Az j Suzuki V-Strom ABS

Tulajdonkppen titok… az nincs is. Titok az, amit egyetlen ember sem ismer. Ha akr csak egyetlen tudja van, az ellenllhatatlan ksztetst rez, hogy megossza msokkal. Legalbb egy valakivel. Aki kisvrtatva maga is hasonlkppen rez. s a titok ettl kezdve azt teszi, amit termszetnl fogva tennie kell… kiderl .
n, aki trelmetlen alak vagyok, hadlbon llok a titkokkal. Az ismerseimnek, szeretteimnek tervezett meglepetseket rendszerint sajt kezleg rontom el, amikor nem brom magamban tartani. Addig-addig clozgatok r – termszetesen szerintem figyelemelterel cllal – hogy rvid id alatt a legnavabb is tudja, valami meglepets kszl.
Valahogy gy lehetett a Suzukival is, amikor szivrogtatta a hreket az j V-Stromrl, majd egyszer, 2011 kzepn, elrukkolt a 2012-es modellv egyik meglepetsvel, az j DL650-et. Eleinte gy lehetett, hogy szp csendben dolgoztak rajta, gondoltk, szig eltitkoljk, aztn majd jl bemutatjk a killtsok valamelyikn. De a titok csak nyomta a bgyket, nem brtk ki. gy eshetett meg az, hogy 2011 nyarn cikket rtunk a 2012-es, j V-Stromrl. Nem sajtanyagbl ollztam ssze, nem az internetrl loptam, ahogy azt mostansg kell, a sajt tapasztalataimat rtam le.
ssze kell szednie magt az jsgrnak, hogy elfogultsg nlkl kzelthessen a tmhoz. Annak idejn a modell bemutatst, majd az ABS-es verzi megjelenst kveten jmagam is rengeteg boldog kilomtert, felejthetetlen emlkeket ksznhettem a tpus eldjnek. Megjrta fl Eurpa utn Kis-zsit, majd Szrit s Jordnit.
Aztn ott van a DL 650-es mindenki ltal ismert sikersorozata: ktszeres Alpenmasters gyztes, majd pedig amikor a BMW thenger beindult, mg mindig dobogs helyezett lett a vilg legnagyobb sszehasonlt tesztjn. Sikereit nem egy-kt kiemelked tulajdonsgnak ksznhette, hanem annak a hihetetlen harmninak, amit a rszek egyttesen kiadtak. Emlkszem az egyik nmet tesztel szavaira, aki azt mondta, nem is rti, hogy nla mirt a DL lett a gyztes, hiszen a sokkal sportosabb motorokat rszesti elnyben. Azonban azt vette szre, hogy amikor sszeadta a klnbz tulajdonsgokra tlt pontjait, a DL 650 kerlt ki gyztesen az ldkl viadalbl. Ktszer is.
A fentiek ismeretben nem csoda, ha meglehetsen nagy vrakozs elzte meg a folytatst. Vajon mi fog vltozni? Mr tallgatni sem volt egyszer, hiszen a V-Stromban – rt is figyelembe vve – keresve is nehz volt hibt tallni. Leginkbb a sportosabb trzsi stlust kedvelk szerettek volna a 76 lernl s 60 Nm-nl tbbet, valamint feszesebb, progresszvebb futmvet, de ezzel vge is volt a kvnsglistnak.
|
A 90 fokos erforrs igen kiforrott darab.
Eldje a rgi V-Stromban, az SV-ben s Gladiusban is szolglt |
A Suzuki koraszlttje j dizjnt kapott, s hogy erre igazn szksge volt-e, az rdg tudja. Modernebb, kifinomultabb, kecsesebb lett az j fejidommal, tankformval, s az j burkolati elemekkel, de mr most hallottunk olyan vlemnyeket, hogy a rgi terjedelmes idomzattal tekintlyparancsolbb volt megjelense. A filigrn folytatsnl a felhasznlt anyagok minsge mr nem csak a jzan szmtsokat sugallja. A tervezk gy jtszottak a sznekkel, felletekkel, anyagokkal, mintha irodjuk nem is valahol Hamamatsuban, hanem Milnban lenne. Az els srvdn, az oldalburkolatnl, s a tankon karbonmints manyaggal tettek az egyhangsg ellen, az ls anyaga s a bel nyomott V-Strom felirat pedig olyan ignyes, mintha mregdrga tartozk katalgusbl szrmazna. Ehhez kpest kiss disszonns hats a szimpla kormny – ide azrt jobban illene egy vastag fal knuszos vltozat – s az egyszer zrtszelvny lengvilla.
Aerodinamikailag is tkletestettk a burkolatokat, a srvd ve a htraditorra tereli a menetszelet s lltlag tbb szlcsatorns vizsglaton esett t az j forma. Aprop, menetszl… a DL plexije tovbbra is szerszmmal llthat magassg (3 pozciba), de mgtte j, szp s jtkos kinzet mszerfal egysget bvik meg. A megjelenthet tartalmak kztt a fnykrt helyn lv kapcsolval tallzhatunk. Ezek a tartalmak egybknt a hagyomnyosak: sszes futott kilomter, kt rsztv mr – ezekhez megjelenthet az egy liter zemanyaggal megtehet tvolsg tlagrtke is, amely ltalban 20-22 km kztt mozog. jdonsg a korbbi DL-hez kpest a sebessgfokozatok kijelzse is.
A futm rugelfesztse ell-htul llthat, a csillapts nem, szerencsre maradt a hts rugstag lltkereke, nem kell krmskulccsal kaparszni elrhetetlen helyeken. A tettre ksz, aktv trz lspozci, a vezet- s az utasls knyelme vltozatlan maradt, igaz, a vezet 2 cm-el magasabbrl szemlli a vilgot. Meg kell vallanunk, ez azrt nem volt egyrtelmen j tlet, 180 cm-es testmagassgnl mg ppen jl ler a vezet lba, az alacsonyabbaknak azonban a rgebbi lsmagassg nagyobb biztonsgot nyjtott.
A DL650 a gyr rtelmezse szerint dul cl motor, vagyis kzutak mellett enyhe terepre is alkalmas. Ez gy is van, de ha a vezet kill az lsbl, az ls alatt fut, flslegesen kill oldalburkolati elem nyomja a comb bels rszt. Ez bizony nem tl szerencss megolds. Egy kicsivel szlesebb lbtart azonban mr knnyen segthet a dolgon.
A Gladiusbl tvett erforrs hangja kellemesen s kulturltan visszafogott – a lemlk rozsdamentes aclbl, a dob alumniumbl kszlt - jrsa taln a legselymesebb a V motorok kztt. A gzreakcik lgyak, sehol semmi ts, rnts, megtorpans, ugyanolyan tkletesen harmonikus, mint az eldnl volt. A bovdenes kuplung knnyen jr, egyenletesen zr – de a fkkarral ellenttben nem llthat - a fkek jl adagolhatak, hatsuk egyszeren j. Nem kiemelked, nem haraps, egyszeren j. Az ABS szintn semlegesen teszi a dolgt, nem rezni, hogy tl korn avatkozna be a dolgok menetbe. A hatfokozat vlt sszes fokozata lgyan, pontosan kattan be, tttelezse harmonikus, tretlen tempj haladst eredmnyez. A hatodik fokozat overdrive-knt mkdik, az erforrs ugyanakkora sebessgnl krlbell 500-al forog kevesebbet, mint tdikben, mindemellett egyltaln nem rzdik hossznak, mg 130-rl is visszavlts nlkl elzhetnk.
A gyr kzptartomnyban nagyobb nyomatkot grt az jdonsgnl, ez rezhet is, annak ellenre, hogy az erforrs nem lett ersebb, elevenebb, virgoncabb eldjnl. Mr alapjrattl egyenletesen hz, lyuk, vagy teljestmnyugrs sehol nem rezhet, mindenhol dinamikus agresszivits nlkl. Mintha a Honda Crossrunner szlogenjt tette volna magv: „dinamizmus agresszivits nlkl”.
Vrhatan ez az sszeren kulturlt teljestmnyleads lesz az egyik pont, ahol brlat ri a 2012-es V-Stromot, hiszen a piac egy rsze ennl robbankonyabb motort vrt az utdban.
Futmve valamivel feszesebb lett, mint az eld volt, de mg mindig knyelmes, ahogy az egy traendurhoz illik. A 150/159 mm-es rugt elg ugyan, de mieltt az ember elhagyja az aszfalt utak birodalmt, nem rt kartervdt felszerelni, mert viszonylag knnyen leverhet a vdtelenl ll olajszr, vagy megthet a karterhz alatt fut kipufog. Mi is odakoccantottuk egy kisebb terepgyakorlatnl.
A DL650-es a vltozatlan erforrssal s a kiss felhizlalt kzptartomnyi nyomatkkal tovbbra is egy hihetetlenl harmonikus motor benyomst kelti. Mg utassal is erlkds nlkl, stabilan hozza a 150-es utazsebessget, ahonnan akr visszavlts nlkl is elzhetnk, de a vezetnek akkor lesz igazi lmnyekben lesz rsze, ha a hegyek fel fordtja a kormnyt. A DL ugyanis imdja a kanyarokat. Knnyedn billen r a kivlasztott vre, azt semlegesen s pontosan kveti le, fkezsre nem egyenesedik fel, az ven fut talajhullmok sem nagyon hozzk ki bketrsbl. Jtszi knnyedsggel doblhat kanyarbl kanyarba, nem hozzk zavarba a hirtelen, elkerls-szer irnyvltsok, a nagy kormnyelfordtsi szgnek ksznheten szk helyeken is knnyen boldogul, msfl svon egy vben kpes megfordulni. Az ABS-nek ksznheten attl sem kell a vezetnek tartania, hogy elfkezi magt, br, ha mr terepre is val a V-Strom, azrt nem rtana a kikapcsolhat ABS r.
Akrcsak eldje, DL 650 fejedelmi knyelemmel knyezteti utast, aki kifejezetten jl eltallt kapaszkodt markolhat, a mgtte lv csomagtart platnira pedig bven lehet pakolni, mg doboz nlkl is. A csomag rgztshez oldalanknt kt-kt tske nyjt segtsget, amelybe a gurtni, vagy gumipk beleakaszthat.
s vgl nem elhanyagolhat szempont, hogy az j V-Strom hattvolsga dbbenetesen nagy. A gyr ltal megadott tankkapacitst figyelembe vve (20 liter), mg 6.2 liternyi zemanyag volt 313 km megttele utn a tankban, mikzben tlagosan 21 km/liter fogyasztst jelzett a mszere. Ez ngyszz kilomter fltti hattvolsgot gr!
Az j DL650 ugyanolyan fantasztikusan harmonikus motor, mint tkletes eldje volt.
A fejlesztsek nagyrszt kimerltek a dizjnmdostsban. Ugyanakkor a rajongk egy rsze valsznleg – s teljesen flslegesen - keveselni fogja a rgivel megegyez teljestmnyt s futmvet. Flrerts ne essk, az j erforrs azrt kt lervel ersebb eldjnl, s gy tzzel a Hinda XL700V Transalpnl.
Azt sem szabad figyelmen kvl hagyni, hogy ezt a nagyon j sszhangot ad motort a Suzuki mindssze 100 000 FT-rt knlja drgbban, mint az „reg” ABS-es DL 650-est.
Javaslataink a kvetkez modellfrisstshez: tzegynhny lervel ersebb motor, minden paramterben llthat fordtott teleszkpvilla, a ktymnikusoknak opcionlisan vsrolhat,
|