Ez a gumi aszfaltra val. Srba ne vigyk, tmtt, kavicsos ton mg pont j
Egy motorban mrpedig legyen karakter, nekem kevs a kivl minsg. Ha nem tudok vele kapcsolatot teremteni, akkor csak egy trgy marad – nem kltzik szerelem a garzsba. gy tnik, nem csak n nyszrghettem emiatt: 2010-re pont annyira piszkltak bele az ezerkettes GS-be, hogy a szvet se hagyja rintetlenl.
vfordult nnepel a BMW Motorrad: 30 esztends a GS
Aki els pillantsra megmondja, hogy tavalyi vagy idei modell, az feltehetleg fejbl tudja a telefonknyvet is: csak a fanatikus mrkaautistk szrjk ki az j kipufogcsappantyt s a HP2 cscsboxertl rklt hengerfejet. Nincs is ezzel baj, a BMW szrevtlenl mdostott a GS-en.
A technikai frisstsnek hla sokkal letvidmabb lett a levegs kthengeres. Ugyan az t ler plusz nem tnik soknak, de tkletesen nyltak a glettvashoz: oda hztak mg egy rteget, ahov leginkbb kellett. A 2010-es kiadst ppen a leginkbb hasznlt fordulatszm-tartomnyban rezni jobbnak. Hazudnk, ha azt rnm, hogy a ler matematikai tnytl lett jobb: sokkal inkbb karakterben lett kellemesebb a sok vitt kivlt boxermotor.
A motorosok egyik fele szembehelyezkedik a BMW ltal naggy tett hengerelrendezssel. sdinak s gyengnek tartjk, mg a rajongk vdik a jobbra-balra blogat dugattykat. Az egyik fl mr akkor nyomatkrl hozsannzik, amikor mg jobban remeg, mint hz, a msik meg lltja, hogy a prehisztorikus konstrukcinak mr rgen mzeumban lenne a helye. De mi az igazsg?
Tny, hogy a mrnkk az utbbi vtizedben sokkal tbb energit ltek a soros motorok fejlesztsbe, gondoljunk csak a K vagy az S sorozatra. Tartok tle, hogy gy vannak k is, mint a porschs tervezk: szvk szerint hagynk a pokolba a boxert, de a vevk mg kvetelik.
lltlag esskor sem tpdik le a sok biszbasz, de azrt nem szeretnm kiprblni
A BMW is szvesen keres j clokat, de a rgi, megszokott kthengerest nem engedik el a tradicionlis rajongk. Marad a fejleszts s a modellvltsok kztti gpszkeds – a lehetetlen hatrn egyenslyozva mg ersebb s mg finomabban jr boxerek szletnek.
Az ervel nincs is baj, a tl finom jrs viszont megli az lmnyeket. A mrnkk korbban testek a l tls oldalra: addig prbltk finomtani a boxer s a kardnhajts sajtos reakciit, mg ki nem herltk teljesen – ugyan az tfslt blokkal sem vlt alfahmm a BMW GS, de a hormoninjekci hatsra sokkal frfiasabb lett.
1980. szeptembere ta ez az egyik legnpszerbb modellje a BMW-nek. A felems lmpval mg karakteres is
Nyomatk tern sincs ok panaszra, 5 Nm-rel tud tbbet eldjnl. Ez sem tnik soknak, de higgyk el, vrosi szlalomban rezni, hogy mrskldtt a bizonytalankods. Arra tippeltem, hogy belenyltak az els s msodik fokozatba, pedig nem, maradt a rgi; ennyit szmt a megvltoztatott vezrls.
A ngy szelepet radilisan rendeztk el a hengerfejben – az elrendezs lehetv teszi a kifejezetten nagy, 36 s 39 millimteres szeleptnyrok hasznlatt. A vezrmtengely btykeinek knuszos kikpzse nagyobb szelepemelst enged. A pluszer s az tszzzal megnvelt hasznos fordulatszm-tartomny nem okozott hzst: a 12:1-es srtsi arny blokk tmege megegyezik az eldvel.
Nem tnik bonyolultnak az ESA, de nem rt ttanulmnyozni a kezelsi tmutatt
Kormnymarkolatrl llthat futmvt kt vvel ezeltt, a K sorozaton mutattk be. Mr nem csak a rug-elfesztst mdosthatjuk, az ESA segtsgvel az els s hts csillapts is vltoztathat. Tbbfle belltst tud a BMW, az aktulis llsrl a mszerfal ikonjai tudstanak: szl, trra felpakolt s ktszemlyes mdok kztt varilhatunk.
Az ABS s a kiprgsgtl is a markolatrl babrlhat. Ezekre terepezskor szksg is lehet – az offroad haladshoz tovbb llthat az elfeszts; ennek kln ikonja van a kijelzn. Ugyan a GS szriagumival nem val mg fbe sem, de abroncscsere utn mr btran ki lehet motorozni a vilgbl – a tpus szerelmesei harminc ve ezt teszik. Terep s utcai mdhoz egyarnt hromfle elfesztst knlnak, a klnbsg valban rezhet s akr menet kzben is vltoztathatunk az ESA segtsgvel.
A kardn reakcimentes, a kereket kiprgsgtl felgyeli. Steril, de ez kell a npnek
A kiprgsgtlt az ABS szenzora diriglja: a kt kerk szgsebessgt viszonytja egymshoz. Ha szksges, az injektor avatkozik be; kevesebb zemanyagot spriccel. Nincs nyoma bizonytalankodsnak: ugyan szreveheten lp kzbe, de egyltaln nem zavar.
A szelepfedl alatt mr kt vezrmtengelyt tallunk. Modernebb, de nehezebb az t mellett szerelni
ppen az egyik f konkurens Yamaha Super Tnr 1200 kapcsn rtuk, hogy a nagy test traendurk kztt a BMW szmt a legbksebbnek. Ugyan az idei modell mr korntsem olyan nyugdjas, mint volt, de mig fennll a virtus-ranglista: els a KTM 990, msodik a Tnr s harmadik az R1200GS. Mieltt a kommentdobozban beindulna a boxerlzads, leszgezem, hogy ez nem minsgi sorrend – a vlaszts zls s habitus krdse.
Az osztrkok V2-ese mindenkibl kihozza a rosszat, a japnok sorkettese alapbl egy riember, de lehet vele vadulni. A bajor boxer viszont kifejezetten megnyugtat jrm, nem sztnz hulignkodsra. Pedig a futmve flelmetesen brja a nagy tempt s a mlyre dnttt kanyarokat. A Telelever nagy okossg; rugzik, de fkezskor mgsem l ssze, az eltervezett veket gynyren tartja. Nekem csak egy dolog szokatlan a hagyomnyos futmvek utn. Az emltett KTM s Yamaha esetben ott egy fiktv szgmr a fejemben. Ahogy a kpzeletbeli skla zld mezejn dntjk vgig, pontosan tudjuk, hogy mennyi van mg, hol kezddik a piros veszlyzna, s hol az istenksrts kezdete.
Lthat s informatv - ilyen egy rendes mszer
Ezzel szemben a BMW nem rzkelteti a hatrokat. Csak nyomjuk lefel, egyre mlyebbre, s semmifle reszponzv utals nincs arra, hol lesz a vge. Hogy ez rossz-e? Annyira nem, csak furcsa a steril semlegessg. Nekem annyira nem szimpatikus, de biztos, hogy tzezrek imdjk.
A testhelyzet knyelmes, ebben mindig is bajnok volt a GS. Egyedl a nyeregbl killva zavart a ktoldali szvcsatorna: pont a csizmmnl nyomott; -lbra knyszertve kellett lavroznom a szolgalmi utakon. Nagy terepezs ezzel a gumival persze nem volt: hiba vettem lendletet, hamar elrte kapaszkodsi maximumt az utcra val abroncs.
A G/S nem a „Gelndesport” (terepsport), hanem a „Gelnde/Strasse” (terep/orszgt) szavak rvidtse
A BMW a kemny bevetsekhez amgy is a Csiks ltal mr korbban bemutatott Adventure-t ajnlja. Az egy fokkal tksebb legny, de gazdjnak sem rt az elszntsg a dzsindzsban – hozzrt motorossal meglep helyeken tmegy mindkett, de komoly akadlyokon mr tmegk miatt is elvreznek.
Ne hborgassuk a terepet, a tulajok zme gyis aszfalton, maximum fldton hasznlja a GS-t, ahol viszont nagyon rendben van: trzni terveztk, s ebben a fogyasztsa is bart: 5-6 litert krt szz kilomterenknt. A befecskendez hangolsval viszont volt valami bibi, hisz hidegindtskor gyakran csak egy hengere csattogott, majd feladta az is. Miutn bemelegedett, mr nem volt gond – a hiba feltehetleg szoftveres, knnyen orvosolhat.
A dob formja nem vltozott, a csappanyt lejjebb bjik meg
A szmomra legkedvesebb jtst a vgre hagytam: a kipufogdob el csappantyt ptettek, bizonyos fordulatszm-tartomnyban engedi szabadabban dbrgni a boxert. Ha hallank… tnyleg j hangja van. A mrnkk kt legyet tttek ezzel: sokkal dgsebbnek tnik a kls szemllnek, a plusz hanghats miatt pedig ersebbnek a rajta lknek.