BMW K1600GT s GTL: az j etalonok
2010.11.03. 19:07
Azonnal kt vltozatban indtja jtra a Bajor Motor Gyr legjabb luxus ktkerekit, a soros hathengeres, minden fldi jval felszerelt j ezerhatos Kkat.
Tavaly ekkortjt mutatkozott be a BMW Concept 6 elnevezs ftr-nakedje, az a koncepcimotor, ami nem motordizjn-jvkpet prblt elnk vetteni, mint a koncepcik ltalban (vagyis vgtre is lehet, hogy azt is), sokkal inkbb a gyrt j, soros hathengeres motorblokkjt prezentlta, melyrl mr akkor megmondtk, hogy lesz belle sorozatgyrtott verzi is.
s me, egy vvel ksbb lett is, k lennnek azok: A K1600GT topcase nlkl s nmileg sportosabb lspozcival a mg motorozni, gymint dntgetni s kanyarogni vgy trabubusok kegyeit keresi, mg a mgluxusabb GTL a gigantikus luxuscirklk trnjra plyzik. Honda Gold Wing, kezdhetsz remegni!
Autiban immr tbb mint hetes vtizede alkalmaz soros hathengeres motorokat a BMW vsrlinak legnagyobb megelgedsre, a K1600GT s GTL a kt els kk-fehr motorkerkpr, amelyekben szintn sorhatos szolgl. Egy vadonatj, ultramodern erforrs, ami 102,6 kilogrammos tmegvel (s 555 millimteres szlessgvel) a valaha szriban gyrtott soros-hatos motorkerkpr erforrsok kzl a legknnyebb ezer kbcenti feletti, s taln az egyik legkisebb is: csupn kett centimterrel szlesebb, mint a K1300-sorozat soros ngyhengerese!
Erejre sem lehet panasz, nem kevesebb, mint 160 lert (7750 f./p.) s 175 Nm nyomatkot (5250 f./p.) kpes a kardntengelyre szabadtani, mikzben kiegyenslyozott, szinte vibrcimentes jrsa (mg kiegyenlt tengelyre sem volt szksg) a kulturltsg mintapldja – mondja rla a BMW, amit el is hisszk –, a maximlis forgatnyomatk tbb mint 70 szzalka pedig mr 1500 percenknti ftengelyfordulat mellett a rendelkezsnkre ll. Klnleges egy erforrs lesz ez, ktsg sem frhet ehhez, mr csak az a krds, hogy a GT-ken fell egyb j bajor vasakban is megjelenik-e majd a jvben? Fogadjunk, hogy igen! Pldul egy Concept 6-szer csupaszban? Az hogy tetszene?
Na de ne szaladjunk ennyire elre, inkbb nzzk meg kzelebbrl a szinte mindenki ltal mr most, kvzi „ltatlanban” a traosztly j etalonjainak kikiltott BMW-ket! Van is mit nzni rajtuk. Ha a szlcsatornban formjt elnyert oldalidomokon csimpaszkod krmozott tpusjelzst nem vennnk szre, a fels topcase, vagy ppen hogy annak hinya az, amirl knnyen beazonosthat hogy GT, avagy GTL ll-e elttnk ppen. Elbbinek nincs, utbbinak szria az utas-httmlnak sem utols hts doboz.
De nem csak ennyi a klnbsg, lspozcink is lnyegesen eltr lesz rajtuk: mg a GTL-t gy alaktottk ki, hogy mindenki szmra a lehet legnagyobb knyelmet nyjtsa korosztlytl, nemtl, s a motoron elfoglalt helytl fggetlenl, addig a GT-ben hagytak annyi motorsgot nmi luxus rovsra, hogy egy kiss gyorsabb tempt favorizl, tapasztaltabb, jkat dntgetni akar motoros szmra is kpes legyen nyjtani j sok jt. A GT lse ezrt is lett magasabb, lbtarti ezrt kerltek feljebb s htrbb, illetve kormnya ezrt lett nhny centivel rvidebb a GTL-vltozathoz kpest: hogy „aktvan trzhassunk” vele. A GT lspozcija elre terhel s luxustrz mrcvel mrve relatve sportosnak nevezhet, mg a GTL-en amgy Gold Wing-stlusra trnolhatunk teljes knyelemben. Vezetsi lmny tekintetben, mondjk a bajorok, ssze sem lesz hasonlthat az eddigi batrluxus-trzkkal a kt j egyhat-GT.
Tovbb a GTL-hez mr alapron jr a navigci s hifi elkszts, ami az iPod-, Mp3-, USB, s Bluetooth-kpes beptett hifi-kszlk alapja, vagy rdemes megnzni az elektromosan magassgllthat szlvdplexik formjt is, egyb dolgok mellett azok is klnbznek a GT s a GTL kztt. Erforrsban s ertvitelben egybknt teljesen megegyezik a kt modell, a menetteljestmnyek mgis el fognak trni nmileg a motorok tmege miatt: a GT 319 kils oldalkofferek nlkl, a teljesen felltztetett GTL pedig 348 kilig billenti ki a mrleg nyelvt, mindkett menetkszen, 90%-osan feltlttt zemanyagtankokkal mrve. Ha valaki sokalln, ne tegye: kategrijukban elismersre mlt tmegek ezek, a GTL-nek pldul majdnem tven kil frja van a 405 kg-os Honda Gold Winggel szemben.
A soros hathengeres blokk hrom zemmdot tud: Rain, Road s Dynamic menetprogramok kzl vlaszthatunk. Rainben cskkentett vgteljestmnnyel s a lehet legfinomabb gzreakcikkal vigyz rnk a GT, Roadban mr rendelkezsnkre ll az sszes teljestmny, de a gzreakcik „simtottabbak” annl, mint amire a blokk kpes lenne – ezt ktszemlyes trzsra ajnlja a BMW – a Dynamic pedig a full-power verzi, itt legrzkenyebb a „ride-by-wire” s rzsre a legpapriksabb a blokk annak ellenre, hogy a vgteljestmny azonos a Road-md erejvel.
Amit az elektronikai segdeszkzk, biztonsgi felszerelsek s knyelmi extrk szintjn nyjtani kpes a kt j gran tourismo, azt szinte kptelensg fellmlni, egyelre egyik luxustra konkurens sem tart ott, ahol a BMW kt j dvskje van – de hol is kezdjk a felsorolst? Taln az j kezelfelletnl, amit a BMW kifejezetten a K1600-okhoz fejlesztett ki. Az „integrlt kezelszerv-koncepcit” taln tlzs lenne a BMW autk iDrive-rendszerhez hasonltani, de lnyegben ugyanaz a feladatuk: a rszegysgek funkciit egyetlen, knnyen ttekinthet s mg motorozs kzben is egyszeren kezelhet kezelhetfelletben egyesteni. Magyarul valami joystick s egy kijelz, amit elvileg knny kezelni.
A K1600GT s GTL mszerfaln a kt klasszikus, kerek sebessg s fordulatszmmr mszer kztt helyet kapott egy 5,7 collos TFT-kperny, amelyen az sszes rendszer s rszegysg adatai megjelenthatek, kezdve az ppen hallgatott rdilloms nevtl a guminyomson t, brmiig, amit csak a GT s GTL tudnak. Egyebek mellett lehetv teszi tbbsoros szveges zenetek s brk megjelentst is a kis monitor, gy mr nem csak villogtatott piktogramokkal fog megprblni tudtunkra hozni egy esetleges problmt, hanem egyenesen knyvet r rla neknk, melyeket brkkal is illusztrl…
Az jfejleszts hifitl kezdve a vezet ls s markolatftsnek t-t (!) llsn t (az utasls-fts, ciki, de "csak" hrom lls...) a fedlzeti szmtgp, az ESA II, satbbi-satbbi, minden a fent emltett kpernyn keresztl kommunikl velnk, illetve a setup-menben „jrmspecifikus belltsokat lehet elvgezni vele”, azaz mint egy mobiltelefonban, bellthatjuk a nyelvet, vagy, szintn pont mint egy mobilban, a tomptott funkcit ellt xenon fnyszrt igazthatjuk hozz a bal illetve jobb oldali kzlekedshez.
A bal markolaton helyett kapott multi-controller, azaz az a kis fel/le, valamint jobbra/balra csavarhat/billenthet gyr tudst s funkciit az R1200RT-n alkalmazottakhoz kpest jelentsen kibvtettk, mr nem csak a hifit, hanem szinte mindent kezelhetnk vele, gy lnyegesen cskkenteni tudtk a jobb markolatra, vagy akr kvnkoz gombok szmt. A menrendszer a lehet legegyszerbb, nincsenek benne pldul al-menk, gy a multi-kontrollerrel gy barangolhatunk a TFT-kijelz menjben, hogy egyszer sem kell levenni keznket a kormnyrl.
j a hifi: lehet r mp3-lejtszt, iPodot, pendrive-ot, vagy akr hagyomnyos CD-lejtszt csatlakoztatni, az egyes portok, amelyek a mszerfalidom bels feln, jobb oldalon kialaktott trolrekeszben kaptak helyet, gyri extrafelszerelsknt krhetk a GT-hez, a GTL-hez azonban alapron jrnak. A pendrive/Mp3- s az iPod-lejtsz esetben van lehetsg eladk, mfajok, stb. szerinti lejtszsi listk szerkesztsre, de lehet krni vletlenszer lejtszst is. A sznes kpernyn persze megjelenik a hanger s az ppen jtszott szm cme, a kls lejtszkat az idom bels feln kialaktott zrhat, vzhatlan s szellztetett rekeszben tudjuk csatlakoztatni s trolni.
A rdi az llomsokat folyamatosan frissti, dupla tuneres, ha ez mond valakinek valamit, Autostore funkcija rvn tizenkt adt automatikusan eltrol, tovbbi tizenkettt kzzel tudunk elmenteni, s akkor is be tudja jtszani a kzlekedsi hreket, ha nem TMC-s adt hallgatunk. Az ppen jtszott csatorna neve is megjelenik a TFT-kpernyn, a sebessgfgg hangerszablyozs hrom fokozatban llthat. A hifi-rendszert nemcsak a multi-controllerrel, hanem a bal oldalidom bels feln tallhat ngy gombbal is lehet mkdtetni egybknt, bluetooth-funkcija rvn pedig mind az audiorsz, mind a telefon s a naviglberendezs hangja is tirnythat a vezet s az utas buksisakjban lv hangszrkra.
GPS-navigci is elrhet termszetesen a GT-khez, kln kiemelnnk vele kapcsolatban, hogy nem egy beptett rendszerrl van sz, hanem egy klnll BMW Motorrad Navigator IV-rl, amit a GT-k mszerfalba egy trkks, a szlvdplexi ltal vdett rekesz fogad. Egyszeren fel kell emelni a plexit (gombbal kb hrom msodperc), kireteszelni a GPS konzoljt a mszerfal tetejn, rdugni a Navigator IV-et, majd az egszet betolni a mszerfalba, s mr van is GPS-nk. Radsul brmikor magunkkal vihetjk pldul egy gyalogos vrosnzsre, vagy ha gy hozza a sors, hasznlhatjuk msik motorunkon is, nem csak a K1600GT-nkben.
Ugyanakkor a BMW szerint – noha ez gy konkrtan nem hangzik el a sajtanyagban, de [mi] tudunk a sorok kztt olvasni – akinek K1600GT ll majd a garzsban, annak nem lesz szksge msik motorkerkprra azon fell. Legalbbis vroson kvl nem. Hiszen a GT-k relatve knnyek, el lehet velk boldogulni (mg htrameneti fokozatra sem volt szksg), msrszt az alacsony slypont ptsi mdnak s a K1300R-en rszletezett Duo-, s Paralever els s hts felfggesztsnek ksznheten egy vgtelenl stabil, de meglepen knnyen, akr sportosan is vezethet lesz a kt nagyutaz.
Fleg a GT verzit futtatjk motorozsi lmny tmakrben, hiszen slyeloszlsnak meglehets frontossga (52 : 48), a GTL-nl sokkal sportosabb lshelyzete kzsen a trkks futmvel s az alacsony slyponttal egy gyorsan is knnyen vezethet motort grnek. s ehhez mg hozzvehetjk a fejlett elektronikt: Rain, Road s Dynamic zemmdok kztt pldul nem csak a teljestmny-karakterisztika, de a GT-khez gyri extrafelszerelsknt rendelhet DTC kiprgsgtl s az Integral ABS belltsai s rzkenysge is vltozik. A (Dynamic Traction Control) kiprgsgtl egybknt mr sokkal fejlettebb, mint a K1300-sorozat ASC-je (Anti-Slip Controlja) volt, sszetettsg s kifinomultsg tekintetben az S1000RR-ben bemutatkozott DTC-hez hasonlthat, s szenzorjai mg a motor bedntst is rzkelik, s aszerint vltoztatjk vals idben a „kiprgsgtls” rzkenysgt.
Aztn ott vannak termszetesen a BMW-ktl mr megszokott, de motoron attl mg korntsem szokvnyos rendszerek, mint pldul a guminyoms ellenrz, vagy RDC. Ez a TFT-n keresztl mg hamarabb s mg flrerthetetlenebbl adja tudtunkra, ha valamelyik abroncsbl szkne a lgnyoms. Az ESA II, az elektronikusan llthat futm ppen aktulis belltsa is a mszerfal kijelzjn lesz lthat: egy szemly, egy szemly csomagokkal, vagy ketten-csomagokkal – induls eltt ezeket vlaszthatjuk, majd menet kzben az aktulis tviszonyoknak megfelelen llthatunk egy „Comfort”, „Normal”, vagy „Sport” kemnysget a rugzsnak.
Ezeken fell krhetnk gyri riasztt is a BMW GT-kbe, ami gy mg nem lenne plne, de a szintn opcionlis kzponti zrral egytt mr az, sszesen ugyanis t helyre lehet kulcsot dugni a GTL-en gy, hogy a gyjtskapcsolt nem is szmoltuk, ez pedig kpes megnehezteni az letet - kivve annak a BMW-tulajdonosnak, aki megrendelte a kzponti zr csomagot GT-jbe. egyetlen gombnyomssal nyithat s zrhat majd mindent, akrcsak autjn.
s autkrl ismerjk a kanyarba bevilgts lmpkat is, de mg egy aut esetben inkbb az alacsony sebessg manverezst segtik, addig a K1600GT-ken az adaptv kanyarvilgtsnak ppen hogy tempsabb haladsnl vesszk majd igazn hasznt. ltala a kzponti xenon fnyszr fnykvje mindig optimlisan vilgtja meg az utat: mindig vzszintesen, s mindig megfelel magassgban. A K1600 giroszkpjai alapjn mozgatott xenon fnyt az tra vett tkr fel-le, illetve jobbra-balra is kpes mozogni – ht gy.
Minden tekintetben j cscsragadozt lltott utcra a BMW a luxusmotorok kztt, melyek mind knyelmkkel, mind sportossgukkal, mind a beljk pakolt tudssal eddig ismeretlen magassgba emeltk a mrct a tramotorozs vilgban. Tipikus BMW-k, teht.
|