kiindulva valami melegsg terjed a... na igen, oda! Ht ez az lsfts, amirl teljesen megfeledkeztem! Mialatt az elzsekkel voltam elfoglalva, tmelegtette a brnadrgomat. A libers emlkekhez kpest azrt ez tisztbb, szrazabb, biztonsgosabb rzs, plne, hogy tudom, most nem kell a nedvessgtl tartanom. Az biztos, hogy ezzel a fenkmelegtvel nem lenne tbb felfzs a leghidegebb trn sem.
Prblgatom az utazsebessget. 120 krl rzi jl magt a CL, nem erltetem a vgsebessgt, mert nagyobb tempnl a kormnyhoz rgztett idom lengeni kezd. Az utazsebessgnl nmi vibrcit rzek a talpamban, de ez minden BMW-nl gy van, s a CL-nl mg nem is annyira ers. Sajnos mg naplemente eltt vissza kell vinnem a motort a BMW-kereskedhz, pedig szvesen kiprbltam volna a vilgtst. Lehet, hogy furcsa a ngy lmpa beleptve a kormnyidomba, de nagyon j lehet jszaka. Kr, hogy errl most lemaradok.
Amikor visszarek a C-Mobil udvarra, mr alig akarok leszllni a motorrl. A kezdeti idegenkedsem elmlt, lehet ezzel motorozni, csak hozz kell szokni, s ismerni kell a BMW R 1200 CL kpessgeinek hatrait. Olyan, mint az amerikai minta: knyelmes, lomha, tekintlyes. Arra terveztk, hogy nagyon messzire menjenek vele, nagyon sokig. Br a 17 literes tankbl tlve ezt inkbb csak Eurpa civilizltabb felben rdemes.
Technikai adatok:
Motor: kthengeres, ngytem, boxer Hengerrtartalom: 1170 cm 3 Teljestmny: 61 LE (45 kW) Max. fordulatszm: 5000/perc Forgatnyomatk: 98 Nm Vlt: 6 fokozat Szekunder hajts: kardn Tengelytv: 1641 mm lsmagassg: 745 mm Tank/tartalk: 17,5/4 l Menetksz tmeg: 324 kg Vgsebessg: 165 km/h
|