Dupla kuplung
2009.09.22. 21:44
A Honda duplakuplungos vlt
A Honda duplakuplungos vltt mutatott be nagykbcentis sportmotorok szmra – a vilgon elsknt.
2009. szeptember 8. Toki, Japn – A Honda Motor Co., Ltd. bejelentette, hogy teljesen automata, duplakuplungos motorkerkpr vltmvet (Dual Clutch Transmission1) fejlesztett ki nagykbcentis sportmotorok szmra, a vilgon elsknt2. Az j tpus vlt egyszerre nyjt a motoros szmra sportos viselkedst s knny hasznlhatsgot, a szerkezet kivl hatkonysga pedig a hagyomnyos manulis vltkkal egyenrtk, vagy azoknl jobb zemanyag fogyasztst gr. Eurpban s szak-Amerikban az j fejleszts vltmvel rendelkez nagykbcentis VFR sportmotort 2010-ben-, mg Japnban csak egy ksbbi idpontban mutatjk be.
A vilg els duplakuplungos motorkerkpr vltmve alacsony tmeg, kialaktsa kompakt, gy lnyegi talakts nlkl kombinlhat lesz mr ltez motorblokkokkal is, mi tbb, fejlett elektronikus vezrlse ltal biztostott rntsmentes, szinte szrevtlen sebessgvltsoknak ksznheten az j vltmvel felszerelt modelleken mindig preczen, teljes pontossggal szablyozhat a gyorsuls mrtke. Annak rdekben, hogy a motoros ignyeinek minden vezetstechnikai szituciban megfeleljen, a vltm hrom vlaszthat zemmddal rendelkezik: kt automata- (D – hagyomnyos automata s S – sportos zemmd), s egy hatsebessges manulis zemmel, utbbiban a vltsrzet teljesen megegyezik egy hagyomnyos manulis vltmnl tapasztaltakkal. A Honda szndkai szerint fokozatosan egyre tbb, nagykbcentis modelljnl bevezetn az j vltt, klnskppen a fejlett orszgokban sikeres s keresett sportosabb modelleken.
A Honda tretlenl a trsadalom s a felhasznlk ignyeinek megfelel motorkerkprokat tr a vilg el, a motorozs s a vele jr klnleges mobilits rzst terjesztve.
Fbb jellemzk
A Honda j duplakuplungos vltmvben kt klnll, egymstl fggetlen kuplungszerkezet dolgozik, egyik a pratlan (els, harmadik s tdik), a msik pedig a pros (msodik, negyedik s hatodik) sebessgi fokozatokhoz kapcsoldik. A kt kuplung felvltva old ki s zr ssze, gy tve lehetv a sebessgvltst. Pldul egyes fokozatbl a msodik fokozatba a kvetkezkppen vlt a rendszer: a szmtgp rzkeli a motoros vltsi parancst, az addig hasznlaton kvli vltszerkezeten kivlasztja a kettes fokozatot, majd az egyes fokozathoz tartoz kuplungot nyitja, ezzel egy idben pedig zrja a kettes fokozat kuplungjt – a vlts tkletesen rntsmentesen megy vgbe. Az egyb gyrtk testesebb, mretesebb duplakuplungos rendszereivel ellenttben az j Honda vltm olyan eredeti megoldsokkal kpes felptsben minden eddigi rendszernl kisebb maradni, mint a dupla bemeneti tengely, egyedi, kzs-tengelyes kuplungkialakts, vagy a blokkon belli, rejtett hidraulikakrk. A rendszer kompakt felptse s alacsony slya a vltmechanika egyszersgnek is ksznhet, kialaktsa ugyanis nagyban hasonlt a hagyomnyos motorkerkpr vltkban alkalmazott kapcsoldobokhoz. A szmtgp vezrelt vltsidzts radsul a hagyomnyos manulis vltkkal elrhet zemanyag fogyasztst is kpes alulmlni, gy kpes a Dual Clutch Transmission (Duplakuplungos Vlt) egyszerre sportos s krnyezettudatos teljestmny elcsalogatsra.
|