Kawasaki VN 2000
A legnagyobb V2 ......
GIGANTOMÁNIA
|
A motorok tervezése évről évre egyre extrémebb irányt vesz. Miközben a sportmotorok egyre könnyebbek és erőteljesebbek lesznek, a cruiserek fejlődése a nagyobb méret irányába tolódik. Szöveg: Roland Brown, kép: Double Red |
A legtöbb cruisert Amerikában adják el. Márpedig Amerika hatalmas ország számos megtermett emberrel. Ez vezérelte a Kawasakit a VN 2000 megjelentetésében, amely mellett eltörpülnek az olyan apróságok, mint a Yamaha Warrior vagy a Honda VTX 1800. A VN 2000 motorja nem kevesebb, mint 2053 köbcentis – nagyobb, mint egy átlagos autó-erőforrás.
|
|
A legnagyobb: az óriási hengerekben 103 milliméteres, kovácsolt dugattyúk szaladnak 123,2 mm-t fel és le, ami nem kevesebb mint 2053 cm3 lökettérfogatot eredményez – világrekord a szériagyártásban |
A VN nem csak a motor űrtartalma tekintetében nagy. Hossza több mint 2,5 méter, súlya nem kevesebb, mint 371 kg. 52 fokos, V2-es erőforrása a VN-ek jól ismert ohc rendszere helyett tolórudas szelepvezérléssel működik. A motor lökete igencsak masszív, 123,2 mm, ami 28,2 mmrel hosszabb, mint a VN 1600-é. A hatalmas motor abban is a H-D-alapelveket követi, hogy közös emelő csapszeget (ez biztosítja azt a bizonyos „igazi” kipufogóhangot) és erősen bordázott hengereket alkalmaz. Pedig a nyolcszelepes Kawasaki- motor vízhűtéses. A keskeny hűtő a váz leszerelhető mellkascsövei között bújik meg. A nagyon durva rezgéseket a hengerek alatt elhelyezett, dupla kiegyensúlyozótengellyel, illetve egy szilentblokkos első motorfelfüggesztéssel küszöbölték ki. A szekunder hajtás fogasszíjjal történik, nem kardánnal, mint a korábbi VN-eknél. A Kawasaki már a GPz 305-nél, a 80- as évek elejéről szíjhajtást alkalmazott, így tehát szó sem lehet koppintásról. A csúcsteljesítmény 103 lóerő kényelmes 4800- as fordulatszámon, 3200-as fordulatszámon 177 Nm nyomatékképződéssel.
|
|
|
Krómhegyek és finom részletek: egyedülálló az áramvonalas, négy fényszórós lámpa, jól mutatnak a ferdén vágott kipufogók. A tank tetején is a króm uralkodik, valamint a 260 km/h-ig kalibrált kilométeróra. Egészében a VN akkora, mint egy híd |
A VN alakja nagyon is hasonlít a hagyományos amerikai cruiserekre, de a Kawasaki tervezői az igényes kialakításra is ügyeltek. A legfantáziadúsabb jellemzője a krómozott fényszóró áramvonalas, retro kinézetével és a négy apró, modern, vetítőlencsés fényszóróval. Ahogyan átvetettem az egyik lábamat az alacsony ülésen, és szemrevételeztem a látványt, igen meglepődtem méretén. Ezután következett a monstrum felállítása az oldaltámaszról. A széles, hátrahúzott kormány emelőereje ellenére kis híján sérvet kap ilyenkor az ember. Azonban amint ez sikerült, a VN-en motorozni gyerekjáték volt. A váltóhimba segítségével sebességbe kapcsoltam, felengedtem a puha kuplungot, és már szökellt is velem a kellemesen egyenletes és extra nyomatékos érzésű VN. Senkit ne tévesszen meg a kétliteres űrtartalom és a több mint 100 lóerős teljesítmény! Ez egy békés óriás. Elindulás után a súly nagy része eltűnik, a finoman beállított motor pedig leginkább szelíd motorozásra alkalmas. A motor mély dohogással szól – a japán gyártók közül a Kawasaki igyekszik leginkább kellemes hangot kölcsönözni modelljeinek, természetesen a törvényi keretek szabta határokon belül. A gyorsulás a motor súlyát figyelembe véve nem rossz, de azért a V2-nek nincs meg az a kormánygörbítő ereje, amit egy ekkora géptől vártam. Amint végiglépegettem a kicsit lassú, de kellően precíz ötsebességes váltón a legmagasabb sebességig, a váltóhimba teljesen kedvemre volt. Tény azonban, hogy egy ilyen hosszú löketű erőforrás nem képes magas fordulatszámokra. Így ha álló helyzetből próbálunk meg maximális gyorsulást elérni, ügyelni kell, hogy 5000 alatt kapcsoljunk, különben életbe lép a fordulatszám-leszabályozó (fordulatszámmérő nincs). 12,5 másodperces, negyed mérföldes gyorsulást lehet elérni a VN-nel, ez egyenértékű a szerény Suzuki SV 650 idejével. A maximális sebesség 190 km/h – nem mintha ez számítana egy ilyen motornál.
Ennél lényegesebb, hogy 110 km/órás sebességnél éppen a megfelelő rezgésszint tör elő a VN hatalmas motorjából, és ha úgy adódik, bármikor bőven tovább gyorsulhatunk. A befecskendezéses erőforrás gázadási reakciói nagyon jók voltak. A termetes hengerekhez juttatott keverék mennyisége ellenére nem akadozott és nem voltak lapos pontok. A szíjvégsőhajtással nem éreztem azt az enyhe rángatózást, mint a kardánhajtású VN modelleknél, amikor hirtelen elvesszük a gázt. Ameddig nem próbáltam meg túl gyorsan menni, addig a kényelemmel sem volt gond, annak ellenére, hogy meglehetősen terpeszkedő, szélfútta pozícióban ülünk a motoron, a felfelé kanyarodó ülés pedig túlságosan nagy súlyt helyez a gerincre. Örültem a trepniken biztosított tágas helynek, bár az nem tetszett, hogy fel kellett emelnem a jobb lábamat, ha el akartam érni a fékpedált. A futómű egy ilyen nagy és nehéz géphez képest nagyon jól teljesített. A 300 mm átmérőjű dupla tárcsa és a négydugattyús Tokico féknyergek kombinációjából álló első fék a jól adagolható hátsó féktárcsával egyetemben jól lassította le a hatalmas járgányt. A nagy gép széles kormányával könnyen irányítható hegyi utakon is, a stabilitás épp olyan jó, mint amit az ember elvár egy ilyen hoszszú, alacsony építésű motortól. Egy furcsa véletlen folytán épp megálltunk egy Boss Hoss mellett. A még nagyobb V8-as mellett a VN 2000 már-már ésszerűnek és visszafogottnak tűnt. Ez bizonyíték lehet arra, hogy a V2 cruiser-ek még mindig nem érték el méretük felső határát. A VN esetében azonban még fontosabb, hogy stílusos járgány, amelyet élvezetes és könnyű vezetni. Kár, hogy a japán cruiser-ekhez képest az ára is meglehetősen tetemes.
KAWASAKI VN 2000 |
Motor Vízhűtésű, négyütemű, kéthengeres V motor, hengerszög 52 fok két kiegyensúlyzótengellyel. Két lánchajtású, alul fekvő vezérműtengely, négy, nyomóruddal, kétkarú himbával és hidrotőkével működtetett szelep hengerenként. Száraz karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 46 mm torokátmérővel, kettős hatású katalizátor és szekunder légrendszer. Motormenedzsment, generátor 532 W, akkumulátor 12 V/18 Ah, önindító.
Furat × löket |
103 x123,2 mm |
Lökettérfogat |
2053 cm3 |
Sűrítési viszony |
9,5:1 |
Névleges teljesítmény |
103 LE (76 kW) 4800/min-nál |
Max. forgatónyomaték |
177 Nm (17,9 kpm) 3200/min-nál |
Erőátvitel Primer hajtás lánccal, mechanikusan működtetett, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, ötsebességes váltómű, szekunder hajtás fogasszíjjal.
Futómű Alumíniumcső dupla bölcsőváz. Elöl teleszkópvilla 49 mm belsőcső-átmérővel, hátul háromszög alakú acélcső lengővilla, központi rugós tag. Elöl 300 mm-es dupla tárcsafék négydugattyús féknyergekkel, hátul 320 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul |
150/100 mm |
Kerékméret elöl/hátul |
3,50x16 / 6,00x16 |
Abroncsméret elöl/hátul |
150/80 R 16 / 200/60 R 16 |
|
Méret és tömeg |
Tengelytáv |
1735mm |
Villaszög |
58 fok |
Utánfutás |
182 mm |
Ülésmagasság |
680 mm |
Teletankolt tömeg |
371 kg |
Tank/tartalék |
21 l |
|
Ár |
4 490 000 Ft |
(D.M.C. Kft.) |
| |
|
|